Jump to content

Hva skjer med utrangerte båter?

Kenneth Sandberg

Recommended Posts

Hei båtfolk!

Jeg skriver en studentoppgave om hva som skjer med båter som er ødelagte eller av andre årsaker ikke lenger brukes.

-Hva gjør dere med utrangerte båter?

Skriv gjerne om både hva du selv gjør, og hva du kjenner til at andre gjør. Og spesifiser gjerne båtens alder, størrelse, type og hva slags MATERIALE det er i båten det snakkes om (tre / glassfiberarmert plast(GRP) / mykplast(Pioner-type) / etc.)

-Leveres de til kommunale avfallsplasser?

-Blir de liggende i hager eller på annen privat grunn?

-Etterlates på offentlig grunn?

-Selges? (Hva med båter man ikke får solgt?)

-Senkes?

-Brennes?

-Repareres/pusses opp?

-Annet?

Ta gjerne kontakt på epost: kennesa@stud.ntnu.no, hvis du har andre innspill til saken.

Redigert av Kenneth Sandberg (see edit history)

Tror det finnes lite dokumentasjon på dette feltet, men mitt inntrykk er at senking av gamle båter er den vanligste måten å kvitte seg med varkene. Men det er jo etterhvert en betydelig mengde båter som begynner å bli moden for vraking og dette vil bli et betydelig problem i årene framover.

Interessant emne som det skal bli interessant å se svarene på.

Hadde for endel år siden en gammel plastbelagt tresjekte som hadde sett sine beste dager. Motoren ble tatt ut, overhalt og solgt, mens båten ble levert på den lokale søppelfyllinga. Der var det ingen problem å bli kvitt den, og det var ikke spesielt dyrt heller da avgiften beregnes utifra vekt. Hadde den ikke vært plastbelagt hadde det nok som så mange andre blitt st.hans bål.

Redigert av Player 311 (see edit history)

TIPS:

1. Sjekk med båtbyggeriene, de bør ha en slags plan for dette. Iallefall info om hva man bør/kan gjøre.

2. Sjekk også med avfallsdeponiene rundtom, kanskje de har vært borti problemstillingen.

Kom gjerne tilbake hit med resultatene av søkene dine, kjekt å vite. Kanskje man finner en båt-kirkegård et sted?? Holy-Grail?

:smiley:

Redigert av Viking. (see edit history)

Båt 1: Finnmaster 7600

Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979

Navionics hd Europa, på Samsung 10".

Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Om du i dag, henvender deg til Nes Kommunes kommunale flyllplass, får du følgende svar:

Trebåter som veies inn og leveres rett i deponiet koster en formue (er ikke sikker på prisen). Dette pga at treverket går som miljøskadlig materiale, fordi det er oljebehandlet. Om man tar seg bryet og kapper opp båten i passe biter, slik at den går i containerene, og kommer med en personbilhenger koster det 151 kr pr. lass.

Plastbåter som veies inn og leveres rett i deponiet går som restavfall, er ikke sikker på prisen her heller, men er langt billigere enn den "miljøfarlige" trebåten. Men om du kapper den opp slik at denne også kan legges i containerene koster dette også 151 kr. pr. lass (personbilhenger)

Kommer du med lastebil eller traktorhenger, må det veies inn, og dermed egne priser. Kommer du med personbil og henger er det 151 kr. pr lass.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Blir ikke trebåter fine bål i midten-slutten av juni da?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

vi snakket om utrangerte båter nå vivvi :seeya:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

for noen år lokket herr ludviksen med noen kroner for å få kondemnert fiskebåter siden det var overkapasitet i fiskeflåten.

Disse ble først hugget opp, og så levert til avfallsmottak. Hvis du er interressert i å intervjuve en av disse som arbeidet med kondemnering kan du sende meg IM, og du skal få adressen.

Redigert av traust (see edit history)

Jeg hadde en gammel trebåt fra 1920-tallet som var for dårlig/skadet til å gjøre noe med. Motoren gav jeg til stedets motormuseum (16 Hk Marna 2 cyl. diesel 1966) På miljøverket skulle de ha kr 6.000 for å hente og destruere. (Spesialavfall). Jeg leide container og kappa'n opp med motorsag. Den ble levert på miljøstasjonen for kr 3.000 (kr 1000 pr. tonn). Var jeg miljøsvin da? Tja. Jeg fant nemlig ut at båten hadde fått samme behandlingen i begge tilfellene på miljøverket. Ellers husker jeg godt den tiden da Staten betalte fiskerne for å senke utrangerte fiskefartøy. Det ligger nok noen tusen på havets bunn langs Norges kyst. Plastbåter kan gjenvinnes. Males opp og brukes som fyllmasse i annen produksjon. Men dette koster penger, og det har jo ikke dette landet så mye av. :crazy:

Problemet med utrangering av båter er og blir et kommende miljøproblem. Ser en mengde gamle slitte båter som ligger og "råtner" opp rundt om kring. Uansett burde kommune/stat sette utrangering av småbåter på kartet slik at en ikke må betale en formue for å bli kvitt dem. Om ikke, blir vel en del båter å se under vann om noen år..... :nono: :nono:

Redigert av Hansa666 (see edit history)

Leste en artikkel om dette i Yachting Monthly for et par-tre år siden.

Da var fokuset utrangerte seilbåter i glassfiber - siden dette er et seilbåtblad.

Problemet for journalisten var at han ikke fant noen utrangerte seilbåter som skulle skrapes.

Fokuset skiftet da til å finne ut hva som skjedde med den aller første serien glassfiberbåter som ble laget i storbritannia - tror på 40 tallet.

Konklusjonen ble at disse fortsatt seilte, og at problemet neppe hadde 'startet' ennå.

S/Y Surprise

Takk for alle svarene på innlegget. Jeg tar gjerne imot flere eksempler fra folk som vet hva som skjer med utrangerte fritidsbåter. Hyggelig å se at dette temaet engasjerer. For de som er interesserte i temaet, anbefaler jeg denne artikkelen av Eivind Amble:

http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...48?OpenDocument

TIPS:

1. Sjekk med båtbyggeriene, de bør ha en slags plan for dette. Iallefall info om hva man bør/kan gjøre.

2. Sjekk også med avfallsdeponiene rundtom, kanskje de har vært borti problemstillingen.

Båtbyggeriene har, så vidt jeg vet, ikke noen plan. De fokuserer på å levere båter til markedet, ikke å ta dem ut av markedet. Skal kontakte noen avfallsdeponier. Foreløpig virker det som de mottar svært få båter.

Kanskje glassfiberbåter kan kværnes opp og brukes som fibertilsetning i betong når Kinamannen har kjøpt opp alt stålet.

Det er en mulighet, ja. Det gjøres i Japan, men her til lands har det ikke vært lønnsomt. Det krever i så fall tilskuddsordninger.

for noen år lokket herr ludviksen med noen kroner for å få kondemnert fiskebåter siden det var overkapasitet i fiskeflåten. Disse ble først hugget opp, og så levert til avfallsmottak. Hvis du er interressert i å intervjuve en av disse som arbeidet med kondemnering kan du sende meg IM, og du skal få adressen.

Oppgaven omhandler fritidsbåter, med spesielt fokus på glassfiberarmert plast. Fiskebåtene kan for så vidt være interessante likevel, så hva er IM?

Hva slags oppgave er dette? Hovedoppgave i miljøfag eller noe slikt? Uansett håper sikkert flere enn jeg at du poster oppgaven (eller linke til den) her hvis du kommer frem til noen svar på dette

Det er en masteroppgave ved NTNU. Jeg studerer Produktutvikling og materialteknologi med spesialisering innen Industriell økologi, som godt kan kalles "miljøfag", ja. Skal komme tilbake med innlegg når oppgaven er ferdig til våren.

Kondemnerte båter ( og biler) fra forsikringsselskapene, blir lagt ut for salg.

På spesielle "sider som bare Bil, karosseriverksteder, og båtverkstedene har tilgang til. Etter "gi bud" prinsippet.........

Så, kjøper du brukt båt, eller bil.... Kan den ha vært kondemnert. Men kondemnering forteller ingenting om skadens omfang, kun om reparasjonspris i forhold til førverdi...

Redigert av rover (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...