Jump to content

Varmluftslanger til dieselvarmer


nimbuster

Recommended Posts

Har funnet en vifte til og montere på slanger på maritim.no art.nr 4241-12 men der står det at den leverer 5 kubikk med luft pr. minutt??

Skjønner meg ikke noe på det her med kubikk luft pr. minutt.

For meg høres dette ut som veldig mye,er denne egnet til dette formålet eller vil det blåse kulig ut av ventilene?

Link to post
Share on other sites

Som jeg sa så kunne jeg holde handa forann dysa før jeg teipa røra i svingane, teipa med sånn sølvpapir teip . Etter jeg hadde gjort det , så brant jeg meg på handa når jeg holdt den forann utbåsinga .Så skal ikke mye til for å få det bedre , på den nye varmeren har jeg ikke gjort dette enda . Men det står på dagsorden , regner med å isolere enda bedre da .Fått tak i slikt dem isolerer rundt røra i støperiene på Hydro , skal tåle noen tusen grader så blir intresant å se hva det hjelper . Nå ligger jeg i Horten gjestehavn og det er rim på brygga , inne er det borti 24 grader . Webasto.n tursler å går på lav hastighet ( 5kw) ,det er varmt å godt her . Men kjenner uti skottsidene , der er det nesten like kaldt som ute så det bør hjelpe mye med litt isolasjon på røra uti der vil jeg mene .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Tine, du er jammen en båtmann på sin hals!

Bor du i båten hele vinteren,en eller bare i helgene? Klart, med vinter blir jo skroget kaldt, men er forbauset over at du klarer å holde så høy temperatur nå. Men du har jo en kraftig Webasto, og landstrøm i tillegg? Det er jo mulig å isolere skroget bedre, og også skifte til isolerglass, men da snakker vi om endel lapper.

 

Pussig egentlig hvor lite som skal til for å øke varmlufttemperaturen. Jeg har igjen å isolere de slangene hvor jeg kommer til, og skal jammen teipe svingene også......

 

Til Geirh:

Når det gjelder vifte til å montere i slangen for å øke luftstrømmen, så må jeg se hvilken luftmengde Mikuni'n min leverer først.

Link to post
Share on other sites

Tine, du er jammen en båtmann på sin hals!

Bor du i båten hele vinteren,en eller bare i helgene?

Er vel ombord fra mårran til kvelden every day, men på tur er jeg bare innimellom om vinteren . Men har rundt en 130 overnattinger iår , litt av dette i hjemmehavna . Passert 200 motortimer , så det blir litt da .Godt jeg har en tålmodig kone , men som er med alle helger i sommerhalvåret.

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Som jeg sa så kunne jeg holde handa forann dysa før jeg teipa røra i svingane, teipa med sånn sølvpapir teip . Etter jeg hadde gjort det , så brant jeg meg på handa når jeg holdt den forann utbåsinga .

Tine III

Hei Tine III!

 

Jeg har av og til (ofte...) litt tungt for det... :confused:

- så her må nok teskjea frem :smiley:

Når du sier at du "teipa røra i svingane", er det rørskjøter og overgangene til eventuelle muffer du tenker på da?

- eller er det andre "svinger" som bør teipes?

Link to post
Share on other sites

Til Nimbuster

Mikuni har en luftmengde på 160/110 kubikk pr.time. Forstår jeg dette rett så leverer Mikunien 160 kubikk pr. time på fult.

Det blir da 2.66 kubikk pr. minutt.

Setter jeg på en vifte som leverer 5 kubikk pr. minutt så vil vifta syge luft ut av varmeren vist jeg forstår dette rett.

Jeg synes bare det virker så usansynlig at den lille pumpa til maritim klarer og levere så mye luft pr. minutt??

Håper Du eller noen andre kan hjelpe meg her. Karnsje noen har en vifte montert slik at jeg kan få gode råd.

Link to post
Share on other sites

Hei Tine III!

Når du sier at du "teipa røra i svingane", er det

Dem røra varmlufta går i , der er det noen skarpe svinger hos meg eller var på den gammle varmer'n . Teipa dem svingane på røra , så det ikke blei for stort tap pga skarpe svinger.Kunne jo vært isolert med noe også , men det var det jeg kom til med da og det hjalp jo kjempe mye det lille der .Så da hjelper det kansje enda mere å isolere med noe greier tipper jeg , men brukte noen runder med teipen jeg å det blei bra så . Brukte som sagt slik blank sølvpapir teip , den smelter ikke og ikke lukter dritt av den når det blir varmt .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Den skyver nesten dobbelt så mye luft, og med nok varme attpå.

Denna 5kw Webasto'n min kan du setta på en slange på ventilen , så har Økosjefen hårføner . Syntes den blåser så det holder , vel å merke på full fart da .Selvsagt mindre fart når den går den på tomgang som jeg kaller det , men varmer så det holder da også .Står stort sett bare å går på tomgang denna , og varmt nok her . Dem fleste klager når dem kommer innom på kaffe , er for varmt her . Men så er det ikke den store kulda ute enda heller da , så vi for se når det blir - 10-15 ute . Da ser vi hva den er god for , det er store rom den skal varme opp så .Den gamle 4kw klarte det ikke , derfor jeg bytta . Men den var jo litt gammlere så , blir spendene å se hvordan den funker da.Men regner jo med at det skal bli varmt nok her , bare det at den er best når den går på tomgang sånn lydmessig og økonomisk .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Har snakket med min lokale rørlegger som skal skaffe meg isolasjon til å ha rundt rørene.Husker ikke hva det heter,men de selges i 3 meters lengder.De er delt på langs og man limer de sammen med å ta av tapen.Så etter at man har omsluttet rørene så er det bare å ta tapen av og lime skøytene sammen.

Hvis de viser seg bra og sikker kommer jeg tilbake med opplysninger,navn,etc.

Link to post
Share on other sites

Idag har jeg isolert røra som går ute i skroget , der er det kaldt og div svinger . Teipa jo bare på den gammle , men tro til med isolasjon idag på denna nye varmeren . Har ikke tatt alt som sagt , kun ute i skroget og der den ikke ligger inne i benker/motorrom .Den er nesten ikke til å kjenne igjen , idag er det - 3 ute og inne er det deilig .Trur kansje det er like greit å gå over alle røra ,virker som det er butikk .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Sitat fra carpediem:

Det er greit at det er lurt å ha 90 mm nært varmeren... Men for så å gå til tynnere er helt feil. Men hvis f.eks. man har et åpent uttak m/90mm slange som er 2 meter lang og ett med 75 mm som er 10 meter lang? Hvor lurt er det da? Mye luft som kommer ut i 10m slangen...Da kan man like greit spare seg jobben med å legge opp den slangen... Nei, det er en ting som gjelder...90 mm over hele linja!" (merkelig....vet ikke hvordan jeg siterer her...)

 

Men, må ikke luftstrømmen fra varmeren være sterkere for å kunne transportere den samme varmluften gjennom en 10 meter lang 90 mm slange kontra en 10 meter lang 55 mm slange? Vil jeg få bedret luftstrømmen/lufthastigheten ved å øke fra 55 mm til 75 mm?

 

Ja, det stemmer. Du vil få mer luft ut. Jo tykkere jo bedre...

Link to post
Share on other sites

Slik jeg da tolker det, betyr det at større kanal gir mindre begrensning for varmeren, og en kan legge et lengre kanalsystem. Men, da må en ha en varmer som er sterk nok til å kunne transportere varmluften.

 

Det betyr igjen at en liten varmer på 2-3,5 kw bør bruke 55-60 mm slanger i kanalsystemet, 4-5 kw bør bruke 60-75 mm i kanalsystemet, mens en varmer sterkere enn 5 kw kan bruke 75-90 mm i kanalsystemet. Alle størrelsene bør bruke 80-90 mm som utløp fra varmeren.

 

Igjen: Hvis det sammen med en liten varmer (2-3,5 kw) legges 90 mm slange i en strekke på 10 m, med ulike forgreninger og krumspring vil mest sannsynlig varmluften knapt nok komme frem til bestemmelsesstedet.

 

Dette er helt feil. Du vil få mer varme ut hvis du har tykkere slange. Men hvor tykk man skal legge er selvfølgelig et kostnads spørsmål. Slik du setter opp tykkelser kontra effekt er jeg enig i, men hvis strekkene blir lange burde du ha tykkere slange. sammenlign med vann eller strøm. Mindre motstand i et tykt rør/kabel.

 

 

Til Nimbuster

Mikuni har en luftmengde på 160/110 kubikk pr.time. Forstår jeg dette rett så leverer Mikunien 160 kubikk pr. time på fult.

Det blir da 2.66 kubikk pr. minutt.

Setter jeg på en vifte som leverer 5 kubikk pr. minutt så vil vifta syge luft ut av varmeren vist jeg forstår dette rett.

Jeg synes bare det virker så usansynlig at den lille pumpa til maritim klarer og levere så mye luft pr. minutt??

Håper Du eller noen andre kan hjelpe meg her. Karnsje noen har en vifte montert slik at jeg kan få gode råd.

 

En slik vifte vil ikke øke luft mengen gjennom varmeren spesielt mye... Du må regne med en del motstand i slanger og ikke minst selve brenneren. Og 160 m3/t er nok bare på varmeren uten noen slanger tilkoblet, samme gjelder nok vifta fra maritim.

 

Hvor mye disse viftene klarer å blåse gjennom 10 meter slange er avhengig av hvilken type vifte det er, dvs. hvor godt den fungerer når den får mot trykk. Må nok regne med at vifta til mikuni er veldig bra på dette området, tipper dette er en radial vifte...Men er ikke sikker...

 

Håper dette var litt oppklarende... :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Inspirert av denne tråden har jeg idag isolert varmerørene med armaflex. Det gikk med totalt 7,5m og resultatet var oppløftende. Løsnet klemmer og tredde den på. Kuttet den opp i ca 40cm lange stykker for lettere kunne tre de innpå. Fikk isolert hele veien med denne metoden.

Varmeren er en Mikuni 3,5kw. Båten ligger på land og det er 3 grader ute. På 1 utbåsning hadde jeg etter ca 30min 73 grader ut av 1 ventil, 67 grader ut av neste og 64 grader ut av siste. Dette forteller meg at selv med isolerte slanger blir det varmetap, men ikke i nærheten av tidligere. Båten hadde 25 grader inne etter ca 30 min, noe som må være meget bra med denne utetemperaturen.

 

Det er 80mm rør hele veien.

 

Fant underveis også en noe skarp bøy på slangen som jeg fikk luket bort.

 

Synd jeg ikke målte før isoleringen. Hadde vært moro å sett forskjellen. Men en ting er sikkert, vi kommer ikke til å fryse ombord :smiley:

 

Kjøpte isolasjonen hos Ahlsell, men vet ikke prisen ennå.

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Det var fint å høre Viksund Bravo! Kjemperesultat!

Jeg oppnår nok ikke den effekten når jeg har isolert ferdig, fordi jeg har kun 55 mm slanger til forgrening. Mister endel luftstrøm på det...

Men, vi hadde det ikke så varmt i fjor våres akkurat, men det skal det helt klart bøtes på nå.

Link to post
Share on other sites

Hva har du isolert med Tine III?

Ben Sin

Veit ikke hva det heter jeg ,fikk noe av Solungen.Er slik dem isolerer varmtvanns rør med mener jeg han sa ,men ikke sikker .Ligner på samme greia å se /kjenne på som liggeunderlag , næmaste forklaringa jeg har .Syntes det lukta mye svidd å trudde det blei bare en stor fiasko, men det var bar et par dager så merka jeg itno mere .Har jo en 5.3 kw Webasto ,mener det blir for varmt å isolere helt inn mot varmeren .Solungen har isolert fram til varmer ,så dette kan sikkert han svare bedre på enn meg .Men han har bare en 3.5 kw , kanskje han kan si noe om erfaringen så langt selv om han ikke har brukt den så lenge.At er butikk å isolere , det sier vel nesten seg selv . Men at det hjalp så mye ,det hadde jeg ikke trudd .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...