Jump to content

Varmluftslanger til dieselvarmer


nimbuster

Recommended Posts

Til gimi:

 

Det er ikke mulig å angi målt varmetap annet under gitte situasjoner.....

 

Det vil uansett situasjon gi en generell og god pekepinn på gevinsten ved å isolere.

 

Ellers er jeg enig med roaldbj i at vannbåren varme kan være mer effektiv i mange situasjoner.

Link to post
Share on other sites

Ja da har jeg montert armaflex rundt slangene,men avsluttet ca.1 meter fra varmeren.Å for ett resultat...........det ble mye varmere ut dysene........i 5 min.Viften sluttet å fungere,varmeren drittvarm.Etter å ha latt den stå en time fungerte vifta igjen,men jeg har ikke tort å starte den med varmen.Så varm wallasen(3500)ble,er jeg sikker på att kortet bare er en grønn klump der inne.......Kjente dog at det begynte å ose svakt,men trodde at dette bare var slangene som gasset. Så dette ble ikke så trivelig som jeg hadde tenkt det

Redigert av m/s draugen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser Seatronic skriver at det er spesielt viktig å isolere de første meterene etter varmeren, men jeg ser ikke helt poenget med bare det, eller med å isolerere helt inntil varmeren. (...) For min del ville jeg utelatt den første meteren, og heller vært nøye med å isolere alle de andre sløyfene og skjøtene for å holde på varmen lengst mulig frem til dysene.

Snakket med Wallas på båtmessa som sa det samme som Seatronic - det er de første metrene som er spesielt viktig å isolere da varmeforskjellen mellom utode/innside er størst

Link to post
Share on other sites

M/S Draugen:

Jeg ser ingen grunn til at isolering av slanger etter varmeren skal ha noen betydning for hvor varm varmeren blir. Temperaturen i denne er bare avhengig av utetemperatur og hvor mye brenneren kan løfte denne. Altså- ingen poeng i å ikke isolere slangen rett etter brenneren slik jeg ser det.

 

mvh

Christian

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Vel, der er vi uenige Viksund....

 

All motstand som f.eks. tynnere slanger, 90 gr bend, innsnevringer osv vil påvirke både temperatur og luftmengde ut av dysene, i negativ retning.

 

Hei Nimbuster :-)

Jeg er helt enig i at en mister varmeeffekt ved bruk av små dimensjoner , bend og annet, men da i form av redusert luftmengde, ikke redusert temperatur vel?

Men poenget mitt er at om det brukes for store dimensjoner vil arealet bli unødig stort og det blir en større flate som kan avgi varme på veien.

 

Lagt til:

Blir jo litt på sidelinjen dette, er jo sjelden det er plass til store dimensjoner i båt :smiley:

Hang meg bare opp i "problemstillingen" siden ventilasjon, og således termisk isolasjon er en del av mitt daglige virke.

Da er det lett å tenke litt paralellt til ting som ikke har med båt å gjøre.

 

Er iallefall satt fokus på at isolasjon er viktig og at dimensjoner er store nok. Da skal vi nok gå en behagelig båtsesong i møte!

Redigert av Viksund Bravo (see edit history)

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke til Wallas, men at den skulle gå så varm på denne årstiden bare ved å isolere slangene....det hadde jeg ikke trodd. Og så bare etter 5 minutter?

 

Er tilbøyelig til å tro det må være andre årsaker til dette.

Hva som er feil vites ikke,men det som er fakta er at viften sluttet å virke 5 min.etter at den tente,derav varm wallas.Etter en time prøvde jeg som sagt bare viften,den virket men var noe treg/"trang"i starten.Kunne høres ut som om det var noe som var noe som holdt den igjen de første 10-15 sekundene.

Skal sjekke vifte og lager når den skal tas ut,men det som bekymrer meg er om kortet har "smeltet"

Typisk dette nå for påsken.

Så er det noen som har en BILLIG varmer å selge,så..........

Termosikringen har slått seg på før også,men ikke så fort.Den har også blitt tatt ut og sjekket/gått over lang tid utrn problemer.

Lurer på om slangene mine til en slik stor varmer(3500) er passe.De er 65mm i ytre mål,men det er jo denne dim.ut fra brenneren!!!!!

Hjelp meg takk.

Det må legges til at varmeren står romslig og luftig

Redigert av m/s draugen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Kjapt spørsmål om montering av webasto. Ifbm utløpene er det en sort flens med gjenger på innsiden, og inni der skrur man selve dysen. Jeg snakket med en på Kollberg Caspary og han sa at denne flensen skal settes inn fra "utsiden" og så skrur man dysen inn i den etterpå. Men om man gjør det slik får man en 1-2mm gap på baksiden av dysen som ikke ser så bra ut. Kan det være rett?

 

Eller skulle kanskje kanten på flensen gå mot baksiden av "veggen", mens dysen skrues inn fra utsiden, slik at de klemmer på hver sin side av veggen?

 

Noen tips hadde vert topp!:-)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Et lite (kanskje OT) spørsmål: Fra varmeren min er der lag inn et Y-bend ca 40cm fra varmeren - der det ene uttaket er 90mm og det andre er 60mm.

90mm-uttaket går videre ca en meter med ventil til hovedcabin - mens 70 mm. igjen deles etter ca 1 meter i et

nytt Y-bend (2x 60mm) der det lengste strekket går til aktercabin - ca 4 meter strekk !

Vil det ikke være lurt å legge det største uttaket (90mm) til den delen som ligger lengst vekk og 60mm til det korteste strekket?? :confused:

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Hei.

Da jeg for2 år siden isolerte i min gamle båt kjøpte jeg Glava.

Glava selges på rull med ca 5cm bredde som jeg tvinnet rundt slangen hvor det var noe vrient å komme til, etter det tapet jeg det jeg komm til.

Dette gav som andre sier mye mer varme i ventilene.

 

Hva med å sette på en slik slange vifte (motorromsvifte) fra biltema artikkel nr 25-832

på den slangen som er lengst ?

Motorromsvifte

Med 3"-tilkobling (75 mm) for fleksibel, rynket ventilasjonsslange. Meget lettmontert, fordi den kan plasseres hvor som helst på ventilasjonsslangen.

Kapasitet: ca. 2,8 m3/min. Strømforbruk: ca. 55 W, 6 A sikring. Lengde: 210 mm. Største diameter: 120 mm. Helt gnistfri. 12 V

mvh

Catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Det er mange meninger men lite snakk om prinsippene for hvordan dieselvarmere bør installeres, og derfor opplever noen driftsproblemer og kalde båter.

 

Jeg opplever at det i grove trekk er to ting det syndes med. Det første er at varmeren får for lav spenning hele tiden eller periodisk. Her virker det som om ikke alle er klar over at den minimum spenningen varmeren må ha egentlig er for dårlig, og at man ved å legge seg i øvre spenningsgrense får et mye bedre resultat.

Husk at denne minimums spenningen må kontrolleres med belastning, og da med utladede batterier, ikke fulladet. Mange må starte motoren for at dieselvarmeren skal tenne, og dette er en bekreftelse på at anlegget ikke har kapasitet nok.

 

Det neste er at varmeren ikke tåler for høy temperatur, og derfor er den også utstyrt med en termosikring. Med andre ord så vil en varmer som klarer å kvitte seg med varmen få en mye lenger levetid og være mye mer effektiv.

 

Når det gjelder rørene som skal føre varmen frem til de forskjellige stedene i båten, så vil et system med grove dimensjoner virke mye bedre enn et opplegg med tynne rør. Dette fordi man primært skal styre luftstrømmen med å justere på dysene, ikke ved å montere tynne rør.

 

Vi har da et forhold som er viktig å ta med i beregningene, og det er at varm luft tar større plass enn kald luft. Har man underdimensjonerte rør i utgangspunktet og i tillegg isolerer dem, så er det ikke sikkert at systemet virker etter intensjonen.

(Det er mange som påstår at isoleringen av rørene gir liten effekt, og dette er et tydelig tegn på at rørene er for tynne i utgangspunktet).

 

Jeg har funnet ut at den beste løsningen er å føre frem en godt dimensjonert og isolert rør til to uttak i salongen hvor bare det ene kan stenges. Temperaturen i varmeren kontrolleres da med bare den dysen som ikke skal kunne stenges åpen. Så setter man inn et Y stykke mellom disse to dysene og fordeler luftstrømmen videre fra dette punktet. Man vil da med en ulltråd festet til dysene finne ut hvordan man han styre luftstrømmen.

 

Ideelt sett så varmer man da ført opp salongen og stenger deretter det ene uttaket. Luftstrømmen i det andre uttaket vil da øke litt, men når de andre dysene i lugarene åpnes, så senkes luftstrømmen til salongen igjen.

 

Man kan da klemme slangene til de andre rommene litt for å justere litt på effekten. Man har jo i tillegg mulighet for å stenge / åpne disse dysene. Det må uansett være minst mulig motstand i røret til det første uttaket hvor da også termostaten er montert, for ellers vil man ikke klare å justere resten av anlegget.

 

I større båter er det fordel å benytte to varmere i stedet for en stor, for da har man en ekstra termostat å spille på. Hvis man benytter en egen varmer for lugarene, bør man benytte en fordelingsboks og to uttak i hver lugar hvor bare den ene kan stenges.

 

Vet ikke om alle forsto fremgangsmåten, men fremgangsmåten for hvordan dette skal gjøres er ganske logisk egentlig.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Jeg har akkurat fått brukt min i 1 dag nå, og kan bekrefte at det kommer noe lukt, men mye mindre enn jeg fryktet. Det virker som den brenner rimelig rent og pent, og når den er varm kommer det ikke noe sot eller noe. Det kommer klar varm luft/eksos.

 

Jeg har hørt mange andre si at dersom man kjører den på lampeolje i stedet for diesel fra tanken så brenner en dieselvarmer MYE renere og det er mer eller mindre luktfritt. Dersom dette er ett problem for deg kan det være en løsning.

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Jada,

 

Vi tenker oss en bergen-skagen-gøteborg-strømstad-sørlandet-bergen-runde som skal ta ca 5 uker. Gode muligheter en gang der... :wink:

 

Da blir det sikkert en mulighet :smiley: Jeg skal spille på Zachen første halvdel av juni så hvis du har lyst til å vise meg naturen utenfor Bergen må du gjerne si ifra! :smiley:

.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...