Jump to content

Valget mellom Mercruiser, Steyr og volvo


Yankee

Recommended Posts

Nå som volvo for tiden sliter med problemer som de ikke klarer å finne løsningen på så ville jeg holdt meg unna dem i hvert fall. Mercruiser og Steyr leverer begge gode diesler men jeg holder en liten knapp på Steyr. Gjorde selv et motorvalg for et år tilbake og kjøpte Steyr som jeg monterte i båten. Jepp, jeg er veldig fornøyd med motoren og servicen som Steyr apparatet yder.

 

Fordel med Steyr er at den er en mix av ny og gammel teknologi, de har elektronisk styrt pådrag av pumpedyser. Pumpedyser er ikke nytt under solen og har vært brukt i mange år av bl.a CAT og Cummins som er driftsikkre maskiner.

Steyr er et monoblokk design som gjør at den ikke har pakning under toppen, den har ikke toppdeksel. Toppen en i samme del som blokken. Mange ser på dette som negativt men det er det ikke. Ved et ventilhavari så vil motoren måtte løftes ut av båten likevell så argumenter for at det er en fordel med løst toppdeksel er bunnløst.

Steyren veier omtrent det samme som en V8'er, 420 kilo inklusiv bravo drev. Har du en båt som er bygget for to V8'ere så slipper du med 2 Steyr i "bagasjerommet" at båten blir baktung.

En annen fordel med Steyr er at vippearmene er produsert med bruddpunkter. Disse er til formål å svikte om ventiler skulle kollidere med et stempel hvis registerreimen skulle ryke. Man setter da på ny reim, bytter vippearmer og motoren er klar til oppstart. Genialt!!! Andre maskiner ender med totalhavari om tilsvarende hender.

En annen fordel at at maskiene har stort turtallsområde, tomgang på ca 650rpm og topp er litt etter hvilken modell du vilger, 4500 på 256'en. Man får god toppfart på båten samtidig som du ikke blir plaget av høy tomgangsfart på båten.

Vil anbefale deg å skrive inn søkeordet "steyr" her på forumet, da finner du alt som er skrevet om maskinene her inne. Ikke mye negativt å finne.... :smiley:

 

Lykke til med valget!!!

Link to post
Share on other sites

Mercruiser kjenner jeg ikke noe tilmen samarbeidet med cummins lyder ikke negativt i allefall.Men Steyr står øverst på min ønskeliste etter å ha vurdert flere merker. Har pløyet igjennom endel info om disse, og synes det virker som et godt valg. Har enda ikke hørt en misfornøyd Steyr eier, og har aldri hørt annet en godord om hverken motor eller importør. Monoblokk konstruksjonen og pumpedysene, som er mekanisk drevne er løsninger som jeg liker,og dessuten er det velprøvde motorer. Noen bruker monoblokk som negativt argument pga ventilreparasjoner blir vanskeligere. På spørsmål om ventilfeil fikk jeg følgende svar: "Vi har ikke hørt om havari på ventiler. Vi har snart solgt 900 motorer i Norge siden år 2000. Vi har ikke mer en 6-7000 tusen timer som lengste brukstid her i Norge, men i Italia har vi motorer som har gått over 20 000 timer uten problemer".

Selv med sine omlag 15 år på markedet, har de ytelse og momentkurve som common rail motorer, men er ikke så sårbare. Vekt/ytelse forhold er også fullt på høyde, og overlegen VP D4 som veier rundt 200kg mer. VP D serie har også bra prestanda, men det blir mange kg unødvendig i hekken med dobbelinstallasjon. Litt for ny konstruksjon til å ha bevist seg god, samtidig som de har uløste problemer med innjektorer. Med tanke på at VP har hatt flere utgaver av motorer tidligere, som det har vært nødvendig å levere flere "oppgraderte" utgaver, før kvaliteten har vært god nok, ville jeg personlig styrt unna disse. Flere her på forumet kjører Steyr, så du får sikkert flere erfaringer her.

:smiley:

 

Skriver visst saktere en Hydrox :smiley:

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Snakk med folk med erfaring med motorene og kartlegg hvor vidt de er fornøyd eller ei.

 

Volvo har et suverent serviceapparat som ingen av de andre kan vise til. Økonomisk, miljømessig og kraftmessig er også volvo et godt valg. Diskusjonen om injector-feilene på D-motorene får du vurdere selv, men som eier er jeg ikke det minste bekymret. Volvo jobber på spreng, det rammer noen promille og det er snakk om nye motorer med garanti.

:flag_sw:

Link to post
Share on other sites

det er snakk om nye motorer med garanti.

Vel, helt ok at dette dekkes av garantier, men hva skjer når garatitiden er utgått? Da blir det dyrt.

Når volvo kan sitte å beskylde den norske dieselen (russerdiesel) for at de har problemer så sier jo det litt om servicen det kompaniet yter. Vi gjør ikke feil for våre maskiner er best. Nei, sats på noen som ikke har trøbbel i utgangspunktet.

Link to post
Share on other sites

Den tiden jeg hadde volvo var det serviseapperatet som var problemet vriene og vrange folk var det jeg møtte.

Jeg skal aldri ha grønnmalt motor igjen.

Økonomisk spør jeg Volvo har delepriser som er helt ville, det kommer en tid uten garanti også.

Seyr er kjempemotorer rimlige deler og høflige folk, videre er de byggd for det de skal gjøre. ikke ombyggde bilmotorer og lastebilmotorer.

Link to post
Share on other sites

Men Steyr står øverst på min ønskeliste etter å ha vurdert flere merker. Har pløyet igjennom endel info om disse, og synes det virker som et godt valg.

 

Er enig i ditt resonnement her.

Er det motor til Goldfishen ville valget for mitt vedkommende blitt en noe tyngre motor med lavere turtall en det Steyr har. Hadde det vært snakk om en noe hurtiggående båt hadde også jeg valgt Steyr.

Vedr. Swandes påstand om fordelen med Volvos serviceapparat, ja så er de store og mange (og dyre), men har ikke inntrykk at servicenivået deres står i forhold eller overgår noe annet merke i så måte.

Det beste er å ha en motor som er driftsikker og primært krever vanlig vedlikehold med minst mulig behov for dyre opphold på verkstedbenken.

 

De motordeler man trenger får man som kjent på posthuset om lokalt delelager ikke finnes!

 

Er det Sabb-Ford ombord hos deg Gullfisk??

Link to post
Share on other sites

Ved et ventilhavari så vil motoren måtte løftes ut av båten likevell så argumenter for at det er en fordel med løst toppdeksel er bunnløst.

?? Hvorfor skulle det være behov for å løfte ut motoren ved en ventiloverhaling?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

?? Hvorfor skulle det være behov for å løfte ut motoren ved en ventiloverhaling?

Fordi motoren ikke har toppakning, de settes i før stemplene. Du mener kansje på de konvensjonelle motorene? Det er vel rett og slett av praktiske årsaker hvis man først har fått skaden...

 

Steyr har 10000 timer garanti på ventilene.

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

?? Hvorfor skulle det være behov for å løfte ut motoren ved en ventiloverhaling?

 

Jeg antar at man må snu motoren på hode, deretter plukke ut veiv og stempler for å komme til ventilene. De blir liggende i bunnen av sylinderhullet. Krøkkete greier når det først skjer. Ødelegger man et ventilsete, så er reparasjonen plundrete. Sannsynligheten for at det skal skje er heller liten.

 

Sannsynligheten for at dysene på Volvo skal svikte er også heller liten.

 

Skulle jeg valgt motor, ville jeg vektet lokal service høyt. Dyre deler har vel hele gjengen. Jeg kjøpte to topplokkakninger til en liten Ruggerini, 1230 kroner. Det synes jeg er en stiv pris for to sylindre. Topplokkpakningene til V8'eren min koster ikke mer enn halvparten (godt og vel).

Link to post
Share on other sites

Les hva Hydrox skriver da. Han sier at ved ventilhavari på en konvensjonell motor med løst topplokk så må motoren løftes ut av båten uansett. Dette er jo tøv. Jeg har fjernet toppen med motoren i båten flere ganger.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Les hva Hydrox skriver da. Han sier at ved ventilhavari på en konvensjonell motor med løst topplokk så må motoren løftes ut av båten uansett. Dette er jo tøv. Jeg har fjernet toppen med motoren i båten flere ganger.

Vel, les hva Hydrox skriver sier du. Overhaling av ventiler er en ting, ventilhavari er en annen ting. Ved havari ville jeg aldri ha kjørt maskinen uten å ha kontrollert veivlageret, kryssbolt og stake, da må maskinen ut av båten.

 

Hovedårsaken til at man må slipe/overhale ventilene på en maskin med løst toppdeksel er at det ofte er for lite kjøling i toppen. Dette påvirker ventilsetene på både ventil og i toppen. Ventilsetet på ventilen kjøles nemlig av setet i toppen når ventilen er stengt. Steyr har mye bedre kjøling i toppen grunnet monoblokkdesignet og faren for utbrenning av ventilseter er mindre. Det blir lengre intervall mellom hver gang ventiler og seter må slipes og man overhaler da heller hele maskinen. Og da må den ut av båten.

 

Dette er det jeg kaller et ventilhavari.

p1000874.jpg

Link to post
Share on other sites

Vel, les hva Hydrox skriver sier du. Overhaling av ventiler er en ting, ventilhavari er en annen ting. Ved havari ville jeg aldri ha kjørt maskinen uten å ha kontrollert veivlageret, kryssbolt og stake, da må maskinen ut av båten.

 

Stake? For oss som har motorer under 15 tonn kalles det råde. Og har ventilene ramla rundt på toppen, så må uansett stempelet byttes, og rettheten på råden kontrolleres. Og har man plukket ut lagerskålene, så bør de byttes. Så den er grei. Foreligger det en brent ventil, defekt sete, det er da jobben mellom de to designene blir forskjellig. Brente ventiler er stort sett noe som ikke forekommer. For stor klaring mellom ventilstem og foring er også noe som stort sett heller ikke forekommer. Da er gjerne resten av motoren stort sett utslitt.

 

Dette begynner vel å bli en diskusjon rundt pavens skjegg.

 

Det som er fint med moderne motorer kontra Steyr, er våte foringer. Har man hatt så uflaks å få rust i sylindrene, kan enkelt sylindersatsene byttes. Det er en sak jeg ville vurdert. Og akkurat her er det en del 'havarier' i året.

Link to post
Share on other sites

Stake? For oss som har motorer under 15 tonn kalles det råde. Og har ventilene ramla rundt på toppen, så må uansett stempelet byttes, og rettheten på råden kontrolleres. Og har man plukket ut lagerskålene, så bør de byttes. Så den er grei. Foreligger det en brent ventil, defekt sete, det er da jobben mellom de to designene blir forskjellig. Brente ventiler er stort sett noe som ikke forekommer. For stor klaring mellom ventilstem og foring er også noe som stort sett heller ikke forekommer. Da er gjerne resten av motoren stort sett utslitt.

 

Dette begynner vel å bli en diskusjon rundt pavens skjegg.

 

Det som er fint med moderne motorer kontra Steyr, er våte foringer. Har man hatt så uflaks å få rust i sylindrene, kan enkelt sylindersatsene byttes. Det er en sak jeg ville vurdert. Og akkurat her er det en del 'havarier' i året.

 

Vel, siden du kaller ventilstyringen for en foring så kan jo jeg kalle råden for en stake.:smiley:

 

Rust i sylindrene kommer jo som regel av vann som har kommet inn i sylinderen, som regel da via en lekk pakning under toppen eller sprekk i sylinderforingen. Sprekk i blokken vil selvfølgelig føre til det samme på en motor uten våte foringer. Men, sprekk i blokken forekommer også på maskiner med våte foringer. Steyr har ikke topp og har da heller ikke pakning under toppen som kan lekke. Sjangsen for vann i sylinderen er mindre.

 

Jeg også ser på våte foringer som positivt men jeg valgte likevell å kjøpe en Steyr for et år siden.

 

Mulig denne diskusjonen begynner å dette litt av lasset nå, men for min del så synes jeg det er helt ok å belyse fordeler og bakdeler med de forskjellige motordesign.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...