Jump to content

Båtmeglere og seriøsitet


BEG

Recommended Posts

Her kommer en liten historie om båtkjøp, og meglers holdning til det kontraktsmessige.

 

Fant en båt på nettet som virket svært interessant, men lå laaaangt unna der jeg bor. Derfor ble det etterhvert enighet med megler om at jeg hadde kjøpsrett på båten til en avtalt pris, om jeg fant den ok. Før avreise på besikting oversendte jeg kontraktsforslag.

 

Båten var fin, "ja takk" den vil jeg ha. Megler ville helst bruke sin "standardkontrakt" som var på en side, hvor hans Logo og at "megler ikke har noe ansvar for noen ting" tok mesteparten av plassen.

 

Min kontrakt (som er basert på en mal som ligger på Båtplassen, utarbeidet av en advokat), ble forlangt brukt med meglers "Standard-kontrakt" som vedlegg. Dette ble akseptert, noen justeringer gjort.

Sender denne opp til megler, som signerer, men påfører noen kommentarer. Jeg retter opp dokumentet (greit å ha et renskrevet eksemplar, tenkte jeg) og sender det av gårde.

Så få jeg nye kommentarer og sitat "Vi har aldri skrevet under ett tilsvarende dokument og kan heller ikke gjøre det nå".

Avtalen inneholder en betalingsbetingelse som går ut på at jeg forskuddsbetaler båten inn på meglers klientkonto før transport hit jeg bor, men megler kan ikke utlvere pengene til selger før båten er fysisk mottatt av meg. Det er en av tingene megler synes er urimelig!!

 

Det tragiske i saken er ikke selger, han er en grepa kar som jeg har fått meget god kontakt med. Problemet er en megler som ikke skjønner at man ikke kan formidle salg i millionklassen uten en kontrakt som ivaretar både selger og kjøpers interesser.

Å stille seg negativ til en vanlig brukt kjøpekontrakt, gjør meg virkelig skeptisk til seriøsiten til megler! (som forøvrig også driver salg av ny og dyre båter)

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Litt omvendt "Ole Brum" instilling? Ja takk - vil ha begge deler (salg og provisjon) men IKKE NOE ANSVAR! Det var en merkelig holdning, fyren kan ikke være seriøs, og heller ikke holdt på alt for lenge. Båtkjøp er en tillitssak og en megler bør være "bindeleddet" som legger alt til rette for et problemløst salg / kjøp.   :seeya:  Han må ha missforstått rollen sin!  :wink:

 

Bare bra hvis flere får greie på den slags!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hvorfor gå via megler når de ikke skal ha noe ansvar?. De er jo bare et fordyrende mellomledd.

Så enig så enig. Jeg solgte en gang en båt gjennom megler (en av de høyt profilerte på baatnett.no) og resultatet ble at jeg laget hele salgsporspektet, meglet med kjøper i svært så mange timer og gikk glipp av meglerens provisjon. Megleren hadde neppe mer enn 10 minutts arbeid for de tusenlappene han mottok........ I tillegg betalte kjøper megleren for en teknisk gjennomgang av båten og så vidt jeg kunne bedømme satt han på kontoret sitt og inspiserte båten gjennom vinduet. De 2 tingene han hadde å bemerke var en slange på motoren som burde stripses fast og Wallasen virket ikke (men når en først tar av dekselet over eksosrøret virker den utmerket).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte båt av Norsk Lystbåtformidling og sitter igjen med bare gode erfaringer! De fikk rettet alle de feil jeg påpekte! Anbefales.

(Tidligere eiere var to unge damer uten båterfaring. Megleren fikk prutet ned prisen til det JEG mente var rimelig, og honoraret hans var beskjedet! Dette er 2 år siden, og jeg har fortsatt ikke hatt overaskelser.)  :smash:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor gå via megler når de ikke skal ha noe ansvar?. De er jo bare et fordyrende mellomledd.

Helt enig. I denne sak er jeg kjøper, så det valget er gjort av selger.

En pussig ting er at jeg faktisk oppfatter Megler som seriøs/redelig på mange måter. Men, når det gjelder å ha forstått viktigheten av skriftlighet, er han ihvertfall helt på jordet. Og da forsvinner min trygghetsfølelse, selv om selve selgeren er en meget tillitsvekkende person.

 

Min Nordwest 900FB vil bli lagt ut for salg etter at vårklargjøringen er gjort. Og, ingen megler vil bli engasjert. Men, en standard kjøpskontrakt skal bli brukt, slik at både selger og kjøper kan føle seg mer sikre på handelen.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Hallo,

 

noen som kan hjelpe meg ? Jeg har en brukt "Baat-megleren" Erling Ødegaard i Trondheim som nå forteller meg at han vil ikke levere båten jeg kjøper til Las Palmas, Spania, selv om dette er i.h.t kontrakten. jeg har også en båt her nede på Las Palmas som skal være innbytte båt. Denne båten skulle han hente i Las Palmas i.h.t. kontrakten men sier nå at jeg selv må frakte den til Norge for egen regning. Har ikke disse karene noe ansvar ? Kan de forandre på kontrakten som de vil og slippe unna med det ?

 

Rosseboe

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Torstein,

 

jeg håper du ikke gikk i samme fellen som oss. Det viser seg å være vanskelig å få penger tilbake på normalt vis.

 

Det verste er at jeg tok kontakt med Finn.no om dette og gav dem rikelig med opplysninger som tilsa at Ødegaard driver med ren lureri og snyter enhver person som er så naiv som meg. Dette ville de ikke ta til etterretning og har latt Ødegaard fortsette med annonsering. Det ser ut til at det er viktigere med annonseinntekter enn å påse at de som annonserer er seriøse. Vi har brukt mye tid og mye penger til advokat for å komme videre i saken og vi kommer ikke til å gi oss før Ødegaard får sin straff. Uansett hvor lang tid dette måtte ta. xxx xxx xxxx xxx x xxxxxxxxx xx xxxxxxxx xxxxx xxx xxx xxx xx xxxxxxxx xx xxxxxx xx xx xxxx xxx xxx xxxxx xxx xx xxxxxx xxxxx xx xxxxxx xxx xxxxxxx xxxxxxx xxx xxx xxxxxx xxx xxxxxxxxxxxx xxxxx xxx xxx xxxxx xxxxxx

 

Jeg vil anbefale Ødegaard å ta en åre på skulderen, begynne å gå innover i landet og ikke stoppe før noen spør han hva han bærer på. Da først er han kommet til rette plassen !

 

Hvis det er andre som har gått i samme fellen som oss, ta kontakt så kan vi kanskje få bedre gjennomslagskraft rettslig.

 

Rosseboe

 

Kommentar fra moderator: Udokumenterte påstander slettet
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Vi hadde delvis samme problemet.

 

Vi skrev kontrakt, men jeg nektet å betale forskudd. Det var ok, da båten var et re salg og allerede var betalt. Problemet var at båten aldri kom fra USA. Den ble stadig sendt og skulle komme stadig vekk. En del måneder senere og x antall telefoner og mail som ikke ble besvart, om en ikke lånte enten andres telefoner eller mai ga vi opp hele handelen. Vi handlet båt i Stavanger som vi kunne besiktige. Det var mer behagelig.

 

Den første var en bedre handel pengemessing, men det som er for godt til å være sand er som regel ikke sant...

 

Hadde vi betalt forskudd, regner jeg med at vi hadde vært i samme situasjon som du. (om ikke det har ordnet seg siden sist du skrev innlegget).

 

Heiigjen.....

Link to post
Share on other sites

Kjøpte båt av Norsk Lystbåtformidling og sitter igjen med bare gode erfaringer! De fikk rettet alle de feil jeg påpekte! Anbefales.

 :smash:

 

Samme her, Leif Borgen er 200% og stole på, og jobber for best mulig pris for selger. i tilegg gjør han det han kan for at kjøper er fornøyd)

www.ribtjenester.no

Link to post
Share on other sites

Det er nok her som i alle brangsjer seriøse og useriøse aktører! Det gjelder å finne ut lit på forhånd om dem forskjellige meglerfirmaene! Erfaringer fra folk er det beste å finne ut av! Her på Båtplassen er det sikkert mange som har både gode og dårlige erfaringer med forskjellige aktører!Og som kan være behjeøpelig med tips og råd.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Samme her, Leif Borgen er 200% og stole på, og jobber for best mulig pris for selger. i tilegg gjør han det han kan for at kjøper er fornøyd)

 

Tiltredes :thumbsup:

Jeg kjøpte som kjent for noen, en båt som stort sett var ræva...et meste visste jeg jo, men det var en feil fra forrige eier som skulle gjøres opp for.

Dialogen via Leiv Borgen var upåklagelig, saklig i begge retninger og vi ble enige!!

 

Nå kjenner jeg ingen andre meglere, men om jeg skal bruke en noen gang, blir det

Norsk Lystbåtformidling!!

 

( Mener han fortale meg at når4 han sa opp sin forrige jobb som rektor eller noe for å starte som båtmegler, utbrøt hans far: Hadde du enda blitt pianist på et gledeshus eller noe!!!!)

Dette forteller vel litt om ryktene enkelte yrker har..

Personlig mener jeg at det å tilfredstillle enkelte kunder som mener de har krav på alt nytt, etter de har kjøpt en 25 år gammel båt, er en umulig oppgave...men det er en annen diskusjon :wflag:

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Er veldig enig! du står ikke noe svakere som privat selger/kjøper så lenge du har fulgt lover og regler og benytter deg av en utarbeidet og faglig og juridisk riktig kontrakt. Kansje i tilfeller der du blir direkte lurt/svindlet så kan du jo få hjelp av ev. meglerfirma. Men uansett når man kjøper båt til store summer bør jo den være gjennomgått sikkelig og ting bør jo ikke komme som overaskelser, med minmdre selger har unlatt å opplyse om vesentlig ting! Men da har jo som regel kjøper i varetatt sine rettigheter via en rettskraftig kontrakt, og dermed kan få hjelp av forbrukerråd/advokat om det blir nødvendig. Fordeler og ulemper er det uansett! kunsten er i alle tilfeller å finne seriøse aktører uansett om det er et firma eller en privat person.

 

Megler er selgers representant og har som oppgave å få solgt båten på vegne av selger.

Eneste grunn til å handle via megler må være at megler har den båten for salg som man ønsker å kjøpe.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

For noen år siden handlet jeg båt via megler i Stavanger.Til å begynne med så var alt ok, men når den ene feilen etter den andre dukket opp, sluttet til slutt megleren å ta telefonen. Hele handelen var et mareritt. Mye tid gikk med til samtaler/krangler med både selger og megler. Kontakt med verksteder, transport av båt til og fra verksted. Det værste var at båten ble liggende på verksted i 6 uker midt i sesongen.

Jeg kommer ikke til å bruke megler en annen gang. Det virker som om de ikke har noe ansvar etter at handelen er gjort, men det finnes vel unntak her som i alle andre bransjer.....

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Har fulgt en annonsen på en Nimbus 4000 over noen måneder og forundrer meg over prissetting på denne og meglers krumspring…:

 

Her er annonsen:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=38781321

 

Her er prissettingen i annonsen på Finn.no, som jeg tror ble prøvd solgt av eier i første omgang:

 

1. juni 2012: 910 000

31. jul 2012: 895 000

6. nov 2012: 650 000

 

Så overtar Aker yachts salget og da begynner moroa…Først legger de på 190 000…:

 

10. des 2012: 840 000

23. apr 2013: 740 000

20. mai 2013: 890 000

24. mai 2013: 950 000

 

I november kunne du få båten til 650 000, mens den nå er 300 000 kroner dyrere. Det var en dyr vårpuss synes jeg…. ;-)

 

Mulig at 650 000 var en tastefeil i november, men uansett så blir båten 210 000 kroner dyrere fra april til i dag… Det er vel å gå litt ”motstrøms” å sette OPP prisen jo lenger annonsen ligger ute…?

 

Vel, vel. Det bekrefter mine mistanker om at jeg skal være skeptisk til båtmeglere…

 

KK

Link to post
Share on other sites

Psykologien med å få folk til å handle er kompliserte saker, en høy pris med gode muligheter for avslag virker fristende på enkelte...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg ser jo fordelen for selger, og særlig i det at man setter en annen til ansvar. Men båtmegler er jo ikke hverken en tittel eller noe i Norge så man kjøper jo da båten av en annen privatperson som ikke tilfører noe som helst. Man har ingen klagerett til noen innstanser eller noe som man har ved bruk av eiendomsmegler.

 

Eiendomsmegling er temmelig gjennomregulert, til tross for det er det en yrkesgruppe som ikke har veldig godt rykte. Hvordan skal det fungere innen båthandel når det er 0 reguleringer og hvem som helst kan begynne som megler?

 

Jeg er forresten båtmegler ;-)

Link to post
Share on other sites

Ser mange fordeler med å bruke megler.

I nesten alle land bortsett fra Norge er det jo mer vanlig med megler enn å selge privat virker det som.

 

Fordelen med å kunne overlevere båten ryddet og salgsklar i dag til en megler og bare glemme den er jo veldig grei.

 

Den blir liggende ved en brygge eller i en salgshall der det frekventerer båtkjøpere, den blir presentert ryddet og ren og salgsklar i motsetning til om den er i daglig bruk.

 

Selger slipper å leie 2 båtplasser om han kjøper ny båt før den gamle er solgt, han slipper stresset ved salgsprosessen, lever nå og ferdig med det badabing.

 

Kjøper foholder seg til en som virkelig kan dette med båtsalg, prosessen blir ryddig og ordentlig gjennomført. Alle burde være happy

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...