Jump to content

BEP Ultrasonic tankgiver, erfaringer?


vivvi

Recommended Posts

  • 2 måneder senere...

Er det noen som har montert en slik giver og har litt erfaring? Ser jo veldig bra ut, men kunne godt tenkt meg å programmere selv, men finner ikke noe pris på settet man trenger for å gjøre dette. Litt spent på om noen har fått litt erfaringer, om de er nøyaktig, montering, problemer sammen med noen instrumenter osv..

 

http://www.nettbaat.no/webshop/storefront.php?pid=2033

 

http://www.bepmarine.com/Ultrasonic-Tank-S...r-305-1648.html

Redigert av Audifil (see edit history)

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Tjaaa, siden ingen andre har noen erfaringer får jeg legge ut litt selv da :tongue:

 

Jeg tømte Maritim for de tre siste de hadde her i bergen og fikk låne med meg boksen for å programere de. Dette så jo virkelig gøy ut, men gikk ikke helt smertefritt..

Det begynte med usb-rs232 overgangen, den ville ikke fungere med min laptop samme F.. Men hadde heldigvis en egen overgang som virket. Fikk da kontakt med giveren(e) og fikk lest ut config`en som lå på de, de var jo default så det var jo greit. Begynte å teste litt bare for å se og skulle skrive inn ny config, men det gikk dårlig. Fikk bare inn noen parametre så mistet den kontakt med giver. Etter kanskje 15-20 forsøk fikk jeg omsider alt inn.

 

Så begynte jeg å måle opp den ene diesel tanken, og det er jo som sikkert de fleste vet ikke lett i en båt der alt er bygget inn, og tanken er tilpasset skrog og vegger. Var veldig gode tegninger og kalkulatorer i programmet som hjalp til å regne ut.

Når jeg hadde alle parametre klar som gjør at giveren skal fungere best mulig sammen med min tank var det en ny runde for å få dette sendt til giver, etter nok mange forsøk fikk jeg det omsider inn og giver var klar til å testes.

 

Satt giver til å funger mot mine VDO instrumenter på 10-180ohm, hadde målt innholdet i tanken via mannlokket til å være litt under halv, men måler viste på siste del av rød merkingen. Så dette stemte jo ikke.

 

Endret så giver til 240-33ohm og da viste måleren 3/4 full tank istedenfor litt under halv. Dobbeltsjekket alle mål mange ganger og prøvde å justere litt her og der, men uansett tilsvarende samme resultat. Så dette var jo snodig.

 

Prøvde å sjekke min gamle giver og instrumentet for å se om det var 10-180 eller 240-33ohm, , men stod ikke noe. Tok så og ohmet min gamle giver, men den gikk fra ca. 0-80ohm og er merket med VDO.. Forstod ikke det, viste jo riktig på instrumentet??

 

Så nå vet jeg ikke helt, får teste en annen tank og se, men mistet litt troen på dette her.. Men er dumt for de er jo egentlig geniale...

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Tjaaaa, ikke så rart det ikke ville fungere. Mine orginale givere og instrumenter var 0-90ohm(GM). Har vist vært en VDO standard det også. Dette støttet jo ikke BEP`ene. Prøvde de på noen VDO 0-180ohm jeg hadde liggende og da fikk jeg det til å virke, men var ikke fornøyd. Fikk de ikke til å vise riktig nivå på tanken etter utallige timer med forskjellig programmering.

Leverte de inn igjen, og tok med meg nye intrumenter og givere ut igjen. Vil ha stavgiver og VDO instrumenter, men VDO sine lange stavmålerer er sykt dyre.. Spesielt når man skal ha 3 stk av hver. Så kjøpte VDO intrument for vippe giver(0-180omh) og WEMA stavgiver(0-190ohm).. Testet dette sammen og det funker fin fint, ENDELIG!!!

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
Man kan faktisk programmere giveren selv med en ekstra overgang mellom giver og PC. Lurer på hvor nøyaktig denne enheten er?

Det gjør jeg også, for denne giveren interesserte meg også. Men hva koster en slik boks med SW for PC til å programere giveren? Kanskje vi kunne spleise på en programeringsenhet dersom den ikke koster "skjorta"? Ser i en annen tråd her om en som fikk låne nødvendig boks og SW fra Maritim. Han ga opp prosjektet, men det var pga. av at han hadde feil type visningsinstrument.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Man kan sikkert få de til å virke greit, men har kanskje litt med tanken å gjøre også.. Mine tanker ligger helt ute i skrogsiden og følger vinkelen på skrogbunn. Dette skal jo BEP`en kunne takle, men da jeg la inn de verdier som er annbefalt fra BEP viste den ikke riktig med tanke på innhold i tanken. Prøvde også i utallige timer med forskjellige verdier, men visningen ble helt feil. Så med en vanlig stavgiver ble det mye mer nøyaktig i mine tanker, selvom de ikke tar høyde for slik tankene er bygd..

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Har hatt den noen år nå og det hender den "henger seg opp" ved at den vise full tank uten at den er full.

Ellers synes jeg den er et bra hjelpemiddel for å ha kontroll på nivået i septiktanken ( min ble programmert av maritim ( hadde med tegninger med målene på tanken))

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg ga den opp, den BEP greia...

Hvis noen vil ha den, så har jeg giver og instrument billig tilsalgs... Jeg monterte en Gobius4 tilslutt. Og hvorfor i granskauen jeg ikke gjorde det med engang? Ingen hull å borre, giverne må monteres med litt ekstra Tec7, støyer faktisk litt når den måler (veldig lav lyd), er dønn nøyaktig, ikke noe tull i det hele tatt.

Dropp BEP, sett inn Gobius.

 

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Vel, hvis vannet står over giverne på Gobiusen, så har jeg helt andre problemer :-)

Giverne hadde ganske lange kabler som jeg strakk frem til strømtavla/strømpanelrommet. Koblingsenheten satte jeg også i strømpanelrommet, Forsåvidt samme fenomenet her,. Står dette under vann, er båten dømt.

 

Jeg har ikke angret et sekund på Gobius. Men jeg måtte bruke litt Tec7 (tynt lag), den dobbeltsidige tapen som fulgte med holdt ikke.

Kanskje hvis jeg skal pirke på noe, så lyser den blå "tom" indikatoren noe sterkt (jeg har den i pentry/oppholdsrommet)

 

mvh

bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Hehe....la oss ikke håpe det blir såååå mye vann i båten! Gobius giverne tåler ikke så mye fukt/kondens- iht det jeg leser på siden dems og youtube video. Så jeg stusset litt på det. At de ikke tåler å bli neddykket i vann er jo ok, det skal de få slippe. Og koplingsenheten ser litt vanlig data-type ut som jeg var usikker på om tålte nok kondens/fukt over tid. Mye man skal lure på skjønner du!

 

Har du montert den nederste giveren helt ned mot bunnen av tanken? Slik at når nivået er under denne så lyser tom indikatoren? Jeg tenker på det praktiske rundt det når man skal tømme tanken. Veldig greit å ha en indikator som lyser når tanken er så tom at man kan slå av pumpa da.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Kom over denne senderen hos Maritime i dag. Tenkte at denne måtte være perfekt for septiktankmåling som jeg har endel problemer med i dag.

 

Ser at den har vært på markedet i mange år og da finnes det sikkert mange som har erfaring med den?

Er det noe å satse på?

Kan en benytte eksisterende indikator/instrument?

Link to post
Share on other sites

Skrev at den tidligere noen ganger hang seg opp.

Har nå en egen bryter på den å gått over koblinger på mye av det elektriske og i år har den fungert uten noen problemet.

Veldig greit med egen bryter for da kan den være av for å ikke trekke noe strøm (husker ikke strømtrekket, men "alle Bekker små..") og skrus på når jeg vil sjekke status.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...