Jump to content

Syrevekt


sera

Recommended Posts

Har akkurat ladet opp batteriet, syrevekten viste ca.1,27 på 5 celler på den 6. var syrevekten 1.26.

Bruker cetek xs 7000 batterilader.

Gav derfor batteriet en omgang med "recond" for å piffe det opp.

Resultatet er at no viser syrevekten i samtlige celler ca. 1.25 til 1,26

Er det noen som kan fortelle meg hva som har skjedd.

Batteriet er 140 Ah, alder 5 år.

Redigert av sera (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Jeg har et Leica DC60 måleapparat for måling av tilstand på frostvæske og batterisyre. Jeg målte syrevekta på cellene i forbruksbatteriene i dag. Alle cellene var godt fylt med væske. Jeg målte omlag 1265 i spesifikk "gravity". Er det noen som vet hva dette er omregnet til "tradisjonell" syrevekt?

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Spesific gravity er forholdet mellom spesifik vekt for en væske, og spesifik vekt for vann (som er 1,000) ved samme temperatur. Dermed blir spesific gravity i praksis lik " syrevekt" = egenvekt for syren. Så 1265 spesific gravity betyr i praksis at egenvekten er 1,265 kg/liter. Litt mer enn vann som har en egenvekt på 1 kg/liter.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takk. Jeg leste innlegget. Skjønte ikke så mye utover at den spesifikke "gravity" jeg avleste er innen forventet område for den type batterier som er ombord. Avlesningene mine varierte mellom 1260 - 1265 sprcific gravity.

Hvis du skal være absolutt sikker på at batteriet ikke sulfaterer bør du kontakte batterileverandøren og spør hvilken syrevekt batteriet ditt skal ha. Det er stor forskjell på 1.265 som mange Amerikanske batteriprodusenter bruker og 1.285 som er mer vanlig i Europa.

Husk at den måleren du har er temperaturfølsom og at hvis du måler i etterkant av at batteriene har gasset så blir ikke verdien riktig. (Oppløst gass i elektrolytten).

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en gang en syremåler med integrert termometer, men all gummien er dessverre morknet.

Men her er i hvert fall bilde av selve termometerdelen som viser hva en skal legge til/trekke fra ved

de forskjellige temperaturene.

 

syrevekt.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser det poenget - i flere av cellene kom det opp små bobler da jeg skudde av lokket. Bør jeg måle syrevekten når batteriene har stått uten belastninjg og ladning en stund? - og hva er i så fall en stund?. Batteriene det dreier seg om er 4 stk Tudor 140 A batterier på forbrukssiden. På startbatterisiden har jeg 7 stk. lukkede maxxima.

Link to post
Share on other sites

Syrevekten stabiliserer seg vanligvis et døgn etter lading som en tommelfingeregel.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser det poenget - i flere av cellene kom det opp små bobler da jeg skudde av lokket. Bør jeg måle syrevekten når batteriene har stått uten belastninjg og ladning en stund? - og hva er i så fall en stund?. Batteriene det dreier seg om er 4 stk Tudor 140 A batterier på forbrukssiden. På startbatterisiden har jeg 7 stk. lukkede maxxima.

Tudor er merke under Exide som Fulmen og mange andre. Dette betyr at platene i batteriet med høy sannsynlighet er designet for en syrevekt på 1.265. Sjekk så er du sikker.

 

Formålet med kontroll av syrevekt kan variere fra lett periodisk kontroll til mer inngående kontroller. Om man måler syrevekten bare for å verifisere om ladningen er ok så er det ikke så nøye. Måleren din er ikke fullt så følsom for gass, og hvis du koser litt med syredråpen før du legger ned glasset så er dette greit nok.

 

Når det gjelder mer inngående kontroller for å avdekke behov for utjevningsladning så bør man sjekke syrenivå og etterfylle, lade opp batteriet og foreta kontrollen neste dag.

Man legger da syremåleren ved batteriene i venteperioden og foretar temperaturkompenseringen før man måler.

 

Er jeg nøye? Ja hvorfor ikke når det er så enkelt.

Det er ikke mer arbeid å gjøre det riktig.

 

Maxima batteriene bør du følge litt med for de tåler ikke så veldig høy spenning over lengre tid. Husk at du ikke har noen temperaturkompensering for disse batteriene i ditt system.

Jeg ville vurdert å lage en bryter som kobler ut ladningen til disse batteriene fra landstrømsladeren.

 

14,2 volt i åtte timer pleier å gå bra, 14.4 volt i mer enn to timer kan bli et problem etter en kjøretur.

 

13,8 til 14 volt er perfekt.

Link to post
Share on other sites

Hei trikola. 4 startbatterier til den ene motoren, 2 til den andre og ett til generatoren. Baugpropellen og ankervinsj i baug er koblet til pakken med de 4 startbatteriene. Ole Petter: takk for påminnelsen om ladningen av startbatteriene. Rådet er i samsvar med hva Jørg har gitt meg. Jeg må justere PDAR regulatoren i morgen - en eller annen gang. Jeg synes det er elendig tilgang til denne justeringen. Jeg må først sku regulatorene fra bakveggen og deretter skru av frontdekslet. Dette bør Sterling gjøre enklere.

Link to post
Share on other sites

Dette bør Sterling gjøre enklere.

Det er ikke alltid en fordel å ha ting lett tilgjengelig. Personlig mener jeg mange båteiere ikke har noe inni der å gjøre.

Men så har vi jo slike som deg som kan men som da blir offer for systemet kanskje.

Hvis det er en trøst så går det ekstra arbeidet du må gjøre til en god sak. :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg sliter med å forstå denne figuren. Henvisningen er lagt ut av knutza i innlegg # 8. Kan noen forklare hvordan kurven merket "specific gravity" innebærer i forhold til verdier for et "gammeldags" Tudor åpent blybatteri? Jeg har i ettermiddag etter en koselig tur sett på en av cellene til batteriene på forbrukssiden. Fremdeles måler jeg omlag 1265 i spesifikk "gravity".

 

syrevektgravity.jpg

Link to post
Share on other sites

Takk knutza. Skjønner at du har god rede på dette. Jeg kan svært lite om batterier.

Jeg lurer mest på de verdiene jeg avleser i form av spesifikk "gravity". Jeg har nå nærmest identisk verdi "1265" på alle cellene. Batteriene lades nå med ca 13.7 volt og tar imot i underkant av 1 A. Hva vil denne vekten være når jeg har belastet battereiene over flere dager og kommet ned i 50 % kapasitet, dvs. teoretisk har jeg 560 Ah på forbrukssiden og har da tatt ut 280 Ah?

Link to post
Share on other sites

Syrevekt og spenning vil variere fra batteri til batteri. Generelt så er syrevekten lavere i åpne syre bly batterier enn i mange VRLA batterier.

 

Som du ser av de tre testene så er utgangspunktet forskjellig for det er her snakk om forskjellige batterier med vidt forskjellig startpunkt for syrevekt og spenning ved fulladet batteri.

 

Det er litt uvanlig med en syrevekt på 1,265 for den batteritypen du har mener jeg, i vertfall her i Europa. Det kommer nok av at batteriet ditt er en kombinasjon av både start og forbruk med litt tykkere pluss plater og en tilnærmet lik syrevekt som man ellers finner i en del traksjonsbatterier.

 

Du vil allikevel kunne finne ut omtrent hva syrevekten er eller skal være i forhold til spenningen ned til ca 50 % utladet batteri ved å studere denne tabellen. Du vil ligge litt lavere enn test 1 og litt høyere enn test 2 og 3 vil jeg mene.

 

Tallene under 50% ville jeg ikke stolt noe på for når elektrolytten blir mager så er det viktig at den stemmer med legeringen i platene.

 

Forutsatt at batteriene dine er designet med en syrevekt på 1,265 ser det ut for meg at systemet ditt virker bra, og det blir jo litt spennende å høre hvordan dynamoene dine nå gjør jobben fremover.

 

NB! Den grafen du viser til i tidligere innlegg synes jeg ikke er enkel å tolke, for det står ikke noe om forutsetningene. Utladningen begynner jo på 2 volt pr. celle som betyr 12 volt for et 12 volt batteri. Dette må da i så fall være en kurve som er laget ut i fra at batteriet har en relativt stor belastning. Utviklingen i syrevekt vil i så fall være veldig forsinket, men så står det heller ikke noen tall for syrevekten.

Alternativt kan grafen være hentet fra en batteritype som er spesielt beregnet på for eks. solcelle som forøvrig også gjelser for test 3 i mitt eksempel.

syrevekt.jpg

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for detaljert tabell. Jeg har regnet litt på noen differanser i tabellen. Om man ser på Test 2, er differansen i syrevekt mellom 100% og 50 % på 0.05 og spenningsforskjellen 0.05 volt. Spenningsforskjellen på alle 6 cellene skulle kanskje i så fall være 0.3 volt mellom 100 % ladet batteri og ett hvor 50 % av kapasiteten er forbrukt. Er ikke dette ganske små verdier? Dreier dette seg om et batteri som ikke belastes i det hele?

Link to post
Share on other sites

Hvis du tar utgangspunktet i at syrevekten synker med ca 0,00225 poeng for hver prosent du lader ut batteriet ned til 50 % så tror jeg du er temmelig nære.

Skal man være ekstra nøye legger du til 0,0007 poeng for hver grad temperaturstigning over 15 grader.

I ”starved” elektrolytt batterier stemmer dette ikke igjen, men så kan man heller ikke sjekke syren i disse batteriene. Jeg har gjort noen forsøk med å tolke spenningen men finner ikke dette igjen i farten.

 

Hvorfor lurer du egentlig på dette?

Nå lurer du kanskje sikkert på hvorfor jeg har holdt på med dette.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...