Jump to content

Kystvakten 2008-sesongen


oslofjord

Recommended Posts

Kystvakten ligger på lur nordvest av Engelsviken og sjekker alle båter som kommer fra Sverige,ble praiet av en Tollfrid kl. 1600 lt,jeg kom fra Koster med snehvit samvittighet. Var innom Strømstad ig år,men der var det stappfullt av norske båter,så Systembolaget hadde nok en god dag.

 

Kystvakten fortjener vel en egen tråd og ikke bare i bunn av Oslo-Strømstad tråden.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

eigun.jpg

 

KV «Eigun», som mange forskjellige redningsskøyter har samarbeidet med i en lang rekke aksjoner, skal i disse dager leveres tilbake til rederiet de har vært utleid fra. I den anledning er det kommet en hyggelig, om enn vemodig hilsen fra skipssjefen.

 

Kjære kollegaer og venner!

 

KV «Eigun» ligger for tiden på Haakonsvern for desarmering. Det meste av militært utstyr er i skrivende stund innlevert, og dagene under militær kommando blir stadig færre. Fartøyet leveres tilbake til rederiet Endre Dyrøy AS torsdag 15. mai, etter 7 års tjeneste i Kystvakten.

 

Opp igjennom årene siden april-01, og frem til i dag, har mange befal, sivile og menige hatt gleden av å tjenestegjøre på «Eigun» under militær kommando.

 

Fartøyet og besetning har, fra første dag med kommandovimpel heist, gjort en meget god innsats for Kystvakten og våre samarbeidende etater.

 

Ingen oppgaver har vært for store, og ingen oppgaver har vært for små.

 

6 uker på NEAFC patrulje vest av Irland, «Rocknes», «Fjord Champion», «Server», utallige tollaksjoner og dykk, slep og berging av fartøyer i havsnød, bistand til politi langs hele norskekysten, oppbringelser av norske og utenlandske fartøyer, hundrevis av rapporter på forhold som påvirker det marine miljøet i våre egne havområder, og tilstøtende soner under norsk jurisdiksjon for å nevne noe av fartøyets bidrag.

 

Besetningen brytes nå opp, og alle går straks hver til sitt i Kystvakten og det sivile. EN ting har samtlige om bord til felles, vissheten om at KV «Eigun» har satt spor etter seg på godt og vondt i forvaltningen av de marine ressursene i havet og håndhevelsen av lovhjemlene i kystvaktloven.

 

Jeg vil på vegne av besetningen på KV «Eigun» takke våre kollegaer, samarbeidspartnere og venner for det gode samarbeidet i årene som har gått og ønske dere alle lykke til videre i fremtiden.

 

Mvh

 

Jon Ballovarre

 

Skipssjef KV «Eigun»

 

 

 

Fra Redningsselskapet nyhetsartikler

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Flott å se at kystvakten er på banen og bistår tollerne i år som i fjor med sitt virke...

 

Forøvrig så finnes denne tråden fra i fjor med 239 innlegg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ja ja når kystvakten, politi, røde kors, redningselskapet, havnevesen, tollere og sjøassistanse...alle skal konkurere om opmerksomheten i Oslofjorden i fellesferien blir det aldri langt unna nærmeste ( hel eller delvis) offentlige finansierte fartøy hvis vi trenger hjelp.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det virkelig nødvendig å farte rundt langs grensa med et SÅ stort skip for å plage stakkars båtfolk som ikke har gjort noe galt? Jeg kan ikke forstå at de må bruke et så stort fartøy for å se om noen har med en kasse øl eller ti for mange.

Link to post
Share on other sites

Er det virkelig nødvendig å farte rundt langs grensa med et SÅ stort skip for å plage stakkars båtfolk som ikke har gjort noe galt? Jeg kan ikke forstå at de må bruke et så stort fartøy for å se om noen har med en kasse øl eller ti for mange.

 

Helt enig med deg `Kaftein Øl`. Det er mye enklere å ta deg og meg for smugling av en kasse øl eller ti, enn å jage etter utenlandske trålere som tjuvfisker i våre farvann med dertil ubehagelige konfrontasjoner. Ta en ØL `Kaftein Øl`.

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Nei, det jo også bare tull at politiet etterforsker innbrudd i noen hus eller hytter når det går organiserte kriminelle rundt i det fri. La oss konsentrere oss om de store jobbene.

 

Du har helt rett `lippert`. Det må være lenge siden politiet prioriterte innbrudd i hytter eller boliger. Håper både Tollvesenet og Politiet konsentrerer om de STORE JOBBENE. :wink:

Link to post
Share on other sites

Du har helt rett `lippert`. Det må være lenge siden politiet prioriterte innbrudd i hytter eller boliger. Håper både Tollvesenet og Politiet konsentrerer om de STORE JOBBENE. :wink:

Jeg har ikke skrevet "prioriterte". Det var du som skrev at Kystvakta ikke skulle se etter "små fisk" i fritidsbåter men holde seg til de store i Smutthullet.

 

Det var da jeg forsøke å trekke en sammenligning til politiet. Her hos oss rykker de ut på omtrent alle boliginnbrudd og dersom de har bevis som er etterforskningsbare vil de ofte forsøke å få tak i gjerningsmannen. Og det er noe den "lille mann" ønsker. Når dette plutselig kan ramme den "lille mann" med straff så blir det plutselig feil.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke skrevet "prioriterte". Det var du som skrev at Kystvakta ikke skulle se etter "små fisk" i fritidsbåter men holde seg til de store i Smutthullet.

Det var da jeg forsøke å trekke en sammenligning til politiet. Her hos oss rykker de ut på omtrent alle boliginnbrudd og dersom de har bevis som er etterforskningsbare vil de ofte forsøke å få tak i gjerningsmannen.

 

Jeg syntes fortsatt det er galt å prioritere jakten på "små fisk" i fritidsbåter med kystvaktfartøyer, når disse kunne blitt mer fornuftig brukt til overvåking av våre fiskeriinteresser i nordområder.

Når det gjelder boliginnbrudd/hytteinnbrudd kan jeg opplyse om at jeg har en hytte i Hurum som gjentatte ganger har vært utsatt for innbrudd uten at det har blitt etterforsket overhode. :wink:

Link to post
Share on other sites

Eksempel på prioritering!

 

Båt i solskinn:

 

I Oslo observerte jeg politiet med tilsynelatende ny RIB i helga. Kjøringen minnet mer om den typen fjortiser utfører og blir bøtelagt for, men med større båt og fart. (Det var kanskje øvelse / trening. Om det var oppdrag, må de ha vært drita, for de kjørte ikke rett frem?)

Bil:

Det var innbrudd i en bil på parkeringsplassen der jeg arbeider, for noen dager siden. På dagtid! Hele hendelsen ble tatt opp på video og bilskiltene ble ble identifisert og eier ble identifisert. Skade for ca. 20.00,-. Brev om at saken er henlagt er datert 4 dager etter hendelsen til tross for at man har bilnr og navn på gjerningsmann. Politiet fikk alle opplysninger ink. video 2 dager etter hendelsen. De kan umulig ha rukket å tatt inn skyldige til avhør en gang. Konklusjonen min er at det er null risiko å gjør innbrudd i Oslo.

Politiet gjør ingen ting selv om bevisene er der og gjerningsmannen er kjent.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Bil:

Det var innbrudd i en bil på parkeringsplassen der jeg arbeider, for noen dager siden. På dagtid! Hele hendelsen ble tatt opp på video og bilskiltene ble ble identifisert og eier ble identifisert. Skade for ca. 20.00,-. Brev om at saken er henlagt er datert 4 dager etter hendelsen til tross for at man har bilnr og navn på gjerningsmann. Politiet fikk alle opplysninger ink. video 2 dager etter hendelsen. De kan umulig ha rukket å tatt inn skyldige til avhør en gang. Konklusjonen min er at det er null risiko å gjør innbrudd i Oslo.

Politiet gjør ingen ting selv om bevisene er der og gjerningsmannen er kjent.

 

Jeg har selv opplevd å hatt innbrudd i bilen på lyse dagen (i 12-14 tiden ca) og mistet div. ting som er helt unyttige for andre..

Ringte politiet og eneste de sa var: "Du får komme ned å anmelde det".. Jeg spurte om de ikke ville komme å ta noen fingeravtrykk eller lignende..

"Nei, slikt har vi ikke tid til, bare gå å få fikset ruta så kommer du ned hit å anmelder det etterpå."

 

Trenger jeg å si at brevet med at saken var henlagt kom raskt frem til postkasssa mi? tok vel bare noen dager..

 

de gidder ikke å bry seg, derfor bryr ikke de narkomane seg heller og bryter seg inn midt på lyse dagen og ikke bryr dem seg om noen ser på heller.

Det skjer ikke noe med dem likevel..

 

Så aldri ha noe liggende i bilen/båten, eneste som hjelper nesten..

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...
Ja ja når kystvakten, politi, røde kors, redningselskapet, havnevesen, tollere og sjøassistanse...alle skal konkurere om opmerksomheten i Oslofjorden i fellesferien blir det aldri langt unna nærmeste ( hel eller delvis) offentlige finansierte fartøy hvis vi trenger hjelp.

a778ec9368bf435c83d87fe59f224d3f.jpg

Tenkte jeg skulle blåse liv i denne tråden igjen nå som de på ny ligger å kriger om oppmerksomheten i Oslofjorden om dagen. Bevæpnet med kanoner og det hele, kunne ikke de klart seg med en jolle da? huff og huff altså! :nonod:

Nei det er synd de ikke kunne holdt seg langt bort fra våre strender:

kystvakten.jpg

Link to post
Share on other sites

Gi kystverket Kystvaktens millionbudsjett:Kystverket ivaretar statens ansvar for beredskap mot

akutt forurensning......

Ved større tilfeller av akutt forurensning, som ikke er dekket av privat eller kommunal beredskap, aksjonerer Kystverket for staten på vegne av forurenser.......

Kystverket disponerer et eget overvåkningsfly, 16 hoveddepot og 9 mellomdepot med oljevernutstyr, og har utplassert utstyr om bord i en rekke fartøy, både egne fartøy og fra Kystvakten.

 

Spander noen nye skip til kystverket som samtidig kan hjelpe kommunale skjærgårdstjeneter og lystfartøyer i havsnød...men uten kanoner ombord.

 

Som ordtaket sier...jo flere kokker jo mere OLJE-søl...

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ramse opp mange båter og måter som er billigere enn å bruke et kystvaktskip for å transportere oljelenser....som feks. slik jeg nevte i tråden å la kystverket ha nok skip til å transportere oljelenser selv.

 

Spørsmålene er jo: Hvorfor kan ikke en slikt universal-båt som også rydder olje være sivil ?

Står kostnadene i forhold til nytten eller kunne et slikt skip for skjærgården med fordel vært mindre og billigere i drift ?

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ramse opp mange båter og måter som er billigere enn å bruke et kystvaktskip for å transportere oljelenser....som feks. slik jeg nevte i tråden å la kystverket ha nok skip til å transportere oljelenser selv.

Er det samfunnøkonomisk rett at staten skal bruke mere midler på å bygge ut kystverket slik at de har betydelig flere båter til slikt formål selv om kystvakten alt er på sjøen og har ledig tid til slike oppdrag... samt at dette etter mitt syn gir god trening til mannskapet ombord i kystvakten..

 

Personlig så ser jeg en stor kost-nyttverdi i at skipsvakten tar slike oppdrag, både på vegne av deperatmenter, Tollvesnet eller Politiet for den saks skyld...

 

Personlig så er jeg imot at Staten skal bruke mere midler enn nødvendige her, men skjønner at salt mener det motsatte siden han vil bygge opp kystverkets flåte i tillegg til kystvakten.. Vi har nok ikke likt syn på disponerinegen av skattebetalernes penger her ser jeg... jeg vil spare, mens salt vil bruke mere av skattebetalernes penger her.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Statens båter kan gjerne være rød og hvit istedenfor miilitærgrå...

9122088.jpg

 

Slik som kystverkets koselige losbåten som klarer å trå støttende til uten en eneste kanon ombord...

 

Netopp kystverkets losbåter kombinert med kystverkets diverse "arbeidsfartøy" kan danne stammen i en kystflåte av statlige fartøy som erstatter den indre kystvakten, lokale skjærgårdtjenester, politiet, redningselskap, røde kors båter, friluftsrådsfartøy, havnevesenbåter, tollbåter osv osv

 

Kystvaktens flåte kan altså bli stammen i en ny statlig kontroll og redningsflåte hvor de rekruterer nøkkelkompetanse fra de som nå sysler med dette.

 

Saml skattepenger i en servicevillig flåte, så vil hele kysten bli dekket på en helt annen måte enn i dag hvis målet er komme raskt til oljesøl og ulykker eller danne et effektivt forsvar mot skumle narko og menneskesmuglere som vil lure seg inn i våre farvann.

 

Færre kokker mindre søl..

 

Hvis en skal stole på bildeinformasjonen fra Nesodden ( tidligere i tråden) fikset ikke dette kaoset av offentlige etater dette men uten hjelep av et privat dykkefirma.

Link to post
Share on other sites

Er det samfunnøkonomisk rett at staten skal bruke mere midler på å bygge ut kystverket slik at de har betydelig flere båter til slikt formål selv om kystvakten alt er på sjøen og har ledig tid til slike oppdrag...

 

Ja har de egentlig tid til det ?

Jeg mener, det er pussig at alle Kystvaktskipene brukes til å stoppe smuglere av 2 flasker rødvin og transportere bark til oljeoppsamling, samtidig som det i program etter program på NRK er vist at Russerne og Spanjolene systematisk tømmer Norskehavet for fisk, nær sagt uten konsekvenser ?

 

Blir litt som at Politiet skal dele ut parkeringsbøter " de er jo likevel på jobben " samtidig som alvorlig kriminalitet blir nær sagt automatisk henlagt.....

 

Pussig - er ordet jeg vil bruke på sånt...

 

Jeg har ingen personlige erfaringer med Kystvakta selv, men ser det snodige i at det ligger et digert Kystvaktskip i Drøbaksundet for å kontrollere kvota til folka som har vært i Son på helgetur.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...