Jump to content

Erfaringer med impellertang?


TideRace

Recommended Posts

Jeg fant plutselig 'eslettha's variant på http://www.jabsco.com/products/marine/engi...d_191/index.htm, og så gikk jeg inn på "find your local distributor" og nå har jeg allerede vært ute en snartur oppe hos http://www.lasamaskin.no/ og kjøpt en. Juhu !!

 

Pass på å få riktig størrelse. Det er tre forskjellige. Prisen var stiv, 520 kroner når jeg fikk 25%. Men jeg vil ikke streve så innmari med dette noe mer (måtte ta ut hele pumpa i vår, noe som skapte større problemer etterhvert).

 

Riktig verktøy kan være mesteparten av jobben av og til.

 

 

Mvh Arne Armoa

Link to post
Share on other sites

Her er enda en variant

 

www.ancor.it/store/store/comersus_viewItem.asp?idProduct=221327

 

som er enda dyrere, men som minner om vanlig avtrekker jeg har sett før. Den klemmer automatisk, og jeg blir ikke overrasket om akkurat denne konstruksjonen fins billig et eller annet sted. Det vil i så fall være for seint for meg nå. :blush:

 

Mvh Arne Armoa

Link to post
Share on other sites

Ja, virker som forumet er et kraftig forbrukerportal!!

 

mateco

:seeya:

Ja, og servicen hos "McPeller"-selgeren er upåklagelig. Kun en halv time etter at jeg hadde sendt bestillingsmailen i går kveld, kom ordrebekreftelsen med beskjed om at pakken ville bli postlagt i dag.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Denne impellerutdrageren er en liten genistrek!

 

Har prøvd den i dag på et par gamle impellere og den fungerer like godt uansett størrelse på impeller og impellerhus!

Den må derfor passe omtrent alle størrelser og typer av impellere som jeg kjenner til.

Den er også så grunn (stikker kun 3 cm ut fra impellerhuset, se bildet) at den kommer til

nesten uansett hvor trangt det må være i et motorrom!

Det er sjeldent jeg lar meg imponere, men ofte er det enkle det mest geniale.

Anbefales, dette er et trygt og effektivt verktøy for impellerskifte!

 

mcpeller1.jpg

 

Jeg kjøpte samtidig pinneskruesett for å låse impellerlokket med vingemuttere fra samme leverandør.

Pinneskruene erstatter de originale boltene og skrus inn i impellerhuset med en umbrakonøkkel (se bilde under).

Disse kan sikkert med fordel låses med en dråpe "Locktite" e.l.

 

Pinneskruer har for meg to åpenbare fordeler i forhold til de originale boltene:

 

1) Når pinneskruene er montert i gjengehullene i impellerhuset, har du ferdige "knagger" som du

ved montering av ny pakning bare kan stikke pakningen rett inn på og der henger pakningen trygt på rett plass med en gang.

Deretter er det bare å tre impellerlokket inn på pinneskruene, feste vingemutterne og stramme til.

Det er altså slutt på nitidige sentreringsøvelser i trange og mørke omgivelser,

ødelagte nye pakninger og bolter som mistes ned i kjølen ,-)

 

2) Må du bytte impeller i en nødsituasjon, klarer du hele prosessen uten verktøy.

Skru ut vingemutterne med hånd, skift pakning og impeller på sekunder og skru til.

 

Igjen; Genialt og utrolig enkelt!

Hvorfor klarer ikke motorfabrikantene å lage slikt selv?

Anbefales igjen ;-)

 

Røde piler viser umbrakosporene for innfesting:

mcpellerskruer2.jpg

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Phoebe, jeg fikk pinneskruer og vingemuttre i posten i dag. Jeg forstår det slik at pinneskruene skal festes med gjengelås. Hvilken type vil du anbefale for impellerhuset? Innsetter du noe spesilet stoff/fett på den delen av pinneskruen hvor vingemutteren monteres? Jeg synes at både pinneskruen og vingmutteren er av god kvalitet.

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Hei der.

 

Jeg har tre spørsmål, som jeg sikkert like gjerne kunne spurt herr Mortensen selv om, men men...

 

Spm. 1 & 2: Ref. innlegget ovenfor.

 

Spm. 3: Kan noen bekrefte at McPeller kan brukes til å ta ut impelleren på en Yanmar 6LP uten å løsne vannpumpa?

 

 

Mvh

Arne Armoa

Link to post
Share on other sites

Da jeg bestillte en McPeller, kom oppfinneren spaserende opp bakken sammen med bikkja si, og skiftet impelleren min. :smiley:

 

Han sleit litt tror jeg, men den gamle impellern min satt noe grønnjævlig fast. Han fikk den ut til slutt. Bikkja hans var i hvert fall tålmodig, ikkenoe å si på det!

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg kjøpte en mc Peller forrige sesong, men har ikke skiftet impelleren enda. Men nå skal jeg skifte, og i den forb. skal jeg bestille pinneskruer. Er det noen som vet hvilken dimensjon på skruene som sitter originalt på en Ford 2726T 1991 mod. og hvilke pinneskruer som passer?

Redigert av Figaro (see edit history)

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

:flag:

Henger meg på deg jeg Mulligan.....Når impelleren skal UT, da skal den UT og aldri inn mere igjen. Om en bruker ei"stygg" tang til den jobben så betyr det jo absolutt ingen ting. Kjøper ikke verktøy bare for å ha til pynt. Det er også en grei sak å montere den nye "impen" med litt vaselin og uten verktøy.....

 

Per

Link to post
Share on other sites

Enig ang. BT.

Ofte ett H..... å søke på lokasjon når en er i butikken. "Hva pokker er det BT kaller dette da"..

Må ofte lete i katalogen for å finne betegnelse og så legge inn vare no. for å finne varen.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...