Jump to content

Fremoverseende ekkolodd, erfaringer


Kjelli

Recommended Posts

Hei, har fremdeles ikke bestemt meg for hvilket ekkolodd jeg skal kjøpe. Jeg har nå begynt å vurdere å kjøpe et ekkolodd som ser fremover. Vet det er dyrt, men det er dyrt å gå på en grunne òg. Har noen erfaringer med slike ekkolodd/sonarer?

 

Vil en hekkgiver fungere tilfredsstillende?

 

mvh

Kjelli

Link to post
Share on other sites

Har skrevet mye om dette tidligere på BM-nett. Der ligger også kommentarer fra andre med EchoPilot... Fordelen med denne forran

Interphase, er at EchoPilot oppdaterer seg mye raskere. (Faktisk er DEN funksjonen patentert.) Har brukt EchoPilot i flere år, og vil ikke

være den foruten! Hvis forsikringsselskapene hadde vært klar over hva dette intrumentet gjør, burde de ha gitt rabatt på forsikringspremien!!

(Ta fra meg GPS-en før EchoPiloten!!) :yesnod:

MEN: Fiskelodd er den ikke(!) selv om jeg har funnet mang en sildeknute med det. (Har godt fiskelodd i tillegg!)

Se:

http://www.echopilot.com/infopage.asp?infoid=135

og Her

og Her

og Her

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Marwin:

 

Dette ser ut til å være et intr. produkt. Har lest litt på den siden du viser til, men jeg blir ikke helt klok på dette. De har tydligvis flere produkter, men det er litt vanskelig å forstå forsjellen og hvilket som er best egnet. Hovedpoenget må være å se en grunne før det smeller, og jeg oppfatter det slik at man snakker om 150m forover. Hva er vinkelen  ut til sidene ifh båtens kurs? En båtfører vil vel stort sett være opptatt av hva som er rett foran båten, og ikke det som er på sidene. Kan man sette opp alarmer slik at man får varsling f.eks ved grunne 2m rett forut? Vil man få mange "falske" alarmer?

 

Hva koster herligheten?

 

:yesnod: Lasse

Link to post
Share on other sites

Marwin:

Dette ser ut til å være et intr. produkt. Har lest litt på den siden du viser til, men jeg blir ikke helt klok på dette. De har tydligvis flere produkter, men det er litt vanskelig å forstå forsjellen og hvilket som er best egnet. Hovedpoenget må være å se en grunne før det smeller, og jeg oppfatter det slik at man snakker om 150m forover. Hva er vinkelen  ut til sidene ifh båtens kurs? En båtfører vil vel stort sett være opptatt av hva som er rett foran båten, og ikke det som er på sidene. Kan man sette opp alarmer slik at man får varsling f.eks ved grunne 2m rett forut? Vil man få mange "falske" alarmer? Hva koster herligheten? :yesnod: Lasse

Jeg har FLS2. Horisontal vinkel tror jeg er under 10 grader. Ja, du kan sette alarmen til 2, 4 ....til 16 meter; Det betyr at hvis du f.eks. stiller på 2 meter, vil du få alarm hvis du stevner mot grunnere vann enn 2 meter fremover. Maks 150+ meter fremover, men alarmen er avhengig av hvilken skala du er på....  Hvis du setter denne til 50 meter fremover (da logger du dybde under båten på det halve (25 meter)), vil du få alarm hvis noe er grunnere enn 2 meter på den distansen (50 meter). Lett å bruke, bl.a. svensk tekst (noe for Gunga Din :cryin: ) Og mulighet til å kalibrere hastigheten (manuellt v.h.a. GPS) slik at den viser korrekt (fordi strømninger rundt skroget KAN gi en annen vannhastighet rundt giveren enn hva båtens fart gjennom vannet er. Kjekt!)

Pris? Tja.. ca. 10 lapper. Kjøpes med fordel fra fabrikken i England. De har gitt meg imponerende service (se tidligere henvisninger).

Har nettopp sendt melding til fabrikken og håper å få skikkelige prislister. Best info på hva DU trenger, er vel denne:  Her

NOEN falske alarmer KAN du få, hvis det er temp.-skikt i vannet, men for meg har ikke dette vært noe problem.

Yippiii :eek: Har ENDELIG lært meg å forkorte henvisningene slik at ikke siden utvider seg horisontalt :eek:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Nå har jeg litt erfaringer med dette.

 

Gikk til den dyre anskaffelsen av Interphase PC View 180, som kobles inn på pc. Dette har en "stor" gjennomgående svinger.

På samme PC bruker jeg NatiQ kartplotterprogram. Jeg bruker bærbar PC, med ekstra, løs skjerm.

 

Hvis en vil ha noe som fungerer uten for mye testing, så ikke kjøp dette. Men er du tolmodig, så går det greit, men det er fordel med en del testing, og lesing av bruksanvisning og teste diverse innstillinger.

Føler nå jeg får det til, så det ser greit ut, men det fungerer ikke raskt på variasjoner over store dyb, men best på fra 0-50m. Det virker til maks dybde til ca 100m

 

Det fine med dette, er at en har kontroll på hva som er foran båten, når en skal ankre opp, men oppløsningen på dette er dårlig i forhold til et nytt ekkolodd i dag, f.eks. Humminbird Matrix 37x. (Har dette òg)

 

Ekkoloddet virker fremover og loddrett, men skal du lete etter fisk, anbefales et vanlig ekkolodd.

 

Er jeg fornøyd med ekkoloddet? Tja.

Er prisen i forhold til utstyret? Neeeeeei!!!

 

Dette er det første som Nav Tech AS, Egersund har tatt inn så der var ikke noen erfaringer på det.

 

 

mvh

Kjelli

Link to post
Share on other sites

Men hvor ofte oppdateres bildet?? DET er viktig hvis du beveger deg litt fort...  (Hjelper lite om du ser grunnen i samme oeyeblikk du staar oppaa den :-)  )

Den skanner hele tiden, og viser retningen på strålen, har ikke tatt tiden. Stoler ikke på dette i full fart, men heller tenkt som hjelpemiddel i trange farvann.

 

En har 3 hastigheter for skanning, på full fart, blir detaljene "grove", har ikke tatt tiden, men antar ca 1.2 sek mellom vær gang den begynner på nytt.

 

mvh

Kjelli

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Som nevnt i tidligere innlegg, er ikke EchoPilot noe "fiskelodd!...

Men i dag slo det til igjen: Så større sildestim på skjermen 130 meter forut og 40 meter ned..

Gikk mot stedet og halte opp sei på 5-6 kg som jaget i stimen :wink:

Duppeditter er kjekt å ha! :smash:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...