Jump to content

Båtregister på anbud!


Syvert

Recommended Posts

O'hoi Baatfolk!  :lol:

Jeg har fått noen tilbakemeldinger, også fra venner her på Baatplassen, på en artikkel som jeg har skrevet om Småbåtregisterets fremtid. Noen mente at disse synspunktene burde bli gjengitt også her på Baatplassen. Her kommer artikkelen:

Finansdepartementet skal i løpet av første halvår 2004 avholde en anbudskonkurranse om overtakelse av Småbåtregisteret. I stedet for å ta til vettet står Regjeringen og finansministeren på sitt til tross for at Småbåtregisteret i Fredrikstad nå kan dokumentere at de går med overskudd på nesten 1,2 millioner kroner. Regnskapene fra registeret for 2003 viser gebyrinntekter på over 6,9 millioner kroner mens summen av kostnader beløper seg til drøye 5,7 millioner. Etter at Staten har investert over 100 millioner kroner i opprettelsen av registeret kan det nå dokumenteres at registeret er kostnadseffektivt og ikke belaster statsbudsjettet med en krone, men i stedet tilfører statskassen over 1 million kroner! Da er det god grunn til å stille spørsmål om hvorfor registeret på død og liv skal konkurranseutsettes.

Spørsmålet blir enda mer relevant når man ser på de resultater som Småbåtregistret i høy grad har bidratt til. I løpet av 2003 bidro Småbåtregisteret til at hele 329 stjålne båter til en verdi på ca. 50 millioner kroner kom til rette! I tillegg kommer verdifull bistand til myndigheter, politiet, båtorganisasjoner, båtforeninger og til den enkelte båteier. Ikke minst i forbindelse med kjøp og salg av båter kan det nå, med en rimelig grad av sikkerhet, kunne avdekkes om båten er stjålet. En båtkjøper kan også få oppgitt hele historikken når det gjelder tidligere eiere tilbake til opprettelsen av registeret.

Det er tvilsomt, for ikke å si usannsynlig, at en privat drift av registeret kan gjøres mer kostnadseffektivt enn slik registeret er organisert i dag. Det er dokumentert at det å flytte registeret til en ”privat” aktør vil innebære betydelige kostnader. Dette vil enten påføre Staten ytterligere kostnader eller må inndekkes gjennom høyere gebyrer. Det mest sannsynlige vil nok være at regningen må betales av båteierne. Effektiviteten av et frivillig register er helt og holdent avhengig av at båtfolket slutter opp om registeret og at samtlige forsikringsselskaper krever at båten skal være registrert for å kunne tegne forsikring. Dette gjelder i høyeste grad også båtfolkets egen forsikringsordning, Norske Sjø, som eies av Kongelig Norsk Båtforbund og Norges Seilforbund. Som båtfolkets organisasjoner kan ikke KNBF og NSF støtte et båtregister som båtfolket ikke er tjent med. Kravet om registrering for å få forsikring i Norske Sjø kan derfor falle bort. I så fall er det lite trolig at de andre forsikringsselskapene vil opprettholde krav om registrering.

Risikoen for at hele grunnlaget for å konkurranseutsette båtregisteret faller bort er åpenbar. En betydelig del av båtfolket, båtforeninger, båtorganisasjonene, politiet og forsikringsselskapene mener at vi er best tjent med å beholde det Småbåtregisteret vi når har. Registret har fått både tillit og oppslutning i stadig videre kretser. Hvorfor da konkurranseutsette for konkurranseutsettingens egen skyld når det kan dokumenteres at Småbåtregisteret, slik det er organisert i dag, er den desidert beste løsningen? Slik saken nå står, inviteres vi til å tro at man må være politiker for ikke å innse det! Det er ikke for sent å ta til vettet!

Nå kan det kanskje være påkrevet med en protestaksjon her på Baatplassen? Hva mener Baatplassfolket?

Hilsen Syvert  :lol:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Jeg kan se for meg følgende senario:

1) Et privat register må dekke alle sin utgifter gjennom gebyrer. (Kanske en årsavgift??)

2) Registrering er tross alt frivillig, og forsikringsskapene må lempe på sine krav om registrering for å få tegnet forsikring.

3) Pga. de høye gebyrene velger mange båteiere å ikke registrere båten.

4) Resultat av 1) og 3) er at gebyrene øker

5) Resultat av 3) og 4) er at ingen registrerer båtene sine.

6) Registeret går konkurs, alle offentlige investeringer bortkastet, rykk tilbake til start.

 

Privatisering av offentlige tjenester er fint, men ikke alltid!

Personlig mener jeg et slikt register er en offentlig oppgave. :lol:

/MS

Link to post
Share on other sites

At det går med "overskudd betyr vel ikke at det er den mest kostnadseffektive utøveren som er valgt. Slike statlige organ trenger jo kun å heve gebyret for å gå i overskudd. En annen utøver kan kanskje utføre samme jobben til halve kostnaden og da kan jo også gebyrene halveres.

 

At det i utgangspunktet er sløst bort 100 mil på etablering av et frivillig register er jo helt latterlig.

 

Finner det også betenkelig at forsikringsselskapene krever at man må være registrert da dette er en frivillig ordning. Så lenge det er frivillig å registrere båten burde de ikke ha det som krav for å få tegne forsikring. At de som er registrert får rabatt pga. er imidlertid greit.

 

Selv er jeg forsikret i et dansk selskap som ikke krever registrering. Båten min er allikevel registrert da forrige eier hadde ordnet med dette. Selv hadde jeg nok ikke tatt bryet med å registrere den.

 

Med utgangspunkt i de statlige byråkratenes oppfinnsomhet når det gjelder å finne opp gebyr og avgifter på alt mulig så er nok frykten til stede for at det også kan bli en slags "sjøavgift" på friditsbåter, slik som veiavgift på biler. Kystverket har vel allerede foreslått en lignende ordning for å få inndekning til drift og vedlikehold av fyr og sjømerker. Også ligningsmyndighetene kan jo "missbruke" et slikt register til å verdiberegne og kreve inn formueskatt fra oss båteiere. Vurderer å avregistrere min båt slik at ikke avgiftskåte politikere så lett skal kunne avgiftsbelegge meg mer enn de allerede gjør.

Link to post
Share on other sites

At det går med "overskudd betyr vel ikke at det er den mest kostnadseffektive utøveren som er valgt. Slike statlige organ trenger jo kun å heve gebyret for å gå i overskudd.

I tillegg gjør de ikke hele jobben: venter nå ca 8 måneder på bekreftelsen at gummibåten min ble slettet fra registeret da jeg solgte det. Jeg mener å vite at offentlige register har PLIKT til å svare.

 

Med utgangspunkt i de statlige byråkratenes oppfinnsomhet når det gjelder å finne opp gebyr og avgifter på alt mulig så er nok frykten til stede for at det også kan bli en slags "sjøavgift" på friditsbåter, slik som veiavgift på biler. Kystverket har vel allerede foreslått en lignende ordning for å få inndekning til drift og vedlikehold av fyr og sjømerker. Også ligningsmyndighetene kan jo "missbruke" et slikt register til å verdiberegne og kreve inn formueskatt fra oss båteiere. Vurderer å avregistrere min båt slik at ikke avgiftskåte politikere så lett skal kunne avgiftsbelegge meg mer enn de allerede gjør.

Og jeg nekter fortsatt å tro at ikke forsikringene kan gjøre jobben minst like bra. De har lagret allerede det meste/alt, har telefonvakt osv osv

 

Har forsåvidt ingenting imot at mine større båter (11', 26') er registrert sentralt, men ikke under Toll- og Avgiftsdirektoratet  :lol: Det er et sadistisk ørefik å legge et register ditt for så å si at det ikke skal brukes til avgifter  :lol:

Link to post
Share on other sites

Registrering og føring av et register for dette er en offentlig oppgave, mener nå jeg. Jeg ser ingen forskjell på bil og båt her. Og at en båt (ev. over en viss størrelse, ev. med motor) skal registreres synes jeg er like naturlig som å registrere en bil. I "gamle dager" måtte vi jo også registrere båtene. Det gjorde vi hos den lokale politistasjonen. Riktignok hadde de den gang ikke et nasjonalt register, men.... Jeg kan ikke huske at dette var noe tema den gang?

 

I forlengelsen av dette forstår jeg ikke hvorfor et båtregister ikke kan ha samme funksjon som motorvognregisteret, ved at det kan tinglyses pant og heftelser, sjekkes hvem som er formell eier osv. Jeg ser bare fordeler med dette.

 

At det kan være fristende for myndighetene å avgiftsbelegge er egentlig en annen sak - det kan de oppnå på flere andre måter også, hvis de bare vil. Årsavgiften for bil har jo øket kraftig de siste årene, omregistreringsavgiften også (men sistnevnte må sees i sammenheng med at salg av brukte biler ikke er mva.pliktig ved salg fra avgiftspliktig næringsdrivende, i motsetning til brukt båt hvor fortjenesten er avgiftspliktig) så vi kan jo bare håpe at fritidsbåtflåten ikke blir det neste avgiftsofferet. Men selv om det er lett å bruke båtregisteret til et slikt formål synes jeg fortsatt er en helt annen sak og som ikke bør hindre oss i å ha et sentralt nasjonalt register tilsvarende motorvognregisteret.

 

Jeg vet mange er uenige, men det får så være.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Jeg er imot privatisering i dette tilfellet. Viser ikke erfaringene fra Sverige at nettopp dette er dumt? Mener å ha fått med meg at de har vært igjennom det samme. Offentlig register med rimelig bra oppslutning -> privatisert og døde mer eller mindre ut -> tilbake til start, utredning pågår for å evt. etablere et nytt offentlig register. Og hva gjør norrbaggarna da? Jo, istedenfor å lære av erfaring, sitter vi på vår pidestall og tror vi kan alt så meget bedre enn resten av Europa :lol:.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder disse 100 mill så må dere lese litt mer hva som står der:

 

OVERTAGELSE - det er ikke snakk om å kaste et 100-mill register for så å opprette et nytt et. :sailing:

 

Er ganske sikker på at vi på baatplassen kunne opprettet registreret for 50 millioner og hatt litt til overs til serverplass.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder disse 100 mill så må dere lese litt mer hva som står der: OVERTAGELSE - det er ikke snakk om å kaste et 100-mill register for så å opprette et nytt et. :smash:

Joda, Andreas, det er NETTOPP det saken dreier seg om! Registeret er nå knyttet opp mot Toll- og avgiftsdirektoratets datasystemer og kan ikke automatisk konverteres til andre systemer. Hittil er kostnadene ved å overføre registeret til en privat aktør estimert til ca. 30 millioner kroner. En betydelig del av de 100 millioner er jo også investert i personer og kompetanse i det nåværende registeret. En privat aktør vil nødvendigvis måtte hente inn disse kostnadene og bygge opp kompetanse på nytt. Det er vel neppe noen tvil om hvor disse pengene skal hentes fra? Hvis prisen blir for høy vil antall registreringer i et frivillig register bli tilsvarende få  og resultatet blir som i Sverige; registeret er borte vekk!  :sailing:

Hilsen Syvert  

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Det var flere grunner til at jeg personlig strittet imot når dette registret i sin tid ble opprettet::

 

-Vi hadde et register som fungerte, med små kostnader.

- Det nye registret var altfor dyrt.

- Registret lå under Toll og Avgift.

-At 470'er og singlescullere skulle registreres, og senere avgiftsbelegges, var absurd.

 

Mine mistanker ble bekreftet da dette ble kjørt igang. Hva gjorde man for å få et grunnlag?

Sjekket man det gamle registret? Nei det ble, tro det eller ei, kastet.

Sjekket man Skipsregistret? Nei.

Man gikk til forsikringselskapene for også å få ut båtens verdi. Her slapp altså katta ut av sekken. Jfr. det evige maset fra registret om å få kopi av salgskontrakt.

 

Så kan man spørre hvorvidt det er naturlig at fritidsbåten skal være skattefri, mens husværet jeg bor i skal skattelegges men det er vel en annen diskusjon.

 

Her skulle det brukes 18 arbeidsplasser på noe som i nabolandet ble gjort med 1.5.  Var det grunnen? Arbeidsplasser til et distrikt som hadde mistet mange?

 

Trenger vi et register? Ja, jeg tror det. Det er nyttig i mange sammenheng. Men det må gjøres bedre en løsningen med et klistremerke. Det må være noe mer håndfast. I dag kan man rapportere inn et selvbygg, motta klistremerker, og klistre de på naboens båt. Vips, man er lovlig eier.

Jeg har jakta i Skipsregisteret, varig merket og med et offisiellt dokument som sier at det er, uomtvistelig, min båt. De fleste norske småbåter har ikke HIN-nummer, og et løst klistremerke og et båtkort er svært lite håndfaste bevis for eierskap.

 

Siden forsikringselskapene krever registrering for å forsikre synes jeg vel egentlig dette er en oppgave for dem. Argumentet om at registret ikke kan spoles ut av Tollvesenets datasystem kjøper jeg ikke. Hvis det blir ført til torgs, bør Tollvesenet øyeblikkelig få seg nye IT-folk.

 

Å skille ut registret i et nytt statlig selskap er IKKE veien å gå. De som føler seg tiltrukket av noe slikt, bør ta en ny kikk på strømregninga si. Fristelsen ville bli altfor stor til å skru opp årlig avgift for deretter å beregne seg en skikkelig lønnsbonus.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Er ganske sikker på at vi på baatplassen kunne opprettet registreret for 50 millioner og hatt litt til overs til serverplass.

- 350.000 båter.

- Alle kjøper vimpel til kr 160,-

- Brutto = 56 mill. til drift av båtregister og baatplassen.no. Holder i mange år.

 

Når pengene er brukt opp, er sikkert også vimplene utslitt, så da må alle kjøpe nye vimpler og vi er igang igjen. I tillegg bidrar vi til å opprettholde arbeidsplasser for vimpelproduksjon, for det er et must at vimplene skal produseres i Norge.

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Hvis det er virkelig sant, så er dette kanskje en sak for Riksrevisjonen eller Økokrim (men sistnevnte behandler kanskje ikke saker som har med sløsing av offentlige penger å gjøre). Jeg tenker da på at det ikke kan automatisk overføres. Dette vitner enten om svært dårlig kompetanse eller en svært dårlig jobb hos dem som opprettet registeret.

 

Kompetansen sitter i hodet til 5-6 personer, hvis jeg husker rett. Det har vært en god del tilfeller hvor funksjonene til større offentlige organer ble privatisert (MESTA f eks). Det er ikke forbudt å veksle fra en offentlig stilling til en stilling i forsikringsbransjen og det er ikke forbudt for forsikringsbransjen å overtar ikke bare et register men også en organisasjon med ansatte.

 

Men som skrevet tidligere:

 

Jeg har ingenting imot at mine båter er registrert - skal det være offentlig eller privat - sålenge det ikke er under Toll- og Avgiftsdirektoratet. Ingen - jeg gjentar: INGEN - kan fortelle meg at det ikke var meningen å innføre avgifter da registeret ble lagt ditt! Bortsett fra dette registeret er det bare en tidligere samferdselsminister som har bidratt mer til min andel av politikkerforakten

Link to post
Share on other sites

Trenger vi et register? Ja, jeg tror det. Det er nyttig i mange sammenheng. Men det må gjøres bedre en løsningen med et klistremerke. Det må være noe mer håndfast. I dag kan man rapportere inn et selvbygg, motta klistremerker, og klistre de på naboens båt. Vips, man er lovlig eier.

Helt enig.

 

Siden forsikringselskapene krever registrering for å forsikre synes jeg vel egentlig dette er en oppgave for dem.

Ikke enig. Forsikringsselskapene vil sikkert ta betalt i form av et årlig gebyr for å stå i registeret, evt. skjule dette gebyret i form av en "grunnpremie."

/MS

Link to post
Share on other sites

Ikke enig. Forsikringsselskapene vil sikkert ta betalt i form av et årlig gebyr for å stå i registeret, evt. skjule dette gebyret i form av en "grunnpremie."

Noen vil ta betalt for dette håkkesom.

Det er utopi å tro at man får dette gratis.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Få registeret vekk ifra Toll og Avgift vesnet. Det kommer før eller siden til å bli avgift på småbåter hvis det blir hos T&A. Nå er det nemlig enkelt å reversere ,men det er det ikke med

et privatregister. Bare se hva kystdirektoratet "drømmer om". Den sosiale  profilen med luksus

fartøyer( les småbåter), er heller  ikke hva Øystein Djupedal SV liker å la ligge. Jeg vet at framtiden i våre hender,skriver klagebrev vær sommer at f.eks diesel avg. bør ligge på nivå

med autodiesel. Det finnes politikere som nikker sammtykkende. Veien er ikke lang ifra

at byråkratene i finansdep. sliper knivene, til at regningene dumper ned i postkassa!!

Det må finnes et bedre alternativ...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...