Jump to content

Båtregister på anbud!


Syvert

Recommended Posts

Unnskyld meg, men snakker vi ikke om en engangs kostnad på vel 300 kroner???

Bryr meg katta om det er offentlig eller ikke. Klart en privatisering vil koste penger. og de gjør det for å tjene penger. Forsikringsselskaper har aldri gjort en ting gratis og kommer aldri til å gjøre det heller. syntes det er så lite penger at så lenge ingen legger på avgiften og vi kan ha bruk for registeret så la det stå til..

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Takk for interessante synspunkter folkens!  :nonod:

Jeg har jobbet med denne saken siden forslaget om registeret kom i 1994 og har stått på barrikadene med knallharde protester nettopp fordi vi trodde at et register hos Toll- og avgiftsdirektoratet skulle brukes til skatter og avgifter. Dette krever imidlertid et politisk vedtak av et flertall i Stortinget. Det er altså politikerne, og ikke Toll & avgift, som vedtar skatter og avgifter i dette landet. Ved at registeret er blitt FRIVILLIG kan det heller ikke brukes til et slikt formål! Registeret drives meget kostnadseffektivt i dag, og endog med overskudd. Alminnelig sunn fornuft burde derfor tilsi at registeret forblir der hvor det er, og at vi får noe igjen for de 100 millionene som er investert! Det er ingen grunn til å tro at registert kan drives billigere og mer effektivt av en privat aktør som skal tjene penger på driften og/eller "mele diverse kaker"!

Hilsen Syvert  :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Unnskyld meg, men snakker vi ikke om en engangs kostnad på vel 300 kroner???

 

Det er ganske sure kroner når du selger en jolle til 2000 kr.

 

Vi får vel bare være glad det ikke blir som på landeveien der det å få omregistrert en bil kan koste deg kr 15 000 for 2 minutters arbeid. Rart kostnadene er høye her i landet?

Link to post
Share on other sites

Takk for interessante synspunkter folkens!  :seeya:

Jeg har jobbet med denne saken siden forslaget om registeret kom i 1994 og har stått på barrikadene med knallharde protester nettopp fordi vi trodde at et register hos Toll- og avgiftsdirektoratet skulle brukes til skatter og avgifter. Dette krever imidlertid et politisk vedtak av et flertall i Stortinget. Det er altså politikerne, og ikke Toll & avgift, som vedtar skatter og avgifter i dette landet. Ved at registeret er blitt FRIVILLIG kan det heller ikke brukes til et slikt formål! Registeret drives meget kostnadseffektivt i dag, og endog med overskudd. Alminnelig sunn fornuft burde derfor tilsi at registeret forblir der hvor det er, og at vi får noe igjen for de 100 millionene som er investert! Det er ingen grunn til å tro at registert kan drives billigere og mer effektivt av en privat aktør som skal tjene penger på driften og/eller "mele diverse kaker"!

Hilsen Syvert  :flag:

Det er vel ike så mange som er uenig i din oppsummering pr. dags dato Syvert, men holder dette vann også i fremtiden. Så lenge dette registret ligger hos nevnte direktorat er det fort gjort for våre "ærlige og rettferdige" poliktere å gjøre retrett. Et regjeringsskifte er alt som skal til og vips er registret ikke frivillig lengere. Deretter er det for gjort å innføre avgifter for båtfolket. Det er riktig at det er politikerne som stemmer over hvilke avgifter vi skal ha i landet, men det er direktoratene og embedsverket som utarbeider forslagene og plitikerne vet nok mikke alltid hva de stemmer over eller konsekvensen av hva de stemmer ja eller nei til. Slik som jeg kjenner disse guttene og jentene så har ikke de magemål når det gjelder innføring av skatter og avgifter.

 

Det er også riktig som du har nevnt at det for inneværende stortingsperiode så er det ikke flertall for noen avgift for båtfolket på tinget, men det kommer nok en nytt valg en vakker dag og da kan alt skje. Så vidt jeg kan se av partporgrammene til partiene i Norge så er det ingen av de store partiene som har programfeste "ikke avgift for lystbåtene", mulig FRP har det, har ikke sjekket det.

 

Personlig så er jeg helt overbevist om at en oblikatorisk avgift kommer til lystbåtflåten også, ligger båtregistret fortsatt hos toll og avgift så kommer denne avgiften raskere siden det blir lettere å kreve den inn.

 

Når det gjelder dette med at registret "går med overskudd" så er jo ikke det i seg selv noe holdbart argument slik jeg ser det, bare prisen er høy nok går der det aller meste(monpolbedrifter) med overskudd. Tar vi med investeringen på 100 mill i regnskapet, så blir det nok noen år til dette registret tjener penger.

 

Jeg skal ikke ta stilling til om registret skal ligge hos private aktører eller ikke, toll og avgift kan jo også gi anbud på driften på lik linje med andre. Er de billigere enn private aktører er vel saken grei skuring skulle en tru...

 

Jeg skal spise min sydvest hvis vi ikke har en eller annen form for (års)avgift på lystbåtflåten innen en 10 års tid. Setter 2015 som siste år. :yesnod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ikke ta stilling til om registret skal ligge hos private aktører eller ikke, toll og avgift kan jo også gi anbud på driften på lik linje med andre. Er de billigere enn private aktører er vel saken grei skuring skulle en tru...Jeg skal spise min sydvest hvis vi ikke har en eller annen form for (års)avgift på lystbåtflåten innen en 10 års tid. Setter 2015 som siste år. :yesnod:

Heisan sydvesten  :yesnod:

I følge finansministeren kan IKKE Toll- og avgift, eller noen annen offentlig etat, legge inn anbud. Registeret skal på død og liv PRIVATISERERES! Det betyr trolig takk og farvel til registeret!

Din frykt for avgifter i fremtiden deles nok av mange båtfolk. Hittil har KNBF i sterk grad bidratt til å stoppe følgende avgifter som enten er foreslått eller som byråkratene gjerne ville ha innført:

Finansdepartementet: Åsavgift på båter (tilsv.årsavgift på biler)

Miljøverndepartementet: Miljøavgift på båter med motor

Nærings- og handelsdepartementet: Avgift på store motorer

Politikere ville ha bort avgiftsfritaket på diesel med henvisning til EU. KNBF fortalte dem at skatter og avgifter er et nasjonalt ansvar i henhold til EØS-avtalen.

Finansdepartementet: Moms på utleie av båthavner. Først ble båtforeninger fritatt for moms og fra 1. januar 2003 ble samtlige båthavner fritatt for moms.

Kristiansund Kommune: Stoppet forsøk på å beregne leie av vannflaten.

Bergen Kommune: Forsøker nå på det samme som Kristiansund. KNBF har sendt saken  til Fiskeridepartementet, Kommunal- og regionaldepartementet og Finansdepartementet hvor den nå er under behandling.

Kjære sydvesten, vi i KNBF gjør så godt vi kan også når det gjelder å holde skatter og avgifter unna båtlivet, men ingen har noen krystallkule når det gjelder fremtiden. En ting er i alle fall sikkert: Poltikerne får de avgiftene de vil ha hvis ingen yter motstand. Med en sterk interesseorganisasjon for båtfolk er i alle fall mulighetene bedre for å nå frem overfor poltikere og myndigheter!  :sleep:

En sterk interesseorganisasjon trenger imidlertid medlemmer for å være sterk, men for båtfolk er kontingentpenger minst 10 ganger så mye verdt som andre kroner!  :yesnod:

Foreningmedlemmer betaler jo hele kr. 120,- pr. år i kontingent (mindre enn 1 pakke tobakk) og direkte tilsluttede medlemmer hele kr. 300,-.

I deprimerte øyeblikk fristes man til å lure på hvorfor man holder på med dette...*sukk*...men det går over... :lol:

Hilsen Syvert  :nonod:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Jeg har lest diverse innlegg om emnet Båtregister på anbud og vil forsøke å komme med litt informasjon.

 

Småbåtregisteret er et elektronisk sentralt båtregister som driftes av Tollvesenet - jfr diverse informasjon på våre hjemmesider www.toll.no/baat. Vi overtok for politiets tidligere papirbaserte lokale registre (lokalisert til 60 forskjellige politikamre... ) i 1998. Vi befinner oss nå i en såkalt normal driftssituasjon. Vi er tre fast ansatte i Tollvesenet, samt bruk av 2 - 6 vikarer (trappes opp i båtsesongen).

 

Forklaringen til hvordan en så liten arbeidstokk kan erstatte politiets tidligere bemanning på 60 forskjellige politikamre er bl.a. følgende;

 

Alle oppslag søk skjer elektronisk og er gjort tilgjengelig også for forsikring, politi og hovedredningssentralene via en Internettbasert kopibase (tilgjengelig 24 timer i døgnet).

 

Alle kunderegistrering/verifisering skjer ved hjelp av Tollvesenets Felles kunderegister (i prinsippet en kopi av folkeregisteret og enhetsregisteret) og er basert på fødsels- og personnr/org.nr. Vi registrerer mao ikke navn, adresser etc - kun kundenr.

 

Uten å løfte en finger mottar vi automatisk årlig ca 50.000 kundeoppdateringer via ovennevnte register. Vi mottar automatisk informasjon om navn- og adresseendringer, endring av tlf nr./Email adresser, endring av firmaknytninger og meldinger om status og tidspunkt for ev. dødsfall.

 

Vi har tatt i bruk Internett som nevnt over og på våre hjemmesider ble det i løpet av 2003 registrert over 400.000 sideoppslag. De aller fleste skjemaer som vi mottar er hentet fra Internett.

 

Dokument- og systemkontroller avslører stadig vekk forsøk på å registrere stjålne båter og motorer, samt forhindrer forsøk på forsikringssvindel. Statistikk hittil i år viser en betydelig nedgang i antall tyverier sammenlignet med 2003 og 2002. Stjålet statistikken taler for seg selv - jfr http://www.toll.no/baat/Orientering.html

 

I forb.med registrering kontrolleres alltid ev. importdokumentasjon (i 2003 ble det importert båter og motorer for flere milliarder).  Det er viktig med like rammevilkår både for privatimportører og profesjonelle forhandlere. Vi tror også at ovennevnte kontroller er forebyggende med henblikk på smugling av båter/motorer.

 

- svenskenes frivillige småbåtregister opphørte fra 1. januar 2004. Begrunnelse var manglende reg.aktivitet og troverdighet. Kanskje VG burde følge opp med en ny "look to sweden" reportasje i dag.

 

- begrunnelsen for at Tollvesenets småbåtregister ikke lar seg overføre er at SBR er integrert med øvrige systemer og består av bl.a. knytninger fra et felles kunderegister som beskrevet over. Alt datainnholdet i registeret kan selvsagt overføres, men mottaker må tilpasse/lage seg et register først.

 

Andre problemstillinger i forb. med overdragelse er bl.a.:

- alle aktive og historiske båteiere må tilskrives og returnere et aktivt samtykke til bruk av båt, motor og persondata til diverse formål.

- reg.nr. og båtkort er merket med diverse sikkerhetsinnretninger som bl.a. inneholder ordet "Tollvesenet".  Dette må ev. fjernes/endres.

 

Til slutt vil jeg lime inn litt informasjon fra en Email vi sendte ut til vårt kontaktnett i forrige uke som på en god måte illustrerer hvordan vi jobber og hvilke tekniske muligheter vi har i dag i forhold til på "papirtiden":

 

Til FNH, Varslingstjenesten, Forsikringsutredere, Onsøy lensmannskontor, Trondheim PK, Oslo Havnepoliti, Kripos (desken), Securmark, Guard Systems og Larmtjänst!

 

Fredag i forrige uke mottok Småbåtregisteret en telefon fra en ung mann som via en annonse i Adresseavisen var tilbudt å kjøpe en uregistrert Askeladden 1997 modell med 50 HK Honda 1999 modell. Selger opplyste kun at båten var kjøpt uregistrert av en privatperson i Bodø.

 

Innringer var mistenksom pga at båten ikke var registrert i Småbåtregisteret. Han oppga også nøyaktig hvor båten var plassert i Trondheim.

 

Søk i Småbåtregisteret etter stjålne båter med fabrikat Askeladden gav 105 treff, mens søk i kombinasjon med motorfabrikat Honda og ytelse 50 HK ga kun ett treff:

 

- Askeladden 1997 modell med 50 HK Honda 1999 modell stjålet i Bodø 05/11/2003.

 

Navn, adresse og telefonnummer til innringer ble notert og politiet i Trondheim ble kontaktet pr. telefon og E-mail. Samme dag ble båten kontrollert av Trondheim PK og identifisert i h.t. Småbåtregisterets tips via motornummeret.

 

Båten er beslaglagt/sikret og vil bli tilbakeført rettmessig eier som i dette tilfellet er forsikringsselskapet Sparebank 1.  Etterforskning pågår ved Trondheim PK.

 

Småbåtregisteret mottar hundrevis av tilsvarende henvendelser fra privatpersoner, politietterforskere, forsikringsutredere m.v. hvert år. Vi tror at ovennevnte samarbeid kombinert med gode søkemuligheter og forbedrede dokument- og systemkontroller i stor grad har bidratt til at gjenfinningsprosenten nå når historiske høyder. Statistikk over stjålne båter i 2002 viser at hele 403 (52 %) stjålne båter til en verdi av ca 60 millioner kroner hittil er kommet til rette.

 

I forbindelse med politiets Oslofjordprosjekt og fokus mot stjålne båter og motorer i 2003 ble det bl.a. foretatt 46 arrestasjoner.

 

Statistikk over stjålne båter i perioden 1. januar - 15. mars 2004 sammenlignet med tilsvarende periode i 2002 og 2003 viser følgende positive nedadgående trend:

 

1. januar 2002 - 15. mars 2002  32 stjålne båter      

1. januar 2003 - 15. mars 2003  23 stjålne båter      

1. januar 2004 - 15. mars 2004  14 stjålne båter      

 

Samlet indikerer ovennevnte at båttyvene har fått seg et skudd for baugen.

 

Vi mottar gjerne flere henvendelser, så stå på! Kontakt Bibby Annweiler (tlf 69 362292), Jan Erik Hærum (tlf 69 362291) eller undertegnede pr. telefon eller E-mail hvis dere har behov for hjelp.

 

Mvh

 

 

 

Jostein Hagen

førstekonsulent

Småbåtregisteret

tlf 69 362293

Link to post
Share on other sites

Dessverre.Troen på Småbåtregisteret kom ikke av det innlegget heller.Hvordan kan registeret gjøre no nytte for eldre båter uten alle slags merkelige HIN nr. ?Min påstand er at enhver eier med lik båt som min egen kan med full rett hevde eiendomsrett til min,og det blir vanskelig å motbevise det.Registreringskortet er en ren vits.

Videre kan jeg heller ikke skjønne hvorfor jeg må fremvise kvittering for å få registrert båten min.Kvittering på at båten er betalt??Ikke f...n om noe som helst register får kvittering om hva jeg har betalt for noe som helst.Hva med å innføre noe ala Salgsmelding slik som med bil?Hva brukes kvitteringen til forresten?

Nå kunne jeg gi alt mulig av serie nummer etc på utstyret ombord,men se det var ikke registeret interessert i.Har støpt inn båtens serieummer fra produsent i aktercabinen,men se heller ikke det er anført i registrerings papirene.Når den ble registrert så hadde jeg ikke motornummeret.Det var absolutt ikke noe problem,registrert ble den.Og nummeret på gearet som jeg oppgav er heller ikke kommet på reg.kortet.I tillegg til at jeg er den stolte eier av et stykket uidentifesertbart plast fra Skilsø bygd i 1986 som det tok mesteparten av en sommer å få registeret til å skjønne at båten var ikke 86fot med 25hk motor men at den var 25fot med 86 hk motor ombord....Ikke betryggende noe av det spør dere meg.Men for jolla var det heller direkte beroligende tilstander.Der ble det prompt godtatt at jeg ikke hadde kvittering på en 9,9hk Evindrude,men så var det gummibåten som jeg heller ikke hadde kvittering på......Ingen av delene var tjuvgods men ikke kunne den registreres pga manglende kvittering på gummibåten :yesnod: En dag jeg hadde griseflaks var det en hyggelig ung dame på Tollvesenet i Tønsberg som skjærte gjennom byråkratiet så det kom i orden.

 

Vårt kjære register får ha meg unnskyldt,etter motorbytte i vinter å kommer jeg ikke til å omregistrere.Jeg gidder bare ikke å somle rundt med noe registeret ikke ser ut til å være interessert i annet enn på papiret.Forsikringsselskapet har registrert motorbytte og har serienummeret.Ikke spurte de om kvittering heller.Antagelig tror de ikke jeg er kjeltring heller,

de spurte ikke etter et papir.Det eneste de lurte på var hvor den var kjøpt.

 

Samtidig så syntes jeg det er hyggelig at båter kan gjenforenes med sine eiere.Men det kan gjøres like greit ved å tilbakeføre registeret til politiet.Goodwill fra enkelte båteiere vil bli merkbart bedre da.Jeg kan ike se noen eller kun liten nytte av registeret for eiere av eldre båter.

Link to post
Share on other sites

Dessverre.Troen på Småbåtregisteret kom ikke av det innlegget heller.Hvordan kan registeret gjøre no nytte for eldre båter uten alle slags merkelige HIN nr. ?Min påstand er at enhver eier med lik båt som min egen kan med full rett hevde eiendomsrett til min,og det blir vanskelig å motbevise det.Registreringskortet er en ren vits.

 

Info fra vår hjemmeside:

 

Ved nyregistrering av eldre, ikke tidligere registrert båt i Småbåtregisteret, må båtens eierforhold tilbake til den var ny fremskaffes/dokumenteres.

Båter uten denne dokumentasjon registreres ikke.

 

 

Videre kan jeg heller ikke skjønne hvorfor jeg må fremvise kvittering for å få registrert båten min.Kvittering på at båten er betalt??Ikke f...n om noe som helst register får kvittering om hva jeg har betalt for noe som helst.Hva med å innføre noe ala Salgsmelding slik som med bil?Hva brukes kvitteringen til forresten?

 

Svar: Unngå følgende: "Min påstand er at enhver eier med lik båt som min egen kan med full rett hevde eiendomsrett til min,og det blir vanskelig å motbevise det"

 

 

 

 

 

Nå kunne jeg gi alt mulig av serie nummer etc på utstyret ombord,men se det var ikke registeret interessert i.Har støpt inn båtens serieummer fra produsent i aktercabinen,men se heller ikke det er anført i registrerings papirene.Når den ble registrert så hadde jeg ikke motornummeret.Det var absolutt ikke noe problem,registrert ble den.Og nummeret på gearet som jeg oppgav er heller ikke kommet på reg.kortet.I tillegg til at jeg er den stolte eier av et stykket uidentifesertbart plast fra Skilsø bygd i 1986 som det tok mesteparten av en sommer å få registeret til å skjønne at båten var ikke 86fot med 25hk motor men at den var 25fot med 86 hk motor ombord....Ikke betryggende noe av det spør dere meg.Men for jolla var det heller direkte beroligende tilstander.Der ble det prompt godtatt at jeg ikke hadde kvittering på en 9,9hk Evindrude,men så var det gummibåten som jeg heller ikke hadde kvittering på......Ingen av delene var tjuvgods men ikke kunne den registreres pga manglende kvittering på gummibåten :yesnod: En dag jeg hadde griseflaks var det en hyggelig ung dame på Tollvesenet i Tønsberg som skjærte gjennom byråkratiet så det kom i orden.

 

Vårt kjære register får ha meg unnskyldt,etter motorbytte i vinter å kommer jeg ikke til å omregistrere.Jeg gidder bare ikke å somle rundt med noe registeret ikke ser ut til å være interessert i annet enn på papiret.Forsikringsselskapet har registrert motorbytte og har serienummeret.Ikke spurte de om kvittering heller.Antagelig tror de ikke jeg er kjeltring heller,

de spurte ikke etter et papir.Det eneste de lurte på var hvor den var kjøpt.

 

Samtidig så syntes jeg det er hyggelig at båter kan gjenforenes med sine eiere.Men det kan gjøres like greit ved å tilbakeføre registeret til politiet.Goodwill fra enkelte båteiere vil bli merkbart bedre da.Jeg kan ike se noen eller kun liten nytte av registeret for eiere av eldre båter.

Link to post
Share on other sites

QTE

Ved nyregistrering av eldre, ikke tidligere registrert båt i Småbåtregisteret, må båtens eierforhold tilbake til den var ny fremskaffes/dokumenteres.

Båter uten denne dokumentasjon registreres ikke.

 

UQTE

 

Båten var registrert i politiregisteret,og den er registrert i Småbåtregisteret.Det er ikke det som er problemet.Hvordan identifiserer dere en båt uten HIN nummer?Min påstand er at det kan ikke gjøres da data eller opplysninger som kunne hjelpe til å identifesere båten,det er Småbåt registeret ikke interessert i.Ergo,så kan i teorien enhver Skilsø eier med et like diffust registrerings kort som er utstedt på min båt komme og påstå at det er hans båt!

 

Og ikke svarte du på hvorfor Småbåtregistert forlanger kopi av kvittering heller,det lurer jeg veldig på!

 

 

Hvis du kan gi et svar på hvordan dere  kan spore båten min tilbake til meg med kun opplysninger om byggeår og produsent så skal jeg  vurdere å lime registreringsmerkene på båten.Min påstand er at det kan dere ikke klare av den enkle grunn at registeret har ikke

nok opplysninger eller er ikke interessert i opplysninger  som kan  identifisere en gammel båt som er bygget før HIN nummerenes tid.

 

Jeg er rimelig sikker på at de fine sølvgrå registreringsskiltene blir liggende i skuffen i år

også jeg.Hvis ikke du sier da at du gir meg nytt registreringskort som viser båtens byggenummer og motornummer.Men du får ikke se kvitteringa på motoren,men en salgs-

melding kan du få! :confused:

Link to post
Share on other sites

Båten var registrert i politiregisteret,og den er registrert i Småbåtregisteret.Det er ikke det som er problemet.Hvordan identifiserer dere en båt uten HIN nummer?Min påstand er at det kan ikke gjøres da data eller opplysninger som kunne hjelpe til å identifesere båten,det er Småbåt registeret ikke interessert i.Ergo,så kan i teorien enhver Skilsø eier med et like diffust registrerings kort som er utstedt på min båt komme og påstå at det er hans båt!

Har akkurat samme sak med min båt også. I tillegg står det bare "Nor" i kolonne for fabrikat, istedet for Nor-Dan.  :nonod:

Det finnes faktisk et slags "chassisnr" på båten som jeg oppga ved registrering, men det har de bare kuttet ut!!

Hvis du kan gi et svar på hvordan dere  kan spore båten min tilbake til meg med kun opplysninger om byggeår og produsent så skal jeg  vurdere å lime registreringsmerkene på båten.Min påstand er at det kan dere ikke klare av den enkle grunn at registeret har ikke

nok opplysninger eller er ikke interessert i opplysninger  som kan  identifisere en gammel båt som er bygget før HIN nummerenes tid.

Jeg har nå limt på reg-nr på båten, men blir de fjernet så finnes det ingen mulighet til å spore båten, siden registeret tydeligvis ikke er interessert i å fylle inn alle opplysningene jeg har oppgitt. Jeg har også byttet motor en gang, men gidder ikke å sende inn de nye opplysningene siden det ikke er noen som bryr seg om det. Nå er det egentlig bare byttet blokk også da, ingen endring i effekten på motoren.

Jeg mener at Båtkortet ikke er verdt papiret det er trykt på en gang. Det var faktisk flere og riktigere opplysninger på det gamle registreringskortet fra Politiet. Har sagt det før, og sier det igjen: DETTE ER FOR DÅRLIG!!! Og i tillegg må vi betale for det!  :wink:  :nonod:

Link to post
Share on other sites

Dæggær`n er broder i ånden!! :nonod: :nonod: Det er det som irriterer meg også,de kutter ut info som kunne ha identifisert båten helt glatt og elegant.At nummeret står på båten

din i dag er ingen garanti.Det er veldig lett å fjerne-og da børjar

spetaklet antagelig.

Nå forstår jeg at Småbåtregisteret muligens gjør en ok jobb på

enkelte områder,feks med skjærgårds jeepene.Men så lenge en eller

annen byråkrat har bestemt at båtene skal identifiseres vha HIN

nummer så er i praksis en veldig stor del av den eldre småbåtflåten umulig å identifisere.

Legg til dette 'timesvis'med venting for å få svar på telefon.

Ubesvarte hendvendelser,ikke en telefon å få tilbake engang.Men jeg

lurer fortsatt fælt på hvilken nytte kvitteringene har i registrerings prosessen.De sendes kanskje til Likningskontoret så de kan sjekke om din økonomi står i forhold tiil hva du har handlet?

Link to post
Share on other sites

Jeg er veldig uenig med deg Andreas.En kvittering gir null mening.Hvorfor ikke en salgsmelding i stedet?Hele greia er tuftet på at vi er uærlige og derfor må de ha kvitteringer.

Fysj & føy! Det minner meg om da vi bygde om Ørnhilds Rede.Midt i ombyggings prosessen

så kom vårt kjære Likningskontor med et brev og spurte om hvilke firma som hadde oppdrag og om hva avtalt pris var.Spesiellt var de interessert i hva rivingsarbeidene hadde kostet.

Via folkeregisteret visste de antagelig at jeg lå gipsa fra lilletoa til livet og umulig kunne ha gjort det selv.

Etter råd fra advokat så skrev jeg et brev til Likningskontoret og spurte om hvilken lovhjemmel de påberopte seg for å få disse opplysningene.Siden har vi ikke hørt no.Det er å tillegge at jeg fremdeles sitter på absolutt alle kvitteringer ned til den minste spiker.Jeg blir

bare lyn ilter når jeg føler at jeg blir automatisk mistenkt.

Link to post
Share on other sites

Til orientering så er veldig mange eldre stjålne båter identifisert på bakgrunn av at båtene rett og slett er anmerket med status stjålet. Match på båtfabrikat/motorfabrikat/ytelse sammen med status stjålet har vært nok. I slike tilfeller har utreder i forsikringsselskapet tatt kontakt med eier av mulig stjålet båt og identifisert den stjålne båten via spesielle kjennetegn. En slik fremgangsmåte blir også ofte brukt i tilfeller der synlig og skjult HIN-kode er fjernet.

 

Med kompetanse på området så er det mulig å komme ganske langt.

 

Til orientering så legges produksjonsnumre, securmark nr., seilnr.  etc rutinemessig inn som en kommentar. All registrering ble også sentralisert f.o.m. 10. mars 2003. Rutinene både i forb. med registrering og krav til eierdokumentasjon er betydelig skjerpet fra nevnte dato. Vi besitter også en "tyngre" kompetanse på området enn diverse kontoransatte i tolldistriktene gjorde tidligere.

 

Småbåtregisteret har i forb. med oppbyggingsfasen vært under stort press pga veldig mange registreringer som igjen nok har gått ut over kvaliteten på registreringsarbeidet. Husk også at vi kostnadsmessig har vært under stort press mens oppbyggingen av registeret har foregått. Som ett eksempel kan nevnes VG reportasje som glorifiserer svensk frivillig småbåtregister som med et par årsverk løser alle verdens problemer. Sannheten var at det nesten ikke var bevegelse i registeret. Som kjent er registeret nå nedlagt.

 

Det har hele tiden vært sendt motstridende meldinger. I det ene øyeblikket klager man på kvaliteten på arbeidet som gjøres og i det neste øyeblikket så klager man på at det brukes for mye ressurser på arbeidet.

 

Det virker som veldig mange uansett kompetanse på området har veldig mange negative synspunkter. Ikke alltid så lett å jobbe i slik "motgang". Uansett så overføres snart registeret til en privat aktør og så vil fremtiden vise hvilke resultater som oppnås og om båtforsikringen vil bli dyrere.

 

mvh Jostein Hagen

Link to post
Share on other sites

Du sklir elegant unna spørsmålet om hva formålet med kvittering er Hr.Hagen?At du jobber i motbakke med sånne som meg er jeg enig i,men det virker bare ikke tillitsvekkende dette registeret.Heldigvis er det frivillig og jeg håper det blir privatisert.Ikke noe av det du har skrevet har beroliget meg.Dessverre.

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner du har litt tungt for det, men dokumentasjon for historisk eierskap, herunder kvittering/faktura for kjøp av båt/motor er et hjelpemiddel slik at vi unngår å registrere stjålne eller "papir" båter (ikke eksisterende båter).

 

 

Du sklir elegant unna spørsmålet om hva formålet med kvittering er Hr.Hagen?At du jobber i motbakke med sånne som meg er jeg enig i,men det virker bare ikke tillitsvekkende dette registeret.Heldigvis er det frivillig og jeg håper det blir privatisert.Ikke noe av det du har skrevet har beroliget meg.Dessverre.

Link to post
Share on other sites

VHF fremgår som et eget felt både på nyreg. skjemaet og i registeret. VHF er også søkbart i SBR.

 

Det forundrer meg at ingen i dette registret har spurt etter kjenningsbokstavene mine.

Dette er jo en internasjonal ID på båten. Det er garantert ingen båt noe sted som har samme kombinasjonen.

Link to post
Share on other sites

heisann,

henger meg på thor her, og spør: hvorfor skal registeret på død og liv vite kjøpesum ?

F.eks ved kjøp av en motor, skulle det på ingen måte være nødvendig å få kjøpesummmen "offentlig registrert".

 

For min del har jeg brukt sprittusj på kroner feltet i kvitteringene jeg har sendt. INGEN spesielt ikke statens representant har noe med hva jeg har betalt.

Ferdig med det.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

heisann,

 

Mye "paranoia" ute å går skjønner jeg...

Kjøpesummen er ikke det vesentlige og blir heller aldri registrert - men kjøpesummen kan selvsagt være en viktig faktor i forbindelse med vår vurdering av realiteten i forbindelse med kjøp av båt/motor - forøvrig vises det til begrunnelse i svaret til Thor om hvorfor eierdokumentasjon bes fremlagt i forb. med registrering.

 

 

henger meg på thor her, og spør: hvorfor skal registeret på død og liv vite kjøpesum ?

F.eks ved kjøp av en motor, skulle det på ingen måte være nødvendig å få kjøpesummmen "offentlig registrert".

 

For min del har jeg brukt sprittusj på kroner feltet i kvitteringene jeg har sendt. INGEN spesielt ikke statens representant har noe med hva jeg har betalt.

Ferdig med det.

 

Suzuki

Link to post
Share on other sites

Jada Hr.Hagen,jeg har særdeles  tungt for det.Du sklir unna klare svar og gir  typiske politikersvar.Nå er jeg en rimelig enkel person men har veldig tungt for å forstå hvorfor du trenger kvittering for å registrere.Hvorfor kan dere ikke innføre salgsmelding i stedet?

Nei,nå skjønner jeg det.Da har du jo ikke full historikk da :rolleyes:Makan til pølserør!!

Og forklaringen din om hvordan båter uten HIN nr. skal identifiseres syntes jeg heller ikke er

særlig overbevisende.For meg var det en sorgens dag da politikerene besluttet å overføre Småbåtregisteret fra Politiet til Toll & Avgiftsdirektoratet.

Nå håper jeg at bilkjøperene også må sende inn kontraktene sine for å registrert dem.Da blir det garantert masse luft i luka.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...