Jump to content

Båtregister på anbud!


Syvert

Recommended Posts

Er det noe poeng i å bare sitere i svarene, uten å svare?

 

Jeg bare spør.............................

Hvis du finleser quotingen vil du se at det ligger svar inni der.

 

Synes jeg det er flott at joha svarer på spørsmål ang. registeret.

 

Har et selv også:

Du skrev at man ikke får registrert uten at båtens historie er dokumentert.

Fører ikke dette til problemer for mange ærlige båt-eiere?

 

Selv har jeg f.eks. en uregistrert jolle liggende i hagen som ble kjøpt (brukt) for endel år siden, men den har aldri vært på sjøen.

Har forlengst kastet kvitteringen.

Betyr dette at den ikke kan registreres?

Link to post
Share on other sites

Qte

For min del har jeg brukt sprittusj på kroner feltet i kvitteringene jeg har sendt. INGEN spesielt ikke statens representant har noe med hva jeg har betalt.

Ferdig med det.

 

Suzuki

 

Uqte

 

 

Men fikk du registrert da Suzuki? Iflg Småbåtregisterets mann,Hr.Hagen,så brukes kvitteringen for "kjøpesummen kan selvsagt være en viktig faktor i forbindelse med vår vurdering av realiteten i forbindelse med kjøp av båt/motor ".Så det er opp til Småbåtregisteret å vudere om det er et fiktivt salg eller ikke da går jeg utifra?

 

 

qte

Kjøpesummen er ikke det vesentlige og blir heller aldri registrert

Uqte

 

Så det er ikke vesentlig og blir heller ikke registrert?Men "kjøpesummen kan selvsagt være en viktig faktor i forbindelse med vår vurdering av realiteten i forbindelse med kjøp av båt/motor ".Igjen må jeg innrømme at jeg har særdels tungt for å fatte det Hr.Hagen skriver.

Syntes fremdeles ikke spørsmålet om hva kvittering brukes til er tilfredsstillende besvart.Selv om kvittering ikke er vesentlig så trengs den for å bedømme realiteten angående mitt motorbytte.....God mann økseskaft svar fra Småbåtregisteret syntes jeg.  Jeg syntes fremdeles ikke at noen har noen ting med hva jeg har betalt for en lovlig kjøpt vare.

Link to post
Share on other sites

Selv har jeg f.eks. en uregistrert jolle liggende i hagen som ble kjøpt (brukt) for endel år siden, men den har aldri vært på sjøen.

Har forlengst kastet kvitteringen.

Betyr dette at den ikke kan registreres?

I veldig mange tilfeller får ærlige båtkjøpere store problemer. Det viser seg at historikken ikke kan dokumenteres - kanskje fordi selger rett og slett har oppgitt falsk identitet osv og båten dessverre er stjålet. Utgangspunktet bør være at man identifiserer hvem man handler av og ikke kjøper en uregistrert båt. Spesielt båter av en viss størrelse skal man være meget skeptisk til å kjøpe uten historikk/reg.nr.

 

Til spørsmålet ditt så er det ikke slik at vi ikke kan bruke skjønn når det meste tyder på at historien din holder vann - størrelse på båten - alder - verdi osv vurderes. Vi ber om en skriftlig redegjørelse som du i spørsmålet ditt er på god vei å legge frem. Vi har også mulighet til å sjekke i våre systemer om vedkommende som forsøker å registrere en ikke tidligere registrert båt har tidligere båt/motor tyverier på samvittigheten.

Link to post
Share on other sites

Til orientering så er veldig mange eldre stjålne båter identifisert på bakgrunn av at båtene rett og slett er anmerket med status stjålet. Match på båtfabrikat/motorfabrikat/ytelse sammen med status stjålet har vært nok. I slike tilfeller har utreder i forsikringsselskapet tatt kontakt med eier av mulig stjålet båt og identifisert den stjålne båten via spesielle kjennetegn. En slik fremgangsmåte blir også ofte brukt i tilfeller der synlig og skjult HIN-kode er fjernet.

 

Med kompetanse på området så er det mulig å komme ganske langt.

 

Til orientering så legges produksjonsnumre, securmark nr., seilnr.  etc rutinemessig inn som en kommentar. All registrering ble også sentralisert f.o.m. 10. mars 2003. Rutinene både i forb. med registrering og krav til eierdokumentasjon er betydelig skjerpet fra nevnte dato. Vi besitter også en "tyngre" kompetanse på området enn diverse kontoransatte i tolldistriktene gjorde tidligere.

Skal like å se den som kan identifisere min båt ( unntatt meg selv, da) hvis reg-nr blir fjernet. Når den da i tillegg bare står registrert som båtfabrikat=  "Nor", da skal det godt gjøres å skjønne hva slags båtmerke det er snakk om. Får bare håpe at det er lagret mange opplysninger i kommentarfeltet! Men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det er rotet til med navnet på båtmerket? Det kan vel ikke være for mye forlangt at det skulle stå riktig navn i båtkortet heller?? Eller er det lagt opp til at mest mulig skal være til internt bruk på kammeret?

 

Toll og Avgift hakker på dårlig eller mangelfull CE-merking på importbåter, men å holde sitt eget register i orden er visst ikke så farlig ser det ut til! :sailing::cryin:

Link to post
Share on other sites

Det skaffer man heller ikke. I perioden 1948 - 1. jan 2003 har det vært registreringsplikt i Norge og båten bør følgelig allerede være registrert. Vi godtar eierdokumentasjon tilbake til siste registrering i politiets båtregister (f.eks. i 1995)

 

 

åsseni hule skaffer man dokumentasjon tilbake til første eier på en 30-40-50 år gammal båt ?

 

Suzuki

Link to post
Share on other sites

Nedenfor vil jeg prøve å forklare hvordan vårt arbeid i forb. med verifisering av eierdokumentasjon/motorID kan foregå:

 

Kopi av E-mail sendt til utreder i forsikring i dag:

 

Hei XXX (utreder i XX forsikringsselskap)

 

Jeg har fakset dokumentene (kontrakt mellom 2 privatpersoner) som er sendt oss i forb. med nyregistrering av "XXX" båt med 40 HK XXXX fabrikat 4 takter 200X modell med motornr. XXXXXXX. Kjøper av båt og motor er XXX, adresse XXX, XXX XXXX. Båt og motor er plassert på henger lett tilgjengelig på nevnte adresse. Vi (via forsikringsselskapet) ønsker å foreta en fysisk kontroll før ev. registrering. Båteier bekrefter at han har kjøpt motoren av XXXXX (XXXXX er kjent fra før) og at motornr. XXXXXXX sitter på motoren og er avlest fysisk.

 

Ovennevnte motornummer var registrert i SBR på en 60 HK XXXXXX 200X modell. Motorprodusenten ble derfor kontaktet og de bekrefter at motornummeret på 40 HK XXX modell ikke er produsert av fabrikant XXX og følgelig må være falskt. Jfr mail fra motorprodusenten under.

 

 

Mvh J.Hagen

 

En vurdering av fremlagte dokumenter (bl.a. salgskontrakt for motoren i dette tilfellet), kombinert med verifisering av motornummeret opp mot allerede registrerte motorer i SBR medførte at vi tok kontakt med motorprodusenten for å sjekke ut realitetene i de fremlagte data. Etter å ha fått bekreftet at motornummeret med stor sikkerhet er falskt har vi sjekket ut bakgrunnen til "selger" av nevnte motor. En slik bakgrunnsjekk styrket våre mistanker ytterligere..

 

Jeg er klar over at også kriminelle leser denne spalte... likevel synes jeg det er viktig at båtmarkedet tar del i hvilke metoder og hjelpemidler vi tar i bruk. Resultatene kan dere jo lese om her - http://www.toll.no/baat/Orientering.html

 

Stikkordet her er vårt ønske om å forebygge tyveri og omsetning av stjålne båter/motorer.

Link to post
Share on other sites

Qte

Stikkordet her er vårt ønske om å forebygge tyveri og omsetning av stjålne båter/motorer.

Uqte

 

 

Det der er det ingen som er uenig med deg i tror jeg.Er det noen gjennomgang av hva som skal være av opplysninger på registreringskortet  eller hva som skal kreves av opplysninger,spesiellt da for  eldre båter?Etter hva jeg kan forstå så er det noen

andre her som heller ikke er altfor imponert.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg prøvd å forstå hva Hr.Hagen har skrevet angående registrering og identifikasjon av eldre båter uten alle slags nymotens nummer slik som HIN nummert.Vennligst korriger meg der hvor jeg har misforstått deg,videre har jeg tillatt meg å stille noen spørsmål:

 

Påstand:

Alle eldre båter er registrert med opplysninger som eieren har gitt selv om dette ikke fremgår av registrerings kortet.Dette gjelder slikt som motornummer(serienr) osv osv.

I tilfelle tyveri vil disse dataene (som ikke står i reg.kortet) bli sjekket opp mot den aktuelle

båten.Eiere av denne type båt som er under etterforsking vil bli bedt om å gi opplysninger

om spesielle kjennetegn vedrørende sin båt.

 

Spørsmal:

Hvorfor kan ikke skrognr.,motornr., etc komme frem på registreringskortet?

 

 

Påstand:

Kjøpesummen er ikke det vesentlige og blir heller aldri registrert,men kopi av kvittering må sendes Småbåtregisteret. Kjøpesummen kan selvsagt være en viktig faktor i forbindelse med vår vurdering av realiteten i forbindelse med kjøp av båt/motor.

 

 

Spørsmål:

Så før min båt kan omregistreres etter motorbytte så må jeg sender dere kvittering slik at dere kan vurdere `realiteten i forbindelse med kjøp av motor`,men denne summen registreres ikke?Hvilke `realiteter`bedømmes?Hvis kjøpesummen  ikke er vesentlig hvordan kobler dere da  pris mot produkt?

Og hvordan er rutinene for hva som skjer med kvitteringen etter at `realitetene` er vurdert,jeg går ut fra at Datatilsynet har uttalt seg i dette spørsmålet?Og kunne ikke dette vært ordnet veldig greit med en salgsmelding(slik som ved kjøp og salg av bil)?

 

 

 

Påstand:

Småbåtregisteret "virker" feks ved forsøk på registrering av stjålet skjærgårds jeep.

 

Spørsmål:

Hvilke erfaring har Småbåtregisteret med registreringsforsøk av eldre båt(uten HIN nr) og

med innenbordsmotor?

Link to post
Share on other sites

Nesten uten unntak motar vi ordinære eierskifter på disse. Mao så er båten allerede i utgangspunktet registrert i SBR. I noen sjeldne tilfeller mottar vi nyregistrering av påstått helt uregistrert f.eks. 26 fots Saga 1986 modell e.l. og i de fleste tilfeller viser undersøkelser da at båten dessverre er stjålet..

 

Det hagler med spørsmål her så jeg vil igjen henvise til informasjon på våre hjemmesider. Telefonene gløder og antall registreriinger inn til oss øker dramatisk slik at jeg må bruke all min tid til dette slik at vi kan greie å holde oss ajour.

 

Nå har jeg prøvd å forstå hva Hr.Hagen har skrevet angående registrering og identifikasjon av eldre båter uten alle slags nymotens nummer slik som HIN nummert.Vennligst korriger meg der hvor jeg har misforstått deg,videre har jeg tillatt meg å stille noen spørsmål:

 

Påstand:

Alle eldre båter er registrert med opplysninger som eieren har gitt selv om dette ikke fremgår av registrerings kortet.Dette gjelder slikt som motornummer(serienr) osv osv.

I tilfelle tyveri vil disse dataene (som ikke står i reg.kortet) bli sjekket opp mot den aktuelle

båten.Eiere av denne type båt som er under etterforsking vil bli bedt om å gi opplysninger

om spesielle kjennetegn vedrørende sin båt.

 

Spørsmal:

Hvorfor kan ikke skrognr.,motornr., etc komme frem på registreringskortet?

 

 

Påstand:

Kjøpesummen er ikke det vesentlige og blir heller aldri registrert,men kopi av kvittering må sendes Småbåtregisteret. Kjøpesummen kan selvsagt være en viktig faktor i forbindelse med vår vurdering av realiteten i forbindelse med kjøp av båt/motor.

 

 

Spørsmål:

Så før min båt kan omregistreres etter motorbytte så må jeg sender dere kvittering slik at dere kan vurdere `realiteten i forbindelse med kjøp av motor`,men denne summen registreres ikke?Hvilke `realiteter`bedømmes?Hvis kjøpesummen  ikke er vesentlig hvordan kobler dere da  pris mot produkt?

Og hvordan er rutinene for hva som skjer med kvitteringen etter at `realitetene` er vurdert,jeg går ut fra at Datatilsynet har uttalt seg i dette spørsmålet?Og kunne ikke dette vært ordnet veldig greit med en salgsmelding(slik som ved kjøp og salg av bil)?

 

 

 

Påstand:

Småbåtregisteret "virker" feks ved forsøk på registrering av stjålet skjærgårds jeep.

 

Spørsmål:

Hvilke erfaring har Småbåtregisteret med registreringsforsøk av eldre båt(uten HIN nr) og

med innenbordsmotor?

Link to post
Share on other sites

Påstand:

Alle eldre båter er registrert med opplysninger som eieren har gitt selv om dette ikke fremgår av registrerings kortet.Dette gjelder slikt som motornummer(serienr) osv osv.

I tilfelle tyveri vil disse dataene (som ikke står i reg.kortet) bli sjekket opp mot den aktuelle

båten.Eiere av denne type båt som er under etterforsking vil bli bedt om å gi opplysninger

om spesielle kjennetegn vedrørende sin båt.

Spørsmal:

Hvorfor kan ikke skrognr.,motornr., etc komme frem på registreringskortet?

Du får ha meg unskyldt Thor, jeg driver visst og siterer deg både her og der for tiden! :lol:

Men jeg lurer også fælt på hvorfor ikke riktige opplysninger står på båtkortet! Jeg fylte ut reg-skjemaet etter beste evne og med alle opplysningene jeg har, likevel fikk jeg i retur et stykke papir i plastlomme som ikke er brukbar til å identifisere båten med.  :eek:  Skjønner egentlig ikke hva jeg skal med det! Blir vel mest sannsynlig mistenkeliggjort den dagen jeg selger båten og ny eier skal omregistrere den. For meg virker det som om gamle båter uten HIN-nummer er uinteressant for båtregisteret.

Får bare håpe at joha tar seg tid til å svare oss. Det er visst mye å gjøre om dagen.  :eek:

Link to post
Share on other sites

Vel,jeg sitter også igjen med et litt rart inntrykk.Det føles nesten som når du går gjennom tolla på Gardemoen og det står sivilkledde tollere på grønn sone og skuler som olme okser på passasjerene når de går forbi.Selv om du ikke har noe å skjule så føler du deg ikke vel.

 

Mitt intrykk av Småbåtregisteret er at det er sikkert nyttig for nyere båter med HIN nummer,og at eldre båter der er det ikke så nøye

med å få inn opplysninger som kan identifisere dem.Jeg kan ikke se at

opplysninger Småbåtregisteret spør om er nødvendig for å registrere,

eller de kan innhente opplysninger på en mere smidig måte.Ikke under

noen omstendighet kommer Hr.Hagen til å få kvittering fra meg på

motorkjøpet-salgsmelding/ærklæring med alle opplysninger om motoren det kan han få men det vil han ikke ha......Jeg skjønner det ikke

jeg da.Hva jeg betaler for en lovlig kjøpt vare har da vel ikke Små-

båtregisteret,Toll og Avgiftsdirektoratet eller noen andre noe med?

 

 

Jeg fortsetter min lille private boikott av Småbåtregisteret ved å

seile rundt uten reg.nr og med gale opplysninger i registrerings-

papirene.Helt uten dårlig samvittighet og.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå flulge litt med her hva Herr småbåtregister sier og ut i fra dette tør jeg vel knapt  tenke på å forsøke meg med nyregistrering av min sjark, en Sea Ray fra 70 tallet som ikke er registrert hverken her eller der. Jeg bler vel lagt i jern av tollerne, lensammn og fut tenker jeg som både tyv og kjeltring :eek:. Ikke kan jeg dokumentere eierforholdet tilbake til da båten var ny eller noen ting, kan kun dokumentere at jeg har importert denne fra utlandet og betalt toll og m.v.a for den... Det har jo dette hersenes avgiftsdirektoratet alt informasjon om fra grensepasseringen... Per Kristian Foss fikk mange penger av meg, (minst hundre kroner som det sies i hakkabakkeskogen) som han kan sløse bort på alsken saker og ting..

 

Jeg har nå et HIN nummer på skroget i allefall, men om dette rekker for småbåtregistret er en annen sak...  :eek: Det er helt sikkert ikke rett sammensatt tenker jeg...

 

Tro jeg kommer til å la være å registrere båten slik at jeg slipper å bli mistenkelig gjort som en tyv i tillegg til alt det andre man blir mistenekliggjort som  :lol: .... min båt er jo ennå eldre enn stakkaren med Saga 26 som Herr småbåtregister refererte til..

 

Det blir vel slik at vi må be på våre knær får å få lov til å registrer båten.... :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Jeg er imponert over Hagens vilje til å svare - til tross for alle skyllebøttene har får som repr for registeret.

 

Tar selvfølgelig ikke parti for kjeltringene, men liker dårlig at "vanlege folk" blir behandlet og undersøkt og vurdert som om en var kjeltring fordi noe måtte mangle av dokumentasjon.  

 

Av det Hagen skriver ser jeg at registeret undersøker melders "bakgrunn" i de tilfellene en får inn uryddige/tvilsomme meldinger.  Jeg oppfatter at denne bakgrunn-sjekken blant annet dreier seg om å sjekke i interne register over båttyver/uærlige.  Etter hva jeg forstår av forskrift/hjemler har ikke Småbåtregisteret anledning til å føre/bruke egne register over båttyver/uærlige.  Så, da undrer jeg meg da vet du.........  

 

Ser kun to prinsippielle muligheter (kanskje blind på det ene øyet):

 

enten føres eget register over båttyver/uærlige.  Et viktig spørsmål i så fall er hva som skal til for å havne i uærlige registeret (saksbehandlers mistanke?  anmeldelse?  etterforsket?  tiltalt?  dømt?  rettskraftig dom?...........)  Det andre viktige spørsmålet i så fall, har en hjemmel for denne føringen?

 

eller opplysningene leveres ut av politiet fra sak til sak.  Har politiet hjemmel for å gjøre dette uten skjellig og/eller tungtveiende grunn (som det visstnok heter)?  Videre interessant hvordan opplysningene forvaltes/lagres/brukes.

 

Hagen - kommentarer/oppklaring???

 

NB!!  Jeg er en av de som har fått min båt stjålet og totalhavarert (brent opp).  Men mener likevel at rettssikkerhet er viktigere enn båten min (og båten din).  Så er det sagt.

 

evenR4u

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Høres rart ut at det skulle koste 30 mill å flytte registeret.

Hei Lasse  :cool:

Problemet er at det nåværende registeret er bygget på, og knyttet opp mot Toll- og avgiftsdirektoratets datasystemer. En ny aktør må derfor. i følge Toll- og avgiftsdirektoratet, mer eller mindre "gå tilbake til start". Etter at registeret ble frivillig fra 1. januar 2004, krever dessuten Datatilsynet at en privat aktør må tilskrive samtlige registrerte båteiere, inklusive tidligere eiere av båten, med informasjon om at de må gi skriftlig tillatelse til registreringen for at den skal opprettholdes. Det betyr at over 1 million båteiere (det er i snitt registrert 3 eiere pr. båt i registeret) må tilskrives. En hver som vet litt om responsprosenter på slike henvendelser, vet at en svarprosent på 20 eller mer vil være et meget godt resultat. Manglende svar vil bety at en betydelig del av de registrerte båter/båteiere må slettes, hvilket igjen betyr at registeret blir uten noen som helst verdi. Dermed vil vi gjøre samme tabben som svenskene har gjort, hvor registeret ble nedlagt fordi oppslutningen var så lav at registeret ikke hadde noen praktisk verdi. I Sverige utreder derfor regjerlingen nå innføring av et obligatorisk båtregister. Forstå finansministeren den som kan. Det går over min forstand (selv om det ikke skal så mye til...)

Ellers stor takk til alle som har bidratt i debatten og derved har gitt meg mye verdifull og nyttig informasjon.  :crazy:

Hilsen Syvert  :crazy:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Enda en grunn til å være EU-motstander, eller? :lol:

Heisan Marwin  :seeya:

Akkurat det spørsmålet vil jeg ikke svare på, men det vil i alle fall være et faktum at avgiftsfritaket på båtdiesel faller bort hvis vi blir med i EU. Med de snikavgiftene myndighetene allerede har lagt inn i dieselprisene som miljøavgift, CO2-avgift etc. så blir vel ikke forskjellen så veldig stor?  :headbang:  :wink:

Hilsen Syvert  :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Hvis det slik at en million båteiere og tidligere båteiere må tilskrives og svare høres det for meg som at det er like greit å legge ned hele greia. Dette må jo bli bare surr, men sikkert god butikk for Postverket  :headbang:

Hei Lasse  :seeya:

Nettopp! Det er det som er poenget. Ikke skjønner jeg at 10 anbydere tør å gå inn i et slikt prosjekt! Den eneste grunnen for private aktører, kanskje bortsett fra Redningsselskapet, må nødvendigvis være at de vil tjene penger, eller utnytte registeret til private formål (vikarierende motiver). I så fall vil gebyret måtte bli betydelig høyere enn i dag, og/eller at antall gebyrpålagte tjenester må økes betraktelig. Med et frivillig register vil et slikt opplegg etter min mening være dødfødt!!!

Hilsen Syvert  :wink:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Så da er det egentlig ikke noe vits og registrere lenger, da man kan regne med at dette vil gå over ende om ikke så veldig lenge :wink:

 

Man skulle gått tilbake til det gamle "politiregisteret", det var jo så mye enklere for brukerne :seeya:

Eller nummererte baatplassen vimpler.  :headbang:

Link to post
Share on other sites

Man skulle gått tilbake til det gamle "politiregisteret", det var jo så mye enklere for brukerne :headbang:

Hei bastard3000  :seeya:

Det gamle politiregisteret er nok ikke noe alternativ. Det ble ført med penn på kartotekkort og eierskifte til et annet politidistrikt ble ikke registrert. I virkeligheten var ikke det gamle registeret verdt kartotekpapiret det var skrevet på. En helt annen sak er at det nåværende registeret kanskje burde  vært overlatt til politiet, men så lenge Finansdepartementet  ettertrykkelig har bestemt at ingen offentlige etater kan gi "anbud" på å overta registeret, er ikke dette noe alternativ. Her skal det privatiseres, koste hva det koste vil. Og det kan jo gjerne Finansdepartementet si så lenge det er båteierne som må betale regningen. De glemmer åpenabrt at så lenge registeret er frivillig så vil det også være frivillig om man vil betale regningen. Hvis båteierne ikke vil betale så er det lite penger å tjene for den som overtar registeret og hele grunnlaget for registeret faller bort. Det er en del åpenbare enkle sammenhenger her som selv en finansminister burde forstå, men det er nok å håpe på for mye ser det ut til....

Hilsen Syvert  :wink:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

..... Og det kan jo gjerne Finansdepartementet si så lenge det er båteierne som må betale regningen. De glemmer åpenabrt at så lenge registeret er frivillig så vil det også være frivillig om man vil betale regningen. Hvis båteierne ikke vil betale så er det lite penger å tjene for den som overtar registeret og hele grunnlaget for registeret faller bort. Det er en del åpenbare enkle sammenhenger her som selv en finansminister burde forstå, men det er nok å håpe på for mye ser det ut til....

...hmmm...sukk....tror desverre det er en del måter å forstå vår nære fremtid på som mange ikke har forstått - og hva tror du, Syvert?

 

a) Det ser ut til at Båtførerbevis vil komme okke som er.

 

b) Tilstanden på sjøen er i dag for risikofyllt og kaotisk.

 

c) Grove overtramp skal tas, båtførerbevis inndras (dette er kallt "riset bak speilet")

 

d) Politiet er for lite tilstede i dag.

 

e) Politiet må være mer tilstede i morgen.

 

Hvor skal pengene tas? Oljefondet? Julenissen?

 

Å nei! Det blir vi, de store hordene på sjøen som må betale. Derfor kommer et obligatorisk båtregister, - selvfølgelig! De private interesentene er ikke så dumme at de vil være ansvarlig for et frivillig register.

 

Nei, det nytter ikke å være struts mer i denne verden! Takket være vår tåpelige adferd i skjærgården, vår mangel på evne og vilje til å rydde opp, kommer det obligatoriske båtregisteret tilbake! Og det blir langtfra gratis for oss. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...