Jump to content

Steyr 236 - glødeplugg smeltet av!


dante

Recommended Posts

Var nede i båten og skrudde ut glødepluggene for å skifte disse. Steike - den bakre pluggen var helt borte!! Hele tuppen manglet (2,5cm lang og 5 mm i diameter)

 

Det har jo vært et tema om disse glødepluggene før, om at det serienummeret jeg hadde ble levert med plugger som nettop kunne havarere en motor - så jeg fikk tilsendt nye fra Univa (kostnadsfritt).

 

Så nå skjønner jeg hvorfor den ryker litt ved oppstart og bruker litt mer olje. Tipper ventilene har fått kjørt seg - men at turboen overlevde dette er jo ganske utrolig. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre - om jeg skal kjøre med dette ut seongen eller plukke ut motor for skifte ventiler og ringer på bakre samt hone sylinder - noen vært borte i det samme?

 

Motoren går en smule lavere på tomgang og ikke helt i balanse. Jeg får fullt turtall. Var en tur i Grebbestad i helgen og den slukte sine vanlige 220 liter tur/retur horten. Finnes det en måte å inspisere sylinder optisk på? Tenker på etterlatenskaper og skader som forteller at jeg MÅ ta ut motor nå?

 

Tenker jeg begynner med en komptest ihvertfall. Og det viktigste spørsmål - er det helt hypotetisk av Steyr kan dekke evt rep utefor garanti tro? Beste er vel å ringe Univa i morgen - men har ikke store troen på det. Lukter garasjeskruing til høsten :headbang:

Link to post
Share on other sites

Det finnes endoscope for å se inn i sylindre! Man får de som fleksible med fiberoptikk og som vanlige optiske.Tror du kan få dem ned til 8mm diameter!

Ganske vanlig å bruke endoscop på større motorer! Man ser riper og får en formening om honemønster!. Ta nå komptest først. Kan jo hende at den har glødet vekk i små biter! Dagens turboladere tåler også mye! Får du fullt turtall er det et godt tegn. Enhvær forringelse av motoren vil gi turtallsfall ved full belastning!

Link to post
Share on other sites

En liten tilleggsinformasjon - og som var litt merkelig når jeg satte den ut - var at den hadde utrolig mye komp! Trodde det var dårlig batteri og fikk til slutt fyret den. Sånn i ettertid mistenker jeg olje eller diesel for ha lekket inn. Kan dysen ha blitt skadet tro? Ser også at det er endel olje i intercooler og den brukte ca 1 liter olje tur/retur Grebbestad ( 125 Nm)

Link to post
Share on other sites

Er det ikke en forholdsvis ny motor du har? 5 aars reklamasjon? Er det orginal glodeplugg og motoren er under 5 aar gammel, saa ville jeg tro at det var en klar reklamasjonsgrunn.

Men for eller siden. Saa matte vi jo hore om en som fikk problemer med en Steyr ogsaa. Bare synd det var deg.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hvor gammel er motoren? hvordan svarte deg på Univa? De kan gå på underlevrandør her forutsatt at motoren er under fem år. Har de kategorisk avist deg må du for all del ikke gi deg, dette skal ikke skje. Steyr må stille helt andre krav til produsenten av glødeplugger pga monoblokken, dette burde de ta på ramme alvor.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Å nå er jeg så glad for at ikke jeg valgte denne motoren ved motorbyttet i 2004. Jeg spurte importør om denne monoblokka og ble ikke beroliget av litt vage svar. Når jeg er hjemme igjen får jeg storkose litt med Grønn Klumpen som ble satt inn. Håper de gir seg fredriko slik at du får en billigere løsning på problemet som har oppstått.

Link to post
Share on other sites

Hei alle som har svart - har vært å skrudd litt i det siste! Har tatt ut dysen for å sende den til sjekk. Neste blir sjekk med boroskop og se på sylindervegger. Univa mener at glødepluggen ikke kan ha forsvunnet ut eksosporten, men heller smeltet fast i stempelet.

 

Motoren ble montert i 2002 så jeg er utenfor fem år (begrunnelse). Motoren er jo fin den, alt skyldes desverre produsent av glødeplugger. Steyr hadde dette problemet med en tidlig serie motorer som inkluderer mitt motornummer. Skal ikke være noen problemer siden. Nye glødeplugger fikk jeg tilsendt men for sent, som jeg har sett i ettertid. Jeg fikk faktisk vite om dette gjennom Båtplassen.

 

Univa er hyggelige de og har lovet meg en bra pris uansett hva jeg måtte handle. De er konstruktive mht vurdering av evt skade, men er styrt av Steyr mht reklamasjonen og hva som dekkes. Det er helt klare føringer her for å si det slik. Jeg er av den oppfatning at de bør dekke skadene utover 5 år da det er forventet av disse ikke går i stykker pga varme. (hele pluggen løsner fra pasningen til hylsa som holder denne)

 

Hvordan skal man angripe en fabrikk i utlandet når de ikke vil snakke med deg og tvinger deg gjennom distributør - jeg har ikke midler til det?

Redigert av fredriko (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å nå er jeg så glad for at ikke jeg valgte denne motoren ved motorbyttet i 2004. Jeg spurte importør om denne monoblokka og ble ikke beroliget av litt vage svar. Når jeg er hjemme igjen får jeg storkose litt med Grønn Klumpen som ble satt inn. Håper de gir seg fredriko slik at du får en billigere løsning på problemet som har oppstått.

 

Jeg også har kost meg med en grønn en - aldri noe tøys med den! Sålangt er det lite håp om annet en "superbra" pris på deler!? - Sjekket med forsikringsselkapet (har "bare" full kasko) og der er det heller ikke håp - ingen ytre påvirkning - for denne skaden måtte jeg hatt egen for "maskinskade"

Link to post
Share on other sites

Hva hadde Univa gjort om dette skjedde før de ga ut informasjonen om de dårlige glødepluggene? Jeg sjekket mine serienumre 3 måneder etter sjøsetting høsten 2006 etter at Univa kom ut med informasjonen. Mine motorer var nyere enn de aktuelle problem glødepluggene.

 

Det er vel først når maskinene er 5 år gamle at det kan være aktuellt med forsikring på maskinene?!

 

Triste greier er det uansett, Steyr har nok hatt noen havarier rundt om som følge av glødepluggene...

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vel først når maskinene er 5 år gamle at det kan være aktuellt med forsikring på maskinene?!

 

Starter en ny tråd med dette spørsmålet som emne

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

Synes dette bærer preg av en ny versjon av VP D-saken...

Er det slik å forstå at Univa byttet ut en serie med glødeplugger fordi de kunne brekke? Og at akkurat dette skjedde med en av de nye pluggene også?

Isåfall er det uakseptabelt dersom skaden blir kundens ansvar, selv om motoren er 6 år gammel.

Link to post
Share on other sites

Jeg lest om problemer med disse pluggene i fjor høst og da hadde allerede min motor blitt skadet uten at jeg visste dette var grunnen da, trodde det var andre ting helt frem til nå - som jeg så problemet. Var kun litt ujevn gange på tomgang og ørlite mer røyk under oppstart. Den gikk som en kule tross glødepluggen som skranglet/satt fast i bakre sylinder. Så når jeg fikk de nye var det allerede for sent. Det var når jeg nå skulle bytte til de nye at jeg så hva som hadde skjedd. Så dette skjer forhåpentlighvis ikke med de nye!

 

VP D-saken er nok mer omfattende enn dette snevre serienummeret. For min har jeg blandet inn ca 2% totaktsolje. Planen fra nå er å gjøre dette et par ganger i sesongen uansett og før lagring. Pumpedysene til Steyr jobber med trykk på 2000 bar og har fine pasninger så det er vel greit med litt ekstra smøring over vinteren. Dysene koster "bare" 6500,- eks mva pr stk. Tar ingen sjanser etter å ha lest meg opp på VP D-saken.

Link to post
Share on other sites

Hvordan har det seg at du ikke fikk beskjed fra Univa tidligere?

Det blir vel forhandler sin oppgave å opplyse om dette. Jeg ble oppringt av forhandler og deretter fikk jeg det skriftlig med anmoding om å sjekke serienummeret på motorene.

 

Hva sier forhandler? Det er ikke bra om det var slik at båtplassen kommer med slike beskjeder og ikke leverandør!

Link to post
Share on other sites

Hvis man ser slik på det: Hvordan har Univa kontaktet tidligere eiere om produksjonsfeil på sine motorer? Hvis de har sendt melding adressert til eierne, har forrige eier et problem ved at han har visst om en feil og ikke underettet deg. Det har ingenting å si om du har kjøpt båt/motor "as is", vet forrige eier om ting som det ikke er opplyst sliter han. Har vært igjennom en slik sak selv.

 

 

Joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Du sier noe der - og dette er interessant! Jeg ringte Rogaland Lystbåtservice som hadde installert motoren og de sa at alle som kom inn til service fikk byttet disse da (nevnte ikke noe brev). Jeg ser i serviceheftet at forrige eier ikke benyttet disse, men et firma i Bergen. Jeg skal ta en telefon til disse i morgen. Skal også høre om Univa kan dokumentere hvem som fikk brev og ikke.

 

Hvordan gikk det med saken din - var det rett frem?

 

Er det noen her som vet når dette brevet ble sendt ut til kunder/forhandlere?

Link to post
Share on other sites

Mitt inntrykk er at Univa ikke har informert eiere om dette problemet, de har valgt å ta dette ifbm service på motor.

Selv fikk jeg opplyst om at disse skulle byttes på min motor på denne måten, mine ble byttet tidlig i fjor.

 

I følge Rogaland Lystbåtservice så utgjorde ikke disse glødepluggene noen fare med mindre motoren ble tungt belastet på kald motor. Steyr har ettergløding etter at motoren har startet og det var i følge dem kombinasjonen gløding og høy termisk belastning grunnet full gass på kald motor som tok knekken på pluggene. Som følge av skade på en motor her i Stavanger regionen valgte Steyr å skifte til en annen type glødeplugger som tåler denne overhetingen (feilbruken om du vil).

 

Det er jo fint om du får en bra pris på delene Fredriko men jeg synes det er litt dårlig av Univa de burde strekt seg lenger når dette tross alt er et kjent problem. Håper det ordner seg for deg på beste måte.

 

Spørsmålet ditt Fredriko blir vell om du har hatt for vane å gi full gass uten at motoren er varm eller om dette er en gammel skade forårsaket av forrige eier.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet ditt Fredriko blir vell om du har hatt for vane å gi full gass uten at motoren er varm eller om dette er en gammel skade forårsaket av forrige eier.

 

Jeg har alltid hatt for vane å la motoren varme seg pent opp, samme andre veien. Men det pussige er at jeg reagerte litt på forrige eier ved besiktigelse, venta ikke lenge før flat pedal. Var jo intetanende om dette den gang. Har jo hatt Volvo før og var alltid nøye på hvordan motoren ble behandlet mht termiske belastninger.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...