Jump to content

Steyr 236 - glødeplugg smeltet av!


dante

Recommended Posts

Bør kanskje holde på litt lenger. Kan huske at dette var rutine når motorene i ekspress båtene skulle startes etter overhaling. Da skulle både 2 filter og oljekjøler fylles med olje. Har du trykkmåler på olja er det jo bare å kjøre til du får trykk! En diesel motor som kaldstarter har ganske

tøffe trykk spikre når den starter. Bra om det er litt trykk på olja da!

Link to post
Share on other sites

Hei igjen!

 

I dag var det oppstart og det funket VELDIG bra!! - Jeg tok ut fuelrelè og kjørte den på starter noen sek ganger tre. Satt i relè og satt på "tenningen" for å høre at fuelpumpa sluttet å knatre luft - så var det bare å vri om - den kom med en gang og malte som en katt - nå er jeg happy. Etter litt kjøring i fortøyningene og etterfylling av kjølevæske bar det utpå en halvtimes tur for å sjekke om alt var normalt - kjørte den variert og toppet 4200 rpm (max er 4400) en kort periode mot slutten. Liten videosnutt etter noen minutters gange..

 

Link to post
Share on other sites

Er det en grei motor å skru på?

 

Ja når jeg nå har gjort det kan jeg vel si det. Men jeg hadde mange spørsmål mht forskjellige loctite typer som skulle brukes og hva som skulle ha aktivator og ikke. Problemet var at noen av typene som sto i boka ikke fantes i norge slik at jeg måtte bruke andre nummer oppgitt av Univa. Så dette var nytt for meg dette med liming. Men alt det mekaniske var greit - bra kontruksjon!

Link to post
Share on other sites

Takk Lotus... Noe av drivkraften foruten mitt ego, er nok fire barn og mor som så frem til ferietur på mandag - som nå går som planlagt :) - Var nede i sta og tuna rikstv med alle kanaler (bare må ha! - etter fjorårets erfaringer med været) - ellers er jo playstation en høydare. Håper på en fin sommer langs norskekysten etter to sommerferier langs den svenske!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Oppdatering!

 

Da har motoren gått 20 timer etter jeg satt den i. Den ryker ikke i det hele tatt, og ikke målbart oljeforbruk. Det eneste jeg opplevde var dårlig kontakt på oljetrykkføler. Den blinket litt men trykket viste 6.5 bar på 3800 rpm (skal ha mellom 4 og 7). Jeg synes dette virker meget lovende - motoren går som en drøm!!

Link to post
Share on other sites

Men jeg hadde mange spørsmål mht forskjellige loctite typer som skulle brukes og hva som skulle ha aktivator og ikke. Problemet var at noen av typene som sto i boka ikke fantes i norge slik at jeg måtte bruke andre nummer oppgitt av Univa.

 

Mulig jeg har gått glipp av det om du har spurt om det, men spørsmål om Loc-Tit(anaerobe + cyanoacrylat) kan jeg svare en del på. Sitter med 10 års erfaring + overgangstabeller ved en kjapp telefon.

Jobbet for importør (Henkel), men tabellene tok jeg ikke med meg, derfor må jeg benytte kontakter.

 

Kan forøvrig nevne at utvalget er langt større enn behovet, det som må taes hensyn til ved valg er temperaturbelastning-Styrkekrav-viskositet, ellers er det samme sølet i de fleste flaskene !

 

Gratulerer med kjempejobb og ha god ferie !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei SF!

 

Kjører på Texaco URSA Super LA 15-40 som oppfyller ACEA E2/A2/B2 eller API CG4/SL - Noe jeg fikk på 20 ltr dunke hos TESS. Skulle visstnok være spesiellt bra for høyhastighet dieselmotorer.

 

På tomgang har jeg 1,5 bar. Sant skal sies at jeg benytter et biltema instrument jeg fikk tak i Fredrikstad underveis sørover - kun for å sjekke hva ca trykket var da jeg bare har oljelampa - kan jo være litt avvik. Jeg koblet dette inn ved oljefilteret. Der sitter det en M10x1 umbraco skrue som kan erstattes med en oljetrykksensor. Det merkelige var, mens jeg var der kom det en kar inn med en Steyr og la seg longside rett foran oss - og gjett, han hadde en diagnoseplugg til RS232 pluss software - vi plugget dette inn og sjekket med laptop - fikk da kun ut data på relativt kald motor - og været tillot ikke varmkjøring, måtte kjørt halvveis til skjærhalden i såfall - og vi var på en familietur (madamen liker ikke at jeg løfter dørkplatene særlig :). Jeg fikk ihvertfall konstantert at motor så ok ut.

Link to post
Share on other sites

Dette diagnoseprogrammet er kjekt å ha. Det koster deg derimot en stor lapp å få kjøpt kabelen som hører til, er ikke helt plug og play da det er noe elektronikk i pluggen i denne kabelen. Men du får den av Univa hvis du ønsker den. Programmet har du vel allerede fått tenker jeg.

Link to post
Share on other sites

VannTro!

 

Supert at du sitter inne med slik kunnskap. Mange som kan mye på fourumet. I mitt tilfelle fikk jeg heldighvis tilsendt et par typer av Univa -som jeg manglet. Univa har vært veldig hjelpsomme. Det som var litt hyggelig også, var at Univa hadde en oljetrykksføler med seg på guttetur over til Strømstad i tilfelle det skulle være problemer med den jeg hadde.

Link to post
Share on other sites

... er ikke helt plug og play da det er noe elektronikk i pluggen i denne kabelen.

 

Stemmer nok det. Tar man ut pluggen kan man glemme å starte motoren visstnok - tyverisikring!? :) - Jeg så at motoren selv forsto den var i diagnosemodus da lampa med "lynet" blinket hvert sekund med denne innkoblet.

Link to post
Share on other sites

På tomgang har jeg 1,5 bar. Sant skal sies at jeg benytter et biltema instrument jeg fikk tak i Fredrikstad underveis sørover - kun for å sjekke hva ca trykket var da jeg bare har oljelampa - kan jo være litt avvik. Jeg koblet dette inn ved oljefilteret. Der sitter det en M10x1 umbraco skrue som kan erstattes med en oljetrykksensor.

 

Hei igjen,

 

Jeg satte inne et VDO instrument i fjor og brukte samme plass for montering av giver. Jeg leser av litt over 4 bar så snart du belaster motor og maks 5,3 bar. På tomgang på varm motor gir den rundt 2 bar, kanskje litt under.

 

Ser i rev 3 av Steyr manualen fra 2003 (som dekker min motor) så oppgis oljetrykk til 45-75 PSI. I siste revisjon som ligger på nettet så er denne øket til 58-101 PSI. Det kan se ut som de har øket trykke på nyere modeller

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei Folkens.

 

Jeg vurderer veldig å sette ny motor i min båt.

Har snakket med Rog. Lystbåts. og skal få tilbud på en Steyr 250HK Diesel komplett ferdig montert.

 

Er dette bra maskiner.....? Kan jeg kjøpe med god samvittighet uten å frykte problemer av noe slag i etterkant..?

Ser dere kommenterer problem med glødeplugger......

 

Vil veldig gjerne at jeg ikke sitter med "Klatt" etterpå når en først skal bruke så mye penger.

 

Jeg har vært borti Rog. Lystb. tidligere men bare ved kjøp av smådeler og har vært veldig fornøyd med service osv..., noen som har andre erfaringer...?

 

Takker for alle tilbakemeldinger.

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv to 236 motorer og ingenting å utsette, en startmotor som røk etter 2 år er eneste plunderet jeg har hatt. Har en kamerat med 256 som du nevner, den har også oppført seg bra.

Du får en god maskin med 6 sylindre, vekten tilsvarer 4/5 sylindre av andre fabrikater og det er ikke brukt lettmetaller på motoren. Gjør ett søk på Steyr her inne så finner du endel.

Link to post
Share on other sites

Yupp.

 

Etter å ha pløyd forumet her ble jeg så overbevist at båten er levert til verksted og motor er bestillt!!!

Jeg skal få laget nye dieseltanker i syrefast (de gammle er i aluminium) i samma slengen mens motoren er ute.

 

Så nå går jeg bare å gleder meg :-))) :cool:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...