Jump to content

Steyr 236 - glødeplugg smeltet av!


dante

Recommended Posts

Jeg mente diameter! Var bare redd du brukte en hon med fjærbelasta steiner. Disse ville ikke ha vert kraftige nok for en slik jobb. Kan huske at jeg en gang honte en ford motor opp o.1mm for å fjærne riper etter varmsjering. Eieren sto der klar med penger til å kjøpe ny blokk om det ikke ble vellykket. Mener å huske at luncen gikk med.Jeg var helt utslitt etter over en time med honing! En kollega målte diameter og hellte på honeolje! Motoren ble satt sammen og levert før kl 3 samme dag. En 4 syl generatormotor i en fiskebåt. Hørte aldri noe fra den igjen!

Redigert av Byggmester (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om du bare skal friske opp overflaten på en ellers fin sylinder bør det kunne gå. Kommer også an på hvor moderne motoren er. Honing er en vitenskap raskeste vei til kunnskap kan være boka til Jan Markusen Ka e det/de e vri! Kan anbefales for alle båt folk forresten. Temmelig spesiell bok!

Link to post
Share on other sites

Gleder meg til min Steyr går dukken så jeg kan skru på den.. :smiley:

Flott å se folk tre til med slike ting selv, det synes jeg om. Bakgrunn som finmekaniker er nok noe av det bedre du kunne ha på ryggmargen i dette tilfellet. Lykke til!!!

 

Får vi første oppstart på youtube eller..?!?!?!?:smiley:

Link to post
Share on other sites

Dette vet du kansje i fra før men jeg skriver likevell bare sånn i tilfelle.

- Stemplene og sylinderveggene sauser du godt med olje før du setter dem opp i sylindrene, sørg for at det er godt med olje i ringsporene

- Når du skal sette i nye eller gamle lagerskåler i rammelager og veivlager skal det IKKE være olje mellom lager og skål, her skal det være knusk tørt. (lagre du ikke skal bytte skal aller helst ikke taes ut av lagerbukker). Når veiv og rammelager skal monteres så smører du glideflatene på lagrene med plenty olje, du kan også med fordel pumpe godt med olje inn i smøroljeboringene i veivakslingen med en oljekanne.

- Når alle rammelager er trekkt opp med moment skjekker du klaring i trustlager og at akslingen flyter lett.

- Når veivlagerene er trekkt opp så tar du også på disse en skjekk på at de flyter lett og ledig på langs av tappen.

- Før oppstart tømmer du godt med olje over vippearmer, ventilspindler osv. Det siste du skrur på motoren er dekselet over vippearmer og kam. Fyll olje i troa og fyr opp. Oppstart etter overhaling er kritisk men smører du godt under montering så går det helt fint. Å tørne den litt på starteren før oppstart skader nok ikke. . Lykke til..!!

 

Det har faktisk skjedd at folk har glemt å fylle olje før oppstart :lol:

Jeg er maskinist og synes fullt og helt at det er lov å le av slikt.... :wink:

Link to post
Share on other sites

Fullstendig rett det du sier der!

 

 

Sitat hydrox:

 

Det har faktisk skjedd at folk har glemt å fylle olje før oppstart :lol:

Jeg er maskinist og synes fullt og helt at det er lov å le av slikt.... :wink:

 

Til dere andre: En maskinist på en stor motor glemmer aldri å fylle olje før start! Fordi den er start blokkert uten oljetrykk! He He!

 

Hvilke motorer vokter du over hydrox?

Link to post
Share on other sites

Til dere andre: En maskinist på en stor motor glemmer aldri å fylle olje før start! Fordi den er start blokkert uten oljetrykk! He He!

 

Hvilke motorer vokter du over hydrox?

 

Og vi har gjerne flotør i troa som gir oss alarm ved lavt oljenivå. Selv om våre maskiner er utstyrt med et mangfold av alarmer så er daglige runder for peiling av olje og visuell kontroll nødvendig. Utrolig hva man kan luke vekk av kjedelige situasjoner ved å følge litt med og være i forkant av problemene.

For tiden passer jeg 4 små puse-CAT-ter som hver yter ca 2500 hester fordelt på 16 sylindre. Men jeg liker ikke disse gule maskinene, de er veldig lite servicevennlige.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Heisann!

Delene ble sendt fra Steyr med express på torsdag, ble litt forsinket da de manglet råden ved bestilling mandag. Univa fikk ikke pakka på fredag. Mulig de får denne mandag eller tirsdag - tipper jeg kjører ned å henter for å slippe enda to dager med venting pga videre forsendelse med oppkrav. For stempel, ringer, råde, komplett pakningssett (med alt av lim) og nye strekkbolter kommer dette på kr 6000,- eks mva.

 

Jeg hadde et par spørsmål om Centa koblingen mellom ZF 45 kassa og motor - ang klakking på lavt turtall (regner med at dette kom av ustabil tomgang pga bakre sylinder). Univa sa da "Vi sender deg ny plate free of charge" - mener dette var Vulcan - det var jo hyggelig!

Redigert av fredriko (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg veldig peiling på priser på slike motordeler, men det virker jo som om Univa har ganske anstendige priser. Og så sender de deg en ny demperplate gratis. Dette er jo en slitedel. Denne ville de fleste tatt betaling for på en såpass gammel motor? Jeg hadde også problemer med demperplata mellom min Yanmar og ZF45-giret. Selv med flunk ny motor, måtte det litt diskusjon til før Yanmar ville sende meg ny demperplate til erstatning fra den litt dårlige serien de hadde på en del motorer. Og selve byttingen av plata måtte jeg gjøre selv. Det tar tross alt noen timer å demontere et gir i et trangt motorrom, skru av gammel demperplate, skru på ny og montere giret igjen.

Link to post
Share on other sites

NJeg hadde også problemer med demperplata mellom min Yanmar og ZF45-giret. Selv med flunk ny motor, måtte det litt diskusjon til før Yanmar ville sende meg ny demperplate til erstatning

Husker du hvilken produsent som hadde laget den du fikk av Yanmar? - Univa mente den jeg fikk er den samme som står stemplet Volvo på nyere produksjoner - og det skulle være Vulcan som jeg har hørt mye bra om. Etter det jeg vet skal jo også Centa være bra? - Min er ikke det :) - Det er visstnok slik med Steyr som med Yanmar at disse maskinene går litt hardt på tomgang (tatt ut relativt mye kraft av lite volum)

Link to post
Share on other sites

Tror det var Vulcan, men er ikke sikker. Den gamle demperplata og den nye var så og si identiske, men det var likevel et hav av forskjell på ny og gammel plate. I etterkant tenkte jeg at med denne store forskjellen, burde det ikke vært nødvendig med en diskusjon rundt bytte i det hele tatt.

Link to post
Share on other sites

Enig at en diskusjon burde være unødvendig. Jeg ble likevel litt satt ut nå de skulle sende en gratis uten videre forklaringer, nesten så jeg ble avbrutt før jeg var ferdig med å legge frem problemet. Er tydelighvis en kjent sak. Også en sak som alle med Yanmar (enkelte modeller) vet om også!

Link to post
Share on other sites

Heisann!

 

Fikk endelig deler i dag! Jeg fikk limt på pakningen til monoblokka, montert råde krysspinne og stempel, satt fast oljerør til underspyling av stempel, satt på rammelager, satt fast råder, satt på oljepumpe, satt på sugerør til sumpen, satt på bakre flens til svinghjul og snudd motoren riktige veien. Regner med å skru ferdig motor i morgen! Skal på ferie på mandag så jeg satser på at det går veien!! - Kåre hos Univa har vært super-hjelpsom hele veien mht bestilling av deler og info om hvordan denne motoren skal mekkes - de har helt klart peiling - det er greit når en står på en låve og mekker!!

 

steyr01.jpg

 

steyr02.jpg

 

steyr03.jpg

 

steyr04.jpg

 

steyr05.jpg

Link to post
Share on other sites

Se her var det fremgang :yesnod:

 

Hvordan gikk det med honinga, gjorde du noe mer eller monterte du motoren selv om sylinder ikke var 100%.

 

Når du ser på disse bildene så blir jeg bare mer imponert over hvor enkel og genial denne monoblokka er.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Ja det er nesten litt gøy. Mht honing vurderte jeg det slik at det var bedre med 99% enn å hone den ihjel med f.eks kulehon for deretter vanlig hon. Synes det så bra ut - nydelig å få inn nytt stempel og råde - alt passet perfekt.

 

De resterende delene er regjort, har også badet ladeluftkjøler og varmeveksler i saltsyre så de er gullende rene. Så det blir fint å skru sammen resten av delene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...