Jump to content

lekkasje fra skroggjennomføring/aksling


Hallaron

Recommended Posts

Har oppdaget at jeg har en lekasje ved akslingen som har tiltatt en god del i det siste. Nå drypper det jevnt og trutt, enten akslingen går rundt eller ei. Dette er såpass mye at jeg ikke synes båten kan ligge på vannet med denne lekasjen. Er det bare for meg å få båten på land og fikse dette, eller finnes det noen lure triks for å få det til å vare sesongen ut.?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Regner med at lekkasjen er i tetningsboksen langs akselen.

Dersom du har en pakkboks, dvs. tetningsboks med talgpakning, er det verd å forsøke å stramme pakningen litt. Det er da riktig at det kommer en dråpe av og til.

Dersom du har en tetningsboks med simmeringer er det kanskje lite du kan gjøre uten å ta båten opp?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Kommer an på type tetting du har, er det Sleipner sin er det vanlig med et eget oljereservoar med en leding som går inn på tettinga. Har du Volvo sin enkle "sutt" tetter den kun ved to zimmerringer og litt fett bakom. Noen har fettkopp som må fylles og skrues til etterhvert. Er bare noen eksempler - men vill vel tro du mangler litt olje eller fett!

 

Har du et bilde?

Link to post
Share on other sites

De hender at de blir lekk i mellom messingflensen til hylsa og tre / glassfiberskroget

Tror nok de beste er å ta den opp på brygga for å reparere dette da de kan hende att muttrene holder på å løsne(skal låses) noe som kan føre til havari.

Båtprodusenten kan oppgi hvilken tettnigssement som er brukt mellom hylse- flensen og båten

Link to post
Share on other sites

aksel_pakdaase.jpg

 

Jeg har sådan en her og har haft samme problem. Fik et råd fra mekanikeren om at købe noget Marfak stævnsrørsfedt, noget tykt klistret stads, og det gør at jeg kan sejle sæsonen ud inden jeg behøver og skille det ad. Som i kan se på billedet er det godt rustet og jeg tror derfor det er noget som bliver et midre projekt og få skiftet den. Akslen skal jo rykkes tilbage, før den kan det skal roret afmonteres, og det er ligeså rustent..

Men Marfak redder denne sæson!

Før brugte jeg noget general purpose fedt, det lå i båden da jeg købte den.

Link to post
Share on other sites

Lekkasjen har stabilisert seg ser det ut til, den automatiske nivåbryteren slår inn ca 3 ggr i døgnet. Så lenge dette fungerer greit er jo lekkasjen absolutt til å leve med. Nå er jeg i utgangspunktet ikke noe fan av slike brytere, så jeg er nede og sjekker to ganger om dagen uansett.. Tror dere jeg kan leve med denne lekasjen ut sesongen, fortsatt at automatikken fungerer? Eller blir det bare værre og værre jo mer jeg kjører med dette?

 

img_1068_custom.jpg

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Lekkasjen er akkurat der akslingen kommer ut av messingingen, desverre er det ikke bare manglende fett. Jeg har prøvd å fylle på mer men det virker ikke som om det kommer frem til akslingen. Jeg kan skru til et gitt pungt og da er det bråstopp med fettkoppen. Kan det være en ide og flytte akslingen noen millimeter frem eller tilbake? I tillfelle det er en spor eller liknende i akslingen?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Det er samme slags pakkboks som jeg har på Tora. Den har talgpakning som kan etterstrammes. Fettkoppen er for å smøre talgpakningen og et støttelager som ligger rett bak pakningen. Fettet har nok minimal virkning på eventuell lekkasje.

 

Du løsner kontramutteren (den som er nærmest fettkoppen) og etterstrammer (forsiktig) med den andre mutteren, og setter til kontramutteren igjen. Sjekk at pakkboksen ikke blir varm. Da har du strammet for mye. Stram heller forsiktig i flere omganger.

 

Tror det er stor sjanse for at du får den rimelig tett og ikke behøver ta båten på land pga. dette. Normalt skal den lekke litt under gange (noen dråper i minuttet) for å smøre pakningen.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg vet du har rede på hva du skriver om NilsPils. Det som undrer meg litt er at tiltettingen av talgpakningen(e) skjer ved å etterstramme mutter nærmest skroggjennomføringen. Jeg skjønner ikke helt denne konstruksjonen, for pakningene må jo ligge i forkant av smørekoppen. Denne konstruksjonen tillater vel da ikke montering av nye pakninger mens båten ligger på vannet? Hvem har produsert denne pakkboksen tro? Jeg trodde først at det kunne dreie seg om simmerringer som var blitt utette. Men siden du kjenner denne boksen i detalj klarer vel hallaron å få den tett.

Link to post
Share on other sites

Har du misforstått meg? Kanskje jeg har uttrykt meg feil eller uklart.

 

For å gjøre det helt klart:

Mutteren nærmest skroggjennomføringe/fettkoppen er kontramutter for å låse pakkboksen.

Mutteren nærmest motoren er i ett med metallhuset. Det er den du justerer pakningen med. Skrues med urviseren for å stramme.

Dette er helt make til pakkboksen min i Tora. Demonterte og pakket om i vinter, samtidig som jeg skiftet akselen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Denne type pakkboks kan ha en eller to ringer med talgpakning. Det som skjer er at ved aldring kan talgpakningen "beke" seg å bli hard og da nytter det ikke å etterteite. Siden Pakkboksen stopper tvert ved etterteiting tyder det på at fettet forsvinner ut av hylsen mot sjøsiden og da må pakkboksen etterfylles med fett. Det er ingen stor sak å pirke ut talgpakningen og legge inn ny. Pakningene er vanligvis tilpasset akseldiameter og er skråskjært i skjøten for å tette bedre. Tror nok løsningen er å bytte talgpakningen.

Link to post
Share on other sites

Mener du å skifte pakningen mens båten ligger på vannet?

 

Hallarons pakkboks er ikke make til den som Hansi viser. Hallarons skal ha tre ringer med pakning. Det er ikke lett å få til riktig skråskjæring på pakningsringene. Det holder at pakningen kuttes tvert i riktig lengde (en ring av gangen) og legges inn med skjøtene forsatt ca. 1/3 omdreining i forhold til hverandre.

 

Jeg fikk ellers ikke med meg at "Pakkboksen stopper tvert ved etterteiting". Mener det var fettet som ikke ville inn. Fettet skal smøre, ikke tette. Det nytter neppe å stoppe lekkasjen ved å presse inn mer fett. Man må øke klemmet på pakningen (forsiktig) ved å skru på mutteren som jeg har beskrevet.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det er riktig som Nils Pils skriver, det er fettet som ikke vil inn, slik som det er i dag blir ikke pakkboksen antydningsvis varm under gange, er det vanlig at den skal bli litt varm, eller er det vanlig at den er helt kald?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...