Jump to content

Hvorfor skal fenderene ikke henge ute under fart?

Wasco

Recommended Posts

En av de første tingene jeg fikk kjeft for som nyervervet båteier, var at jeg gikk med fenderene ute.

Da jeg var så "frekk" å spørre hvorfor de ikke skulle henge ute under fart, fikk jeg til svar at "det er dårlig sjømannskikk." :crazy:

Etter det passer jeg altid på å dra inn fenderene når jeg er i fart....men sitter fremdeles med spørsmålet om hvorfor!??!

Har dette noen praktisk betydning...eller er det bare et spørsmål om estetikk?

Må jo innrømme at det ser finere ut når en båt kommer uten å ha fenderene hengende ute...men er det noen annen forklaring på dette?

Stammer det fra den tiden fenderen var laget av mye tauverk...og dette tauverket ikke skulle utsettes for unødvendig mye sjøvann?

Kan også forstå at båter som suser i veg i 40-50 knop ikke kan ha fenderene flaggrende....men det er jo ikke akkurat en aktuell problemstilling i mitt tilfelle.

Finnes det noen annen teknisk forklaring på hvorfor fenderene IKKE skal henge ute under fart?

Redigert av wabra (see edit history)

Jeg har en gang eller to glemt at tage en fender ind. I høj søgang er den herefter svinget op og ned og ramt forruden med en kraft, der virkede som om den kunne slå hele ruden i stykker. Og blæser det meget, er det ikke nogen glæde at gå ud på sidedækket og tage en fender ind. Så der er mange gode grunde til at huske at tage dem ind inden man forlader havnen.

Andy

Man kan jo også la tauverk ligge å slenge på baugen også, det skal jo ut igjen. Eller hvorfor lukker man døren? Man skal jo ut igjen? Hva er poenget med å ta ned kalesjen, den skal jo opp igjen?

Hvorfor lar man ikke bosspannet stå nede i veien, det skal jo tømmes igjen om en uke. Hva med flagget som skal opp og ned? Tror jeg slutter å spyle av båten jeg, den blir jo møkkete likevel... :wink:

Man kan jo også la tauverk ligge å slenge på baugen også, det skal jo ut igjen. Eller hvorfor lukker man døren? Man skal jo ut igjen? Hva er poenget med å ta ned kalesjen, den skal jo opp igjen?

Hvorfor lar man ikke bosspannet stå nede i veien, det skal jo tømmes igjen om en uke. Hva med flagget som skal opp og ned? Tror jeg slutter å spyle av båten jeg, den blir jo møkkete likevel... :wink:

Skal jeg ikke langt ligger tauverket på fordekket ja, rundt pullerten.

Lukker døren gjør jeg når jeg trenger det, altså når det er drittvær eller kaldt.

Kalesje har jeg ikke.

Bosspannet kan ikke stå i veien for det blokkerer for trafikken. Det kan heller ikke stå i gangstien hele tiden for da blokkerer den for oss som går der.

Det er en plikt og heise/fire flagget til riktig tid, det er derimot ingen plikt og ta opp fendrene under fart.

Trenger ikke spyle skroget når jeg ligger på sjøen. Dette tar jeg når jeg vinterlagrer og når vårpussen starter..

:wink:

Redigert av Sleipner93 (see edit history)

Et tips, som mange benytter, er å feste et tau i nedre feste på fendere og bak til Cokpit.

Dette gjør ar du enkelt får fenderene til å ligge ved fenderlista under fart, og slipper kliving når du kommer til hamn.

Det er mange som ikke setter pris på å klamre seg runt dollbordet unødvendig.

Ser også betraktelig bedre ut enn at fenderene danser Tango langs skutesida.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

Dessverre så treffer ikke dine argumenter spikeren på hodet... :yesnod::nonod:

1 Grunnen til at tauverket ikke skal ligge å slenge er et spørsmål om sikkerhet for dem som er ombord

2 Vi lukker døren for at det ikke skal bli kalt, eller for at uvedkommende ikke skal komme inn (eller at hunder ikke skal løpe ut :wink: )

3 Vi tar ned kalesjen fordi vi ønsker å få sol...og tar den opp igjen fordi det begynner å regne.

4 Hva bosspannet anngår, så tømmes det for at det ikke skal samles for mye søppel....altså en logisk forklaring

5 Hva flagget anngår, så har det å gjøre med respekt for flagget, og det finnes regler for bruk av flagg.

6. Grunnen til at vi spyler av båten, er den samme grunnen som at vi tar en dusj. Jo vist blir vi skittne igjen, men du verden hvor ille det ville vært hvis vi aldrig dusjet.

Men hva er argumentet for å heise opp fenderene...når de skal ut igjen?

Et tips, som mange benytter, er å feste et tau i nedre feste på fendere og bak til Cokpit.

Dette gjør ar du enkelt får fenderene til å ligge ved fenderlista under fart, og slipper kliving når du kommer til hamn.

Det er mange som ikke setter pris på å klamre seg runt dollbordet unødvendig.

Ser også betraktelig bedre ut enn at fenderene danser Tango langs skutesida.

Som du kan se av bilde er det akkurat dette systemet jeg har på båten min :yesnod:

sophieaakra2jpg.jpg

Men for å erte deg litt ekstra....jeg lukker ikke døra fordi det er stygt at den står oppe.... :lol:

Ja du må gjerne erte, det er bare gøy :wink:

Jeg har 3 dører nede med lugarene, og det er forferdelig irriterende når disse ikke lukkes igjen, hver gang båten ruller litt så kommer det lyd fra en dør som tydeligvis ikke ble forlatt på forskriftmessig måte.

Kansje jeg skal fendre dørkarmene?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...