Wasco Startet 4.August.2008 Link til dette innlegget Startet 4.August.2008 (redigert) En av de første tingene jeg fikk kjeft for som nyervervet båteier, var at jeg gikk med fenderene ute. Da jeg var så "frekk" å spørre hvorfor de ikke skulle henge ute under fart, fikk jeg til svar at "det er dårlig sjømannskikk." Etter det passer jeg altid på å dra inn fenderene når jeg er i fart....men sitter fremdeles med spørsmålet om hvorfor!??! Har dette noen praktisk betydning...eller er det bare et spørsmål om estetikk? Må jo innrømme at det ser finere ut når en båt kommer uten å ha fenderene hengende ute...men er det noen annen forklaring på dette? Stammer det fra den tiden fenderen var laget av mye tauverk...og dette tauverket ikke skulle utsettes for unødvendig mye sjøvann? Kan også forstå at båter som suser i veg i 40-50 knop ikke kan ha fenderene flaggrende....men det er jo ikke akkurat en aktuell problemstilling i mitt tilfelle. Finnes det noen annen teknisk forklaring på hvorfor fenderene IKKE skal henge ute under fart? Redigert 4.August.2008 av wabra (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
MajorAndy Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Jeg har en gang eller to glemt at tage en fender ind. I høj søgang er den herefter svinget op og ned og ramt forruden med en kraft, der virkede som om den kunne slå hele ruden i stykker. Og blæser det meget, er det ikke nogen glæde at gå ud på sidedækket og tage en fender ind. Så der er mange gode grunde til at huske at tage dem ind inden man forlader havnen. Andy Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 4.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Jo, jeg skjønner ditt argument Men da er det vel også viktig at de blir festet godt...og ikke bare ligger å "flyter" på dekke Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Fenix Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 (redigert) Lurt å ta dem inn, så mister du dem ikke. Ellers er det lov å trekke litt på smilebåndet av disse staute fritidsbåtskipperne som belærer andre om god sjømannsskikk... Redigert 4.August.2008 av Fenix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 (redigert) Jeg tar de inn for å unnga slitasje på gelcoaten.. Men det problemet har ikke du, da Men noe må man jo bruke unga til, så jeg tar de inn for syns skyld... (assa, ikke unga, men fendere!!) Redigert 4.August.2008 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 (redigert) Bryr meg lite om dette. Skal jeg på langtur tar jeg de kanskje opp da men til vanlig lar jeg de bare henge.. Er jo ikke noe poeng i mine øyne og ta de opp når de skal ut igjenn.. Så fint skrog har jeg ikke... Redigert 4.August.2008 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 4.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Har sans for din logikk Sleipner Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Poseidon Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 For å svare med et motspørsmål: "Kan det være noen stas å gå rundt med ballene ute....?" Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
SF Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 (redigert) "Kan det være noen stas å gå rundt med ballene ute....?" beste svaret til nå Redigert 4.August.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Frøken Fryd Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Man kan jo også la tauverk ligge å slenge på baugen også, det skal jo ut igjen. Eller hvorfor lukker man døren? Man skal jo ut igjen? Hva er poenget med å ta ned kalesjen, den skal jo opp igjen? Hvorfor lar man ikke bosspannet stå nede i veien, det skal jo tømmes igjen om en uke. Hva med flagget som skal opp og ned? Tror jeg slutter å spyle av båten jeg, den blir jo møkkete likevel... Sitér dette innlegget Link to post
halvorsen Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 gidder heller ikke ta opp mine på kortere turer , Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 ..en grunn til..fender snurrer og løser opp vindingene på tauet og lager floke.. kjipt å bytte tauet til fenderne hele tiden.. Sitér dette innlegget Link to post
Tintin Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Hvis du ikke tar inn fenderne betyr det at du har horer om bord og derfor ikke har tid. Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
Sleipner93 Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 (redigert) Man kan jo også la tauverk ligge å slenge på baugen også, det skal jo ut igjen. Eller hvorfor lukker man døren? Man skal jo ut igjen? Hva er poenget med å ta ned kalesjen, den skal jo opp igjen?Hvorfor lar man ikke bosspannet stå nede i veien, det skal jo tømmes igjen om en uke. Hva med flagget som skal opp og ned? Tror jeg slutter å spyle av båten jeg, den blir jo møkkete likevel... Skal jeg ikke langt ligger tauverket på fordekket ja, rundt pullerten. Lukker døren gjør jeg når jeg trenger det, altså når det er drittvær eller kaldt. Kalesje har jeg ikke. Bosspannet kan ikke stå i veien for det blokkerer for trafikken. Det kan heller ikke stå i gangstien hele tiden for da blokkerer den for oss som går der. Det er en plikt og heise/fire flagget til riktig tid, det er derimot ingen plikt og ta opp fendrene under fart. Trenger ikke spyle skroget når jeg ligger på sjøen. Dette tar jeg når jeg vinterlagrer og når vårpussen starter.. Redigert 4.August.2008 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nives Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Et tips, som mange benytter, er å feste et tau i nedre feste på fendere og bak til Cokpit. Dette gjør ar du enkelt får fenderene til å ligge ved fenderlista under fart, og slipper kliving når du kommer til hamn. Det er mange som ikke setter pris på å klamre seg runt dollbordet unødvendig. Ser også betraktelig bedre ut enn at fenderene danser Tango langs skutesida. Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
Wasco Svart 4.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Dessverre så treffer ikke dine argumenter spikeren på hodet... 1 Grunnen til at tauverket ikke skal ligge å slenge er et spørsmål om sikkerhet for dem som er ombord 2 Vi lukker døren for at det ikke skal bli kalt, eller for at uvedkommende ikke skal komme inn (eller at hunder ikke skal løpe ut ) 3 Vi tar ned kalesjen fordi vi ønsker å få sol...og tar den opp igjen fordi det begynner å regne. 4 Hva bosspannet anngår, så tømmes det for at det ikke skal samles for mye søppel....altså en logisk forklaring 5 Hva flagget anngår, så har det å gjøre med respekt for flagget, og det finnes regler for bruk av flagg. 6. Grunnen til at vi spyler av båten, er den samme grunnen som at vi tar en dusj. Jo vist blir vi skittne igjen, men du verden hvor ille det ville vært hvis vi aldrig dusjet. Men hva er argumentet for å heise opp fenderene...når de skal ut igjen? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Wasco Svart 4.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Et tips, som mange benytter, er å feste et tau i nedre feste på fendere og bak til Cokpit.Dette gjør ar du enkelt får fenderene til å ligge ved fenderlista under fart, og slipper kliving når du kommer til hamn. Det er mange som ikke setter pris på å klamre seg runt dollbordet unødvendig. Ser også betraktelig bedre ut enn at fenderene danser Tango langs skutesida. Som du kan se av bilde er det akkurat dette systemet jeg har på båten min Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Frøken Fryd Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Poenget mitt var vel at man kan bry seg - og man kan la være... Jeg mener at fendere ute ikke er pent, noen liker at båten ser pen ut - andre bryr seg ikke... Jeg tar ikke fenderene inn jeg heller om jeg skal bare bevege meg 500 meter, men jeg finner ikke akkurat frem fotoapparatet på denne turen heller... Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Kjøper du dette argumentet da? Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 det var sjarken sin! Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 4.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Ja jeg kjøper argumentet om at det ikke er pent...da snakker vi om estetikk...og der er vi enige Men for å erte deg litt ekstra....jeg lukker ikke døra fordi det er stygt at den står oppe.... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
SRA Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 For å svare med et motspørsmål: "Kan det være noen stas å gå rundt med ballene ute....?" er det derfor tråden heter Hvorfor skal fenderene ikke henge ute under far ok ikke fart Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Men for å erte deg litt ekstra....jeg lukker ikke døra fordi det er stygt at den står oppe.... Ja du må gjerne erte, det er bare gøy Jeg har 3 dører nede med lugarene, og det er forferdelig irriterende når disse ikke lukkes igjen, hver gang båten ruller litt så kommer det lyd fra en dør som tydeligvis ikke ble forlatt på forskriftmessig måte. Kansje jeg skal fendre dørkarmene? Sitér dette innlegget Link to post
whatever Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 For å svare med et motspørsmål: "Kan det være noen stas å gå rundt med ballene ute....?" Hmmm... sammenligner du fendere og ballene dine? Stakkars kone Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 4.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 er det derfor tråden heterHvorfor skal fenderene ikke henge ute under far ok ikke fart Dagens beste....flausen er nå rettet opp Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.