tom-ass Startet 7.August.2008 Link til dette innlegget Startet 7.August.2008 (redigert) Tenkte jeg skulle dele mine ferieopplevelser med dere her på BP, og oppfordrer andre til å gjøre det samme. Vi var 2 snekker, jeg og kjerringa i Sollux24 og to venner av oss i Fevik23 fra Storsjøen i Odalen. Fredag 25 juli. Vi satte båtene på hengere og sjøsatte i Sandvika, etter annbefaling her på BP. Veldig fin plass å sette ut båtene på. (var ikke så fint å ta opp da men...) Turen startet ca 21.00 fra Sandvika, med første stopp i Drøbak. Der var det Bluesfestival og massevis av båter. Vi var litt klønete og dro oss inn i mellom noen brygger der begge to, og fikk problemer med å snu, dermet kommer det 2 havnevakter bort til oss og spør om vi skal overnatte, vi svarer ja, og får henvist 2 plasser. Feviken mellom noen andre, og jeg i Solluxen fikk enden på brygga, på tvers. Alle tiders service fra havnevaktene! Drøbak gjestehavn Lørdag 26. juli Turen videre gikk til Moss, der vi stoppet i kanalen for å spise lunsj og handle litt. Kanalen i Moss Etter god pizza og nye sko på kapteinen i Solluxen gikk vi videre til Tønsberg. Der var det enormt masse båter, og vi fikk endelig valuta for å ha små båter. Med våre stusslige 23 og 24 fot kom vi inn i mellom de store 40 og 50 foterene og fikk kongeplasser innerst i havna. Tønsberg gjestehavn Søndag 27. juli Etter en natt i Tønsberg gikk vi videre til Stavern for en middag, over Rakke og videre til Nevlunghavn for overnatting. Rakkebåene har liksom vært det værste, men med blikk stille hav og strålende sol var det ikke anntydninger til sjø! Stavern gjestehavn Å komme til Nevlunghavn var som i Farmen på TV2, alt var likksom gammeldags og idyllisk. Meget vakker plass! Det kom en skjærgårdsjeep og lurte på om vi kunne legge oss lenger inn i havna pga en større båt kom, noe vi gjorde, og der kom det en Princess50 og la seg foran oss. Da var snekkene våre små da! Mandag 28. juli Fra Nevlunghavn gikk vi videre til Kragerø, der vi blandt annet gikk i gjennom Langårsund og båtkanalen mellom Skåtøy og Øygarden. I Kragerø kom det også en båt bortom og hilste på, det var et BP-medlem som hadde fulgt med og visste vi var i området. Jeg fikk ikke med meg hvem det var, men vedkommende melder seg kanskje?? Båtkanalen i Kragerøs skjærgård Tirsdag 29. juli - 2.august Deretter gikk vi til Jomfruland for å grille oss middagen, og reiste raskt videre til Risør. Der la vi oss ved Sjøsentret, og samme kveld så brant fiskemottaket opp. Dermed ble toalettene til oss i gjestehavna borte! Vi måtte evakuere båtene pga aske og glør som falt ned fra himmelen. Brannen i Risør Etterhvert som alt kom til seg selv igjen etter brannen lå vi 4 netter i Risør, og for første gang på hele turen måtte vi ta opp kallesjene natt til lørdag. Det var massevis av fine treskuter og båter. Ingenting er som en strøken trebåt!! Gjestehavna ved Sjøsenteret i Risør. Da regnet kom på lørdagen (2.august) pakket vi sammen og gikk nordover igjen, Første stopp var i Nevlunghavn. Forbi Portør/jomfruland var det litt sjø og vind, men det var igrunn bare morro. Ved annkomst til Nevlunghavn begynnte ladelampa på Solluxen å lyse, og ved nærmere ettersyn hadde faktisk hele dynamoen løsna og lå oppå svinghjulet. Løs dynamo Den ene bolten hadde skrudd seg ut, og de to andre mindre boltene hadde knekt. Okey, dynamo får være dynamo, Og resten av turen gikk uten dynamo. (landstrøm på natta da). Over rakke denne lørdagsaftenen var det visstnok 9 m/sek og 1-2 meter bølger ble vi fortalt da vi kom til Stavern igjen. Så der fikk snekkene våre en utfordring. Stavern gjestehavn Søndag 3. august Deretter gikk turen igjen til Tønsberg, og forbi Tønsberg tønne var det også litt sjø. Feviken forbi Tønsberg Tønne Mandag 4. august Vi gikk fra Tøsnberg litt utpå dagen pga av vindforholdene med mål for Horten. Da vi kom til Horten snakka de lokale om orkan i kastene. Litt mye vind ja, det ulte bra i seilbåtene som lå der. Det sto en annen kjent BP-medlem også i gjestehavna. Swan i Horten Tirsdag 5. august Uttpå dagen, da vinden løyet gikk vi videre til Drøbak igjen, overnattet der og til sist på onsdag 6. august ankom vi igjen Sandvika. Jeg må bare si at som "Ferskvannskreps" har jeg hatt en strålende ferie i sjøen deres! Redigert 7.August.2008 av tom-ass (see edit history) Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Wasco Svart 7.August.2008 Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 Ingen tvil om at dere koset dere på turen... Blir i godt humør av å lese å se på bildene Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 7.August.2008 Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 Flott turskildring Fikk lyst til å reise på ferie igjen, men må nok nøye oss med helgene fremover nå. Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Håreken Svart 8.August.2008 Link til dette innlegget Svart 8.August.2008 Ser dere har hatt en flott tur. Flott innlegg.. Sitér dette innlegget Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-) Link to post
Mouche Svart 8.August.2008 Link til dette innlegget Svart 8.August.2008 Flotte bilder og innlegg og gøy å se at "innlandsbønder" også kan få litt saltvann under kjølen! Den kanalen ut ifra Kragerø heter Eidskilkanalen og deler Skåtøy i to. Det ser ut som dere kommer fra byen og skal utover. Turen frister kanskje til gjentagelse? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
tom-ass Svart 9.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2008 Den kanalen ut ifra Kragerø heter Eidskilkanalen og deler Skåtøy i to. Det ser ut som dere kommer fra byen og skal utover. Turen frister kanskje til gjentagelse? Stemmer det, på vei ut til Jomfruland! Ja dette frister til gjentagelse! :) Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
ray Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Kjempefin ferie reporarsje, ser ut som en flott tur. Kjenner igjen den skibsplasten i risør. Eierene ligger bak oss på sommer camp. Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
DWC Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Det var en veldig fin turbeskrivelse, men kan du eller noen andre angi kanalen litt nærmere f.eks med wp så den er lettere og finne den så veldig idylisk ut Mvh DWC Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Flotte bilder og vi skjønner godt at dere koste dere. Mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Bitteliten Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Takk for fine bilder og fin fortelling. Flott at dere har kost dere Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 10.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Det var en veldig fin turbeskrivelse, men kan du eller noen andre angi kanalen litt nærmere f.eks med wp så den er lettere og finne den så veldig idylisk ut Mvh DWC Ekkoloddet viste 0,9 meter. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Pjolter Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 He he ser faktisk bukta vår på det kartutsnittet.. var forresten et par ganger igjennom eidskilen i sommer. og et par ganger over.... Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
DWC Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Tak skal du ha tom-ass Mvh DWC Sitér dette innlegget Link to post
Frank v. Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Heisann.. Fine bilder fra ferien din Var meg som hilste på deg i gjestehavna i kragerø,var meningen vi og skulle ligget der denne natta,men ble stabbestad i stedet,litt bedre plass der ivertfall..... Frank v. Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Til de som vil prøve Eidkilkanalen - en morsom, trang og til tider utfordredende liten kanal når det er strøm og møtende båter. Men vær oppmerksom på at en bro krysser kanalen. Jeg trodde den var 3m høy, men det er trolig brua som på kartet i innlegget over er merket (2,3) - altså 2,3m. Det holdt til vår Nidelv 750 i sin tid, men ikke senere båter. Også vår Aquador 25WAe er for høy pga targabøyle. Det finnes en fin kartskisse i Den Norske Los, men muligens bare i den forrige utgaven - en del av kartskissene er fjernet i den siste utgaven som har større og bedre format, forstå den den som kan. Studer denne, hvis du ha anledning. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
whatever Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 burde prøve å ligge på holmer/skjæra neste gang. Mange flotte plasser i Kragerø-området Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 10.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Høyden er 2,8 meter! Kartet er nok ikke rett! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
KOB Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Høyden er 2,8 meter! Kartet er nok ikke rett! Se der ja, jeg kunne ikke helt få 2,3m til å stemme, men ville ikke være påståelig uten noen oppslagsverk for hånden. Vi var bortom og "snuste"på kanalen i sommer, men en rask sjekk av høyden på båten vår iflg. håndboka mot skiltet som du viser fortalte oss at det kanskje kunne gått selv med lyskaster og en kort VHF-antenne på toppen, men at det ville bli for dyrt om det ikke gikk.... Så vi snudde. Derimot gikk vi Jespersund i sommer. Det ligger lengre ut, på innsiden av Jomfruland. Utrolig trangt, grunt og smalt, men det gikk. Skal legge ut noen bilder etter hvert. Jespersund var en "klassiker" og veldig populært med Nidelven i sin tid, når vi hadde med gjester. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Mouche Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Ser at du kaller det Jespersund, selv har jeg alltid kalt det Jesperkanalen, men vi snakker nok om samme sundet. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
KOB Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 (redigert) Jespersund - på vei inn i sundet fra sør Vi er gjennom - Jespersund sett mot sør Jeg har også en beskrivelse av sundet m/bilder på hjemmesiden min. Redigert 11.August.2008 av KOB (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Capt'n Svart 25.August.2008 Link til dette innlegget Svart 25.August.2008 Blir glad av slike innlegg på BP. Kan vel ikke skade å få flere slike. Har ennå ikke fått familien med på turer med varighet utover to overnattinger (helg) , men med litt tilvenning ser jeg frem til den dagen vi tar båten ut for en uke eller mer. Capt'n Sitér dette innlegget Vennlig hilsen Capt'n. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.