Jump to content

Hvordan bruke to dieseltanker ??


Akira Maru

Recommended Posts

Er lykkelig ny eier av en Scand 25 Classic med 2 diesel tanker. Hvordan skal disse stilles inn for bruk?

 

Det finnes 2 par kraner og alle 4 er åpne når jeg fikk båten. Er dette riktig?`

 

Takker for svar!

 

Forøvrig er noen av kuplingene korrodert/rustne. Bør de skiftes?

2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo

Link to post
Share on other sites

Er lykkelig ny eier av en Scand 25 Classic med 2 diesel tanker. Hvordan skal disse stilles inn for bruk?

 

Det finnes 2 par kraner og alle 4 er åpne når jeg fikk båten. Er dette riktig?`

 

Takker for svar!

 

Forøvrig er noen av kuplingene korrodert/rustne. Bør de skiftes?

Hei

Hvis du har en tank på hver side, bør alle kraner være åpne.

Dette gjelder under fart, ellers får du slagside etterhvert.

Kraner og kuplinger bør skiftes før de er helt kaputt.

Lykke til med den nye båten. :headbang:

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

                                                       Kjempeflott båt !!

Hadde en Scand Classic i årene 1983-1986 med en 33 hk yanmar.På vårparten fyllte jeg opp tankene og lot den ene være stengt som en reserve ved dårlig vær,slik at jeg kunne slå over til en full tank slik at jeg ikke fikk luft inn til motor.Tankene er jo ikke så store slik at en eventuell forskjell som etterhver oppstår neppe gir noe mere utslag enn om kona eller ungene tar en tur rundt i båten på turen...........du får prøve deg fram.Dersom kranene eller koplingene ikke er altfor angrepet av rust så går det jo an å rengøre dem ...pussing o.l. og sette dem inn med et rusthindrende stoff,men er de for dårlige så prøv å få skiftet dem så fort som mulig......diesel ned i kjølsvinet er ikke å anbefale.

NB.  pass på lokket på septiktanken som jeg regner med at du har i båten,dersom du pumper den full spretter lokket av og kjølsvinet får all 'dritten',det klarte jeg å gjøre,og ingen ville hjelpe meg med å få det ut. :nonod: .

                                                                              SOLO   :blush:

 

Hvordan motor har du i båten?

Er det den varianten med toalett i hekken?

Har du kjøleskap eller kjøleboks?

Link to post
Share on other sites

Takk for fine råd!

 

Solo: Takk for hilsen, jo båten er fin den! Vi har brukt 2 år på å finne den såkalte Scand Classic 25 AV (alternativ versjon) og nå i januar fikk vi endlig tilslag! Det er ikke mange av disse, for de har løsning med toalett i kabinen, ikke akter. Det gir et hav av uteplass kun på bekostning av en stikkøye. Kjøleboks er den utstyrt med, samt en Sabb Status 43 HK 4 syl diesel. Samme motor som Volvo Penta MD21, produsert av Peugeot (Indenor). Det med septiktanken skal jeg være obs på!

2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo

Link to post
Share on other sites

Flott båt...  :wink:

I brukermanualen som fulgte min båt så anbefaler Scand å kjøre 1 tank av gangen og svitsje over til den andre når den viser 1/4 tank (slik at det aldri er mindre enn 1/4 tank med disel på tanken).

Denne båten blir du glad i!

 

Svogeren min solgte sin båt (86 AV) nå i helgen. Var gjort på noen timer... og mange bød over hverandre. Kjekt å vite at man har en populær båt når tiden kommer for å selge.

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

:crazy:Classic'en jeg hadde var utstyrt med toalett akter,og for oss fungerte det best da vi hadde tre barn mellom 13 og 7 år så vi trengte soveplasser foran.Jeg kan jo nevne for deg at jeg kjøpte den ny i Svelvik  1983 og da kostet den 165.000,- , etter 4 sesonger solgte jeg den videre for 160.000,- og i dag ser jeg at prisen ligger mellom 165-250.000,- på finn.no. Merkelige saker dette med båtpriser!!.

Turene jeg hadde med den gikk fra indre Oslofjord nedover svenskekysten og også nedover til Kragerø.I Kragerø traff jeg en med samme båten som hadde gått direkte fra Stavern mot Jomfruland for å komme til Kragerø , været hadde vært skikkelig dårlig og han hadde da fått saltvann i ferskvannstanken via overløpet i baugen under turen. så det måtte byttes ut.

Ha det riktig hyggelig på båtturene til sommeren!! :lol: :lol: :lol:

Link to post
Share on other sites

Er lykkelig ny eier av en Scand 25 Classic med 2 diesel tanker. Hvordan skal disse stilles inn for bruk? Det finnes 2 par kraner og alle 4 er åpne når jeg fikk båten. Er dette riktig?

Takker for svar!

Man bør være klar over at noen dieselsystemer returnerer adskillig mere diesel gjennom returen enn det motoren forbruker.

Hvis man da trykker returen til en annen tank enn den man forbruker fra, kan det oppstå at den andre tanken går full.

Generelt kan man si at man alltid kjører returen til samme tank man forbruker fra. Men man kan jo trimme tankene med returen bare man husker å svitsje tilbake etterpå.

 

KAT

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Dette forstår jeg ikke, - at det er mulig å lage et problem av noe slikt? Har selv to dieseltanker á 180liter. Disse er forbundet med et kobberrør i bunnen hvor alltid kranene er åpne. Påfylling separat for hver tank, men forbruk (og retur) fra styrbord tank. Ser på disse to tankene som en stor 360 liters tank. Sørger selvfølgelig for at jeg ikke nærmer meg null på tanken. Og med 360 liter kan jeg med 5 liter pr. time trygt gå tur retur Son/Skagen uten at det blir noe problem.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...