Jump to content

Oppussing av marna R2


Toivo

Recommended Posts

Fortsettelse fra tråden "Trenger en Zenith- eller Solex-gasser til en marna R2"

 

Lurer og kommer til og lure på en del ting om denne motoren i denne tråden fremover. derfor frir jeg til de marna-kyndige på båtplassen..

 

Det jeg lurer på nå er om noen kan forklare meg hvordan rørene fra vannpumpa skal gå til motoren, og hvor vannet skal gå ut igjen av motoren. Min teori på dette er at den går fra vannpumpa til krana på toppen igjennom motoren og ut igjen i eksosen. men skal det være ikke være et rør som går til kontrollstråle ut igjennom skrogsiden?

 

En annen ting jeg lurer på er girkassa; det er litt slark i denne og den er ganske vanskelig å få i gir (både forover og bakover). hva skal jeg vaske girhuset med, whitesprit/diesel? Er det tappeskrue i bunnen av girhuset?

 

Ble en del spm. på en gang her nå, men jeg lurer i spenning og håper på svar. Takk på forhånd;)

 

Mvh

Lars

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

fant ut av det ja, har allerede kjøpt inn rørdeler som jeg trenger, men mangler eksosbøyen som skal inn i manifoilden... har også fått renset veivhuset og byttet motorolje. da jeg sveivet så fort jeg kunne(sikkert inne mange rpm) fikk jeg 2,5 på oljetrykksmåleren. er dette et normalt tall? greit trykk?

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Hei

R2 er en av de fineste bensinmotorene som er laget til båtbruk. Merk deg godsdimensjonene i veiv og råder. Gjelder for å være svært driftsikker og uutslitelig. Den komponenten som først ryker, dvs.ruster hull i, er manifoilen. Ta godt vare på den, den koster noe rundt kr.6000, om jeg ikke husker feil. Rens også kjølekappa for rustflak, slik at motoren får ordentlig kjøling.

Kjølevannet går inn gjennom kjølekappa på manifoilen og kommer ut gjennom toppen. Giret, frikoblinga eller spaken til propellvridningen er ikke en og samme sak, så det er vanskelig å svare deg her før du presiserer hva du mener. Tar du kontakt med Goksta kystlag, skaffer de deg all den dokumentasjonen du trenger på motoren.

Lykke til!

gon

Link to post
Share on other sites

Hadde en del problemer med magneten, men nå har det fikset seg. har fått tak i en SEM magnet med forsterket tennspole, noe som gir en vanvittig gnist kan holde pluggledningen over en cm unna og alikevel så hopper gnisten over i jord, lys og klar gnist.

 

Hvis alt går etter planen så skal motoren prøvestartes imorgen, må bare få tak i et par plugglednger som passer og en del til forgasseren så skal alt være klart:)

Må si jeg gleder meg. Regner med at jeg får lagt ut en film fra prøvestartingen når den er utført:)

Mvh

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Hei Lars Nicolai

Ikke la gnisten slå over et gap på over en cm. Selv om du har en forsterket magnet, utsetter du spolen for en enorm belastning. Når du stiller tenningen, må du passe på å ikke stille den inn med impulsen innkoblet. I så fall får du en altfor lav tenning. Motoren skal ha 10 grader fortenning ved full fart. Husk at du skal bruke singelgradsolje på den: sae 30 (ikke 10-30). Oljetrykket justerer du med en stillskrue i akterkant av drevhuset. Den skal ha 2kg trykk på varm motor under belastning.

gon

Link to post
Share on other sites

Hei

Manualen fra 1965 sier at singelgradsolje skal benyttes (30-olje i sommerhalvåret og 20-olje i vintehalvåret), men sier fabrikken noe annet i dag, får du kanskje forholde deg til det. Når du stiller tenninga, stiller du først magneten på høytenning, dersom magneten i bakkant har en innstillingshendel (ikke alle magneter har det). Deretter vrir du på sveiva el. svinghjulet til magneten gir gnist til bakre sylinder (når stemplet her er omtrent på topp). Deretter dreier du svinghjulet tilbake igjen til stemplet så vidt passerer øvre dødpunkt (ca. 1mm). På dette punktet skal stiftene i magneten åpne. Nå åpner stiftene uten at inpulsen er innkoblet. Prøver du å stille tenninga med inpulsen innkoblet, får du for sen tenning, da inpulsen forsinker tenningstidspunktet. Inpulsen kobles automatisk ut når motoren går.

gon

Link to post
Share on other sites

Ja, da har jeg fått start på motoren etter den del plundring med stilling av tenning og utallige tilbakeslag:)

Når den først startet så gikk den som en.... ja hva heter det egentlig når den går som den skal?

Hvertfall så gikk den fint uten feiltenning skal se om jeg klarer og få lagt ut en video av første oppstart.

øh, hvordan legger man ut film? har lastet den opp til youtube, men derfra...?

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...