Jump to content

FM finnes det noe bedre?


FM 8-12

Recommended Posts

Etter min mening kan det ikke være noe bedre bensinmotor i en snekke enn en FM. Både gange og bensinforbruk er meget bra og må jo tørre og påsta at disse er SKUDDSIKRE. Har kjørt de med sprukne topper, fulle av vann osv men det stopper ALDRIG! Kom gjerne med innspill. PS får du ikke en FM til og gå er det ikke motoren det er noe galt med :flag:

Link to post
Share on other sites

At du fra Halden kan legge din elsk på en motor fra Fredrikstad :nono:

Det burde vel vært Rollo for alle penga i Halden... :lol:

 

Forøvrig liker jeg Sleipner bedre uten at jeg kan gi noe mer vitenskapelig bakgrunn for det valget :wink:

 

Du har forøvrig åpnet "a can of worms" nå, bare vent til vestlendingene leser denne tråden..

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forøvrig liker jeg Sleipner bedre uten at jeg kan gi noe mer vitenskapelig bakgrunn for det valget :wink:

Du har forøvrig åpnet "a can of worms" nå, bare vent til vestlendingene leser denne tråden..

 

Jeg har hatt Sleipner og FM og begge har sine klare fordeler.

FM-motorens gange er unik. Rolig gange uten mye støy. Sleipner`n har en noe hardere gange. Begge er bunnsolide. Deler finnes å få tak i overalt i Østfoldbyene. Mange sitter med stort utvalg av brukte deler.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

sleipnerboka_500.jpg

Litt litteratur om Sleipner.

 

 

sleipner_4.5_hk.jpg

 

 

sleipnermotor_300.jpg

 

 

snekka_i_fart2.jpg

Jeg tilbrakte mye tid i ungdommen ute på Sleipner. I 1965 kjøpte vi en Grimstadsnekke som lå gjennom vinteren i en lagerbygning Sleipner disponerte nede ved Fredikstad Motorbåtforening. Den fikk innstallert en 7-9 hk 2-sylindra Sleipner med frikobling og reversering. Båten kostet da ferdig med beslag og kallesje ca. 16.000 kroner. Motoren kostet 4.500 i 1965. (Undertegende ved roret.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg har vel skrytt av denne gamle FM-motoren min her før, men gjør det gjerne igjen :smiley:

 

fm1.jpg

 

Motoren er en 3,5 eller 4 hester fra første halvdel av 1930-tallet. Den var i bruk i Gabba II til og med sommeren 2006, og var trofast og pålitelig som bare det. Desverre rustet det hull utvendig i kjølekappa, som etter hvert ble så stort at vi måtte skifte den ut, men den gikk fremdeles. Den ble byttet ut med en "ny" FM s15 selvsagt. :flag:

 

Med tørr eksos hadde denne motoren en lyd som ikke kan beskrives. Heldigvis har jeg opptak av den, som jeg kan nyte når savnet blir for stort!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...