FM 8-12 Startet 8.Februar.2009 Del på Facebook Startet 8.Februar.2009 Etter min mening kan det ikke være noe bedre bensinmotor i en snekke enn en FM. Både gange og bensinforbruk er meget bra og må jo tørre og påsta at disse er SKUDDSIKRE. Har kjørt de med sprukne topper, fulle av vann osv men det stopper ALDRIG! Kom gjerne med innspill. PS får du ikke en FM til og gå er det ikke motoren det er noe galt med Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 8.Februar.2009 Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 (redigert) At du fra Halden kan legge din elsk på en motor fra Fredrikstad :nono: Det burde vel vært Rollo for alle penga i Halden... Forøvrig liker jeg Sleipner bedre uten at jeg kan gi noe mer vitenskapelig bakgrunn for det valget Du har forøvrig åpnet "a can of worms" nå, bare vent til vestlendingene leser denne tråden.. Redigert 8.Februar.2009 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
FM 8-12 Svart 8.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 Hmmmm et godt poeng eneste feilen er at FM ikke er laget i halden.... Sleipner er også en god motor men den rekker ikke helt opp...Har hatt sleipner og Marna men de går ikke like pent og vibrasjonsfritt.. Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 8.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 Can of worms?? :nono: mener du at vestlenningene er agn!?!?! dette har ikke jeg sagt da jeg er meget glad i vestlenninger og dems trivlige væremåte og kystlinje Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 8.Februar.2009 Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 FM er nokk bra de men og hevde at den bruker lite bensin er nokk og dra det noe langt. Set i forhold til ytelsen er faktisk bensinforbruket svært høyt noe dne har tilfelles med de fleste andre sideventilerte motorer. Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 8.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 2,5l i timen og 8knop. hmmm vil ikke si dette er dyrt. men takk for svar Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 8.Februar.2009 Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 Forøvrig liker jeg Sleipner bedre uten at jeg kan gi noe mer vitenskapelig bakgrunn for det valget Du har forøvrig åpnet "a can of worms" nå, bare vent til vestlendingene leser denne tråden.. Jeg har hatt Sleipner og FM og begge har sine klare fordeler. FM-motorens gange er unik. Rolig gange uten mye støy. Sleipner`n har en noe hardere gange. Begge er bunnsolide. Deler finnes å få tak i overalt i Østfoldbyene. Mange sitter med stort utvalg av brukte deler. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
FM 8-12 Svart 8.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 Astor=KONGE En mann med innsikt og kunskap om evnet etter mitt syn Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.Februar.2009 Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 skulle vare en VP MB10A da....... tillverkas fortfarande Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
FM 8-12 Svart 8.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 (redigert) kan da ikke ha en svensk motor i min norske båt... :nono: sikkert en kjempebra motor men så var dette dette med gange og lyd igjen Redigert 8.Februar.2009 av FM 8-12 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.Februar.2009 Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 klikke på linken, käre venn.....det er en norsk VP.... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
FM 8-12 Svart 8.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 produseres kansje her men er da ikke norsk Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.Februar.2009 Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 Joda.....Marna konstruerade o tillverkade flere motorer för VP.......MB10A, som jeg själv haft, har alla desse egenskaper som du efterlyser, kjfin snekkemotor, lav bensinforbruk, herlig gang, o verldens fineste lyd....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 8.Februar.2009 Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 Marindiesel nummer 5 er også en reinhekla Marna. Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 8.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 Må si nok engang at FM sine motorer går penere og har mindre vibrasjoner enn marna. Laget for vp ergo en vp Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 8.Februar.2009 Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 Laget for vp ergo en vp Uenig. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
nroo7 Svart 8.Februar.2009 Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 jasså broder ute og provoserer? nei sier som min kjære søte frue, skal det være motor må det være yalmar Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 8.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 Uenig kan man være men aldri hørt om lisens? Tror nok det hadde stått marna og ikke volvo penta hadde det vært slik Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 8.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 Provoserer ja. He he. Du vet jo selv hvor ekstremt bra disse er. Jeg mener og huske du har hatt noen og utalt deg om at dette er den virkelige snekke lyden Sitér dette innlegget Link to post
nroo7 Svart 8.Februar.2009 Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 ja må jo innrømme at jeg savner den gamle 1 sylindern vår.beste lyden hittils Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 8.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 Ja det er nok desidert snekkelyden med holdbarhet som strekker seg lenger enn verdens beste hermetikk. He he. Nok engang....finnes nok ikke noe bedre innen for sin klasse Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 8.Februar.2009 Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 Litt litteratur om Sleipner. Jeg tilbrakte mye tid i ungdommen ute på Sleipner. I 1965 kjøpte vi en Grimstadsnekke som lå gjennom vinteren i en lagerbygning Sleipner disponerte nede ved Fredikstad Motorbåtforening. Den fikk innstallert en 7-9 hk 2-sylindra Sleipner med frikobling og reversering. Båten kostet da ferdig med beslag og kallesje ca. 16.000 kroner. Motoren kostet 4.500 i 1965. (Undertegende ved roret. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Gabba III Svart 8.Februar.2009 Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 Jeg har vel skrytt av denne gamle FM-motoren min her før, men gjør det gjerne igjen Motoren er en 3,5 eller 4 hester fra første halvdel av 1930-tallet. Den var i bruk i Gabba II til og med sommeren 2006, og var trofast og pålitelig som bare det. Desverre rustet det hull utvendig i kjølekappa, som etter hvert ble så stort at vi måtte skifte den ut, men den gikk fremdeles. Den ble byttet ut med en "ny" FM s15 selvsagt. Med tørr eksos hadde denne motoren en lyd som ikke kan beskrives. Heldigvis har jeg opptak av den, som jeg kan nyte når savnet blir for stort! Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 8.Februar.2009 Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 Hadde en tosylindret 12 - 16 hk FM i en tresnekke på åttitallet. Fantastisk motor som bare gikk og gikk. Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 8.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 Har aldri vert borti at de stopper for noe annet enn tette kjølekanaler og derfor skjæring. Hadde man gitt de litt stell hadde de nok aldri stoppet Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.