Jump to content

Prosjekt: husflåte


krisachsen

Recommended Posts

jeg og to venner har bygger en profesjonell husflåte. den er 4 m lang og 3 m brei. mend en hytte på 2 ganger 1.5 meter oppå. den er bygd beldig masivt men ordentlige panker. inni er det køye senger. alt er bygt som et vanderlig hus. helt fra kledning til parkett..

den veier ca. 900kg og det kommer merer vekt etter vært. men mottor og personer..

vi har 10 plast fat som flyte elementer og jeg lurer på om det er nok? eller om vi burde har ett par til...

jeg leger flere ut bilde senere.. :smiley:

 

kom med tips :yesnod:

 

 

dsc07418.jpg

Redigert av krisachsen (see edit history)

If God wanted us to make fibreglass boats, he would have made fibreglass trees! but he only made them wooden!

Tresnekka "Jynne"

Link to post
Share on other sites

Velkommen til forumet!

 

Ser ut som om det er mye tyngde på "fremspringet" i baugen, og det er derfor mulig at flåten vil gå med baugen dypt... Altså "stupe" litt ned fremover. Har dere noen idé om beregning av flåtens tyngdepunkt?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Etter et kjapt søk, fant jeg at et normalt fat er 200 liter. 10 fat blir ca 2000 kg oppdrift, Dvs. ved 900kg flåte pluss eks. 4 personer og 4 kasser øl vil ca 2/3 av fatene være under vann. Jeg vet ikke hvordan det vil påvirke stabiliteten, men vil tro den ikke har vondt av noen flere fat.

 

Lykke til videre med det spennende prosjektet!

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Apropos, noen som husker den 2 etasjers eneboligen på flåte i Bærum? Klarte ikke å finne tilbake til tråden.

Eksisterer den enda?

Jepp. Har sett den av og til underveis i hele 2-3knop på vei gjennom sundet sør-vest for Kalvøya, og har muligens vært på vei mot Ostøysundet. Den ligger vanligvis i Holtekilen på Snarøysiden, og ser ut til å være bebodd og i jevnlig bruk som "fritidsbåt".

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Jada, ser den til stadighet, dessverre.

 

Det blir noe feil når du runder et nes inn mot en lekker vik. Flere og flere båter kommer til syne...

 

1 seilbåt deretter 2 tresnekker, en *Nidelv 28*, en Ibiza sak, et !HUS! ???, to skjærgårdsjeeper....

 

Noe som ikke stemmer der...

 

Forøvrig ser det ut til at beboerne storkoser seg ;-)

signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Det samme har jeg inntrykk av fra Slevikkilen/Gjetøya, hvor det ligger 3 slike "sjøhytter". Her synes det også å være lutter idyll mellom "hytte"- og båtfolket.

 

Disse er vel bare 'bebygde flåter' uten egen fremdrift og dermed lovlige?

Synes løsninga med flytende hus var fin jeg.. for de som liker det og har satset på ei slik løsning bør det være lov såfremt de har egnede ankringsplasser osv.

Men forstår folk ser to ganger på etiketten på den flaska de har på flybridgen og deretter kartplotter'n når de møter et toetasjes hus i et trangt sund :lol:

Link to post
Share on other sites

Spennende prosjekt dette!!! :yesnod:

 

Går ut fra at dere er bare ungdommer som ønsker å komme til sjøs?

Det blir vel påhengs som er framdriften her?

Hvordan lagre den i vinterhalvåret?

 

Fortell litt mer om planene med denne flåten!

 

ja vi skal ha en litten 8 hester påhenger..

jeg veit bare at vi må finne på noe geialt for og lagre den om vinteren.. men vis noen har noen ider er det bare og komme de..

 

vi har bare planer om og få den ferdig med isolasjon og vinduer og anleg og alt sånt.. så pakker vi den inn og gleder oss til sommern.. :smiley:

If God wanted us to make fibreglass boats, he would have made fibreglass trees! but he only made them wooden!

Tresnekka "Jynne"

Link to post
Share on other sites

hmm:) Sånn kunne jeg også tenkt meg:) med noen 5hk'er festa bakpå så kan man jo sige dit man vil:)

 

Hva med å lage fester til hjul under- så kan den dras opp på land uten problem?

 

- MartinL

ja, god ide det med hjul fester. men med tanke på hvor mye den kommer til og veie blir vell det litt mye slitaje på de :tongue:

If God wanted us to make fibreglass boats, he would have made fibreglass trees! but he only made them wooden!

Tresnekka "Jynne"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...