Jump to content

Hva slags metaller går overens mer aluminium?


Hans Chr

Recommended Posts

Sakset fra nett:

 

Spenningsrekka

Her er en liste over spenningen de forskjellige metallene setter opp i forhold til hverandre.

Jo større spenningsforskjellen er mellom metallene, jo større blir tæringen av det metallet med lavest spenning.

 

+0,02 Titan

-0,03 Syrefast 316 (passivt)

-0,06 Monel

-0,06 Rustfritt 304 (passivt)

-0,16 Nikkel Aluminium Bronse

-0,20 Bly

-0,25 Fosfor & Silicon Bronse

-0,29 Mangan Bronse

-0,30Admiratity & Aluminium Messing

-0,31 Kobber

-0,33 Messing

-0,34 Aluminium Bronse

-0,39 Syrefast 316 (aktivt)

-0,49 Rustfritt 304 (aktivt)

-0,58 Stål

-0,63 Støpejern

-0,87 (+/- 0,10) Aluminium

-1,00 Sink

-1,60 Magnesium

Link to post
Share on other sites

Litt mere utdypende ?

 

Omtrent 840 mV spenningsforskjell. Nå har også arealfordelingen mye å si. Uansett vil aluminium opptre som anode overfor de fleste andre materialer. Det er også en av grunnene til at skruer i rustfritt korroderer fast i aluminium (f.eks. påhengsmotorer der man ikke bruker anoder).

Link to post
Share on other sites

Min første tanke før jeg åpnet linken var noe som "enda en slik dusteting som ikke forteller noe som helst, eller gir feilinformasjon". Linken er nå lagt inn under favoritter, noe som understreker hvor feil man kan ta. Meget bra, skal også sende den over til jobb-mailen min.

 

Over vannlinjen, under megen tvil- vil jeg si.

 

Nå har jo all verdens påhengere og undervannshus/drev A4-skruer i aluminiumslegeringer. Husk at i disse tilfeller er aluminiumen beskyttet av anoder. Kalesjeknapper har blitt skrudd fast med A2 og A4 siden tidenes morgen i rammer av aluminium. Felles for disse siste, er at man etter 20 år har problemer med å få ting pent fra hverandre.

 

En del svenske riggere bruker et eller annet fett når de popper master. Vet ikke hva det er. Når jeg skrur tvilsomme materialer sammen, bruker jeg konsekvent Biltemas Aluminumpasta. Da vet jeg at aluminiumen ofrer seg først. Skrudde fra hverandre noen sjakler som har ligget og plasket i skvalpesonen noen år (fortøyninger), alle lot seg skru ut uten problem.

 

Noe bra kommer fra Biltema også. Men akkurat nå var det Tingstad som gikk av med seieren, med støtte av Hans Chr.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...