Jump to content

LCD-display for å vise 230VAC, finnes det i norske nettbutikker?


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Så i en annen tråd et LCD- for å vise spenningen for landstrømmen som han hadde kjøpt på e-Bay.

Noen som har vært borti noe slikt her i landet, i nettbutikker eller annet sted?

 

230vac_display.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vel, den kan jo måle spenning, men litt "klumpet" å montere på instrumentpanelet. Og da måtte jeg jo strekke kabel fra landstrøminntaket til den og så videre gjennom halve båten til landstrømsentralen med skilletrafoen. Nei, tenkte mer på et lite 6-7cm ganger 2-3cm lite display som på bildet som kan være permanent montert. Vanlig digitale multimetre har jeg flere av for å kunne sjekke spenningen ved mistanke om lav spenning. Et lite panelmeter kunne plasseres sammen med voltmetre for 12volt i noenlunde samme størrelse. Men takk for tipset. :smiley:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

ELFA var det første jeg sjekket, både via nettet og i den siste (2009) papirkatalogen. Men jeg finner ingen slike panelinstrumenter for vekselspenning der. For likespenning er det ikke noe problem. Men kan jo sende dem en mail og høre om det er noe de kan skaffe.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Fant selv et brukbart panelinstrument til kr.662,- hos Farnell, men de handler ikke med privatpersoner.

 

acvoltmeter1.png

acvoltmeter2.png

 

Nå har det seg slik at jeg er webmaster for oljepionerene.no (Norsk Oljepioner Klubb) som er registrert i enhetsregisteret i Brønnøysund (for å få .no domene). Kan jeg bruke deres organisasjonsnummer (under forutsetning at kassereren i klubben samtykker) og bruke min egen adresse som faktura og leveringsadresse? Da vil vel ikke klubben bli blandet inn på noen måte? Eller er det ikke godt nok med slik registrering slik at det måtte vært et firma?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dette voltmeteret Naurstad, har du bestilt det direkte fra Sure Electronics? Partnummer og pris?

Og så tilbake til det å "låne" organisasjonsnummer til et firma, er det noen som har gjort dette før?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og så tilbake til det å "låne" organisasjonsnummer til et firma, er det noen som har gjort dette før?

Hvis du har avtalt med firmaet, og firmaet har rutiner for for å plukke kjøpet ut av sine regnskaper, så er det etter min erfaring ingen problemer med dette. Et mulig problem kan være at leverandøren blir mistenksom hvis vareadressen ikke er registrert på firmaet som bestiller. Man er gjerne litt forsiktigere i disse krisetider...

 

Du bør også være oppmerksom på at kjøpsloven og angrefristloven ikke gjelder for bedriftskunder.

Redigert av hljoen (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Vil dette si at firmaet jeg låner nummeret fra vil få en eller annen "melding" til sin egen adresse selv om jeg oppgir min egen adresse som både leverings- og fakturaadresse? Da jeg jobbet i NRK og trengte noen deler privat, brukte jeg NRK sin adresse og fikk delene levert der. Men da var det stor forskjell på om jeg skrev adressen slik: Lars H. Helgesen, NRK Oslo eller NRK attn. Lars H. Helgesen Oslo. I det ene tilfellet kom fakturaen direkte til meg uten komplikasjoner, mens i det andre (husker ikke hvilket) snappet NRK fakturaen og betalte den! Litt surr ble det før jeg lærte å skrive dette korrekt.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kan anbefale RS-Online, de har mye av de samme produktene som Farnell, men det er mulig for privatpersoner å handle.

Normalt er de rimeligere også.

Her er samme instrument (Datel) hos dem: http://no.rs-online.com/web/search/searchB...=dms-20-pc-1-lm

 

Har bestillt fra firmaet flere ganger, under registrering av kundeforhold skrev jeg bare "privat" i feltet for organisasjonsnr. :cheers:

Redigert av lholsen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Takk for mange gode tips. Da blir det handel hos RS Components.

Lette litt hos dem men fant ikke dette voltmeteret selv. Må vel bli

litt mer kjent med søkefunksjonen deres. Kanskje de også har det

voltmeteret for 12VDC som SveinHa ordnet fellesbestilling på hos Farnell?

 

Lurer på hvor de har lageret sitt og om det går an å få varer

utlevert der. Er det på postadressen deres som er Hvamsvingen 24

på Skjetten, er det 10 minutter gangtid hjemmefra!

 

skjettenkart.png

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er det så viktig å handle fra norske nettbutikker :rolleyes:

Nei da, men jeg har aldri gjort det og aner ikke hvordan det er med moms og toll. Dersom varene kan betales med kredittkort og pakken kommer rett til postkontoret og kan hentes der uten videre papirdilldall ("post i butikk" med færsk betjening), er det jo greit. Men dette har jeg ikke greie på. Har handlet fra Sverige, men da med levering poste restanse i Hunnebostrand da jeg var på båtferie der. Og SW har jeg handlet en god del, men da overføres jo "pakken" via internett. Ikke så skummelt det! Jeg er nok litt feig, skjønner dere. :nonod:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Joda Lars H, de har det samme instrumentet til å måle likespenning også.

 

http://no.rs-online.com/web/search/searchB...t&R=2212845

 

Fordelen med instrumentene fra Datel kontra de fra Sure er at de ikke trenger ekstern strømtilførsel.

De benytter spenning som skal måles også til sin egen drivspenning. Enkelt og greit, kun to ledninger å koble til.

Link to post
Share on other sites

Vil dette si at firmaet jeg låner nummeret fra vil få en eller annen "melding" til sin egen adresse selv om jeg oppgir min egen adresse som både leverings- og fakturaadresse? Da jeg jobbet i NRK og trengte noen deler privat, brukte jeg NRK sin adresse og fikk delene levert der. Men da var det stor forskjell på om jeg skrev adressen slik: Lars H. Helgesen, NRK Oslo eller NRK attn. Lars H. Helgesen Oslo. I det ene tilfellet kom fakturaen direkte til meg uten komplikasjoner, mens i det andre (husker ikke hvilket) snappet NRK fakturaen og betalte den! Litt surr ble det før jeg lærte å skrive dette korrekt.

 

Lars H.

 

Jeg tipper de fleste som ikke vil levere til privatpersoner vil insistere på å bruke firmaets adresse som både vare- og fakturaadresse, men du må nesten spørre leverandøren hvor strikse de er på dette. Men nå ser jeg at du har funnet en annen løsning på problemet...

 

Angående adressering: første linje er adressaten, og det er bare adressaten eller hans representant som lovlig kan åpne posten. NRK har ikke lov til å åpne post som er adressert til Lars Helgesen, NRK Oslo, for da er det post til deg privat, med NRK Oslo som adresse. Lars Helgesen, eller en annen representant for NRK kan derimot lovlig åpne post adressert til NRK Oslo, v/ Lars Helgesen, fordi det da er post til NRK Oslo, med deg som kontaktperson.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Dere som kjenner meg vet vel at jeg er en stille og beskjeden fyr (ikke det?) :saint: , men jeg har andre sider også. Jeg kan være ganske sleip! :cool: Jeg gikk nemlig inn på Datel (Murata PS) sine sider, fant frem AC-voltmeteret jeg er på jakt etter og ba om 1stk. free sample! (de har eget utfyllingsskjema for samples). Skal bli spennende om det dukker noe opp i posten. Har foreløpig bare fått bekreftet at ønsket er mottatt.

 

Lars H. :wink:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dette voltmeteret Naurstad, har du bestilt det direkte fra Sure Electronics? Partnummer og pris?

 

Lars H.

Har nettop kommet hjem fra hytten. Bestilte direkte fra Sure Electronics. ME-PM105 0-20V dc $7.09, ME-PM504 0-500V ac $7.80

Siden prisen var så lav på disse instrumentene bestilte jeg flere enn jeg selv trengte. Er du intresert i noen kan vi dele på fraktkostnad.

Instrument ME-PM105

Link to post
Share on other sites

Dersom jeg ikke får den gratis prøven fra Murata PS, er jeg interessert i 1 stk ME-PM504 0-500VAC. Foreløpig håper jeg på gratisprøven. Det er et enklere meter med kun tilkobling av den 230VAC spenningen en vil måle, mens ME-PM504 også krever 5VDC strømforsyning. 5VDC har jeg ikke tilgjengelig i båten direkte, men det fikses jo enkelt med en 7805 regulator på 12volt'n. Jeg tar kontakt når jeg vet noe mer.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...