Jump to content

Registrere båt i skipsregisteret


greipfrukt

Recommended Posts

Heisann!

 

Vurderer å kjøpe større båt enn det jeg har i dag. Ca. 25 fot. NOR's grense er 7 meter om jeg ikke tar feil.

Da jeg skulle forhandle frem avtale rundt båtlånet, ble renta rimelig høy pga. de ikke tok sikkerhet i båt med mindre båten var registret i NIS.

Båten min er da 0.5 fot for kort for det og har ikke sjekket det praktiske rundt det å registrere.

 

Er det noen som har erfaring rundt det å registrere i NOR? Som pris på selve registreringen, årsavgift og slike ting? Lang behandlingstid.

 

Håper noe kan hjelpe meg litt her :smiley:

Redigert av greipfrukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg fikk opplyst av Skipsregisteret på Lillestrømmessa i år at fysisk måling av fartøy under 15 meter for de som ønsker seg inn i NOR opphører 1. juli 2009.

Dermed er det mye penger å spare med å vente til 1. juli i år før du registrerer båten i registeret.

Mer informasjon om registreringen her: https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...ost&p=40546.

Nå er det enda færre argumenter mot å registrere fritidsbåten i NOR.

Link to post
Share on other sites

Må ha full historikk, alle eiere. Erklæring fra fabrikk på bygget osv.
Det er korrekt. I tillegg er det mulig å registrere fritidsbåter uten fullstendig historikk. Skipsregistrene har nå utarbeidet en fin brosjyre som forteller hva man skal gjøre om det "ikke lar seg gjøre å dokumentere eierrekkefølgen tilbake til byggeverftet". Brosjyren viser bl.a. til Sjølovens § 36: Erverv av registerhjemmel etter kunngjøring.
Link to post
Share on other sites

Det aller letteste er å ringe NOR på telefon 55541250 - de er lette å prate med og du får svar direkte. Det er faktisk lettere enn man tror. Som Roalbj sier blir det slutt på målingen fra S-dir etter 1. juli men da betinger det at du har byggebrevet. Har du ikke det må den fortsatt måles opp.


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...