Jump to content

Rustfarget kjølevæske, dårlig tegn?


Kompismannen

Recommended Posts

Har to stk TAMD41A og byttet termostater på den ene ikveld. Oppdaget da at kjølevæska var rustfarget. Kjølevæska på den andre motoren er grønn-blå og fin.

Hva er betyr dette for motoren?

Skal jeg bare overse?

Skal jeg bytte kjølevæske?

Bør jeg kjøre igjennom med noe?

Andre tips og råd?

Link to post
Share on other sites

har du brukt frostvæske ??

jeg ville tappet ut og kjørt igjennom med noe rense stoff og deretter fylt på frostvæske og vann 50-50

 

Det er kjølevæske ja. Det ble en del som rant og grisa rundt når jeg åpnet opp termostathuset

så jeg fikk nærkontakt av 3. grad. Ikke til å ta feil av.

 

Noen som har forslag til hva jeg burde kjøre igjennom med?

Link to post
Share on other sites

Jeg niker meg inn i tråden her, men holder meg til tema... Har kjøpt en båt med en gammel Marna. Usikker på tilstand i kjølekappe osv. Kan jeg helle Ferro-bet, Systemrens eller noe annet fint i ei bøtte med vann og la dette sirkulere for å løse opp innvendig rust? Hva er i tilfelle blandingsforholdet?

Biltema selger Radiator-rens som skal ta rust, kalk osv. Er det samme stoffet som systemrens? Er i tilfelle halve prisen.

Link to post
Share on other sites

Har du prøvd det selv Ingar?

Ja, hadde på to spiseskjeer av den brune typen, er vel rustfjerner den heter. Etter etpar døgn med noen mils kjøring var væske som ny. varmen gjør middelet veldig effektivt. Skylte for sikkerhets skyld systemet med ferskvann og helte på ny frostvæske.

Ferro-bet angriper ikke metallisk stål/jern, men vil kunne skade topplokk, vannpumpe etc. som er i lettmetall. Har man ingen slike komponenter er det bare å kjøre med det.

 

Honduras, er det en saltvannskjølt motor vil det være ekstremt mye rust, samtidig som du ikke får kjørt motoren og varmet det opp. Da bør det nok stå en uke eller to, minst...

Har du muligheten for å sirkulere via en kjele som varmes opp vil dette være langt mer effektivt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...