Kompismannen Startet 7.April.2009 Del på Facebook Startet 7.April.2009 Har to stk TAMD41A og byttet termostater på den ene ikveld. Oppdaget da at kjølevæska var rustfarget. Kjølevæska på den andre motoren er grønn-blå og fin. Hva er betyr dette for motoren? Skal jeg bare overse? Skal jeg bytte kjølevæske? Bør jeg kjøre igjennom med noe? Andre tips og råd? Sitér dette innlegget Link to post
Hans-Petter Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 har du brukt frostvæske ?? jeg ville tappet ut og kjørt igjennom med noe rense stoff og deretter fylt på frostvæske og vann 50-50 Sitér dette innlegget Link to post
Kompismannen Svart 7.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2009 har du brukt frostvæske ??jeg ville tappet ut og kjørt igjennom med noe rense stoff og deretter fylt på frostvæske og vann 50-50 Det er kjølevæske ja. Det ble en del som rant og grisa rundt når jeg åpnet opp termostathuset så jeg fikk nærkontakt av 3. grad. Ikke til å ta feil av. Noen som har forslag til hva jeg burde kjøre igjennom med? Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 oppvaskmaskin pulver! Funker supert Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
eysteind Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 systemrens? Eg må gjere det samme selv på min 41. Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 hvis ikke det er skiftet frostveske på den ene motoren til den nye typen som blir med og mer vanlig som er rød, til forveksling kanskje rustfarget???? Sitér dette innlegget Link to post
nils_2008 Svart 8.April.2009 Del på Facebook Svart 8.April.2009 Frostveske finnes, som alma sier, i en rekke farger nå men er du litt i tvil om det er gammel veske på bør du rense systemet og skifte frostvesken. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 8.April.2009 Del på Facebook Svart 8.April.2009 Oppvaskmiddel er bra for å rense etter toppakning havari, men duger ikke mot rust. Som Eysteind sier, bruk systemrens (eller Ferro-bet). Bare en liten dash holder, så kjører man med det etpar dager. Kjølevæsken blir krystallklar. Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 8.April.2009 Del på Facebook Svart 8.April.2009 Ferro-bet er jo et gammelt velprøvd middel for rust generelt, men har det en effekt ved rustdannelser i kjølesystemet er det jo verdt å prøve. Har du prøvd det selv Ingar? Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Honduras Svart 8.April.2009 Del på Facebook Svart 8.April.2009 Jeg niker meg inn i tråden her, men holder meg til tema... Har kjøpt en båt med en gammel Marna. Usikker på tilstand i kjølekappe osv. Kan jeg helle Ferro-bet, Systemrens eller noe annet fint i ei bøtte med vann og la dette sirkulere for å løse opp innvendig rust? Hva er i tilfelle blandingsforholdet? Biltema selger Radiator-rens som skal ta rust, kalk osv. Er det samme stoffet som systemrens? Er i tilfelle halve prisen. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Ingar Svart 8.April.2009 Del på Facebook Svart 8.April.2009 Har du prøvd det selv Ingar? Ja, hadde på to spiseskjeer av den brune typen, er vel rustfjerner den heter. Etter etpar døgn med noen mils kjøring var væske som ny. varmen gjør middelet veldig effektivt. Skylte for sikkerhets skyld systemet med ferskvann og helte på ny frostvæske. Ferro-bet angriper ikke metallisk stål/jern, men vil kunne skade topplokk, vannpumpe etc. som er i lettmetall. Har man ingen slike komponenter er det bare å kjøre med det. Honduras, er det en saltvannskjølt motor vil det være ekstremt mye rust, samtidig som du ikke får kjørt motoren og varmet det opp. Da bør det nok stå en uke eller to, minst... Har du muligheten for å sirkulere via en kjele som varmes opp vil dette være langt mer effektivt. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 8.April.2009 Del på Facebook Svart 8.April.2009 Hvis jeg kobler på en dunk på 15-20 liter som går i sløyfe vil vel dette vannet kunne holde 50-60 grader etterhvert... ? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Ingar Svart 8.April.2009 Del på Facebook Svart 8.April.2009 Aha, du mener med motoren igang, jo det vil sikkert fungere glimrende forutsatt at du stopper når vannet er 80 grader. ta ut termostaten. Sitér dette innlegget Link to post
Kompismannen Svart 8.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2009 Takk for gode tips. Det er normal grønn-blå kjølevæske som nå er misfarget. Ser ut til jeg får teste dette Ferro-bet-greiene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.