Jump to content

Snapdaviter dårlig fester/lim til gummibåt


JRK

Recommended Posts

Hei,

 

Har kjøpt Quick Snap daviter fester hos Seatronic. Prøvde å lime "paddene" fast i pontongene på en Zodiac RIB, men det misslyktes. Limet av typen plastgum 77.

Brukte også en renseveskepå begge flatene før jeg påførte limet.

 

Første forsøk så var "paddene så stive at vi klarte ikke å presse de fast i pontongen runde potongene. De løsnet i hjørnene uansett hvor mye vi presset.

 

Neste forsøk tappet vi luften ut av gummibåten renset og limte på nyt og la en 10Kg verktøykasse som press i 15 timer. Da jeg prøvde å blåse opp gummijolla hang alt limet på denne men ingen ting på "padden".

 

Hva i alle dager er det jeg gjør feil? Eller er det andre også som har hatt dårlig erfaring med limet eller paddene

Link to post
Share on other sites

Bekrefter fremgangsmåten til Bitteliten. 3 strøk med kontaktlim, overflate tørt mellom hvert strøk, så sette på "paden". Jeg brukte to bagasje stropper som jeg la rund hele gummibåten samt to lekter på tvers slik at jeg presset "paden" mot båten. Husk og avfette og rubbe forsiktig på begge flatene.

 

Dette tåler alt(inkl at båten ble revet av snap davitene i litt rufsete vær). "Padene" var det som holdt!

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Takk for svar bitteliten, har både rubbet og renset med spesialveske for formålet Jeg spurte om hvor tørt limet skulle være før man føyde delene sammen og fikk til svar at det skulle klebe såpasss at litt lim nesten hang igjen på fingeren. Kan jo være at jeg har bommet litt her på første forsøk.

 

Men på det andre forsøket festet jo alt limet seg til ene flaten, så jeg lurer på om limet rett og slett ikke hefter på dette materialet.

 

Var det tokomponent lim dere brukte? Tenkte på at dere nevnte 3 lag. Det var det ingen som nevnte til meg

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Opplevde det samme problemet som deg, JRK i fjor. Fikk ikke festet Quick-daviten, paddene var alt for stive.

Gikk tilbake til forhandleren, og han bekreftet problemet. Han hadde prøvd å lime på et par Quick-daviter for en kunde, men fikk det ikke til.

Han hadde snakket med importøren som fortalte at det hadde vært problemer med for stive padder, og at kundene som hadde kjøpt disse kunne få levere dem tilbake, eller erstattet med nye. Jeg hadde da mistet all tro på Quick-davit og valgte å bytte denne med Snap-daviten som er noe dyrere. Betalte kun mellomlegget.

Dette var i fjor høst så jeg har ikke fått montert disse ennå, men håper det skal gå bedre...

Link to post
Share on other sites

En annen ting du skal tenke på er høy luftfuktighet. Fikk beskjed av forhandler at hvis det var litt høy luftfuktighet så ble det lett problemer med å få det til å sitte.

Nabobåten hadde også erfart dette på sin Zodiac, og foretok ved andre forsøk limingen innendørs. Da satt det. Jeg limte fast mine i tørt og varmt vær. Vårdager med høy luftfuktighet er m.a.o. ikke optimalt å foreta limingen på.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke Plastgum 77, brukes som både en og to- kompnent lim da ? Jeg tilsatt ihvertfall noe til min lim. Pusset net flaten på gummibåten, slik at alle "nuppene" i duken var borte, slik at det ble helt slett. Ellers samme fremgamgsmåte som nevnt, ovenfor.

Terje

Nidelv 300 sport
Volvo penta D6

Link to post
Share on other sites

Det er også av betydning at både båt og "pad" er av "samme materiale", eller at de går overens. Mener å ha hørt at festene kommer i to forskjellige materialer (PVC og poly- ett eller annet) og at det da også er tiltenkt forskjellig lim.

Viksund 800 Futura, Viksund 310 St,Cruz, Barracuda 1125Ex, Sealine SC38, Nidelv 725 Sport

Link to post
Share on other sites

Jeg benyttet et to-komponent lim til mine Weaver snap`r. Det er vel materialet i båten som avgjør hvilken type 2-komp lim som skal benyttes(Hypalon eller Pvc) selve festet er laget i neopren. Båten og festet skal avfettes med MEK tynner ved PVC. Ved liming mot hypalon skal annen tynner benyttes og båten og festet skal slipes lett med sandpapir. Noe 1-komponent lim som gjør jobben må jeg inrømme jeg aldri har hørt om.

 

Her er en link til lim-siden til de som leverer Weaver: Tender Marine AS

 

Det står også litt om at man skal unngå å lime på dager med høy luftfuktighet. Får limet en hvitaktig overflate er det for fuktig.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...