Jump to content

Nestenmotorhavari ombord på Trudelutt (Yanmar 4JHE)?


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

Var en tur over fra Son til Horten indre havn og fylte diesel (7,69 pr. liter) idag i det nydelige været med havblikk på fjorden.

Men hjemturen ble ikke helt som ventet. Bildene viser vel litt. Så hvorfor ligger Trudelutt fortøyd på utsiden av ytterste

flytebrygge og ikke på sin faste plass helt inne "i kroken"?

 

fortoyd.jpg

 

Jo, redningskøyta Odd Fellow II turde ikke å bakse med Trudelutt på slep helt inn!

 

slep.jpg

 

Og hvorfor ble Trudelutt slept til havn?

 

motorrom.jpg

 

Det som skjedde like før Jæløya, var at alarmen for oljetrykk gikk. Jeg var rask å stoppe motoren (før den stoppet av seg selv)

og kikket ned i motorrommet. Der var kjølsvinet fullt av fin svart olje, og fullt med oljesprut på skottet rett ut for omradet der

oljefilteret sitter. Noe mer har jeg ikke fått sjekket. Drar rett til båten imorgen tidlig med speil og arbeidslys og snuser litt. Og så

tror jeg Sverre i havnen (han som setter ut båter) finner frem arbeidbåten til Sonskilen, og får buksert meg inn på egen plass.

Snakket så vidt med ham på telefon idag.

 

Med så lite opplysninger, er det vel neppe noen av dere, selv de mest motorkyndige på Yanmar 4JHE motorene som kan antyde

hva som har skjedd?

 

Jeg er i hvert fall glad dette skjedde da jeg var alene ombord med havblikk og uten kone ombord. Vi har/hadde planer om natt-

seilas førstkommende natt til fredag. Tenker Trude hadde blitt passe oppkavet om det hadde skjedd kl.0100 om natten!

 

Nå har jeg fått meg middag, og er igang med Ringnes halvliter nummer to. Har fortjent det nå synes jeg!

 

Lars H. :cryin: :cryin:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

En mulighet kan være , hvis du har skiftet filter, at o-ringen har blitt sittenede fast i oljefilter-feste. Hvis du får to o-ringer påhverandre kan trykket blåse den ene oringen slik at oljen spruter ut. . Veldig viktig å påse at o-ringen følger med filteret ved skifte.

Link to post
Share on other sites

Har nok tro på slangene til oljekjøleren, de varer ikke evig og det kan være vanskelig å forutse. Godt det skjedde under ideelle forhold...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Siden der er så trangt er det kanskje bare en slange som det har gnisset hull i. ??

Kan no håpe det for din skyld.

Motoren fekk vel ikke tid til å begynne å lage skumle lyder vel?

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

Huff og huff, for bare håpe at motoren klarte seg og at det "bare" er til å få tettet lekkasjen, fylle ny olje, gjøre rent og klart for nattseilasen :yesnod: Kanskje det er pakning på filter? Nylig skiftet filteret? Må si du er tålmodig, hadde det vært meg, hadde jeg allerede stått med hodet nedi der :rolleyes: Ikke fått sove uten :nonod: Men relax, og ett par Hansa kalde for å roe det til i morgen er vel like greit, håper uannsett det er en bagatell og at motoren klarer seg uten de store kostnadene.

Link to post
Share on other sites

Dette var leit å høre Lars H!

 

Regner med at du selv finner ut hva som forårsaket dette, eller får kyndig hjelp fra noen. Jeg er i Son, ombord i båten fra kl. 10 i morgen, dersom du skulle trenge hjelp til noe. (rett bak deg...).

 

Håper ikke motoren har tatt skade, og at du får fikset det snarlig!

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En mulighet kan være , hvis du har skiftet filter, at o-ringen har blitt sittenede fast i oljefilter-feste. Hvis du får to o-ringer påhverandre kan trykket blåse den ene oringen slik at oljen spruter ut. . Veldig viktig å påse at o-ringen følger med filteret ved skifte.

 

Om ikke det har skjedd akkuratt her er dette kjent problem. Broder har jobba på lokale Esson i Rakkestad og har bytta mange mange filter i løpet av noen år.. Og har spruta ned seg sjøl, biler og gulv noen ganger pga dette..... Det er for gjort at dette skjer, spesiellt når det er vanskelig å se holderen

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Takk for raske reaksjoner. Og jeg er faktisk litt beroliget av kommentarene.

 

Oljen var fin og svart.

Motortemperaturen normal

Motorlyden var helt normal

Motoren stoppet ikke av seg selv.

Alarmen virket som den skulle!!

 

Nei, jeg har ikke nettopp skiftet filter. Jeg skiftet olje og filter i mai sist år, og hadde tenkt å skifte imorgen eller i overmorgen.

 

skisse.gif

 

Så jeg krysser fingre og tær og tar med med speil, arbeidslampe, filter og ny olje imorgen. Så får jeg sjekke slanger osv.

 

Du får gjerne ta en tur bortom Nimbuster. Inntil jeg får båten inn på fast plass ligger jeg på utsiden av I-bryggen.

 

Lars H. :drink: :drink:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvor mange timer har du på motoren ?

Hadde en slik i vår båt og den hadde passert 2500 timer når vi solgte, og den gikk som ei klokke, aldrig feilslag der i gården.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Sjekk likevel den muligheten for 2 oringer.. Trolig har du en lekkasje i enten slangen til oljekjøler / banjokoblinger eller simpelt hen oljefilteret ikke er trukket godt nok til ?

 

Tror dette bare er en bagatellmessig feil å reparere. Anders lager kanskje nye slanger og de blir levert direkte i havna ,bilbåren over Vamma/Våler skauen før kl 12,00 imorgen ?

Link to post
Share on other sites

Bekjente av meg fikk havari på samme motor for 2 uker siden i Carabian. Motor kjørt 1300 timer og 110 timer fra siste service. Nå er motor på land og ingen skade å se utvendig men motoroljen er smørt over hele motorrum. Mann fra Yanmar er på vei ditt til kontroll før verksted setter i gang reperasjon.

Link to post
Share on other sites

Motoren er fra 1986, og går som en klokke, rent og pent. Den har vel gått ca. 2000 timer, har ikke summert opp loggen de siste årene. I 1995 hadde jeg et "nesten motorhavari" på motoren. På grunn av hevert virkning, fikk jeg vann i sylindrene. Det resulterte i nye sylinderforinger, ventiler, spempelringer osv. osv . . Reparasjon på 50k. Så motoren ble totaloverhalt da, og er jo egentlig mye bedre enn årgangen skulle tilsi.

 

Dersom jeg ikke umiddelbart ser hvor lekkasjen har kommet fra, fyller jeg vel opp noen liter med olje og prøvestarter for å se etter noen sprut som Hebbe hadde positivt resultat med da hans motorrom ble spylt med olje. Får svippe innom Felleskjøpet før jeg drar til havnen imorgen og kjøpe olje. Filter har jeg i båten.

 

Ellers må jeg si jeg er glad jeg er medlem i Redningsselskapet og har VHF. Kalte opp Tjøme radio og forklarte problemet, og de skulle komme tilbake når de hadde sjekket opp hvor det var hjelp å få. 10 minutter etterpå kom de tilbake og fortalte at redningsskøyten Odd Fellow II var på vei fra Drøbak. Så da var det bare å slappe av. Jeg lå ikke så veldig langt fra land, men i løpet av den timen fra stoppen til skøyta kom, tror jeg ikke jeg drev av mer enn 3 - 400meter! Hadde avdriften vært motsatt retning, inn mot Bile, kunne jeg droppet ankeret. Det var ca. 10 - 15 meter dybde der jeg lå.

 

kart.gif

 

Lars H. :flag:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg som trodde at du hadde pakket kofferten til Bøfjordtur.....

Bøfjorden? Vi skal da ikke dit på denne tiden. Men vi pleier å ta en tur dit i juli, - med bil. For de uinnvidde har svigermor på over 90 år et landsted der (på Nord Møre ved Surnadal) som hun gjerne vil ha en uke på hver sommer selv om hun er enke. Men hun er dårlig til beins (men klar i toppen), så hun liker ikke å være der alene.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei

Har samme motor som deg på 55 hk.

Jeg tror jeg har vært ute for det samme .

Min årsak var at paknigen på olje filter ble sprengt ut.

 

Årsak. Jeg gikk til en bildelforhandler med mitt gamle filter og gikk inn i overgangskatalog og fant tilsvarende filter for denne leverandør. Det viste seg at pakningen var ganske bred og kom litt utenfor annleggsfltaten på filter holder og dermed ble den sprengt ut. Nå bruker jeg samme filter som tidligere uansett hvor vanskelig det er å finne.

 

Husker ikke navn og nummer på filter her.

Prøvde faktisk i år å kjøpe på Maritim men dette levert jeg tilbake da dette var samme utseende som det som jeg sprengte.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...