Jump to content

Oppussing av 25" tresnekke.


Malvin

Recommended Posts

Da er jeg i gang med mitt første store båtprosjekt. kommer til å legge inn bilder og litt komentarer til. blir sikkert masse spørsmål som dukker opp underveis også..

 

:sailing:

men først litt om båten.

 

vidunderet er en 25" tresnekke bygd ved Drageide båtbyggeri en gang rundt 1960. motoren en SABB 8hk 1 sylindret nr. 180 fra 1961,el. start og el.gløding, denne er ny i båten og nyoverhalt, så her blir det innkjøring...

 

Litt om planene med båten..

1. i år blir det skraping og pussing av skrog og dekk. oljing og lakking.

2. litt oppussing inne i lugaren men ikke veldig omfattende da hele overbygget skal restaureres neste år.

3. ny styrepossisjon skal bygges og nytt "Dashbord".

4. fjernstyring av omstyring til propellen skal lages (noen som har noen ideer??)

5. Diverse småtteri innvendig og utvendig. (Feste/flytte mast, kle inn akter "rom", nye batteri/elektrisk,+++)

 

Litt bilder av båten da jeg kjøpte den i april:

 

12042009297.jpg

12042009298.jpg

12042009266.jpg

12042009267.jpg

12042009268.jpg

12042009269.jpg

12042009270.jpg

12042009272.jpg

12042009273.jpg

12042009274.jpg

12042009275.jpg

12042009276.jpg

12042009278.jpg

12042009280.jpg

12042009281.jpg

12042009283.jpg

12042009285.jpg

12042009286.jpg

12042009287.jpg

 

:smiley:

Redigert av Malvin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Legger ut noen bilder av hva jeg har gjort hittil.

 

p1060660.jpg

Testpussing av dekket. Er det Teak tro?? noen nater må skiftes.

p1060635.jpg

Har skrapt ned den ene siden og fått vekk litt av Blåveden med Hydrogenperoxid.

p1060634.jpg

Fant litt råte på ett bord, her blir det å kappe ut og felle inn ny bordbit.

p1060638.jpg

Pussing av lister,, fin jobb for Kååno.

p1060651.jpg

Revet gammel styrepossisjon. Fant litt råte her også.

13052009301.jpg

Laget forslag til ny styreposs. i papp. (Noen meninger?)

p1060648.jpg

Påbegynt pussearbeid i lugaren.

 

Jeg hadde ett håp om å bli ferdig med det meste til pinsehelgen og få den sjøsatt da, MEN... det tok litt lenger tid enn jeg tenkte....

 

"Måtte" skrape ned bunnstoffet også, da det var veldig mange lag og ukjendte bunnstoffer som var benyttet.

 

så nå blir det ett strøk Jotun Vinyl Primer, ett strøk Hvit NonStop og ett strøk Blå NonStop(ca 5-7 cm under den hvite sånn at jeg får en hvit vannlinje.)

Link to post
Share on other sites

Dette blir spennende å følge med på! Ser ut som du har begitt deg utpå et ganske heftig prosjekt. Men etter ett par hundre arbeidstimer ++ skal man ikke se bort ifra at dette kan bli en meget fin båt.. :smiley:

 

Visst naglene er galvaniserte (så ut som noen av de var det) kan det være en fordel å sjekke om det er stål igjenn eller om det bare er rust... :wink:

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjempefin båt med fantastiske muligheter...

Men som de fleste sier om slike prosjekter...det tar vanligvis tre ganger lengere tid en en først trodde.

 

Men det er en flott båt, og den kommer til å bli en "perle"

 

Her er noen bilder fra mitt opp-pussings prosjekt

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=55189

Link to post
Share on other sites

...MEN... det tok litt lenger tid enn jeg tenkte....

 

Hallo Malvin, og velkommen til "det tok litt lenger tid enn jeg tenkte"-klubben.

Du kan i samme slengen føye til, "det ble litt mere kostbart enn det jeg hadde tenkt" så har du riktig instilling til prosjekt-jobb. Dette blir nok bra, skal du se. Det som er viktigst er viljen til å gjøre det og en god porsjon stahet.

 

Lykke til med resten og hold oss orientert om ståa.

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

En liten oppdatering:

 

p1060678.jpg

Kjøpte meg litt stæsj igår... tenkte å få bygget meg fjernstyring av omstyringen til propellen. Noen som har noen ideer på hvordan?

 

p1060680.jpg

Litt horn må man jo ha...

 

p1060692.jpg

Noen som har en ide til "easy fix" av dette??

 

p1060701.jpg

Hva skal jeg gjøre her?? kunne tenkt meg å pusset ned og lakket på nytt og lagt en brei list over skjøten det blir jo det fineste. men siden overbygget skal skiftes neste år så lurer jeg på om jeg bare skal legge på en list og få det tett og rett og slett male over i en mahognybrun farge. blir ikke veldig fint men sparer myyye tid. noen innspill??

 

ellers har jeg gått på med hydrogenperoxid en gang til på de verste flekkene av blåved og tok ett FØR bilde...:

p1060691.jpg

 

Hydrogenperoxid kan man se at fungerer... blåveden "koker" ut... :eek:

p1060681.jpg

Redigert av Malvin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Malvin!

Du har noen jobber foran deg, men resultatet kan bli riktig bra!

Hvor får du tak i hydrogenperoxid? og hva koster det?

Har hørt at vanlig klorin også skal ta blåmann, skal årøve det på en del

svartsopp i bodveggene på hytta. (Laftinga har tatt inn vann i vinter)

Redigert av JanS/Bamse (see edit history)

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Hydrogenperoxid 35% får du kjøpt på apoteket og koster rundt 300 kr for 1 liter og aktiviseres med amoniakk, (jeg bruker bare salmiakk). klorin bleker jo litt det også ja. klorinen funker nok på svartsoppen også. ellers ville jeg brukt en sopp og algedreper. er viktig å impregnere godt i endeveden ved lafting...

Link to post
Share on other sites

Ein kamerat av meg har akkurat kjøpt ein lik båt, muligens nokre år yngre, men heilt lik, den skal og restaurerast i Arna ( i Sørfjorden ) :flag:

Da heite ikkje trebåt, da heite båt. Og så e da nåke so heite plastikkbåt..

 

Helsing Håkon Berg Gunnarson

Link to post
Share on other sites

Overbygg: Puss rent for gammel lakk, legg en fuge av Tech7 eller Sikaflex i skjøten og lakk noen strøk over! Ikke begynne med brun maling, det blir bare stygt! Det skal ikke så mye ekstra innsats til for at det faktisk kan bli riktig så pent...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

tror jeg har kommet til at jeg tar meg tid til å pusse og lakke på overbygget. blir ikke like fint med maling .. selv om det skal rives til neste år.

 

Håkon: den hadde det vært artig å sett. jeg holder til på Holsnøy ca 40 min til Arna.. er det samme overbygg på den?? lurer litt på åssen overbygget så ut da den var ny.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nå er det lenge siden oppdatering her...

 

har vært veldig opptatt med båtpuss... har begynt og olje båten utvendig og innvendig, lakket teaken inne i lugaren, fått av alt bunnstoff og oljet ferdig under og tegnet opp vannlinjen på nytt. har ikke fått tatt noen bilder da kona har kameraet.. men det kommer det kommer...

Link to post
Share on other sites

Blir spennende og se hvordan det er blitt.. :smiley:

 

Har du funnet ut noe mer om hvordan du skal lage oppsettet med fjernstyring av stigningen på propellen? Dette er veldig interessant for meg da jeg håper på å få gjordt noe sånt i min båt også.

 

Kontrollboksen, kjøpte du den på maritim?

Link to post
Share on other sites

En liten oppdatering:

 

p1060678.jpg

Kjøpte meg litt stæsj igår... tenkte å få bygget meg fjernstyring av omstyringen til propellen. Noen som har noen ideer på hvordan?

 

Jeg har laget fjernstyring til omstyring på en tilsvarende motor. Denne ble laget ved at det ble montert en arm nede på omstyringshendelen, Til denne armen ble det festet en standard teleflex styrekabel som gikk opp til en styresnekke ved styreposisjonen som ble betjent av lite plastratt med hurtigsveiv. Dette ble gjort for å få nok slaglengde på omstyringen. Du må også huske på at det må være nok friksjon i systemet til at stigningen holder seg konstant. Nomalt så må jo settskruen nederst på omstyringshendelen strammes for i forovergange for at ikke stigningen skal arbeide seg akterover. Har selv sett at en Sabb 2G har slått seg over fra full fart forover til full fart akterover. Dette medførte at akselklossen gjenget seg fremover på akselen slik at propellen ble låst i akteoverstilling.

 

MVH

Fiks

Link to post
Share on other sites

Ja det er netopp dette med slaglengden som gjerne blir ett problem. Men på Sabb G, er det jo hurtigomstyring (90graders tørn). Dess mindre armen på omstyrinshendelen er dess mindre slaglengde trengs. Derimot med mindre arm trengs det mer kraft for å skyve. Det må regnes på før det settes isammen. Men det burde jo gå an...

Link to post
Share on other sites

Hendlen er kjøpt på maritim ja. kjøpte en med lange hendler for mer moment. på denne typen er det flere steder hvor man kan feste kontrollkabler. det blir en kontrollkabel til gass og to til omstyring.

 

jeg tenkte å sveise på ett sykkeltannhjul nederst på omstyringshendelen og legge et sykkelkjede som jeg deler i to og en kontrollkabel i hver ende. da blir det slik push and pull system. og omstyringen kan reguleres ved større/ mindre tannhjul. dette burde også holde omstyringen ganske bra på plass tenker jeg..

 

Har ikke så veldig lyst på to ratt... det passer bedre i en sjark syns jeg da... :crazy:

Redigert av Malvin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...legge et sykkelkjede som jeg deler i to og en kontrollkabel i hver ende. da blir det slik push and pull system. og omstyringen kan reguleres ved større/ mindre tannhjul.

 

Interessant tankegang som jeg også har puslet litt med, men aldri kommet lenger enn til teori-stadiet.

 

Hvis jeg forstår deg rett så skal du bruke denne her...

p1060678.jpg

...og bruke BEGGE spakene til omstyring. Kontrollkabel i hver ende til sykkelkjede og andre enden i HVER sin spak her? M.a.o.:

 

- Når f. eks. den "røde" spaken dyttes forover so går den "svarte" spaken automatisk bakover.

 

- Når man da skal reversere denne bevegelsen så må man dytte den "svarte" hendelen forover og den "røde" spaken går da (av seg selv, fordi kjettingen går rundt sykkelkransen) bakover - tenker vi likt nå?

 

Spennende med dette. Jeg har også mange teorier, men de fleste strander på tregheten i omstyringen og å finne en kabel som er sterk nok til å "dytte" omstyringshendelen. Alle kabler, eller i hvertfall de fleste, vil greie å "dra" - da er belastningen kun på selve vaieren, men å "dytte" setter krav til strømpa og å fastgjøre den riktig, ser du...

 

 

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Ideen ser i utgangspunktet brukbar ut, men du bør kansje sjekke følgende punktet først:

 

1. Hva er slaglengden i kontrollboksen, dette bestemmer diameteren på tannhjulet. (Slaglengden blir ca. 0,71xdiameteren på hjulet)

2. Kommer dette tannhjulet over dørken og evt. hvor høyt over dørken blir dette mht. føring av kabler.

3. Se også litt på Sabb sitt originalopplegg for fjernkontroll. Der ser det ut som om en bevegelse på fjernstyringshendelen på ca 180 grader blir overført til en bevegelse på ca. 90 grader på omstyringen. Dette er nok mulig å få til med en enkel teleflexstyring med spak i stedet for ratt. F. eks diameter på hjul i styresnekke på ca. 100 mm med tilhørende arm på reverseringen på 200 mm.

 

MVH

Fiks

Link to post
Share on other sites

Begynte på styreposisjonen idag. :flag: Artig å bygge opp litt igjen ikke bare rive ned.. :crazy: Ble ikke helt ferdig da men jeg er fornøyd med åssen det ble.

 

Noen bilder:

23062009314.jpg

 

23062009315.jpg

Plass til mange instrumenter!!! Vajerstyringen skal byttes så fort som mulig er tung som en ..... på roret... :eek:

24062009316.jpg

Kontrollboks på plass

24062009318.jpg

Her kommer kontrollkablene til omstyringen til å bli festet. og et tannhjul rundt stangen. har 4,5 cm vandring hver vei på kablene..Håper det holder :sweat:

24062009317.jpg

Kontrollkabel til gassen også:

24062009319.jpg

 

24062009320.jpg

Fortsatt litt arbeid som gjenstår. må jo ha sete også.... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...