Jump to content

Min Ukjente Selco


johnsen

Recommended Posts

https://baatplassen.no/i/baatdb.pl?db=defau...;view_records=1

 

Min selco båt. Det er alt som kan sies egentlig om den, siden den er helt uten papier og annen informasjon annet enn at den antakeligvis er fra 50-60 tallet. Jeg er i full gang med å restaurere den!

 

Noen som aner noe om type , m.m.?

 

Bilde

 

Bilde

 

 

Hilsen en ung Astrid Johnsen :sad:

 

Sorry at bildene ble litt herpa, fersk på forumet også da...

Link to post
Share on other sites

Denne var så "harry" (missforstå meg rett) at den blir en kuriositet og en perle når den en gang fremstår som ny :-)

 

Det var Otto Scheen som konstruerte mange av 14 foterne til Selco. Mulig dette er en Seltwin, men er ikke sikker da jeg aldri har sett en slik før. Motoren er meget sprek. Den er så vidt jeg husker tresylindret, og var i sin tid en av de raskeste i sin kategori.

 

Lykke til med arbeidet.

 

B.

Marna

Link to post
Share on other sites

Har sett på blocket.se flere ganger jeg også, men har fortsatt aldri sett noe lignede som denne her. Det som er så spesielt er "vingenge" bak, som ser akkurat ut som de på gamle slådde amerikanere av noen biler! Og langs sidene på båten er det også et par vinger som er bygd. Ser ingen tegn på at noe av dette er blitt bygd på senere, så det må vel være orginalt da.

 

Bilde

 

 

Bilde

 

 

- A. Johnsen

Link to post
Share on other sites

Mannen som min venninne opprinnelig fikk den av, mente at det var en Selco. Noen som tilfeldigvis har sett den og som har greie på båter har kommentert at det mest sannsynlig er en tidlig tidlig Selco. Men jeg kan jo ikke være skråsikker selvfølgelig, men jeg håper det er en selco. Men hvis det ikke er det så hadde det jo forklart hvorfor jeg ikke finner maken!  :smiley:

 

- A. Johnsen

Link to post
Share on other sites

Sjekk denn linken, kansje du finner noe  :smiley:

 

http://home.online.no/~cepe/fjord/

 

Har noen info om noen av de båtene som er lagt inn på denne siden tenker jeg at webmaster for dette prosjektet ville blitt glad :flag:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Denne var så "harry" (missforstå meg rett) at den blir en kuriositet og en perle når den en gang fremstår som ny :-)

 

Det var Otto Scheen som konstruerte mange av 14 foterne til Selco. Mulig dette er en Seltwin, men er ikke sikker da jeg aldri har sett en slik før. Motoren er meget sprek. Den er så vidt jeg husker tresylindret, og var i sin tid en av de raskeste i sin kategori.

 

Lykke til med arbeidet.

 

B.

Archimedes 450? Er tresylindret og var en svært god motor, det er brukt mye rustfritt

og alu.legering som ikke irrer så lett.

En enkel motor som det går an å skru på, det går faktisk an å komme til på komponentene... :flag:

Undervannshuset var spesiellt; splittet horisontalt og boltet sammen.

 

En eller annen svenske overtok delelageret for Archimedes/Penta og Volvo Penta (påhengere)

 

Det var en svakhet i undervannshuset; en pinne som funker som aksel for gaffelen

som driver dogclutchen kan løsne og dras inn i drevene med havari som resultat.

Dette bør lett kunne unngås ved å sjekke vandringen for denne pinnen og evt. montere

splinter/segeer e.l. for å holde den på plass.

 

Husker ny drevsats kostet 5700,- , men man kunne også få nytt undervannshus

(med drevsats og alt mulig inkludert) for 5200,-.

Besynderlig prising   :smiley:

 

Den båten er så spesiell at den absolutt bør restaureres skikkelig og legges inn på lista til Unesco og Det Norske Fartøysvernet  :flag:

Link to post
Share on other sites

Tja om det er en Selco er jeg ikke sikker på, men det er noe som sier With over båten.. kan det være den nedangående stripen som gjør det kanskje?? Er omtrent så usikker som det går an men det kan jo være verdt en sjekk??

 

 

Mvh

 

Pjolter

analog fra hytta

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Pfhu.. Begynner å bli trøtt nå kjenner jeg, sommerferie tar på altså!  :wink:

 

Men jeg har lett litt etter With båter og etter forskjellige modeller, og jeg kan si meg enig at de kanskje har noe av de samme trekkene som båten min. Men jeg holder fortsatt en knapp på at det er en skjult Selco skatt som har bestemt seg for å stå opp igjen..  :smiley:

 

Men jeg ser jo muligheter for at det KAN være et annet merke, så jeg er fortsatt veldig takknemlig for flere innspill! Kjempebra med responsen jeg har fått, jeg skulle jo ha funnet frem til denne siden for lenge siden!

 

Jeg legger ut noen flere bilder, just in case noen ser noe de tror har sett før!

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Tror neppe det er en With.

De startet som trebåter og glassfiber-utgavene som kom senere var ganske så konservative i formen.

Det var først med Dromedillene han lanserte utadisjonelle konstruksjoner.

Tviler også på at det er Selco.

 

Tipper at den er av engelsk, evnt.  amerikansk opprinnelse. :smiley:

 

PS: Har tillatt meg å justere bildene litt  :wink:

Link to post
Share on other sites

Tror neppe det er en With..........

Tipper at den er av engelsk, evnt.  amerikansk opprinnelse.

Enig med Ingar - With hadde aldri slike "utsvevende" former!

 

Bilde

Derimot er sammeligning av båtens akterende med "vingene" bakpå Chevrolet-Bel Air?? fra slutten av 50-tallet noe man lett kunne bli enig i ......døm selv!

Bilde  :smiley:


Forresten, for de av dere som "digger" gamle Chevy'er! Her er en samler-link: http://www.fedrelandsvennen.no/tema/amcar/chevy.html

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Neppe bilde av Chevy Bel Air 1959.  Ser ut til å være en Cheyvy Biscayne 59.

 

Bel Air hadde "vertikale finner" t o m 1957, "skrå finner" fra 1958, og "finner med knekk" og 10 - ti - runde lamper bak fra 1960.

 

Biscayne og Impala hadde den typen "horisontalel finner" som ligner på Selcoen.

 

Bel Air må for øvrig sies å være mindre interessant etter 1957.  Det var grom-året.

 

Anyway, Selcoen var virkelig morsom.  Det demrer for meg at jeg har sett noe slikt "live" i Tønsberg-skjærgården i beg av 60-åra.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Gamle Hulda så denne båten i barndommen. Jeg vil tro at den er fra mellom 1955 og 1960. Det var nær etter den 2. verdenskrig og jetjagerene, Koreakrigen. Sabre, og alle de andre. Ser man på bilbildene fra denne epoken, som vist av tidligere innsendere, skulle alt ha vinger og luftinntak i fronten. Sistnevnte passet dårlig på en båt.

 

Vil tro at unge Astrid sitter på et tidlig klenodium av "tupperware". Ikke det at dette er noen Rembart, men allikevel, noe å ta vare på for ettertiden... Kan umulig være mange igjen fra denne tidlige tiden.

Link to post
Share on other sites

Båten min ligner jo på en prikk bak som den impalaen! Så den har nok amerikanske røtter ja.

 

Morsomt å se at så mange likte båten og er interessert i prosjektet mitt. På mandag skal jeg ta en ringerunde til forskjellige sandblåsere, så da håper jeg at båten snart er klar til støping i løpet av neste uke! ( det vel lov til å håpe...  :flag: )  Også blir det lakkering, og innredning. Kanskje kanskje rekker båten å komme i vann i løpet av sommeren? hvem vet...  :cryin:

 

- Astrid  :flag:

Link to post
Share on other sites

Ja! det stemmer, den er jo helt lik  :flag: wohoo... og så fin den er.. åhh... perle altså!  :yesnod:

 

Flotters, men da er vel egentlig mysteriet løst da. Det er en Selco fra 1960. Jeg skal maile han som stod i bladet idag, og høre om han sende litt bilder og det har får av informasjon til meg også. Da blir jeg glad!  Ahh... kjenner en liten lettelse over at båten faktisk er en norsk skatt   :smiley:

 

- Astrid Johnsen

Link to post
Share on other sites

kremt. ikke for å være kresen eller noe her nå, men jeg vil heller karakterisere selco'n som en klassiker, en skjult skjønnhet eller en nostalgisk båt av de sjeldne...  :blush:

Heller det en harry-stempelet! ( selv om jeg ser jo at den er kjempeharry med de vingene og sånnt bak da, men ha litt respekt for gammelt design da!  :wink:)

 

På mandag i neste uke er det sandblåsing, hvis blåsern holder avtalen sin da! Også håper jeg på at glassfiber-folka ikke tar ferie med det første. Er jeg heldig da, så går alt slag i slag nå!

 

Han ville ikke si en pris før han hadde sett prosjektet, noen som vet sånn ca hva det pleier å koste sånne sandblåsings-operasjoner?

 

Gleder meg som den ungen jeg er!  :lol:

 

Over og ut fra Johnsen!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...