Jump to content

Min Ukjente Selco


johnsen

Recommended Posts

Bilde

 

Her er et bilde fra da jeg skjærte opp resten av dørken. Lager en idèe om hvor råtten det var under der.

 

Jeg trenger også litt hjelp til å avgjøre hvordan belegg jeg skal ha på dørken. Om jeg skal ha teak (veldig dyrt da..) eller noe annet rimeligere og mer praktisk belegg. Noen som har noen ideer?

 

PS: kanskje admin kan fikse dette bildet til rett størrelse også?  :blush:

Link to post
Share on other sites

Om jeg skal ha teak (veldig dyrt da..) eller noe annet rimeligere og mer praktisk belegg. Noen som har noen ideer?

Uansett hva du skal ha på dørken bør du nok starte med å lage den i kryssfiner dekket med glassfiber.

Og med et sklisikkert belegg på dette. (f.eks. topcoat strødd med sukker/salt).

Tror nok dette er nok jobb for i år.....   :seeya:

 

Ville også vurdert om det er mulig å heve dørken så mye at båten blir selvlensende.

 

Ellers så er vel Batdilla vår ekspert på restaurering av Selco, har du sett på det han har lagt ut om dette?

Hvorfor skal du sandblåse? Pga plastpest?

 

(Har fikset bildet. Hvis det er Paintshop du bruker så benytt "Resize all layers".)

Link to post
Share on other sites

...så da håper jeg at båten snart er klar til støping i løpet av neste uke!

Først: Velkommen i Selco klubben :seeya:! Artige båter med interessant historie. Kanskje spesielt interessant for meg, siden grunnleggerne av Selco kom fra mine hjemtrakter. Jeg er nysgjerrig på dette med støping av bunnen i båten din. Ser i erfaringsdatabasen at du planlegger å sette bort støping av ny bunn. Har du innhentet noen pris på hva dette vil koste fra de som skal gjøre jobben? Prisoverslag? Grunnen til at jeg spør, er at jeg vet av egen erfaring at en slik jobb ville jeg ikke gjort billig. Materialkostnaden er en ting. En annen ting er all tiden som går med, hvis det skal gjøres ordentlig. Du har kanskje lest Dagbok prosjekt fjerne skum - bygge ny dobbeltbunn? En ting til: I tillegg til at du aller helst bør søke etter en fastpris på støpejobben, bør du også sette deg litt inn i hvordan de har tenkt å bygge opp igjen bunnen. Det er mange måter å bygge opp en bunn som utenfra ser OK ut når den er ferdig støpt. Men konstruksjonsmessig kan det skille mye. Er du usikker på konstruksjonsmetoder, kan du godt poste det du finner ut her i tråden, så får du sikkert kommentarer og innspill på om det er OK eller ikke.
Link to post
Share on other sites

Stemmer det, så det var ikke no problem å få de fra hverandre. Litt lettere å komme til når jeg skal arbeide der også, nå som de er separerte. I første omgang var tanken å bygge den opp igjen til nogenlunde slik den så ut på 60-tallet. Men det var med to seter foran og en sofa bak. Siden båten er ganske så smal og liten innvendig er jeg heller fristet til å bygge den om litt mer praktisk. Skal vel ha litt venner med, og for fiske, bading evt. overnatting osv osv. Men dette er jo i mine øyne en "skatt", så den Burde strengt tatt blitt bygd opp igjen som ca orginal... Men allikevel så tror jeg at jeg vil få mer glede ut av den hvis den blir mer praktisk altså... hmm...  :seeya:  

 

Har litt problemer med å bestemme meg her.  :seeya:

Link to post
Share on other sites

Hei Johnsen!

 

Desverre så hadde jeg ikke maken Selco :cryin: min var nok litt nyere!

Bildet er for illustrasjon da min var litt anderledes i farger!

Vinger på denne også, men ikke lik desverre!

Selco Selspeed tror jeg? På den sto det en Chrysler 75 hk.(livsfarlig)

Bilde

Link to post
Share on other sites

Dette er min selco, Den er nesten helt lik som din.. Noen detalj forskjeller.

 

http://img57.photobucket.com/albums/v173/S...rrent=baat2.jpg

 

Det er bare 2 bilder foreløpig.

 

Jeg er han som stod oppført i båtmagasinet.. Jeg aner ikke hvordan jeg har fått bildene mine dit men her er de bildene jeg har  :cool:

 

Jeg tar flere bilder senere.

 

Ps: ønsker meg orginal motor

Link to post
Share on other sites

Kanskje det er DENNE?

Samlarobjekt ”Elvis-båt” - Fibercraft -59

Floridabyggd sportbåt med vingar. En av de första plastbåtarna.

Endast för entusiaster eller muséet. Behöver handpåläggning.

Orust 0707-185951

 

Desverre ikke noe bilde der......... :nonod:  årstall og "vinger" kan jo stemme. Dette er en "far shot"!

 

http://www2.blocket.se/view/2839478.htm?l=0&c=1&city=0

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Go' morgen ja!

 

Har ikke vært så mye referater i det siste, for jeg er på gården til besteforeldrene mine i Hedmark hvor også båtprosjektet er. Og det er litt vanskelig å komme seg på nettet her...

 

MEN prosjektet siger fremover veit du. Hadde avtale med en sandblåser som skulle ta båten innvendig på mandag forrige uke og samme dag skulle vi legge ny dørk. Meeeen han hadde vissnok ikke tid den dagen allikevel, så han sa han skulle ta det på torsdag! Meeen han hadde ikke tid da heller sa han , så det måtte bli etter helgen som var. Da var jeg passe irritert og gretten på typen så jeg ringte et annet sted som virket litt mer seriøst, og de skal ta den for en billig penge på tirsdag (imorgen). Så da håper jeg det ordner seg! Ellers har det vært kjempedårlig vær med bare regn, regn ,regn!  :flag:    Men jeg har laget ny dørk av finèr-plater som jeg har skjært til i bunnen som er klare for glassfiber. Først så kjøpte jeg 15mm plater, men dette viste seg jo å være ALTFOR tykke! og de var svindyre!  :confused:

kjøpte en plate på 2mx1,2m også fikk jeg bare brukt en liten del av den til akterveggen! huff...

Så jeg kjøpte senere en 4mm plate, virker veldig tynn men det er jo glassfiberen som blir det solide her da. Trenger finvær for å legge fibern også tror jeg, for vi skal holde på ute, og da er det kjipt om det pøsregner!   :confused:  

 

Forøvrig skal vi hente den nye vindskjermen på Hamar idag. Var heldig og klare å sjarmere meg til halv pris!  :confused: hehe...

 

FOr å oppsummere: imorgen er det (forhåpentligvis) sandblåsing. HVis det er fint vær legger vi kanskje glassfiber også imorgen. (kanskje kanskje, litt avhengig av at noen med førerkort kan kjøre meg dit..) Ny vindskjerm kommer idag. Og når dørken er lagt, så skal jeg forsterke litt selv på overdelen bl.a.   Så blir det mer pussing. Så blir det lakkering. Så blir det stoler, sofaer, ratt og instrumenter.   Også er vel sommerenferien over for lengst, så motoren kan vi snakke om neste år!  :sad:

 

Over og ut , fra Astrid!   :smiley:

Link to post
Share on other sites

Flott at du orienterer om prosjektet Astrid!  :confused:

 

Men 4mm blir nok for spinkelt for dørken.

Glassfiberen du legger oppå er bare for å gi fineren et beskyttende lag, den har svært liten avstivende effekt.

Enig i at 15mm er for mye, men du må bruke 9 eller 12mm.

Selv benyttet jeg 9mm på den With'en, da er det avstivninger for hver 30. cm på undersiden.

 

2 eller 4mm går fint på f.eks. mindre skott (vegger) som ikke er utsatt for noen trykk-belastning.

 

Ellers er den vanlige feilen at man gjør det for solid og derved tungt.

Link to post
Share on other sites

Shalom!

 

Igår begynte vi å støpe!   :flag::lol: Wohooo!

 

Men la meg fortelle hele historien først:

 

- Tirsdag: Etter  ha ventet over 2 uker på sandblåsing så hadde vi avtale med en som skulle ta det på tirsdag. Vi dro dit og vi dro tilbake. Vissnok var han litt skeptisk til å blåse båten pga glassfibern. Han var redd for å ta for mye og ødelegge , men også fordi det kom små "hull" som ville bli til luftbobler når vi skulle lakkere innvendig. Altså ikke bra. Så vi dro til glassfibermannen og la frem saken og det endte opp med at jeg måtte slipe båten med vinkelsliper i to dager. uff.... det vil jeg helst aldri gjøre igjen!  :flag:

 

Onsdag: Altså igår, så begynte vi å støpe hos mannen etter at jeg hadde slipt ferdig. Men plata var litt (kremt) unøyaktig skjært av (kremt) noen.... Så får å få plata til å ligge så la vi fiber rundt kantene først og lot dette stå til å tørke. Vi var ferdig sent igår skjønner dere.. Vi la også inn glassfiber bak akterveggen og la plata med trykk stå over natta også.

 

Idag: Nå drar vi for å fortsetter vi med støpingen. Han skal sprøyte det hele. Også skal jeg tusle og tette MASSE hull langs toppkanten, etter masse naglehull!

 

Men nå må jeg stikker! Adios

 

:flag::wink:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ja, da er jeg hjemme fra årets ferie! Klar til å rapportere hva som har skjedd med båten i det siste. Som sagt begynnte vi å støpe og vi er nå ferdig med dørken og akterveggen. De er begge dekket med glassfiber og ser meget fine ut. Gjenstår litt småpussing på dørken for å få en 100% fin og slett overflate. Og ellers litt mer støping langs kanten på båten, tette mange hull, forsterke dekket osv osv.. dette begynner jeg med denne uka her!  :seeya:

 

Men her er masse bilder fra hvordan støpingen foregikk:

 

 

Bilde

 

Båten ferdig slipt på de stedene som det hastet. Sandblåseren tørte ikke å blåse den, så jeg måtte ta saken i egne hender! DET gjør jeg helst aldri igjen!  :flag:

 

 

Bilde

 

Her står akteveggen og herder. Glassfibermatter og polyester bak en 15mm tykk fineer plate. av den typen UTEN brun overflate, altså den vannsikre. Hvis man bruker den vil glassfiberen ikke ta tak i plata.

 

Bilde

 

Her har vi støpt litt rundt kanten på plata for å holde den rolig og for at den skal ligge fint og flatt. Steinene er til for å holde plata nede mens glassfibern herder.

 

Bilde

 

Ferdig herdet rundt kantene.

 

Bilde

 

Boret hull langs midten av båten hvor det går en kanal under. Boret bare hull i plata, ikke kanalen altså.. Gjorde det for at vi kunne legge glassfiber der også imellom så plata blir holdt ned mot kanalen. Smart

 

Bilde

 

Her sprøyter vår mann, Terje, på glassfiberen og polyesteren samtidlig gjennom en "pistol"

 

Bilde

 

Her har han begynnt på dørken

 

Bilde

 

Bilde

 

Og det ferdige resultatet! Det ble kjempefint! kjempedolig og kjempe tryggt!  Alt av det han sprøyta på båten tok omtrent 10 min tror jeg!  

 

 

Jeg har fått kjempemye hjelp av flinke dyktige folk som absolutt vet hva de driver med! de har lang erfaring med dette, så jeg var alltid helt trygg på at de visste hva de gjorde.   Planen var også at jeg skulle gjøre ganske mye av arbeidet selv, så utgiftene ikke ble så himla høye og dette fikk jeg også lov til. Jeg fikk lov til å se på dem mens de arbeidet, og sånn lærte jeg veldig mye om glassfiberjobb. Hvordan man skal legge på fiberen, hvordan rulle, hvor mange lag, hvor lang tid før det herder osv osv. Alt dette fikk jeg svar på og mer til. De har tilogmed tilbudt meg å komme tilbake til dem når jeg skal fortsette å støpe selv på dekket etc ect, så skal jeg få en liten arbeidskrok hos dem og kjøpe polyester og glassfiber hos dem. Da blir alt mye billigere og kvaliteten mye bedre enn hvis jeg skulle ha kjøpt på Biltema eller Torshov! så jeg priser meg lykkelig over at jeg fant disse gutta, og over alt det de har lært og hjulpet meg!   :wink::cheers:

 

Over og ut for denne gang!    Hilsen Astrid!

Link to post
Share on other sites

Helt  klart Impala med Archimedes Penta. Det er til å få tårer i øynene av spør dere meg.

Tviler på at det er Selco,noe sånt som det her har kan jeg ikke huske å ha sett før.

Også tviler jeg på om den er amerikansk også,uten at jeg vet hvorfor. Hva med å lete etter røttene i Danmark og Sverige?

Link to post
Share on other sites

Hadde en With 15 m/hard-top en gang, tidlig 60 talls. Denne hadde både bølgeavviseren (randa på siden) og en tanke vinger bak. Dog ikke så utpregede som denne. Bunnen var i allefall akkurat like flat!

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Spennende. Artig at du legger ut bra med bilder. Jeg lurer meg på en ting: Hvordan så bunnen i båten ut før plata og støpen som utgjør dørken ble lagt på? Jeg tenker da på avstivinger. Bygde du inn avstivinger selv, eller var det avstivinger (stringers o.l.) der fra før som ble ansett å være nok?

Link to post
Share on other sites

Har du tenkt å sette på noen mulighet for enkelt å kunne inspisere/lense det som evt. måtte bli av vann i rommet under dørken? Om det er tett nå, er det ikke umulig at det kan bli ettermontert ting senere som åpner for inntrenging av vann. Da kan det være kjekt med mulighet for å sjekke ståa og evt. kunne lense ut vannet. Selv så satte jeg inn inspeksjonsluker helt akter og helt framme i baugen. I tillegg har jeg en luke midt i båten slik at rommet under dørken brukes til oppbevaring av fendere, anker og årer.

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

hoisann ja!

 

da er jeg igang med prosjektet igjen! dessverre var vinteren hard og kald, så det ble ikke gjort noen ting. Og på grunn av et bobleprosjekt (-67 mod) så har jeg nok desverre kommet litt seinere igang enn jeg burde! Men bedre sent enn aldri! ferdig blir jeg vel uansett en dag.. :wink:

 

Skal poste noen bilder av prosjektet slik det er idag, og legge ved fremtidsplanene som skal gjøres. Ellers er det godt å være på banen igjen, og håper jeg ikke blir bannlyst pga lite deltakelse i vinter... :rolleyes:

 

Over og ut fra Johnsen! :seeya:

Link to post
Share on other sites

At det er en selco er det ingen tvil om, Den første båten jeg kjøpte (tilbake i 84) var helt lik denne. Hadde en 25 Hk Evinrude på denne.

 

Hvor har du fått tak i denne?? er identisk med min førstebåt..

Eneste som ikke stemmer er railsa fremme på dekk, men disse kan være ettermontert. Bodde da på Heistad i Porsgrunn, solgte båten i 1986 til en pensjonist i Skien

Redigert av celzeron (see edit history)

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...