Jump to content

Alternativ til gjestehavn i Bergen


Tallisman

Recommended Posts

Skal begynne Båt ferien i uke 30 og i den forbindelse regner jeg med att det blir ett anløp i Bergen Men etter og ha sett på web kamera som viser bilde over vågen ser jeg att det vanligvis er mange Båter. Flere som ligger utenpå hverandre. Så derfor lurer jeg på om det finnes andre alternativ som ikke er så langt i fra Bergen By. Er det noen som skulle få behov for en Båtplass som ett alternativ til Haugesund

i uke 30 31 og 32 så er det bare og sende en mail.

Link to post
Share on other sites

Helt inne i vågen er det alltid mange båter, helt ytterst på Bryggen er det mindre båter. Du kan også ligge innerst ved første piren på østsiden når du kommer inn, der er det fredligere i forhold til nattelivet.

Skal du velge andre steder rundt Bergen er kansje Askøy ett alternativt, ett rolig og fint sted er Kollevågen, der går det også buss inn til byen, tar noen kvarter. Kleppestø kan også besøkes, god bussforbindelse fra kaien, eller hvorfor ikke ta Snarveien (katamaran).

Link to post
Share on other sites

Strusshamn på Askøy er et godt alternativ. Stille og rolig havn både når det gjelder støy og vind. Gjestehavn med et lite kjøpesenter ca 300m fra havnen. Dieselfylling. Stadig flere "oppdager" denne fine havnen.

Gode bussforbindelser til Bergen, turen tar ca 20 minutter.

 

Har Bergen en gjestehavn for småbåter? At en by som Bergen ikke har bedre forhold å tilby gjestnde båter er alt for dårlig.

Jeg kårer Bergen til den dårligste havnen for småbåter.

Redigert av hei (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg låner denne tråden litt.

 

Ser man nevner vågen i Bergen og alle båtene der. Jeg lurer på hvordan dette fungerer. Er det bare å legge seg utenfor en båt som ligger der eller finnes det noe system for dette? Man må også betale for å ligge der, hvordan fungerer det?

Link to post
Share on other sites

Man legger seg utenpå en passende båt om det ikke er ledig mot kaien. Kan jo være greit å ta en prat med båtene som ligger der om når de skal ha avgang. Om det ikke er folk der så sørg for at ditt telefonnummer er synlig slik at de kan få tak i deg om de skal gå. Ellers er det praksis at en går over fordekket til båtene innefor når du skal på land. Stilettheler, bikkjer o.l er lite populert !

 

Det er betalingsautomat på Zachariassbryggen, skal du ha strøm (kun på denne bryggen du får dette) må du betale da el. uttakene er samkjørt med automat. Resten av kaiene er det også betalingsplikt på og dette kan betales på samme automat. Men jeg antar at det om sommeren også er havnebetjenter som tar imot/sjekker betaling. Utenom sesongen når vi gjerne overnatter en gang i blant er ikke jeg så veldig flinke til å huske på havneavgiften medmindre vi skal ha strøm. Har aldri møtt noen havne betjent som har sjekket dette da.

 

Synes personlig at det er en skam for Bergen at vi ikke har et bedre tilbud å gi båtturistene en det vi har med tanke på antall kroner som de legger fra seg i havneavgift. Se foreksempel på hva Stavanger og Florø har fått til. Vi kunne hatt tilsvarende anlegg i området mellom blomstertorget og Zachariasbryggen om det hadde vært vilje hos havnevesenet til å satse på båtturister.

 

Solheimsviken kan på mange måter være et vel så bra sted å ligge om en ønsker ro og fred men jeg vet ikke eksakt hvor gjestebryggene ligger her.

 

Som nevnt i en annen tråd synes jeg Strusshamn er et en fin havn!

 

Men velkommen skal Dere være. :flag:

Link to post
Share on other sites

støtter frk.fryd sitt forslag:på barbord side rett aktenfor der de store cruiseskipene står er det en molo som det er betydelig mindre støy i fremfor helt inderst ved zachen

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Lå to netter i Bergen i forrige uke og må jo være enig, det er en skam at Bergen ikke kan tilby bedre forhold. Det er jo smått fantastisk å kunne gå så langt inn i Norges nest største by, men du føler deg ikke særlig velkommen når prøver å gjøre det beste ut av fortøying mot digre lastebildekk. Spesielt er det kjiipt når det er helt fjære sjø og fendrene fort kommer under dekkene. Da er det godt å ha skikkelig kulefendre... Ta deg god tid, sveip et par ganger så dukker det opp et egnet sted, vi var heldige å havnet innerst mot brygga (særs praktisk med barnevogn+++), men det blir en del tråkking på dekk...

 

Vi la lapp fra morgenen av når vi skulle dra og skrev at vi ville dra kl. 1600, dermed var det ingen båter utenpå oss når vi kom tilbake fra Fløien, det var flott. Andre steder lå det 3-5 utenpå hverandre så det var nok smart, ellers ville det nok blitt vanskelig å komme seg avgårde når vi hadde tenkt. Det er nok lettere å finne folk i båtene om morgenen, men så vil en jo dra mest mulig ut av Bergen og jeg må si at det var flott å komme inn til Bergen, men deilig å seile ut igjen og endelig få nyte roen igjen, men i drittværet var det supert for både barn og voksne å være i Bergen, Istid 3, McDonals, Akvariet, Fløien, masse butikker og kaffeer:) det gjorde turen vår variert og fin så all ære til Bergen for det, men hvorfor må det være så kummerlig å ligge der med båt?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i det dere skriver om småbåter og Bergen havn, har aldri tenkt på det før jeg nå fikk båt. Kanskje det hadde vært lurt å gjøre noen fremstøt mot kommunen, da mener jeg den politske biten. Kanskje fått BT eller BA til å skrive en artikkel om dette. (Hvis det ikke er gjort da)

 

Hva mener dere burde gjøres? Jeg har sett slike flyte brygger som går ut fra kaien hvor man kan førtøye på hver side. Dermed kan man gå i land i midten mellom båtene hvor brygga går. Så dette i Stavanger tidligere. Burde være plass til noen slike inne i vågen i Bergen.

Link to post
Share on other sites

ligger nå fortøyd i Bergen langt ute på Bryggen uten tilgang til strøm kaien er kledd med store svarte fendere så dette er noe av de dårligste jeg har sett når dett gjelder gjestebrygge i en norsk By. synes rett og slett att det er en skam når en tenker på hva alle båtturistene legger fra seg av verdier . Men det ser ut for Havnevesenet tenker hvorfor legge noe tilrette for båtturistene di kommer jo alikevell . For og få noe til og skje her så burde alle Båtfolk holde seg vekke til Forholdene blir Tilfredstillende og i tillegg sende en mail til Havnevesenet og klage. En ting har jeg for min del klart for meg mitt opphold blir ikke Langvarig.

Link to post
Share on other sites

Nå må ikke gjestene i Bergen glemme at kaien ut over Bryggen er ment for handelsflåten resten av året. I vinterstormene kan man oppleve at hele bryggesiden er fyllt opp med fiskebåter og supplybåter.

Men det kunne godt vert strømuttak langs bryggen likevel.

Link to post
Share on other sites

Frøken fryd: Det er jeg helt enig i. Der man skulle forvente et opplegg må være innerst i vågen. Men nå ser jeg at man dessverre legger relativt store båter innover i vågen. Mener å huske det "romskipet" som lå der før i sommer lå ganske langt inne. Egentlig burde det vært opplegg for småbåter fra innerst i vågen og helt ut til Statsråden.

 

Hva med å legge seg på andre siden da mot Nordnes? Der er nok ikke strøm, men man er sentralt og forholdsvis alene etter det jeg har sett.

Link to post
Share on other sites

Egentlig burde det vært opplegg for småbåter fra innerst i vågen og helt ut til Statsråden.

Her er jeg ikke enig. For det første er det nyttetrafikk 12 måneder i året som benytter disse kaiene mens småbåtrafikken kun er her i stort antall 4. I tillegg har Bryggen et visuelt bilde å ta vare på med tanke dets historiske verdi.

 

Men at noe kunne vært gjort bedre en dagens tilfelle f.eks i en av hopene på Nordnessiden eller i området Zachen-Blomsterorget som er mitt forslag er helt sikkert men havnevesenet har ingen vilje til å satse på småbåter :smash:

 

Du vil nok finne litt roliger plasser utover Nordnesiden men forvent å måtte klatre på høye svarte fendere samt klare deg uten strøm og vann. For ikke å snakke om dusj eller vaskemaskin! Selvfølgligheter i andre gjestehavner :smiley: Men pumpe for tømming av septik finner du faktis i dette området :yesnod:

Bergen Havn er stor nok til at både nytte og småbåttrafikken kan få gode forhold!

Link to post
Share on other sites

Er vel enig i at å dra den helt ut til Statsråden er vel i meste laget. Men man kunne jo også kunne laget noe middlertidig for sommerhalvåret. Du skal ikke se bort fra at havnen kanskje fikk enda flere båter dersom opplegget var bedre og da trenger man bedre plass.

Link to post
Share on other sites

Helt innerst i solheimsviken er det endel flotte plasser.

 

Ligger rett ved "Kranen" utenfor Arenum messesenter. Dvs. under Puddefjordsbroen og følg kaiene på vestsiden/styrbord side innover, så er det gjestebrygger innforbi flytebryggene.

Flotte og relativt nytt bryggeanlegg.

 

Ikke så veldig langt til byen, kanskje 1-2 kilometer, men kort vei til butikkene opppe ved Danmarksplass og ikke minst Slakter Solberg for å bunkre litt skikkelig kjøttvarer.

Link to post
Share on other sites

Solheim Kjøtt :yesnod: for å være nøyaktig, byens beste!?!

 

Solheim kjøtt ja, der har jeg jo vert en gang for lenge siden. Husker Trond Moi hadde laget spare ribs på TV en dag eller to før, og jeg trålte Bergen på kryss og tvers etter ribs. Men de var utsolgt alle steder. Mulig flere hadde sett samme program :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...