Jump to content

Prosjekt: Nordkapp 16 m/bilder


Polarn

Recommended Posts

Har gått til anskafelse av en sliten Nordkapp 16 fot med en gamel Johnson 50 hk og henger

Planen er å pusse den opp biltema style.

 

Fargen liker jeg ikke, så den skal bli biltema blå med hvit stripe.

 

baat_og_motor_069.jpg

 

Kalesjen manglet stenger, dette skaffet jeg gratis av kar her fra BP :cheers:

Kom fra en Nidelv 24, så disse må tilpasses.

 

baat_og_motor_073.jpg

 

Her er den gamle traveren, en Jonson 50.

Den har i dag et problem med styringen, klarer bare å gi fullt rattutslag til den ene siden, hva kan være gaøt her?

 

baat_og_motor_074.jpg

 

Det som skal gjøres er:

 

Omlakkere båten innvendig og utvendig.

Tilpasse kalesjestengene.

Fikse styringen på motoren.

Fikse gasskonsolen.

Trekke om puter.

Sette inn turteller på motor om det lar seg gjøre på en så gamel motor??

Legge inn grått terrasse teppe på dørken.

Pusse opp det lille som er av treverk på denne båten.

Redigert av POLARN (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Sånn er det Koddis, TMD`n tar tid dessverre.

 

Sånn ble båten omlakkert med biltema blått skrog med hvit og grå stripe.

Stripa ble ikke heeeelt rett men shit au, synes den ble pen jeg.

 

nordkapp_16.jpg

 

Da var kalesjen på, men fremdeles ikke helt tilpasset.

Det blir neste på lista, deretter hadde det vært int å fått innspill på dette med styringen til motoren.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Det med styringa på motoren burde jo være en enkel mekanisk reperasjon... Se hvor det kniper og bender når du får en kompis til å vri på rattet..

 

Ps: Virker de nye videolinkene i signaturen min nå tro?

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Det har jeg ikke sjekket ut Nautilusen, har ikke vært på vannet siden jeg kjøpte den så det gjenstår å se. Noen som har noen skai rester til overs her tro?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Putene trenger ny skai ser det ut til, nytt er bestilt fra Maritim.

 

nordkapp_16_002.jpg

 

Innvendig trengte den en god vask før priming.

 

nordkapp_16_003.jpg

 

Fyttikatta å mye dritt det er i en gammel båt, gikk vel en 10 - 12 bøtter før jeg ble fornøyd.

 

nordkapp_16_006.jpg

 

Resultatet ble ikke så værst, da er det bare avfetting og maskering igjen.

 

nordkapp_16_008.jpg

 

La merke til at når jeg vasker det gamle faike treverket så kommer glansen tilbake, går det ann å polere det eller lakkere det med klarlakk for å få det blankt igjen?

 

nordkapp_16_007.jpg

 

Den gamle tanken har jeg planer om å bytte ut med to i plastikk, men for morro skyld skal jeg lakkere den blå med hvit og grå stripe som båten er utvendig.

 

nordkapp_16_010.jpg

 

Her ferdig avfettet og primet.

 

nordkapp_16_011.jpg

 

I morgen blir det avfetting av båten innvendig samt maskering og priming.

 

Planen er at overbygget innvendig blir blått og skroget blir hvitt.

Putene blir i hvit skai, samt grått terrasse teppe.

Redigert av POLARN (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

idag 10:38 Innlegg #1

Har gått til anskafelse av en sliten Nordkapp 16 fot med en gamel Johnson 50 hk og henger

Planen er å pusse den opp biltema style.

 

idag 11:00

Sånn ble båten omlakkert med biltema blått skrog med hvit og grå stripe.

 

Fantastisk hva du får til på 20 minutters tid!!!! :crazy:

Link to post
Share on other sites

hehe OSA, båten har jeg kjøpt i fjord høst og har stått på et lager siden den gang. Men hadde planer da om å lage en prosjekt tråd så jeg tok bilder den gang. Båten ble lakkert i våres, men det er først nå jeg har hatt mulighet til å sette alle mine krefter på den :cheers:

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Fargen og dekoren ble fin.

Har en samme båt som ligger i køen på "to do listen". Ser på dørken at det er en form for plate nedfelt i nesten hele lengden?

 

Hos meg er hele denne delen av dørken borte, så en ser rett ned på spantene. Trodde noen hadde kuttet bort den originale glassfiber dørken for å komme til spantene. Men disse båtene har kanskje ikke lukket skrog/dørk?

Står det originalt bare en plate skrudd fast i dørken?

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Det vet jeg ikke Jan E, ser meget orginalt ut for meg. Kan ikke se at dette har montert i ettertid. Tror jeg hadde reagert på dette, i såfall er det meget bra gjort.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Da er båten ferdig maskert, avfettet og primet.

12 timers tørketid ved 20 grader står det på boksen.

Nå målte jeg 26 grader inni båten, noen som har malt før 12 timer noen gang og hva ble resultatet av det?

 

nordkapp_16_0000.jpg

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Kjennes det tørt ut, går det sikkert greit!

 

Angående fake teak'en: Jeg har noen få vinduskarmer hjemme med slike plater. Jeg har forsøkt forskjellige stoffer for å få dem fine igjen, uten noe særlig resultat. Voks, teakolje, Polytrol m.m. Så, for et par måneder siden, sølte jeg litt Locobase (fettrik fuktighetskrem) i karmen. Det ble riktig pent, så nå er alle karmene smurt inn med dette og deretter polert rene igjen. Etter to måneder ser det fortsatt flott ut. Så prøv Locobase, men pass på at ingen ser deg! De kan jo tro det er du som er Loco... :lol::lol:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hos meg er hele denne delen av dørken borte, så en ser rett ned på spantene. Trodde noen hadde kuttet bort den originale glassfiber dørken for å komme til spantene. Men disse båtene har kanskje ikke lukket skrog/dørk?

Mulig det varierer, men min har lukket dørk. Riktignok har den en avlang, rektangulær luke mellom seterekkene, men selv i den ser du ikke ned i spantene, den er kun 10 cm lav.

 

Jeg kan forøvrig ikke begripe hva poenget med den luka er, og jeg har sett Nordkapp 16 som originalt ikke har den luken.

Link to post
Share on other sites

Etter tips fra Index fikk jeg lyst til å teste dette umiddelbart :lol:

Gikk i skapet til kjerringa og bøffet Apobase og testet en liten dæsj midt på bordet.

 

Slik ble det.

 

nordkapp_16_012.jpg

 

nordkapp_16_013.jpg

 

nordkapp_16_014.jpg

 

nordkapp_16_015.jpg

 

Utrolig at dette funker. Ser ut til at det blir en tur på apoteket i morgen å kjøpe inn et par tuber til dette.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Ånden kom over meg no jæ..... etter den flekken.

Jeg bestemte meg for å vaske bordet grundig for så å ta hele jobben.

Selv etter grunndig vask satt den flekken som jeg hadde på fett kremen på :yesnod:

 

Før jeg startet etter vask.

 

nordkapp_16_016.jpg

 

Så slipte jeg kantene.

 

nordkapp_16_017.jpg

 

Maskerte.

 

nordkapp_16_018.jpg

 

Brukte Jotun sin Ravilakk med gylden farge på listene.

Boksen har jeg hatt med meg en stund og er særdeles drøy.

 

nordkapp_16_019.jpg

 

Ferdig lakkert.

 

nordkapp_16_020.jpg

 

Klinte på mer Apobase, gikk med mer enn de flekkene dere ser der.

 

nordkapp_16_021.jpg

 

Masserte det godt inn i porene slik at kremen skulle trenge godt inn :lol:

 

nordkapp_16_022.jpg

 

Tørket så av. Ferdig resultat. Lakken skal få tørke først, så skal jeg polere bordet godt i morgen.

 

nordkapp_16_023.jpg

 

Litt av en forskjell gitt :flag:

 

nordkapp_16_016.jpg

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Enda litt mer er gjort i dag.

Siden båten utenpå er blå, valgte jeg også å ha dashbordet blått.

Lakkerte fremdre delen hvit og lot skrogsidene være grå.

Er litt splittet her om jeg skal male hele skroget hvit.

Putene blir hvite og dørken som nå er brunt blir det grått terrasseteppe.

Tror jeg venter med å male skroget hvit til jeg ser resultatet med de hvite putene.

 

nordkapp_16_026.jpg

 

I morgen blir det teppe :cheers:

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Bra dere følger med da :yesnod:

 

Glemte selvfølgelig tanken, det var litt pes når jeg i utgangspunktet hadde tatt kvelden.

Jaja, på med arbeidstøy igjen.

 

Slik ble den, samme stripa som på utsiden av båten.

 

nordkapp_16_029.jpg

 

Nå er jeg sliten og føler jeg har fortjent meg en pils :cheers:

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...