Jump to content

Da blir det å kjøpe "ny" båt. Scand 25 Classic. Noen spørsmål...


Daffy

Recommended Posts

Noen har sikkert fått med seg at vi vurderte å kjøpe en Nor Dan 6100.

Dette var i utgangspunktet fordi denne har toalett og septik.

 

Ved nærmere ettertanke får vi mye mer plass og comfort ved kjøp av snekke så da har vi tatt steget.

Får bare ikke håpe jeg blir alt for rastløs. Blir nok litt forandring å gå fra 35 til 8 knop.

Men tiden er muligens inne :smiley:

 

Vi har da bestemt oss for å kjøpe en 81 modell Scand Classic 25 med 42 hk Sabb SM.

Eller Dassic som et medlem her på plassen kalte den :rolleyes:

Det er altså utgaven med toalettet bak.

Jeg har fått med meg at mange heller vil ha denne med rundsitter bak men hos oss er vi sjelden så mange og jeg vil heller ha den ekstra stikkøyen som stueplass.

Her er et par bilder av den...

scand_25_classic_med_sabb_42_hk.jpgscand_25_classic_med_sabb_42_hk_2.jpg

 

 

Jeg tar med meg svigerfar og henter den på torsdag :smiley:

Vi regner med å bruke 1 dag ca fra Langesund til Moss.

Regner med den har en marsjfart på rundt 6 knop.

Litt avhengig av når vi kommer oss av gårde så legger vi oss i en gjestehavn ca når det blir mørkt.

(Blir det for sent legger vi oss bare i havnen som den ligger i over natten)

Og så fortsetter vi på fredag morgen.

 

Noen i nærheten her som har bp vimpel liggende?

 

Forslag til gjestehavner i nærheten av Langesund? (På vei mot moss)

 

På denne så er batteriene under en boks i inngangen til Cabin.

Er det vanlig?

Finnes det noen bedre steder å plassere de?

Minnes det er 2 75 ah batterier nå. Og så er det 3 hovedbrytere.

Tenker jeg kommer til å endre litt på dette.

 

Septiktanken kan kun tømmes i sjøen og slik jeg har forstått det er dette std på disse båtene.

Jeg kan jo ikke ha det sånn siden vi har båten i ferskvann.

Noen som har bygget om dette systemet før?

 

Det er 2 dieseltanker i denne.

Tidligere eier har kun brukt den ene.

Er det uproblematisk å ta i bruk den andre?

Hva må eventuellt gjøres?

 

Ellers skal jeg prøve å ta bilder når jeg kommer i båten og beskrive hva jeg gjør med den her.

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Septiktanken kan kun tømmes i sjøen og slik jeg har forstått det er dette std på disse båtene.

Jeg kan jo ikke ha det sånn siden vi har båten i ferskvann.

Noen som har bygget om dette systemet før?

 

Det er 2 dieseltanker i denne.

Tidligere eier har kun brukt den ene.

Er det uproblematisk å ta i bruk den andre?

Gratulerer med ny båt!

Kan det være mulig å ta i bruk den ubrukte dieseltanken som septiktank?

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Gratulerer !Jeg husker hvor glad jeg var da jeg kom hjem med båten vår !Scand classic er til å bli glad i !!!!!Batteriene under trappa til salongnen er OK.Jeg har nå 2 forbruksbatterier på 100 amp der og et startbatteri på 70 amp ,tror jeg det er.Jeg har flyttet de 3 bryterne inn in batterikassen slik at jeg slipper å ramponere køya på styrbord for å komme til de.

Link to post
Share on other sites

3 brytere er helt OK! En til start, en til forbruk og en til å kople bankene sammen ved nødstart. Prøv litt før du begynner å forandre på dette, det fungerer bedre enn du tror...

 

Den ekstra dieseltanken er ikke noe problem å kople til. Bare påse at den er ren før du fyller diesel på den...

 

Gratulerer med ny Dassic, forresten! Dette virker som veldig greie båter i denne størrelsen. Og tempoet venner du deg nok til. Det gjør noe med deg når tingene bare må ta den tid det tar! Eneste minuset er alle fjordplogene som farer forbi, du skal nok få rullet deg så det holder!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Tusen takk for lykkeønskninger :)

 

Det blir virkelig spennende :yesnod:

 

Gratulerer med ny båt!

Kan det være mulig å ta i bruk den ubrukte dieseltanken som septiktank?

Det er septikktank der men den har kun tømming ut i sjøen.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny flott snekke! Enig - Classicen er en av de fineste i denne klassen. At den av en del har fått kallenavnet "Dassic" skal du bare smile av - det er bare ment som vennligsinnet humor. :yesnod: Vi hadde mange flotte år på sjøen i vår Classic for mange år siden.

 

Når det gjelder dieseltank som ikke har vært i bruk, ville jeg spurt tidliger eier om hvorfor den ikke har vært i bruk. Kan det være snakk om dieseldyr eller vann i denne? Ville uansett spurt før jeg koblet den til. Det skal normalt være overkoblingskraner for tankene på skottsiden i motorrommet.

 

Lykke til med flott båt!

Link to post
Share on other sites

Takk takk :smiley:

Ja Dassic tar jeg med et smil.

 

Grunnen til at han ikke har brukt den andre tanken er at slangen derfra var morken.

Den skiftet verkstedet samtidig som de skiftet gearkassen.

Derfor har han vært usikker på om det ble luftet godt nok på den sa han.

 

Vi hentet båten på torsdag som planlagt.

Ankom båten i 21 tiden hvis jeg ikke husker feil.

Den dagen ble vi bare i båten.

Hadde planlagt å gå tidlig på fredag men det ble litt senere enn planlagt.

Et par ankerdram for mye... Måtte jo feire nyervervelsen :smiley:

 

Vi brukte 8 timer på turen og hadde nydelig vær med blankt hav hele veien.

Det tar litt tid fra du ser et punkt til du faktisk er der :)

Den tanken som er i bruk viste 1/2 da vi var kommet frem så vi har altså brukt ca 45 liter.

Spørs om jeg klarer å bruke opp mange slike tanker på en sesong :smiley:

 

Slettes ikke umulig at det blir Hortentreff tur til neste år igjen :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Takk for det :smiley:

Jeg har ikke tenkt å forlate noe ferskvann men racer blir vel en ekstra ironisk betegnelse nå :lol:

 

Jeg har nå 2 forbruksbatterier på 100 amp der og et startbatteri på 70 amp ,tror jeg det er.Jeg har flyttet de 3 bryterne inn in batterikassen slik at jeg slipper å ramponere køya på styrbord for å komme til de.
Måtte du bygge om kassen noe for å få plass til dette?

 

 

3 brytere er helt OK! En til start, en til forbruk og en til å kople bankene sammen ved nødstart. Prøv litt før du begynner å forandre på dette, det fungerer bedre enn du tror...

 

Den ekstra dieseltanken er ikke noe problem å kople til. Bare påse at den er ren før du fyller diesel på den...

 

Gratulerer med ny Dassic, forresten! Dette virker som veldig greie båter i denne størrelsen. Og tempoet venner du deg nok til. Det gjør noe med deg når tingene bare må ta den tid det tar! Eneste minuset er alle fjordplogene som farer forbi, du skal nok få rullet deg så det holder!

Det var mest batteriene jeg tenkte jeg skulle forandre på.

Og hvis jeg skal forandre på hovedbryterne så blir det å sette inn en vender med 1 - 0 - 2 - 1+2 i så fall så det skulle vel bli noenlunde det samme?

 

Slik det ser ut til å være i dag er den bakerste til start og de to foran er forbruk.

I dag er det slik at når motoren går er alle på og når vi stopper er den bakerste av.

Er det riktig å gjøre det slik?

 

 

Håper ikke abstinensen blir for stor.
Det ser ut til å gå greit :smiley:

Men jeg skal ha en jolle som jeg kan rase fra meg i.

Enkle dagsturer etter jobb og fisketurer på sjøen.

Bare jeg får solgt den andre først...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Så at jeg glemte å svare på sitatet av Index.

Eneste minuset er alle fjordplogene som farer forbi, du skal nok få rullet deg så det holder!

Slike bølger får jeg ikke så mye av der jeg pleier å være så det går nok bra :yesnod:

 

Jeg lovte tidligere å komme med en beskrivelse av turen.

 

Er vel ikke så veldig mye å beskrive kanskje...

Noen bilder kan jo fortelle litt.

 

I havn før avhenting.

scand_classic_i_havn_langesund.jpg

 

Som skrevet tidligere så ble vi der noen flere timer enn beregnet.

Men med dette været hele veien på fredag så gikk jo det greit.

fint_vaer.jpg

 

Vi møtte en av Color Line sine båter

moette_color_line.jpg

 

Man hadde jo noen punkter man så etter.

Som skrevet tidligere ser man lenge på disse punktene før man er der.

Det gjelder kanskje spesielt for oss som er vant til litt mer hurtiggående båter.

her er et av de punktene:

Færder fyr

faerder_fyr.jpg

 

Like etter Færder hilste vi på en rar skapning.

Noen som har sett en slik før? (Det er samme fisken)

rar_fisk_1.jpg

rar_fisk_2.jpg

 

Her har vi en av disse Fjordplogene kanskje?

Fairline Squadron ved Hollenderbåen.

Hvis ikke jeg tar mye feil er båten registrert i skipsregisteret. Hjemmehavn Tønsberg.

Den lagde noen skikkelige bølger :sailing:

Men Scanden bare skjøv de unna så det gikk greit :yesnod:

fairline_squadron.jpg

 

Color Magic

color_magic.jpg

 

Det var en del båter ute...

sletteroeyene.jpg

 

Fortsatt fint vær :smiley:

fortsatt_fint_vaer.jpg

 

Båten vel på plass i Moss.

Der ble den liggende i 3 dager.

scand_classic_i_soerli_baathavn_2.jpg

 

Her er ruten vi tok. Ser ikke akkurat så langt ut når man ser det slik.

ruten_vi_tok_da_vi_hentet_scand_classic.jpg

 

Opp av sjøen og på tur i ferskvann.

Dette var første gang for hele familien og en spesiell opplevelse i så måte.

Vi er vant til tilhenger og bil vi...

scand_classic_opp_av_sjoeen.jpg

scand_classic_opp_av_sjoeen_2.jpg

scand_classic_opp_av_sjoeen_3.jpg

Synes egentlig den så ganske bra ut under.

 

Og her er den på plassen sin.

Nå får den ferskvann i hele kjølesystemet igjen.

scand_classic_paa_plassen_sin.jpg

 

Og så har den fått seg en tur så langt.

scand_classic_paa_abboren.jpg

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Takk :smiley:

hvis jeg husker riktig har fisken 3 finner

ser omtrent ut som en hai uten kropp bare hode og hale.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Da har vi kommet til punktet med planlegging.

Hva tenker jeg gjøre med denne båten...

 

1. Bygge om septikksystemet.

Bytte alle slanger til diffusjonstette (38mm) slanger.

lufteslangen får bli i dimensjonen som den er.

Sette en vender etter tanken men før pumpen slik at man kan velge om septik skal ut i sjøen eller opp gjennom dekksforskruvning i havnesystem.

 

Så langt er dekksforskruvning og vender kjøpt.

Dekksforskruvningen fant jeg ikke bilde av men vender har jeg her

treveis_ventil_38mm.jpg

Jeg tenker å kjøre igjennom et par runder med vann før jeg kobler fra slangene.

Noen som har tips om eventuelt rengjøringsmiddel også?

Klorin kanskje?

 

2.Ankervinsj

Tenker å gå for denne

qui_kasse_2005_liten.jpg

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

glemte å nevne at jeg tenker å installere tankmåler på septik og vanntank.

Hadde håpet å slippe å bore hull (spesielt i septikktanken) så et slikt system som man bare monterer utenpå hadde jo vært noe. Men det er jo altfor dyrt :headbang:

2 tanker 6000 kr :nonod:

 

Videre på listen...

3. Tv med DVD spiller og antenne.

Åpen for forslag

 

4. kanskje bytte motor etterhvert.

Få en større en slik at en får litt høyere marsjhastighet.

Tenkte litt på å justere den jeg har men det ble jeg visst frarådet :smiley:

Da må man vel også ha en stor plate bak der.

Kalles det også flaps? eller har det et annet navn.

Er det mulig å få kjøpt dette eller må det lages?

 

5. Hydraulikkstyring

 

6. Få en slange fra Eberspaecher opp til vinduene slik at man får defroster.

 

7. Varmtvann

 

8. Baugpropell. Blir nok aldri noe av men. Lov å drømme :saint:

 

9. Landstrøm

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Får bare ikke håpe jeg blir alt for rastløs. Blir nok litt forandring å gå fra 35 til 8 knop.

Hei! Vi gikk fra sjærgårdsjeep og 36 knop til seilbåt og 7 knop. Vi og lurte på hvordan det ble....

 

Det ble helt herlig! En ny måte å være på sjøen på, hvor turen MELLOM A og B er poenget og ikke plassen B.

 

Det beste tipset fra meg er å ha slakk tidsplanlegging - Ikke planlegg slik at du MÅ være der eller der akkurat da og da. Legg inn andre aktuelle havner og nyt turen!

 

Lykke til med nybåten!

Redigert av Tranen2 (see edit history)

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

er ikke dette en månefisk ( klumpfisk på dansk ) ?

 

Gjetter på det samme :-)

 

Gratulerer med ny, flott båt.

 

35 knop til 8 knop ? Vær forberedt på at dette kan være en utfordring :-) Vi gikk fra 27 (Alicraft 740) til 5 (Kragerø 26). Jeg kunne da telle trærne på øya vi skulle til, men det var fremdeles 45 minutter til vi kom dit, hehe.

 

Nå har vi 8-10 knop marsj og 15-16 på fullt. Det fungerer bra.

 

Takk for "tipset" om ankervinsj. Det ser ut til å passe fint for oss også.

signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Bare hyggelig det :)

Fint at andre kan få glede av mine ideer også :smiley:

 

Takk for gode tips

VI har vært på en tur allerede og det gikk veldig fint.

Da skulle vi også opp å møte noen så plassen ble også et mål.

Likevel tok vi turen som nettopp tur og mor lagde mat som vi spiste underveis så slapp vi å tenke på det når vi kom frem og...

 

Blir så fint atte...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Takk :smiley:

 

Det er litt som Fuseboks sier i innlegget over her eller som jeg beskrev lenger opp.

på turen vi hadde hjem fra Langesund, så man diverse punkter relativt tidlig og jeg forestilte meg at der er jeg om ca 20 minutter men det tok 1 time til 1 1/2 time istedet.

Da følte jeg noen ganger for å gi gass og få båten opp i plan.

Det var jo selvfølgelig ikke mulig :lol:

 

Men det har jo noe med instillinger å gjøre.

Nå som vi har fått båten over i mere vandte farvann er det helt annerledes.

Det går veldig greit.

Istedet for å fokusere på at vi må komme frem så vi får begynt å grille lager mor mat underveis så når vi kommer frem er vi ferdig spist :smiley:

Da er det bare å :cheers: med de som allerede er der.

Dette fordrer jo selvfølgelig at pentry ikke er under førersetet...

 

I en slik båt får man jo mye mere plass og komfort så for oss som er en liten familie synes jeg det veier opp en del for farten.

For vårt vedkommende er det slik at vi gikk i 7 knop ca 50% av turen uansett.

 

En annen sak er at båtutstyrsblader har plutselig blitt veldig interessant igjen.

Før var det liksom ikke noe der man hadde bruk for men nå er det plutselig mange flere muligheter for å finne noe man kan ha bruk for.

Om det er positivt eller negativt er jeg ikke helt sikker på :smiley:

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...