Jump to content

Bilstereo CD/MP3 i båten - MÅ det være spesiell Båtradio?


Walter_S

Recommended Posts

Bilstereo CD/MP3/ eller Båtradio/CD-spiller - det er spørsmålet!

 

Har lyst på en riktig bilradio i båten. Helst en som også kan spille MP3, har USB-tilkobling, etc. F. eks. Biltema sin bilstereo (24-673) til 999,- - http://www.biltema.no/products/productimag...?iItemId=144355

 

iFrame (Innsatt web-side) Åpne i nytt vindu

 

det være en spesielle BÅTRADIO (31-3680) - slik som denne:

 

iFrame (Innsatt web-side) Åpne i nytt vindu

til kr. 1.300,- :confused: ...eller duger en rimeligere bilstereo (som den over...) som musikk-kilde i båten?

 

Spørsmål #1:

 

Hvor mye bedre er en båtradio enne en bilstereo. Radio'en skal monteres inne i >MALAIKA< på et tørt og sikkert sted, hvor den ikke blir utsatt for evt. sprut og lignende.

 

Spørsmål #2:

 

Skal en slik bil- / båtradio kobles direkte til batteriet (p.g.a. minne) via hengesikring, eller kan den monteres via vanlig sikringpanel /- bryter, som blir slått av når jeg skrur av hovedstrømbrytern.

 

 

Noen som har "peiling"?

 

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Kan godt ha vanlig bilstereo i båten, men en fordel er å montere den inne i boss mrh7 "hus" Som er vanntett og med sprutdesel. Spess om man har åpen båt/dyr spiller, fukt kan jo forekomme i lukket å til en viss grad.

en slik:

11734862061.jpg

Maritim selger denne: http://maritim.no/product.aspx?id=21944&am...upkey=006002130

 

Når det gjelder memory, så evt om den/de har memory ledning så kan du koble den til konstant strøm. Resten slik at det får strøm når du slår på hovedstrøm og annen bryter i nettet.

 

Slik ble min MRH7 etter at jeg felte den inn i konsoll

boss_mrh7.jpg

 

Selges også på ebay til rundt 400-500.- http://shop.ebay.com/?_from=R40&_trksi...-All-Categories

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trenger ikke være noen spesiell båtspiller.

Har stått der siden Abrahams tid.

Har noe tilsvarende jeg også. Funker helt greit.

 

Skal du ta inn "småbåtradioen" med værvarsel må du ha DAB radio.

Nei, du trenger ikke dab for å ta inn det værvarslet. Det sendes også i FM-båndet. Og i Walters bruksområde (ihvertfall stort sett :wink: )holder det fint med fm- radio og en god antenne for å ta inn de signalene..

Dessuten sendes værvarsler over VHF hver tredje time mellom kl 09.00 og 21.00, pluss at du kan kalle opp Tjøme radio og få de opplest når det måtte passe... Varslene på DAB/FM oppdateres ikke oftere de heller.

Link to post
Share on other sites

Du kopler kun en av kablene direkte til batteriet via sikring. På mine headunits har den kabelen som regel vært blå. Det er minnekabelen til radiokanalene og innstillinger.

Du trenger ikke en spesiell "marine" spiller, funker bra med vanlig også.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Har en vanlig bilradio med cd i båten jeg også. Ingen problem. Min er også montert inne, og jeg savner MP3 tilkoblin eller Ipod.. Men nå hører jeg ikke mye på musikk i båten. Litt etter ungene har lagt seg, stort sett radio, men jeg har til dags dato ikke styrt inne når jeg er på sjøen.. Oppe har jeg ikke høytallere.

Dattera har en spiller fra Biltema.. syntes ikke den er noe særlig bra. men kjenner ikke de du hadde som eksempler her.

Jeg ville valgt en med god radio og god lyd,....

 

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Sony er kjent for å ha gode tunere som får inn det meste, selv under vanskelige forhold. Samt at laseren i leserhodet også er bra. Flere andre merker bruker sony leserhode. Har prøvd mange merker i billig og medium-dyr klassen og er mest fornøyd med sony. Brukergrensesnittet er også på topp, menyene er innholdsrike og enkle å forstå.

 

Ps: Jeg selger ikke Sony eller no. Er bare en veldig fornøyd bruker. :smiley:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

ikke nødvendig med en marine spiller om du har den inne :-)

ang minne så er det en egen strøm inngang på spilleren som skal rett på batteriet. om du kobler det via sikringspanelet og slår av strømmen på spilleren helt så må du lagre radioestasjoner på nytt når du slår på strømmen igjen.

Link to post
Share on other sites

På de siste 2 båtene har det vært en helt vanlig bilspiller og med vanntette høytalere i cockpiten (seilbåt). I sommer tror jeg den var på en gang, og i fjor tror jeg ikke den var på noen gang. I en gammel seilbåt er det 2 valg; enten bråker motoren så mye at jeg ikke gidder ha på musikk, eller så er det så stille at jeg ikke vil ødelegge med musikk. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Er du nærme senderne i Fredrikstad og Skien/Porsgrunn? får du det inn på vanlig FM radio (Oslofjorden). Som med Riks TV prøver media"styrerne" å presse folk til å kjøpe nye unødvendige dyre dupeditter.

Har pøvd i hele sommer å få inn meldingene, funka bare da jeg var Singlefjorden eller lå i gjestehavna til Gamlebyen båtforening på Kråkerøy.

 

Står også i linkene under at de har gåt over til DAB.

 

http://retro.met.no/kyst_og_hav/batvar.html

 

http://www.nrk.no/programmer/radio/dab_dig...radio/1.5575012

 

Redigert: Er litt usikker på om det er så mye sikkrere for småbåtfolket at de har gått over, kun til DAB radio.

Redigert av AlfArie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En vanlig bilstereo går helt greit i ditt tilfelle. Men jeg ville prøvd å unngå Biltema variantene, ut fra egen dårlig erfaring. Kjøpte en bistereo fra dem til bilen, av den forrige typen med USB etc. Fikk inntrykk av generelt simpel kvalitet, og etter et par måneder sviktet volumknappen. Kunne bare skru lyden opp, ikke ned! Fikk pengene igjen for denne og kjøpte heller en Sony på Jula med samme funksjoner. Denne opplever jeg som et mye bedre produkt, til bare noen få hundrelapper ekstra. Og i tillegg er lyden bedre, og radioen mer følsom. En annen sak er at jeg kun har brukt USB inngangen en gang, så hvorfor jeg betalte flere hundrelapper ekstra for å få dette er en gåte for meg... :lol:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Eg har montert biltemas marine spiller i båten min, og er kjempe fornøyd med den.

 

Siden eg va såpass fornøyd med den, så prøvde eg et par med 6.5" høytare fra biltema også.

 

Er overrasket over lydkvaliteten på dette. Kan fint ligge i 30 knop med taket av og høre på musikken...

Link to post
Share on other sites

Jeg har forresten ikke fastmontert radio i nåværende båt. Har heller en bærbar som jeg kan ta ut eller på land etter behov. Litt for fleksibiliteten, og litt på grunn av at jeg synes det ser rimelig dumt ut med svære bilstereohøyttalere felt inn i innredningen i en snekke. Uansett bråker motoren såpass at jeg har lite bruk for lyd underveis, og når jeg ligger stille er det stort sett radioen som blir brukt. Og da er den mer praktisk som bærbar...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Først vil jeg takke for alle innlegg og gode råd. Det var meget bra respons her og jeg har lært allerede en masse om det med bil / båt-stereo.

Når det gjelder radio og musikk, så er det ikke så mye lytting til det, mens jeg går for motor (har jo en Sabb dieselmotor, og den er som kjent, ikke helt lydløs.... :eek: ), men heller nå til kommende vinter. Etter sjøsetting og forflytting til vinter-havnen oppi Trolldalen så vet jeg av erfaring at det blir en del timer hver dag, når været er "contrari" og jeg bare sitter i båten (uten å kaste fortøyning), med Refleks-byssa på, en kaffekopp i hånda og hører på musikk. Rene balsam for sjelen, ser du....... :smiley:

 

 

...Uansett begynner vel dette og gå utover Walters ønsker og spørsmål.

 

Sjøl handlet jeg en rimelig Vdo spiller, den har full pakke. Fikk den til 900,- på Bilextra

 

Ja, du kan si.

iPod og Blåtann er bortkasta luksus hos meg - er på jakt er noe ganske så simpelt, men USB-kontakt bør det være. Mye enklere å "brenne" enne CD'er - og så mye bedre plass da gitt!

 

 

Når det gjelder Bilextra ble jeg nå nyskjerrig og undersøkte, men der var det ingen med USB under 1.500,- (og det synes jeg er for mye...) - hadde bare én under tusenlappen og det var en Kenwood til 995.- men den ser ikke ut til å ha USB-tilkobling.

iFrame (Innsatt web-side) Åpne i nytt vindu

 

 

...Men jeg ville prøvd å unngå Biltema variantene, ut fra egen dårlig erfaring.

 

... og kjøpte heller en Sony på Jula med samme funksjoner. Denne opplever jeg som et mye bedre produkt, til bare noen få hundrelapper ekstra. Og i tillegg er lyden bedre, og radioen mer følsom. En annen sak er at jeg kun har brukt USB inngangen en gang, så hvorfor jeg betalte flere hundrelapper ekstra for å få dette er en gåte for meg... :lol:

 

Har ennå til gode å komme inn på Jula.no sin online-katalog - må vel ta en tur til Moss, som er nærmeste Jula-butikk. Sony er bra greier! :yesnod:

 

Eneste grunn til at jeg nevnte Biltema, er at jeg har fått en BT-gavesjekk på 500,- og ville handle noe som ikke blir borte i oppussingen (som alt annet av penger for tiden..... :rolleyes: ) og som jeg kunne ha glede av i lengre tid.

 

...Har heller en bærbar som jeg kan ta ut eller på land etter behov. Litt for fleksibiliteten, og litt på grunn av at jeg synes det ser rimelig dumt ut med svære bilstereohøyttalere felt inn i innredningen i en snekke.

 

Har jo en brukbar JVC bærbar idag som er greit nok, men den må jeg stadig justere kanalen på når båten forandrer kursen....er mø**lei det ser du. Og angående svære høytalere, så blir det ikke montert noe av det hos meg. 2 vanlige høytalere får duge.

 

 

Takker!

:seeya:

 

Edit:

Clas Ohlson har jo en med "fornuftig" pris. Artikkel nr: 38-2453 til kr. 898,-

 

Tekst: Bilstereo med CD/MP3-spiller, fjernkontroll, RDS-mottaker, avtagbar tyverifront samt uttak for SD- og USB-minne. Leser MP3-filenes ID3-tag. Effekt 4x40W. RCA lavnivåutgang. ISO-tilkobling

382453A_X_2007-06-29_083044_111.jpg

Men det er jo heller ingen merke-radio så jeg vet ikke om det er noe?

 

Noen som har kjensskap til CO sine audio-produkter?

...

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Edit:

Clas Ohlson har jo en med "fornuftig" pris. Artikkel nr: 38-2453 til kr. 898,-

 

Tekst: Bilstereo med CD/MP3-spiller, fjernkontroll, RDS-mottaker, avtagbar tyverifront samt uttak for SD- og USB-minne. Leser MP3-filenes ID3-tag. Effekt 4x40W. RCA lavnivåutgang. ISO-tilkobling

 

Men det er jo heller ingen merke-radio så jeg vet ikke om det er noe?

 

Når det gjelder Bilextra ble jeg nå nyskjerrig og undersøkte, men der var det ingen med USB under 1.500,-

 

Legg på noen hundre og kjøp noe som er skikkelig og ikke det noname-skjitten!

Her er en helt enkel en 790.- vært fall kvalitet.

Sony CDX-GT24

 

 

Alle her spillere her.

 

Har handla en del stereo hos dem, intet og utsette.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, men verd pengene vs noname og biltema

Kan jo altids sjekke om jeg har noe ræl liggende som kan gis bort mot porto-kostnad...

Er usikker for hadde en ryddesjau for litt siden da "det" rommet skal pusses opp.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...