Jump to content

Prosjekt skorgenes 24 fot tresnekke


skorgenes24

Recommended Posts

Hei godt folk, enda en fersking på forumet :smiley:

 

Har fått tak på en tresnekke som er oppgitt til og være en skorgenes snekke fra 1960tallet med en 8hk sabb.

Hentet snekka i skien med henger og dro den hjem til Trondheim, hvor båten skal pusses og settes i stand til 2010 sesongen.

 

Planene er og restaurere denne snekka tilbake til orginal stand da det er gjort noen hemsnikra løsninger som jeg selv ikke liker noe særlig...

 

og noe råte har det også dukka opp i ruff og styrhus, så arbeidsledig blir jeg nok ikke frem til våren.

Ser også at jeg må bytte et spant på bb side så det blir spenende og se hva mer som må taes.

 

 

img_0579.jpg

img_0577.jpg

img_0581.jpg

img_0585.jpg

img_0586.jpg

img_0594.jpg

img_0587.jpg

img_0597.jpg

img_0596.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen på forumet!

 

Flott snekke du har fått tak i. Har en kamerat som har en Skorgenes-snekke som ligner veldig på din. Den har 18 eller 25 hk Marna diesel.

 

Ønsker deg lykke til med prosjektet!

Håper du holder oss oppdatert på framdriften etter hvert.

Link to post
Share on other sites

Fin snekke du har fått deg!

Er selv fersk snekke-eier, dog jeg valgte plast av den årsak at jeg er bedagelig anlagt... :sleep:

 

Tresnekke er alikevel litt mer sjarm, litt mer ekte på en måte (nærmer seg smisking her nå..). Og litt mer jobb kansje, ser du åsså har litt å gjøre her.

Lykke til med prosjektet ditt!

Redigert av Kaptein Trebein (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Velkommen til baatplassen, og gratulerer med flott snekke.

 

Vi trebåtentusiaster hilser deg spessielt velkommen, og ønsker deg lykke til med prosjektet.

Den beste medisin mot høst og vinterdepresjon er å ha et trebåtprosjekt i gang... Selv om det i seg selv også kan være ganske deprimerende i korte perioder :lol:

 

Her har du en jobb forann deg. Men som du sikkert har forstått, vi her på BP står med deg..."i gode og onde dager" :giggle:

 

Håper du kommer tilbake med bilder og oppdateringer etter som verket skrider fram....

Link to post
Share on other sites

Du har 2 kvalitetsprodukter der:

 

- Skorgenes trebåt

- Sabb G-modell dieselmotor.

 

En bra kombinasjon som kommer til å gi deg mye gled - og mange timers jobb :tongue: med å få de til å bli i god stand, men det er noe av gleden med å ha trebåt!

 

Lykke til og velkommen til denne ekslusive klubben!

:flag:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

pga, betenelse i begge armene har det ikke skjed stort med båten.

Men fikk tid til og se litt på motoren med asistanse fra fadern som har vokst opp med denne type motor...

 

Er el. start på den, men denne slår ikke inn... så starter må kontroleres.

 

Dro rundt motor med sveiv og hørte en "dunke lyd" fra motoren som ikke skal være der... hmm her må jeg vel gå dypere til verks... :nonod:

 

Så til en annen sak: Kalesj mangler... så hvor får jeg tak på det og til hvilken pris.... hmm

Link to post
Share on other sites

Hei, slenger meg på denne tråden som den trebåtentusiasten jeg er;) Sabben lar jeg andre komme med tips til, er mange her på sorumet som har stor kunnskap om disse motorene. Når det gjelder kalesje så har det jo litt og si hvor du bor, de fleste som syr kalesjer vil som regel komme til båten og ta diverse mål. Eventuelt at de ser hvordan den gamle passer og syr utifra den..

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Ja nå har vi fått sett over skute, mer inngående enn ved overtagelsen og et og annet har dukket opp.

 

* Flere knekte bånd (spant, men tynnere)

* Råte i overbygg og et bånd

* langsgående sprekk i bordgang under vannlinja

* Blybøter i fleng som skjuler et og annet.

* Råte i akterstevn(?) Har vært skjøta inn et nytt stykke, men mer råte der...

* Sliten, noe råte i innredning

* Slitte veivlager eller råde lager

 

tja et og annet og utbedre i vinter....

 

Men så var det et spørsmål om hva man skal bruke av matrial i overbygg, vegger...

Link to post
Share on other sites

Du har nok gjort den samme erfaringen som de fleste av oss har gjort.

Det dukker alltid opp noe uforutsett.

Spørsmålet er hvordan mann tar en slik utfordring. Blir du irritert og deppa med tanken på alt arbeidet. Eller gjør du som meg.. :saint: Og tenker at det er en mulighet til å lære enda mer om trebåter, og ikke minst, mulighet til å bli enda bedre kjent med, og enda mer knytta til båtene din....

 

Spørsmålet om hva du skal bruke på overbygget.

Hva er det brukt tidligere?

Prøv å finn ut av det.

Om du bruker Mahogny eller Finnerplater er ikke det avgjørende.

Det avgjørende er hvordan du behandler det, og ikke minst hvordan du tar vare på det i årene som kommer.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer! Fin svung på denne! :sailing:

Mye å ta fatt i, ja. Men det er jo hele kosen med trebåt. Nå spørs det jo da om du er type "perfeksjonist" eller type "OK båt til mitt bruk". Så fremt råteplassene ikke utgjør en fare for sikkerheten, kan man jo i lengste laget lappe inn frisk ved. Mange trebåter seiler rundt med blylapper også. Det var anerkjent reparasjonsmetode det før i tida, og brukes nå av enkelte enda. Men jeg terger vel på meg de som skal ha det helt strøkent når jeg sier at det er en del sjarm med en OK reparert bruksbåt også hvis reparasjonen er greit utført, og ikke bare noe påklint plast, vel og merke. Men har du tid, sted å stå tørt, og budsjett kan dette bli en nydelig båt igjen. Stå på uansett hva du velger, det er mange på forumet som hjelper med gode råd. Og husk, masse bilder! :smiley: Det settes pris på og er så lærerikt for andre.

Link to post
Share on other sites

Ja, da - mange råd og mange meninger om hva som er best...

Det finnes sikkert like mange meninger om hva som bør gjøres med trebåter, som det finnes trebåteiere.

Men det er jo noe av sjarmen... :yesnod:

 

Jepp wasco det er vel mye av grunnen til våre spørsmål og prosjekt tråder...

 

Fint med mange meninger så får man heller velge sin egen løsning ut fra alle råd og tips som kommer.

 

 

Flere bilder kommer :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ser ut som stevnovergangen til kjølstokk er i ferd mned å ta kvelden. Ser at spikeren slipper flere steder. Ser på akterstevnen/ stilken at bordendene er skrudd inn i stevn/ kjølstok. Det er veldig fornuftig. Skru inn syrefaste skruer mellom spikeren, og båten varer mange år til :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...