Jump to content

Plastlegging av trebåt. Er dette virkelig så galt.


pe_ha

Recommended Posts

Jeg har lest mange tråder angående dette, og er like forundret fortsatt. I følge de flest hær, så er dette tabu, og resulterer i tapt båt på få år. Dette forstår jeg ikke da jeg vet om to, og har selv vært med på plastlegging av en tredje.

 

Må jo få si at trebåt burde få være trebåt til den forgår, men slik er det jo ikke alltid.

 

Alle tre båtene ble plastlagt i regi av min onkel og alle tre har av ymse anledninger blidt gidt bort til min onkel.

 

Den første, ble plastlagt for nesten 40 år siden, før min tid, den flyter enda og er i daglig drift, ingen antydning til råte på skrog, ingen plast som har sluppet treverket. (19 fots Sjark)

 

Andre, ble plastlagt 30 år siden (Da var jeg 6 år og rulla meg i polyester og glassfiber... Muttern var ikke mye fornøyd) Flyter enda, ikke antydning til råte i skrog, dollbord og bygg har vært renovert med vekslende hell. Denne har hatt litt problemer med plast som har sluppet, men dett har blitt utbedret og er ikke no problem lengre (22 for skorgenes... og ja... det er å banne i kirka å plastlegge en slik)

 

Tredje...

Denne vet jeg en del om da jeg var med på prosjektet fra dag en.

22 fots sjark skrog som hadde ståt på land i 15 år :eek:

Min onkel fikk nyss om dette skroget via en bekjent som sa at det var på tur på sankthans bålet... etter en del forandlinger, så ble skroget byttet mot et lastebil lass med gamle paller. (skal vel ikke ta fra folk gleden av å brenne no, eller hva)

 

Båten ble hentet på en gammel bil henger dratt av en 1977 Ford Granada, og slept hjem i hagen. Der tippa vi hele hærligheten over på rygg, og slipte ned skroget (Var veldig forsiktige med klink og søm) så ble skroget inspisert, og funnet uegnet for resturering som planen var.... etter 15 år på land, var nesten vært bord i skroget sprukket... Da var det på bua for å tenke (Les :drink: ) Helt tilfeldig, så fikk min onkel et helt fat :eek: med polyester, og gud hjelpe meg vet hvor mange kilometer med glassfiber duk helt gratis??. Skroget ble plastlagt type panser båt, nytt overbygg ble instalert, komplett inredning, og en Sabb 18-22 installert. Dette er 20 år siden nå, båten flyter enda, uten tegn til råte.

 

For øvrig, den siste ble solgt til fordel for ei 55 fot Rognan skjøyte "Ninni" fra 1948, som ble pussa opp til smykkeskrin status før den brandt opp etter en diesel lekasje i maskinen, hadde selv sikkert 1000 timer med jobb ombord der... Og nei... den ble ikke plast lagt... Men dette er en annen historie

Per

Link to post
Share on other sites

Min far la glassfibermatter og polyester på en færing (bare utvendig) for over 30 år siden. Treverket er fortsatt uten råte og plasten er på plass. Det eneste problemet jeg har i denne forbindelse er at jeg har en båt uten opplagsplass under tak, for brygga skal innredes til bolig, og da må færingen ligge ute under presenning og fryse hele vinteren stakkar.

Link to post
Share on other sites

Det var problemer med plastlagte dekk på overbygde båter med dekksplank. Kondens steg opp

og kondenserte på plastlaget, treverket begynte å gå pga opptatt fukt osv.

Plasten slapp taket, samtidig som treverket råtnet mellom plast og tre.

 

I dag er det vel vanlig med et lag vannfast kryssfiner skåret til og festet i dekk

før plast blir lagt på. Har ikke hørt om problemer med det.

Link to post
Share on other sites

Det var problemer med plastlagte dekk på overbygde båter med dekksplank.

 

Har ikke hoert om dette foer... Intresant. Den siste baaten (som jeg var med paa aa bygge) ble plasta rund fisk... helt lukket... Fortsatt helt fin...

Det vil si... alt ute ble plastet, ingenting inne... slik at baaten var mere eller mindre vanntett fra alle hold... Motor fundamentene ble klinket igjennom skrog, men plastet inn etterpaa..

Redigert av pe_ha (see edit history)

Per

Link to post
Share on other sites

Gratulerer!!!

Du er den første jeg har hørt om som har noe possitiv å si om plastlegging av trebåter... :flag:

 

Jeg har ingen erfaring med denne type båter, så jeg skal ikke uttale meg skråsikkert. Men siden det er så mange som er til de grader skeptiske til denne metoden, så må vel også det ha årsak i erfaring.

 

Ellers kan en jo snakke om det estetiske, for ikke å si det etiske aspektet ved denne måten å behandle gamle trebåter på.

 

Er det riktig å kle en gammel god trebåt med plast?

Kanskje - kanskje ikke?

Hvis alternativet er å kondemnere båten, så er muligens dette en "akseptabel" måte å forlenge en båts liv på. Men er dette en form for kunstig åndedrett?

I så fall er det riktig å gjøre det på denne måten?

Husk at mange av oss trebåtentusiaster har et svært personlig forhold til våre gamle trebåter :yesnod:

 

Er ganske sikker på at den dagen min Sophie blir så gammel og skrøpelig at hun ikke lenger klarer å holde seg flytende. Da vil jeg foretrekke at hun får en verdig avsluttning på livet, fremfor å kle henne med plast for å holde henne flytende noen ekstra år.

 

Når det kommer til det estetiske, så må jeg bare si at jeg synes plastkledde trebåter rett og slett ikke er pent.

Men det er jo min helt personlig, subjektive mening.

Link to post
Share on other sites

Det finnes jo folk som driver å legger ferrocement utenpå trebåter og det går jo fint, så GRP er jo sikkert OK det og!

 

http://www.ferrocement.org/sheath.html

 

For øvrig så finnes det jo produkter som halvveis er utviklet for dette!

 

http://seemanncomposites.com/cflexsheathing.html

 

Mvh

Redigert av MagneO (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Begge disse produktene du her linker til ser jo fine ut.

 

Men i de eksemplene som er vist er det snakk om båter som sansynligvis i utgangspunktet har vært hvimalte.

Det jeg ikke synes er pent er når gamle treskøyter og/eller klinkbygde båter er blitt behandlet på samme måte.

 

Nå snakker jeg selvsagt om det estetiske.

Det kan selvsagt skyldes at de som har utført plasleggingene ikke har gjort en god nok jobb.

Link to post
Share on other sites

I Sverige har plastbelagte båter vært mere akseptert enn her i Norge, og prosessen har også vært mye mere utbredt enn her hjemme, ikke minst på yrkesbåter, så som små til mellomstore fiskebåter. Mange som går det ennå og flyter, med både 20 og 30-år gammel plast utenpå treskroget - uten at treverket råtner opp.

 

Men, her hjemme er vi mye mere "nøye" på hva vi seiler rundt med. Til dels har det med litt arroganse å gjøre. Greit nok at trebåt er trebåt - har forståelsen for det når det gjelder "stasbåter", eventuellt båter av meget godt og godkjent herkomst, av "riktig" kontruktør, o.s.v.

 

Men en bruksbåt tar ikke skade av å få plast på utsiden, når det ikke nytter å snekre den tett lenger.

 

Samme gjelder også lakkert / maling på trebåter. Sverige og Danmark har iukke den aversjon som finnes her hhjemme mot å male en trebåt. Har i Norge er ikke en trebåt en trebåt, med mindre den er lakkert / oljet - da bortsett fra kaldbakte finérbåter fra 40-50-og-60-åra (Furuholmen, etc).

 

Det å ta hensyn til praktiske forhold, heller enn rent estetiske, kan av og til være utslagsgivende for om en båt får leve videre eller ikke...

 

 

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

I Sverige er det ikke så uvanlig med plastra båter, og mange er bare plastret under vanlinjen!

 

Redigert: ha ha :lol: Du kom meg i forkjøpet gitt!

Redigert av thomsped (see edit history)
Link to post
Share on other sites

La nå svensker og dansker få ødelegge båtene sine hvis de ønsker det... :lol:

 

Vi er "anderledes" landet...og en gjeng med stabeist og subbenisser som står imot en hver form for kontinental påvirkning.... :flag:

 

Sender heller båten min på St.Hans bålet en å pakke henne inn i "plastbleier"

Gamle damer fortjener å dø med verdighet, heller en å holdes kunstig i live...

 

Ja til aktiv dødshjelp for gamle båter.... :lol:

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da synes jeg de like godt kan kjøpe en plastbåt.... :yesnod:

 

Greit nok det,men så finnes det noen mennesker som ikke alltid kan kjøpe seg akkurat det de har lyst på.

 

Denne mennesketypen har ofte en egenskap som gjør at de kan inngå kompromisser(vanskelig ord?)

 

Hvis en kan kjøpe seg en romslig trebåt som har den plassen en trenger til halve prisen,for deretter legge plastikk på skroget bør det være rom for dette.

 

Virker mange ganger som at penger aldri er ett problem når en leser endel uttalelser på dette forumet.

 

PS. IKKE ment direkte til "Wasco" hvis noen skulle tro det,kun på generelt grunnlag.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Helt enig med deg...

Jeg synes også at det for en del folk virker som om penger ikke er noe problem...

Men jeg er en fattig båtfant...og det er jeg stolt av å si... :yesnod:

 

Men det jeg tenker på er at det å plastbelegge en båt, er vel ikke helt gratis det heller?

Aner ikke hva det kan koste. Men det blir vel fort noen tusenlapper

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder disse svenske fiskebåtene som er plastret.

Jeg tror de har et litt annet syn på det. Dette er driftsmidler. Båter med dyrt utstyr som er ute og fisker daglig. Når alternativet er å få bygget en svindyr ny båt, så tror jeg de driter tynt i at de ikke er blanke i lakken lenger dersom de klarer å vri noen tiår til med bruk ut av dem.

Link to post
Share on other sites

Dersom tanken er at man skal forlenge en sliten trebåts levetid så er det å legge på ett par lag glassfiber i epoxy eller polyester eller liknende IKKE, på noen måte, sammenfallende med å få en STRUKTURELT SOLID BÅT. Det er en grunn for at den gamle damen er sliten og lekker, 9.9 av 10 ganger er dette grunnet råte. Råte i bordganger er en ting, bytting av bordganger er raskt og greit å fikse. Råte i kjøl og spant noe annet.

 

Dersom man trekker parallelen til om man skulle eie ett gammelt fly, da ville man ikke bevisst gjort reperasjoner hvor man var vel vitende om at styrken var MINDRE enn den delen man erstatter var konstruert for, eller?

 

Jeg vil videre påstå at ingen av plastbåt eierne her på Baatplassen ville tatt båten sin, for eksempel, en 70 talls coronet 32ft og slipt den ned til under halve tjukkelsen over hele skroget for så å sparklet den slett og malt den? Alle med noe vett vil da skjønne at du har i bestefall en 'halvparten så sterk båt som den var konstruert som.

 

Dette Coronet eksemplet vil jeg påstå vil være betraktlig sterkere enn de svakeste punktene på den gamle slitne trebåten som får ett par lag med glassfiber på utsiden for å bli tett.

 

Ja, den holder sikkert TETT i mange år, det går sikkert greit i solskinnsseilas...Men det kan bli rene dødsfellen dersom du er ute og seiler din tette fine plastbelagte trebåt og blir overrasket av møkkavær og båten blir revet og slitt i.

 

Du har INGEN MULIGHET for å inspisere UTSIDEN av trebåten din uten å slipe deg igjennom glassfibern du la på for å gjøre den tett...

 

Det kan ha kommet inn vann, alt fra kondens som har trukket igjennom sprekker fra inni kabinene overgang skrog og dollbord til regnvann som renner langs med steder du ikke var klar over kunne transportere vannet og så videre. Hva om du treffer en flaske, drivved eller liknende som har gitt deg en bitteliten bruddflate i glassfibern slik at treverket får mulighet for å suge mer saltvann.. Båten trenger ikke å være lekk, det holder at det står vann i eksisterende råte for å få den til å jobbe videre..

 

Alternativet slik jeg ser det, dersom man er så glad i denne gamle tre damen, da får man enten investere det det koster å få henne shipshape på ett verft eller ta den vanlige veien som de fleste av oss trebåt eierne gjør, legger tusenvis av timer for å gjøre henne flott igjen ved hjelp av egen innsats.

 

Jeg er ikke imot å konstruere en trebåt fra start med glassfiber 'armering', men da jobber man basis at man har NYE materialer i trevirket i ett NYTT sunt skrog. Dessuten båten har aldri sett vann før den får på seg glassfiber. Som regel vil en slik båt være konstruert på annen måte enn hva den typiske gamle trebåten er, og materialvalget man tar til konstruksjonen blir anderledes pågrunn av at man tar høyde for å legge glassfiber, da bruker man ikke like dyre materialer for å sloss mot fuktighet.

 

Dersom det er noen som tar en gammel trebåt som ikke har livets rett, da hun er for sliten til å restaureres, og heller bruker henne som plugg for å støpe ett nytt glassfiberskrog. Ja da snakker vi! Så kan man bruke de delene som var sunne slik som feks dekket, interiøret og overbygget fra gamle båten. Videre får man fin fint santhansbål med restene av skrog spant og kjøl. Jeg syntes det hadde vært en verdig avsluttning\videreføring av en gammel sliten dame.

 

Mvh

 

Champagne

Redigert av MY Champagne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jag har varit med o plasta ett par gamla trebåtar bla naturvårdsverkets tillsynsbåt vid stendörrens naturreservat.

O det är sant att det inte är någon hensikt att lägga ett par lag med duk på en halvråten båt o tro att det e ok.

Då ber man om problem!

 

Skall man plasta en trebåt så skall den va frisk i skrog o riktigt torr.

Vi slipa ner till trerent o lät båten stå i minst ett år med god luftning.

Sedan vette vi tret tikligt med styren o låt det herda innan vi la första duken.

Det var för att minnemera risken fär slepp.

Vi la sedan minimum 10 lag med 450g duk o gjärna 15-20 i isbeltet.

 

Detta gjorde vi mest för att få en båt somm man kan misshandla i isen vid vinterfiske.

O det blev i det flesta fall bettre isbåtar en mordena plastbåtar.

 

Det jag tror e att det e allt för många som bara har slengt på ett par lag på en halvtörr o halvrutten båt o trott att det e gott nog.

Men det enda dom har gjort e o skaffa sig en flytande likkista!

 

Men ja e enig med wasco pent e det do rakt inte :nonod:

Det är bara idioten som anser sig fullärd.

Var det en klok man som sa en gång.

Må jag aldrig bli idiot!!!!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...