Jump to content

Min første skade på båt. Værgudene ga båten min juling igår


KenBjork

Recommended Posts

Morn.

 

Vel i går skjedde min første skade med båt, i drittværet som var med sterk vind sørøst.

Onkel registrert sterk kuling og oppi mot sterk og sterk storm i kastene mener jeg han sa.

Har alltid dobble tau for sikring, tilfelle noe ryker, men i tilfelle i går kveld så ble begge tampene fra bau til brygga slitt av..

Så bare spring til akter og tamp akter holdt båten til brygga.

Resultat båten vridde seg og klaska motoren i brygga og pullert og knuste og skrapet opp og slo biter ut av dekslet over motoren, samt deksel på stammen.

Motor var nedtiltet tilfelle frost.. og fjære var veldig lav på tidspunkt samt alt ble pressa langt inn av vind.

Så gear ble slått i bunn, tilten var rar/ujevn da jeg tilta den opp.

Hvor mye skade det er på gear /propell/undervannshus vet jeg enda ikke.

Om skrog har fått skade er uvist enda.

 

Skal se litt mere etter jobb i dag hvordan tingenes tilstand er.

 

Se også i linken her hvordan vær vi hadde i går:

http://www.tk.no/nyheter/article4686391.ece

 

Har full forsikring på båten.

 

Noen som har erfaring med slike skader av uvær?

 

Skal ta noen bilder og poste bilder senere i kveld

 

Mvh Kenneth

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

pleier å gå greit hvis du har full forsikring - du må allerførst ringe forsikringselskapet

vi fikk banka båten vår under storm i oslofjorden i forfjor og det gikk på skinner med forsikring

hvis du leverer den på rep er det vertfall enkelt da er det bare å senke skuldre og la dem gjøre alt

skal du gjøre ting selv må du passe på og prute opp så langt det går - di prøver seg alltid og vi måtte undertegne ved utbet at det var thats it, altså ENDELIG OPPGJØR så pass opp i så fall at det ikke dukker opp nye ting underveis

men alt i alt fikk vi bra igjen og jeg rettet skadene selv

lykke til

Link to post
Share on other sites

Vel i går skjedde min første skade med båt, i drittværet som var med sterk vind sørøst.

Har alltid dobble tau for sikring, tilfelle noe ryker, men i tilfelle i går kveld så ble begge tampene fra bau til brygga slitt av..

Har full forsikring på båten.

 

Føler med deg `KenBjork`, forbanna ergerlig når slikt skjer. Hadde en lignende skade under en høststorm for en del år siden, hvor undervannshuset på en 90 hk Tohatsu ble såpass skadet at det måtte byttes. Etter besigtigelse av takstmann, ble jeg henvist til et aktuellt verksted som gjorde jobben. (Kan vel være lurt å overlate eventuell rep. av undervannshus til et veksted.)

Som Jarle B sier , ta kontakt med forsikringsselskapet i første omgang for å få en skikkelig sjekk på skrog og undervannshus. Håper dette ordner seg på beste vis. Lykke til. :flag:

Link to post
Share on other sites

Gjelder forsikringen din om vinteren?

 

Sjekket med mitt selskap og der står det at forsikringen gjelder hele året (for farevann rundt Norge), men det er det ikke alle forsikringer som gjør.

Har du båten på vannet om vinteren kan det være greit å sjekke om forsikringen gjelder før det samme skulle skje deg som med Kenneth.

Link to post
Share on other sites

Jeg er forsikra i tryggvesta

Har Båtforsikring hvertfall, tror ikke jeg har BåtEKSTRA. forsikringen, står hvertfall ikke noe om det.

les her: http://www.trygvesta.no/privat/forsikringe...ring/index.html

 

Vilkår ref min båtforsikring:

Vilkår Fritidsbåt (FB33000), Generelle Premie

vilkår(GE91000), Trygghetsavtale(GE92000)

 

Men nå ble jeg redd:

Opplag på land i perioden 15.10 - 15.03

 

Men så står det, (VILKÅR FOR FRITIDSBÅT FB33000)

Har uthevet med fet skrift:

 

Vedlikehold, sjødyktighet og tilsyn

- Båt og utstyr må vedlikeholdes.

Deler som er utsatt for materialtretthet, slitasje, tæring råte, korrosjon eller lignende, må gis spesielt

godt vedlikehold. Deler som er forringet må skiftes slik at det ikke oppstår fare for skade. Utgifter til

vedlikehold erstattes ikke.

- Båten skal være i sjødyktig stand.

- Det skal føres tilsyn med båten, dens utstyr og fortøyninger.

- Båten skal holdes lens.

- Båt med innenbordsmotor som befinner seg på vannet i perioden fra 15. oktober til 15. mars, skal ha

sjøventil stengt når den ikke er i bruk.

 

Men så står det her: http://www.trygvesta.no/privat/forsikringe...kkes/index.html

Forsikringen gjelder i Norden hele året, og i perioden 01.04. til 30.09. utvides den til også gjelde i resten av Europa, inklusiv Kanariøyene.

 

Hva sier dere om dette?

 

Mvh Kenneth

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men nå ble jeg redd:

Opplag på land i perioden 15.10 - 15.03

 

Nå har det seg slik at jeg har ikke tatt opp for det har vært så mildt og fint vær hele tiden og vi har med jevna brukt båten.

Har også ikke helt tenkt over det som står der..

Desuten er det jo en båt... og den skal jo være på vannet...

 

Så hva mener der om mitt forje innlegg?

Treng sårt noen beroligende ord

 

Mvh Kenneth

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så hva mener der om mitt forje innlegg?

Treng sårt noen beroligende ord

 

Mvh Kenneth

 

Jeg innbiller meg at forsikringselskapene vil begrense utbetaling for skader der folk ikke vedlikeholder/passer på båtene sine.

 

 

Hadde du oppdaget dette i april og du ikke viste når skaden oppstod eller hvordan det hadde skjedd så ville nok saken sett annerledes ut.

Her høres det ut som om du har tatt gode forhåndsregler, forsterket fortøyning og hatt regelmessig tilsyn.

Under punktet "ditt ansvar" http://www.trygvesta.no/privat/forsikringe...svar/index.html

høres det ut som om du har oppfylt TrygVestas krav.

Link to post
Share on other sites

:confused::sad::diving:

hellsike........ nå skjønner jeg ikke noe... han typen som ringt meg opp, sa det ikke var kasko på båten min...

bare ansvar/brann og tyveri...

 

men er garantert at jeg bestillt full dekning på båten til samme dag jeg skulle hente den hos bakken og frakte den hjem.

For ejg på pekte den gang at jeg skulle frakte så lang t på henger og måtte ha full dekkning.

Husker det så veeeelig godt med ho dama jeg prata med.

 

så hva pokker har skjedd..

 

Så han fra vesta sa beklager og kunne ikke hjelpe meg...

jeg sa dette som nevnt over at det kan ikke stemme..

men han fra vesta sa bare beklager jeg kan ikke hjelpe deg og la på..

 

*gråter snart*

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jeg ser i papiret/pdf fila, at det står:

 

Båten brukes ikke av fører under 23 år

Opplag på land i perioden 15.10 - 15.03

Eier har båtførerbevis

Dekning Brann/tyveri/ansvar

Forsikringssum 250.000

Egenandel 4.000

 

Se også vilkår for fritidsbåtforsikring pkt. 3.2.4. og 6.

Personlig løsøre 15.000

Egenandel 4.000

Fører- og passasjerulykke 90

Sum 3.625

Samle-og medlemsrab.Utdanningsfb. - 979

Premie 2.646

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter det du skriver her er jeg redd du har et problem.

Om du har noe skriftlig korrespondanse med selskapet rundt tegning av forsikringen kan det muligens være til hjelp.

Du skriver jo at du mente å ha tegnet kasko på båten. Lenge siden du forsikret båten?

 

Nå gjelder det vel bare å begrense skadene - og prise seg lykkelig for at dette ikke skjedde i mai/juni.

Link to post
Share on other sites

Har dessverre ikke noe skriftlig (hvertfall ikke nå lenger) fra den gang...

Jeg bestilt forsikringa/ordna dette til/fra og med dagen jeg henta båten hos bakken 26/06/07

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har også min båt forsikret i TrygVesta og betaler en premie på 2.863 (med rabatter i bøtter og spann), men har da full kaskodekning og med forsikringssum 249.000 og egenandel 4000. Ser du betaler kun 200 mindre og da uten kasko? Også hos meg er det en forutsetning for den lave premien at båten er på land fra og med 15.oktober.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

jeg har brann/tyveri/ansvar og når jeg tar min premie og ganger opp for å korrigere for forsikringssum kommer jeg på omtrent det samme som Kenbjork betaler.

 

Jeg har vært ute for et tilfelle tidligere der forsikringsselskapet hadde gjort feil og etter deres vilkår jeg ikke hadde dekning. Etter forsikringsagentens informasjon (muntlig) skulle vi ha dekning. Etter litt parlamentering kom svaret at de dekte skaden.

 

Det er verdt å prøve dette, dersom du helt oppriktig har trodd at du hadde kasko.

 

- anders m.

Link to post
Share on other sites

For ejg på pekte den gang at jeg skulle frakte så lang t på henger og måtte ha full dekkning.

Husker det så veeeelig godt med ho dama jeg prata med.

 

 

Først og fremst må du sjekke dine egne forsikringspapirer!

Finn frem dokumentene og les hva du har dekket.

 

Håper dette ender godt, men etter det jeg har lest så er jeg skeptisk.. Det som en gang var sagt har ingen betydning, det er kun det som står nedtegnet i forsikringspapirene pr idag som gjelder. Du har trolig fått oversendt noen papirer der hva forsikringen omfatter er spesifisert. Men flere og flere forsikringsselskap har idag dette kun nettbasert, dvs. du går inn på en nettportal og under "Mine sider" skal dette stå.

 

Har du de andre forsikringene dine hos samme selskap? I så fall kan du prøve deg med at selskapet i utgangspunktet ikke har ordnet den forsikringen du ba om og at de av den grunn bør vise litt forståelse og være fleksibel. Om ikke truer du med å flytter alle forsikringene til et annet selskap. Det vil utgjøre mye penger totalt sett - og kanskje gjøre at de ser på dette en gang til... Lykke til!

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Siden jeg også er forsikret i TrygVesta, og ringte dem i dag i en annen anledning, så spurte jeg om dette med tidspunkt for opptak osv Forsikringen gjelder for båten på sjøen frem til 15.oktober som du jo også påpeker. Har du båten i sjøen etter det så vil det bli en avkorting eller i verste fall et nulloppgjør, dog avhengig av tidspunktet. Som de sa så ser de gjennom fingrene med en dag, eller to, siden man ofte er avhengig av andre for opptak osv, men her er det uansett snakk om ca tre uker etter at man er dekket av forsikringen (hvis man har/hadde hatt en kaskodekning) så mye tyder på at din sak er en forholdsvis bratt oppoverbakke uansett.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Tydelig at det er forskjellig praksis det med avkorting forsikring om vinteren. Med at jeg har båt på land om vinteren var jeg interessert i lavere premie for den perioden. Men i mitt selskap, Sparebank 1, var dette umulig. Altå samme premie og dekning hele året.

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Mandag kveld kom jeg ned til seilforeninges brygger for å laste av 2 jolelr som hadde vært i Drøbak for å seile i helgen (det var vindstllle der). Jolla som jeg sjekket siste gang torsdag kveld lå da å hang i fortøyningen. Ca øverste 1/5-del av motordekselet var over vann.

Med god hjelp av bekjent i brannvesenet (som hadde fri) fikk vi lenset jolla med en pumpe, og tatt den på land. Natt til mandag hadde vi skylt motor i ferskvann, byttet olje, smurt sylindre og alle kontakter, kjørt motoren 30 minutter, byttet olje igjen, og smurt sylindre og kontakter. Neste morgen kom beskjeden fra Forsikringsselskapet om at de ikke ville redde motoren, og vi får oppgjør fra dem. Etter det er motoren kjørt i enda 30 minutter, samt at olje og oljefilter er byttet. Til helgen skal båten på vannet for å brukes, det samme neste helg. Etter det skal motoren få nytt oljeskift, nytt filter, og smøres en gang til før den settes vekk for vinteren. Vi håper og tror den skal fungere greit i flere år fremover.

Så der er jeg fornøyd med IF.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

TrygVesta, og alle andre selskaper, er pliktig til å tilby deg beste dekning. Det er vel lite sannsynlig du ville takke nei til Kasko på en såpass dyt båt. Dette sender du klage på til forsikringsklagekontoret.

 

Det som sies her er forsåvidt riktig, men saken er at det er gått nesten to og et halvt år siden båten ble forsikret.

KenBjork har fått dokumentene sannsynligvis tre ganger, og man har en viss plikt på seg til å sjekke at ting stemmer.

 

Det er bare en fryktelig kjip måte å finne det ut på, dette her.

Håper ikke båten er i verre tilstand enn at det er greit å rette det opp igjen.

 

Har du fått tatt noen bilder av skadene?

Link to post
Share on other sites

Neste morgen kom beskjeden fra Forsikringsselskapet om at de ikke ville redde motoren, og vi får oppgjør fra dem. Så der er jeg fornøyd med IF.

 

Hva sjedde? ble litt itvil da jeg leste at de ikke ville redde motoren

Selv er jeg kunde hos IF og er meget fornøyd, har nettop fått ny gir kasse etter at den raste, (dette var på en bil med superforsikring)

 

Grunnet til at jeg nevner dette er at da jeg tegnet forsikringen synes flere av mine venner at jeg betalte for mye, men en forsikring som ikke dekker ditt og datt kan fort bli den dyreste, så det kan være en ide å gå gjennom forsikringene for å se hva som er dekket.

 

 

Mulig det beste er å ikke forsikre seg men sette av et beløp tilsvarende det man sparer hvert år, for å være selvassurandør den dagen du er utsatt for en ulykke.

Og mulig det da er en trøst Kenneth at du har spart en del penger på forsikringen hittil, penger du nå kan "bruke" på reparasjon.

Link to post
Share on other sites

Har du de andre forsikringene dine hos samme selskap? I så fall kan du prøve deg med at selskapet i utgangspunktet ikke har ordnet den forsikringen du ba om og at de av den grunn bør vise litt forståelse og være fleksibel. Om ikke truer du med å flytter alle forsikringene til et annet selskap. Det vil utgjøre mye penger totalt sett - og kanskje gjøre at de ser på dette en gang til...

 

Syntes forslaget til `roesok`er verdt å forsøke. Før du truer med å flytte alle dine forsikringer kan du jo antyde at en viss avkortning kan aksepteres.

Her dreier det seg kun om ca: 3 uker. Håper ikke skadene er altfor omfattende og at selskapet ditt vurderer saken igjen. Lykke til. :flag:

p.s. send brev eller mail da har du noe på papiret. Det er lettere for selskapet å være negative ved en tlf. samtale.

Redigert av chagall (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...