Jump to content

GPS: Alt dette snakket om Egnos...


Ronald

Recommended Posts

I mange av trådene på dette formuet står det i "bøtter-og-spann" om Egnos. Om når det kommer, hvor nøyaktig det blir, hvor mye feilvisning vi har testperioden osv.

 

Etter mengden innlegg å dømme kan man nesten ledes til å tro at dette er et "must" for alle med gps (ref. f.eks. tråden om gps fra Clas Ohlson). Men er det virkelig slik? Jeg sakser fra Belanors hjemmeside: "....GPS systemet har en presisjon som ligger på 15 meter eller bedre. Det er ønskelig å forbedre dette og EGNOS -  en forkortelse for European Geostationary Navigation Overlay System - er i korthet et system som består av en rekke landbaserte stasjoner som samarbeider med et system av satellitter. Systemet som helhet kan forbedre nøyaktigheten på GPS til bedre enn 5 meter...."

 

Jeg mener også å ha oppfattet at bevisst "støy" / posisjonsfeil i nettet som tidligere ble lagt inn av millitære hensyn, nå etterhvert er tatt bort eller redusert til et minimium.

 

Dersom det som står hos Belanor er korrekt, og dersom min antagelse om at det ikke lenger er bevisste feil i gps-nettet er korrekt - ja da har altså en vanlig gps en feilmargin på ca. 15 meter, og en med EGNOS er nede på 5 (eller mindre).

 

Si meg en ting - når vi er helt nede på 15 meter - er vi ikke da på nøyaktigheter som stort sett er vesentlig bedre enn kartene vi bruker? (Ok, noen nyere digitaliserte kart er vel kanskje tilnærmet 100% korrekte, men de færreste har vel slike i lystbåter). Blir ikke det å bruke EGNOS da litt som å skyte spurv med kanon?

 

Som sagt - jeg kan ha tatt feil i noen av mine antagelser. Så derfor spør jeg....

Link to post
Share on other sites

Si meg en ting - når vi er helt nede på 15 meter - er vi ikke da på nøyaktigheter som stort sett er vesentlig bedre enn kartene vi bruker? (Ok, noen nyere digitaliserte kart er vel kanskje tilnærmet 100% korrekte, men de færreste har vel slike i lystbåter). Blir det da ikke da EGNOS likevel litt som å skyte spurv med kanon?

Joda, det kan du godt si, og jeg er stort sett enig med deg. Men det er forhold hvor jeg foretrekker en nøyaktighet på ferrest mulig meter. Det er når jeg kjører på autopilot fra A til B, og autopiloten får input fra GPS'en. Dersom da GPS'en plutselig sier at jeg er 10 - 15 meter til styrbord fra denne linjen, setter autopiloten igang med å styre babord selv om jeg egentlig var akkurat der jeg skulle være. Og da blir det en noe vinglete kurs. Med kun et par meter feil, blir kursen stabilere, men ikke mye. Den store forbedringen kom da SA forstyrrelsene ble skrudd av og en slapp å risikere en feil på opp til 90 meter.

 

Imorgen skal jeg gå for autopilot fra Son til syd for Strömstad. Håper signalene til GPS'en er stabile da.

 

Hilsen Lars H.

(11 minutter igjen til 4 ukers båtferie!!)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Joda, det kan du godt si, og jeg er stort sett enig med deg. Men det er forhold hvor jeg foretrekker en nøyaktighet på ferrest mulig meter. Det er når jeg kjører på autopilot fra A til B, og autopiloten får input fra GPS'en. Dersom da GPS'en plutselig sier at jeg er 10 - 15 meter til styrbord fra denne linjen, setter autopiloten igang med å styre babord selv om jeg egentlig var akkurat der jeg skulle være. Og da blir det en noe vinglete kurs. Med kun et par meter feil, blir kursen stabilere, men ikke mye. Den store forbedringen kom da SA forstyrrelsene ble skrudd av og en slapp å risikere en feil på opp til 90 meter.

 

Imorgen skal jeg gå for autopilot fra Son til syd for Strömstad. Håper signalene til GPS'en er stabile da.

 

Hilsen Lars H.

(11 minutter igjen til 4 ukers båtferie!!)

OK - ser poenget ditt der. Nå har jeg ikke autopilot, så akkurat den problemstillingen slipper jeg. I alle fall nå, kanskje jeg anskaffer senere. Ser du har en Saga 27 (har selv en Polar 29) - er det ikke Teleflex syring på denne? I så fall er jeg nysjerrig på hva slags autopilot du har anskaffet, og hvor godt den fungerer. Kanskje noe for meg også...

 

Hilsen Ronald

Link to post
Share on other sites

på min gps står det en nøyaktighet på 5 meter der jeg har god dekning.

Er EGOS i drift eller?

Nei, kun prøvedrift, er planlagt start 4.kvartal i år. (og nøyaktigheten er noe GPS'en din antar ut fra hvor mange satellitter den får inn og hvordan de er plassert på "himmelen".)

 

Lars H.

(3 minutt til ferie!!! Nå logger jeg av.)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ser du har en Saga 27 (har selv en Polar 29) - er det ikke Teleflex syring på denne? I så fall er jeg nysjerrig på hva slags autopilot du har anskaffet, og hvor godt den fungerer. Kanskje noe for meg også...

Jeg har en Autohelm ST4000W med lukket drivrem montert bak på rattet. I tillegg betjeningsenhet på instrumentpanelet og fluxbatekompass. Dette fungerer utmerket i Saga27'en. På bildet under ser du at den nesten er skjult bak rattet. Kun en liten bue vises litt i overkant av rattet.

 

Bilde

 

Lars H.

(som nå har hatt 1 time og 15 min ferie og ganske snart

skal begynne å pakke for 4 uker i båten)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ronald

 

Behovene er sikkert forsjellig, og jeg føler heller ikke det helt store behovet for EGNOS nøyaktighet.

 

Det som imidlertid er viktig i denne sammenheng er å vite er om en GPS som mottar EGNOS signalene fra  prøvedrift blir mer unøyaktig / upålitlig enn en GPS som ikke mottar noen EGNOS signaler.

 

I såfall er det viktig å huske på å skru av EGNOS mottak på GPS'en.

Link to post
Share on other sites

Jeg har misforstått noe fundamentalt mistenker jeg.Sånt tenker jeg ikke på engang.

Går det an å navigere med så knappe marginer da,at 5 meter fra eller til spiller så

mye rolle?

JA - selv med dette aviktet så vil det være usikkerhet til stede når du navigere mellom 10.000 holmer og skjær ute på Hitra/Frøya/Smøla.

 

Jeg planlegger alle mine turer på PC'n hjemme og overfører ruta til GPS. Har en del kjenninger som sier at dette ikke er så viktig..... Resultat propellbytte.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

...JA - selv med dette aviktet så vil det være usikkerhet til stede når du navigere mellom 10.000 holmer og skjær ute på Hitra/Frøya/Smøla....

Litt usikker på hva du mener med akkurat det. Selv om jeg er lokalisert østpå, så har jeg også en del erfaring med navigering blant Smølas 3000 holmer og skjær. Kan faktisk ikke si å ha opplevd en eneste gang at feilvisning på opptil 15 meter (dvs. GPS uten Egnos) har gjort meg i tvil om hvor jeg er. Som sagt - heller ikke kartene er alltid 100%. Så jeg baserer meg selvsagt ikke bare på en gps (med eller uten kartplotter). Vel så vesentlig er det å bruke øynene og sammenstille med kartet. Klarer man ikke da, sammen med GPS eller kartplotter, å finne ut hvor man er så er jeg redd man helst bør navigere i annet farevann...

 

Hilsen Ronald

Link to post
Share on other sites

Jeg uttrykte meg sikker litt uklart.....

 

Det jeg prøver å si er at jeg ønsker at GPS beregningene er så nøyaktig som mulig slik at det går an å stole på den opplagte rute. Dvs at vi kan stole på at kart og tereng stemmer overens.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Spesiellt i år så er fartsområdet blitt utvidet til områder som er vanskelig med mange grunner og skjær.Nå har jeg ikke satt min lit til elektronikken for å finne vei. Gamlingene på fiskebrygga deler gjerne av sin kunnskap,og så har det blitt lagt lystelig i vei . Nå noterer jeg merker,staker,staker,kurser,dybder osv i ei notisbok som alltid er i båten og mest av alt stoler jeg på øynene mine. Jeg er litt skeptisk til klokketro på elektronikk i utgangspunktet,selv om jeg bruker det og. Hvis resultatet er at marginene kuttes så tror jeg det kan være farlig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...