Jump to content

Hente båt i Stryn, skal til Sandnes, ny båtfører

LYKKEPILLE

Recommended Posts

Hei alle sammen :)

Dette er mitt første innlegg og jeg får presentere meg som en mann på 47 som ikke har noen spesiell erfaring med sjølivet. Dvs. jeg har vært med å seile litt på noen ferieturer sammen med andre sjødyktige men har stått svært lite ved ror selv på disse turene.

Men jeg har skikkjelig sans for båtlivet og nyter å være ute på sjøen, kjenne luktene og nyte det friske været. Da er det nesten som alt stress renner ut av hodet og man blir ett med naturen rundt seg og det er for meg viktig. Det er også delvis begrunnelsen for at jeg skal kalle båten min for ”LYKKEPILLE”

Båten er en Triton 225 med helt ny QSD 2.0 L 130 hk diesel med Alpha One

Min erfaring er dermed meget limitert men jeg vil ta turen med denne sjøveien fra Stryn til Sandnes og jeg forventer at det skjer rundt 8 mai og noen dager for turen.

I båten er det en Lowrance 520c med kartbrikke fra 2006 (trur jeg) og jeg vil ha med papirkart utenom (en kompis sier det er nødvendig). Jeg har ikke vært kaptein på egen skute før men har vært kaptein på luftfartøyer og regner med at kan jeg navigere der så kan jeg også navigere litt på sjø!

Båten er 22.5 fot lang og 259 cm brei og veldig stabil sies det. Og jeg planlegger å ta turen så mye som mulig i indre leier og ser at de åpne strekkene blir hovedsakelig rett før Florø, over Lysefjorden, Sletta før Haugesund og siste del over Boknafjorden der jeg tar den litt lenger inne.

Jeg skulle ha med en båtvant kompis men siden levering av båten ble forskjøvet blir det at jeg reiser alene. Hehe ja spennende det men jeg tar det som en tur så det går nok bra.

Noen tips og erfaringer fra disse farvannene mottas med takk og jeg benytter samtidig dette innlegget til å takke for et kjempebra forum som jeg har lest mye i den siste tiden.

Hilsen

Pål

Redigert av Triton225 (see edit history)

Hilsen Pål, Triton 225 med navnet "Lykkepille" VHF LE8816 MMSI 258030220

Velkommen som medlem - og gratulerer med ny båt.

Under normale forhold er denne turen ikke noe problem - men vis respekt for vind og sjø ! Legg inn god tid slik at du evt. kan ta en ventedag hvis været ikke er ideelt. I tillegg til de strekkene du nevnte, må du legge til kryssing av Stafjorden, Sognefjorden samt Fensfjorden. Alle kan gi litt utfordringer hvis været ikke er det beste. Ellers anbefaler jeg deg å skaffe en oppdatert kartbrikke - mye er forandret siden 2006 - og prøv å få med deg en på turen, det er kanskje ikke lurt å dra alene på en så vidt lang tur når du ikke har litt erfaring på forhånd.

Uansett lykke til, og gi oss gjerne oppdateringer fra turen

BONITA I

Hei og takk for svar :)

Ja det hadde vert best med følge på turen men jeg vet ikke hvem det skulle være og som hadde både fri og kunnskap.

Blant mine venner er det få som har båterfaring.

Ny kartbrikke Navionics hadde nok vært smart ja...skulle gjerne ha lånt en til jeg vet hva kartbrikker jeg skal kjøpe- Jeg vet ikke om jeg kan bruke Platinum på denne enda og da ville jeg jo helst hatt platinum....

Jeg har god tid på turen og det kan gjerne ta flere dager.

Og ja selvsagt skal det avlegges rapport både om båt, havner og turen generelt :)

Redigert av Triton225 (see edit history)

Hei. Lowrance LMS-520c tar ikke PLATINUM, kun GOLD. Du trenger kart på SD-brikke. Ellers er vel en rask gjennomlesning av vhf pensum, eksamen og i det minste en bærbar vhf ingen dum ide på første turen (kanskje alene) i ny og ukjent båt.

Hei og velkommen til Båtplassen :cheers_wine:

Har vært noen få turer i det området og det er vel Stavfjorden og Sognesjøen som har gitt meg mest trøbbel, i tillegg til Sletta da... Litt god lesing finnes på min hjemmeside her og her. Bekkjarvik er en fin plass å stikke innom for en bedre middag og Brandasund (enten på ene eller andre siden, Johnsen eller Waage) er også verdt å ta med seg, som regel rimelig diesel også her samt kandis og ferskt bakverk.

Har du godt vær så er det en kjempefin tur å tråkle seg gjennom sundene rett sør av Brandasund for så å ende opp på vestsiden av Bømlo og ta turen innom Espevær.

Jeg kan i alle fall anbefale deg å studere kartene NØYE i GOD tid før turen starter og legge opp en rute som passer med dine ønsker. Der er mange alternative leder å velge mellom og er du riktig uheldig havner du f.eks. i Lurefjorden (virker som den naturlige veien å ta men er en blindvei).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Jeg bor i Stavanger, og har også planer om å kjøpe en daycruiser lignende Triton 225. Nå har jeg i kikkerten en Nordic Ocean Craft 22DC på Sunnmøre. Hvis jeg kjøper denne, så har jeg også lyst til å gå sjøveien hjemover. Blir jo en fantastisk tur nedover Vestlandet, og samtidig god anledning til å gjøre seg kjent med skuta underveis.

Hvis jeg skal ta den turen i en så liten båt, så vil jeg ikke fastsette noen dato på forhånd. Må se an når det kommer en godværsperiode. Ikke nødvendigvis sol og skyfri himmel, men iallfall temmelig lite vind. Må også ta høyde for i planleggingen at man kan bli liggende værfast noen dager pga dårlig vær eller tett tåke.

Båten din holder nok lett 25 knop marsjfart, så ingen av de åpne strekkene som nevnes tar vel særlig mer enn en time. Hvis været ser godt ut når du går ut så skal det gå greit. Ting kan likevel alltid gå galt, så en bør tenke gjennom hvordan en vil håndtere situasjoner som kan bli aktuelle; f.eks motorstopp, lekkasje i skrog (du kan kræsje med flytende gjenstander) eller brann. Greit å ha en plan for hvordan en kan tilkalle hjelp. Ikke sikkert at det er mobildekning når du har mest behov for det. Hvis du ikke har VHF installert ombord, så finnes det veldig rimelige håndholdte (jeg kjenner ikke til kvalitet eller rekkevidde for disse). Nødbluss, nødraketter og røykboks kan være bra hvis du må tilkalle assistanse. Hvis mulig så kan du jo holde følge med andre fartøy over åpne strekk. Ei kanne med ekstra diesel koster ikke så mye å ta med, og drivanker, litt verktøy og ekstra dieselfiltre. Hvis det går skikkelig galt (planlegger for worst case) så må du kanskje forlate båten. Da gjelder det å ha en god overlevelsesdrakt, og varme klær under.

Hvis du ikke er vant med å navigere på sjøen, så er det kanskje best å gå når det er dagslys, og ligge fortøyd om natta, men det er kanskje planen i alle tilfelle.

Velkommet på Baatplassen, og lykke til som kaptein :smiley:

Hvis du ikke har noen du kan ta med som har peiling så er jo dette kanskje litt i overkant som nybegynner tur, etter min mening. I flott vær og uten uhell/problem vil det gå helt fint, men det kan jo skje ting og uansett er det greit å være minst to...

Merk at det finnes folk som tar slike jobber mot betaling og jeg tror ikke de har noe mot å ha med eier...

Vi har en lokalt her (Lilleås Yachtservice) som har godt rykte og bøttevis med erfaring så du kunne nok lært mye også på veien, det koster nok litt, men kan være en god investering..., men ser at han er til  Shetland med Hansen sin 8.mai og en ukes tid...

For ordensskyld, jeg har ingen egeninteresse i å anbefale han, men mange her har brukt han lokalt og jeg har ikke hørt et stygt ord enda...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Takker for mange gode råd :)

Ja her blir det bare dag kjøring, tar ikke sjangsen på noe annet. Det blir også avmålte etapper som vil basere seg på været. Klart er det flatt hav så blir det nok noen lengre strekk.

Planen er ihvertfall at jeg skal til gjestehavn i god tid før det mørknes og tidlig avgårde om morgenen. Da er som regel "føret" bedre også.

Det å vite at jeg bare kan bruke Gold kartene er også greit for da får jeg bestilt ny brikke til å ta med meg og da blir det nok denne nye XL som tar hele Norge.

Farten er ca 25 ja på cruise, men motoren skal kjøres inn på turen ned så det blir mye variert gange.

Selger skal ha båten på vannet og teste den før jeg overtar den så jeg håper eventuelle lekkasjer er fikset før dette.

Motoren har også Smartcraft instrumenter som skal følges nøye og som vil gi advarsel om det blir motorproblemer.

Jeg har så mange dager det trenges for en slik tur, tar det 3 dager eller 10 dager så greier jeg meg så heller ta det med ro enn å ta sjangser, men jeg er utolmodig av natur! Så jeg vil nok komme hjem asap!

Båten tar 195 liter diesel og jeg starter med full tank som burde tilsi 15 timer med cruise under gode forhold. Jeg vil også toppe opp tanken når jeg er ca. halvegs slik at det ikke er diesel som er problemet. Og i tillegg vil jeg hive oppi litt av dette biodisel stoffet som hindrer diseldyr!

En bærbare VHF er nok smart ja og noe i den leia jeg tenkte meg.

PLanen er at jeg skal studere kartene skikkelig før hver legg i tillegg til når jeg planlegger turen min. Foreløpig har jeg bare sett på Google Earth samt lest en del på forumet her.

Spørsmålet er vell om det er strengt nødvendig i også å ha papirkart? Spesielt siden jeg nå kjøper siste oppdatering av Navionics brikken. Men ja strømmen kan gå....

Jeg lastet ned den Powerpoint presentasjonen om navigasjonsmerker etc. som en her satte inn, kjempebra og den skal tas med på turen og studeres nøye før avreise.

Og ved hver gjestehavn jeg er så vil jeg prøve å snakke mned lokale folk om området rundt der + kansje snakke med andre båteiere for å sjekke om de skal sørover og om jeg kan henge etter :)

Kom gjerne med mer tips etc :)

Redigert av LYKKEPILLE (see edit history)

Spørsmålet er vell om det er strengt nødvendig i også å ha papirkart? Spesielt siden jeg nå kjøper siste oppdatering av Navionics brikken. Men ja strømmen kan gå....
Kort og klart svar: JA. Du er i ukjent farvann med ukjent båt, mye kan skje. Uten Nintendoen i drift aner du ikke hvor neste skjæret er og det er ikke bare å styre etter sola midt på dagen for å finne Sandnes...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Meld deg på et båtfører kurs, det rekker du å gjennomføre før du skal hente båten, og da får du prøve det i praksis etterpå.

Jeg er selv oppvokst på sjøen, men lærte likevel mye av å ta båtførerprøven.

Det fins mer å tenke på og som folk bør være klar over enn å bare kunne styre båten. De mest hensynsløse jeg har møtt på sjøen er desverre godt voksne mennesker med stor båt og lite erfaring.

(for all del, ikke at du trenger å være en av de)

P.S: Du lærer en del om forhåndsregler og sikkerhet på det båtførerkurset. Der får du også vite hvorfor du skal ha med papirkart. Det er dumt å tenke etterpå at du droppet papirkart for å spare noen usle hundrelapper..

Hei Hokky,

Jeg trur deg så papirkart skal være med :)

Jeg vurderer det kurset til Poseidon men kansje jeg misser en kurskveld siden kurset går over 6 uker.

Men klart det finnes mye godt stoff jeg kan lære til da.

Sikkerhet er viktig uansett så jeg vil nok ta de forhåndsregler jeg kan ta, dog har jeg ikke overlevelsesdrakt men det blir en knall gul Musto seildrakt med varme klær under (hjelper ikke i vannet) og en HH oppblåsbar vest.

Jeg har også kjøpt meg en Kipor - IG 770 som gir 700W og kansje det burde være bra å ta med i tilfelle batteriet går tomt og jeg må ha startstrøm. Den veier 10 kilo.

mvh

Pål

Det skal jeg, men hva er forskjellen på basis og total? Ser det ikke når jeg sjekker sidene deres.

Planlegger også forsikring i Norske, er medlem i Hana Båtforening så det burde gå greit.

Båten er 3 år gammel men motoren er ny! Båten kjøpes av forhandler/produsent/importør.

Ser også at sjokurs.no har helgekurs som jeg kan ta før jeg reiser opp og det er jo mer aktuelt enn 6 dager over 6 uker..

Hei og gratulerer med ny båt:-)

Som Eysteind skriver, så er det ikke noe problem å komme til Bergen første dag, om været er bra.

Selv bruker vi ca 6 timer fra Florø til Bergen i 15 kts.

Når du først er der oppe i indrefile'en av skjærgård, ville jeg absolutt lagt opp til mer rolig seilas.

Det er mange fine plasser og sund man kan gå gjennom, og da slipper man å sitte i time etter time på rein transport.

Er været dårlig er det mye innaskjærs nedover, men som andre har nevnt så har du Stafjorden, Sognefjorden og Fensfjorden før Bergen som kan være litt ruskete.

Videre fra Bergen har du Korsfjorden, Selbjørnsfjorden, Sletta og Boknafjorden, som setter begrensningene.

Tar du høyde for vær og vind, er turen fra Sogn og Fjordane til Rogaland en opplevelse.

Ville absolutt hatt med kart i tillegg til plotter, det er lettere å få oversikten i kartet da det er litt større enn skjermen.

Det er også mye "paddemark" oppe i Florødistriktet, så følg godt med på merkingen.

Plasser som kan være aktuelle sørover:

Rugsund: Snarvei fra Nordfjorden til Frøysjøen, idyllisk plass.

Kalvåg: En fin havn ytters i Frøysjøen, god fiskesuppe.

Florø: Fin gjestekai.

Færøy: Liten koselig havn med eget bakeri på kaien.

Hardbakke: Fin tur om været tillater seilas litt ut i fjorden.

Korsund: Smalt sund, med fin natur. Diesel og butikk på kaien.

Lindås brygge: fantastisk god mat, og hyggelig betjening. Innseiling via gamle sjøsluser, skjermet farvann og fin plass for overnatting. Strøm og dusj på kaien.

Bekkjarvik: Gammel handelsplass i Austevoll. Restaurant og butikker.

Brandasund: Billig diesel og gode skillingsboller på butikken.

Røyksund/Langevåg: Gode plasser å vente for passering av Sletta om du må vente på bedre vær.

Lenger sør har du også mange fine plasser, men her er nok andre bedre kjent enn meg.

Er været fint, ville jeg brukt tre - fire dager på turen, og kost meg med flott natur og god mat.

Men er du rastløs, er det jo ikke noe problem å gå hele veien non stop i rolig vær.

Uansett:

God tur!

Dete blir gøy:-)

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Kjempeinteressant med detaljerte beskrivelser som den ovenfor :)

Ja jeg har planer om å nyte naturen på veien hjem og det inkluderer også smale sund som den der indre leia før bergen.

Jeg kan nesten ikke vente til tirsdag når de åpner butikkene for å ta meg en tur til Dale Libris å kjøpe sjøkart :) (hva er nyeste utgave?)

Og som sagt så er ikke tiden en faktor for meg.

Jeg er ufør og har dermed masse av tid og det er også en av hovedgrunnene til at jeg nå blir "skipsreder". Min uførhet skyldes i stor grad at jeg er totalt utbrendt etter å ha grundet egen bedrift ..

Og jeg vet at på sjøen forsvinner mye av stresset (såfremt jeg vet at hvor jeg går så er det sikkert)

I sommer skal jeg også til Risør med båten og da er det jo godt å ha litt erfaring med båten. Jeg vil også bruke den flittig i Ryfylke intil det, kansje spesielt siden det er kun 5 minutter å gå ned til båten og at jeg ser gandsfjorden rett nedenfor vinduet mitt :)

Båten har soveplasser for to i cabin og to i sofa bak samt sjøvannsdass med septik så det blir mange overnattinger regner jeg med og da blir det hyggelig i gjestehavner og få nye venner som kan også lære meg om kjekke steder å besøke.

Dog må jeg si at seilbåter er fristende og det blir nok en slik i fremtiden, spesielt hvis min uføre blir varig for da ser jeg for meg vinteropphold i varmere strøk :)

Redigert av LYKKEPILLE (see edit history)

Dog må jeg si at seilbåter er fristende og det blir nok en slik i fremtiden.

Tror nok du vil merke at diesel kostnadene vil gi deg ett dytt i den retningen etterhvert.

Men inntil da, til lykke med ny fin båt. Du får nok en fin tur sørover.

Følg leia og gå om dagen, så kan du ikke gjøre noe galt.

Stol mer på øynene enn på plotteren.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Ta med papirkart, VHF og en med båterfaring.

Som relativt uerfaren sjømann, så vil du fort oppdage at et er mange ting som er totalt annerledes enn forventet i 25 knops fart i en båt. Dette er en tur jeg ikke ville lagt ut på uten å ha med noen med mer erfaring enn det du beskriver.

Redigert av Puffen (see edit history)

Både papirkart og vhf står på innkjøpslisten.

Dog er det verre med å ha med en båtvant person, kansje jeg får sette opp en lapp ved båtforeningen min (Hana Båtforening) og se om noen har mye fri og kan være med :)

Ellers blir det nok et helgekurs for båtførerbevis en av de nermeste helgene.

Ikke sats på båtsportkart, det blir mange små ark å bla i (minst 40 for denne turen), de gir liten oversikt, spesielt i 20 knop trenger en også ha nesa andre steder enn i kartbunken. (Har prøvd på en Princess fra Oslofjorden til Hordaland, var ikke moro i det hele tatt).

Hovedserien er større og helt ok.

http://www.nautisk.no/Nettbutikk/Sjoekart/...rien/Soer-Norge

Du vil i hvertfall trenge:

16-17-19-21-23-24-25-26-28-253

Over 2000,- i kart (engangsbruk ?), kan du låne av noen gjør det ingenting om de ikke er helt oppdaterte, landskap, landemerker og fyrlykter flytter seg ikke. Det blir ingen nattseilas, så korrekte fyrlykt-karakteristikker er ikke noe must. Parallellforskyver og passer er viktigere.

Når du har sjanse til det, stikk ut kursen mellom to faste punkt og kontroller at kompasset er tilnærmet rett, i hvert fall på hovedretningene. Med landet litt unna kan det være ofte tricky å velge rett åpning uten noe å peile med.

Skal du likevel ha Vhf er ikke prisavstanden til en fastmontert avskrekkende, kan monteres før avreise. Satser du på håndholdt (minivolum-høyttaler), få en med øreplugg, motor- og vindstøy kan være sjenerende.

Ut Nordfjord ca. 45 mil, Hornelen-Bergen knappe 100 mil, Bergen-Stvgr. 70 mil, hvis ønskelig kan gjøres turen unna i ett på 10-12timer, men bevares, det er som nevnt mange idylliske steder å besøke.

Blir uansett en fin :sailing: tur.

Mvh

Kaldfisk

Jeg kan nesten ikke vente til tirsdag når de åpner butikkene for å ta meg en tur til Dale Libris å kjøpe sjøkart :) (hva er nyeste utgave?)

Det har dessverre hendt at enkelte selgere av sjøkart kvitter seg med gamle lagre, selv om det er kommet nye kart til i mellomtiden. Du finner oversikt over siste utgaver her.

Mvh,

Kjell

- og velkommen hit og gratulerer med ny båt! :flag_bp:

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Når du har sjanse til det, stikk ut kursen mellom to faste punkt og kontroller at kompasset er tilnærmet rett, i hvert fall på hovedretningene.

Enig i at det er viktig å finne rettvisende kurs. Jeg har inntrykk av at kursen man leser av fra GPS når båten er i fart også er temmelig korrekt, så denne kan også være et hjelpemiddel til denne oppgaven.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...