Jump to content

24 - 12 volt


Pontius

Recommended Posts

Vet ikke om jeg helt skjønner dette?  

Har du en påhengsmotor som bruker 12V startbatteri, men som lader med 24V? Trodde ikke det fantes påhengsmotorer med 24 volts anlegg  :smiley:

 

Det er ikke bare det at du måler på ladeutgangen fra motoren uten at den er tilkoblet batteriet, dvs. uten at den er belastet? Da kan nemlig spenningen være svært høy.

 

Beklager hvis jeg roter det til!!

Link to post
Share on other sites

Siste uttalelsen din er ikke riktig.  Det kommer høye og variable spenninger fra svinghjulspolen på motoren ja, med eller uten belastning.

Dette ordnes med en regulator som er påmontert fra fabrikken, og denne leverer 24 volt.

 

Motoren startes med snor og skal ladde et batteri som er alt annet enn et startbatteri.  Det er tilkoblet lys, pumper etc.

 

Nå bruker jeg en annen mindre motor hvor regulatoren leverer 12 volt.  Denne ønsker jeg å bytte ut med en annen større motor som desverre leverer 24 volt.  Tanken er å nedregulere spenningen på denne til 12 volt.

 

For denne nedreguleringen 24 til 12 volt håper jeg det er noen som vet av en dings som gjør jobben.  Siden strømmen skal ladde et batteri må dingsen tåle laddestrøm.

Link to post
Share on other sites

Dette var intr., vi har hatt en mengde spørsmål omkring lading fra påhengsmotor, men ut fra det jeg har fått med meg er dette første gang noen forteller om en original 12V regulator beregnet på batterilading. Mange har etterlyst dette.

Det vanlige er kun likeretting uten regulering.

Hva slags motor er det?

 

Ang. det konkrete problemet med 24-12V ville jeg heller byttet til en 12V regulator enn å satse på en dc-dc converter.

Alt. ladet opp 2 batterier i serie.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke så mye om emnet selv.  Men jeg kjøpte nylig en seilbåt hvor det var med en 8 hk yamaha påhenger (modell ca 1985).  Denne var det påmontert en 12 volt dc regulator som gav nok spenning til å ladde et batteri, og det fungerer helt fint.

Jeg har ikke målt strømstyrken den gir men det er mer enn nok til å drive en bærbar pc og flere lys kontinuerlig uten at batteriet tappes.

Om regulatoren var orginal eller påmontert i ettertid vet jeg ikke men jeg tror den var påmontert i ettertid.

 

Samtidig med at jeg kjøpte seilbåten så kjøpte jeg en ny gummibåt med en splitter ny 4 hk mercury påhenger.  Denne var ikke påmontert noen regulator men det kunne forhandleren påmontere for meg for 800 kr.

 

Hjemme i garasjen har jeg en 1985 modell yamaha 15 hk som jeg vurderer å sette på seilbåten istedet for den på 8 hk som fulgte med.

Da jeg studerer denne nøyere viser det seg at denne har påmontert en stikkontakt gjennom støpegodset som i ligner litt på et sigarettenneruttak.  Også står det skrevet på at uttaket gir 24 volt dc.

Denne motoren kjøpte jeg brukt for 1 år siden til en annen båt så jeg vet ikke om dette var påmontert orginalt men jeg tror det.  Det virker så profesjonelt montert.

 

Så Ingar: For meg virker det som at det bare er å gå til forhandleren av en påhengsmotor så hjelper de med å montere regulator slik at det leveres laddestrøm.

 

 

 

Jeg har tenkt på det å bytte regulatoren til 12 volt, men lurte først på om det finnes en billigere måte å gjøre det på (dc-dc converter).

 

 

 

Å sette 2 batterier i serie har jeg og vurdert men får jeg ikke da problem med å ta ut bare 12 volt?   Må det ikke da brukes 1 eller flere vendebrytere for å dekke de 4 situasjonene under:

 

1,  - Ingen ladding   + forbruk

 

2,  - Ingen ladding    - ikke forbruk

 

3,  + lading  + forbruk

 

4,  + lading    - ikke forbruk

 

 

Finnes det en måte å koble dette på så man slipper vendebrytere, for det kan være vanskelig å huske på.

 

Er det noen som kan sette opp koblingsskjema for følgende helst uten bruk av brytere:

 

* Laddestrøm er 24 volt

 

* 2 stk 12 volts batterier i serie laddes opp

 

* 2 stk 12 volts batterier i parallell leverer forbruksstrøm.

 

* Alle 4 situasjoner over må dekkes.

 

Er dette mulig?

 

Det blir mindre komplisert om forbruksstrømmen kun tas fra bare det ene batteriet men det er ikke ønskelig.

Link to post
Share on other sites

Hvis det er snakk om 800kr ville jeg definitivt gått for denne løsningen.

 

Men du trenger ikke noen vendebrytere selv om du lader 2 batterier i serie.

Du må bare legge opp 2 separate jord-systemer, altså slik at en del av båten forsynes fra pluss/minus på den ene batteriet, en annen del av båten tilsvarende fra det andre batteriet.

 

Ulempen er at batteriene vil lades ut ulikt, hvilket gjør at de også vil ha ulikt ladebehov.

Men siden ladestrømmen går gjennom begge vil man ikke kunne oppnå dette.

(Det finnes utstyr for å kompensere, mener du finner noe ved å søke på equalizer på forumet.)

 

Alt i alt, ny regulator er enklest og sikkert rimeligst i lengden.

Link to post
Share on other sites

Er ikke min hensikt å selge våre produkter her, men siden spørsmålet er så konkret så er prisen oppgitt pr. stk. Er du interessert kan du altså kjøpe en for kr. 682,- ink. mva. Eks frakt.

 

Send meg en IM om du vil gå videre med dette. Er ikke så interessant for resten av baatplassen kanskje.

Link to post
Share on other sites

Siden det har vært så mange spørsmål omkring lading fra utenbordsmotorer ringte jeg Iver Strand hos Yamaha Norge.

(Den lokale forhandleren kunne ikke svare så det hersker tydligvis usikkerhet også blandt dem som selger motorer.)

 

Strand kunne oppklare saken, det har skjedd ting siden jeg sist undersøkte:

 

De aller fleste nyere Yamaha-motorer (fra ca 1999) fra 6 hk og oppover er fra fabrikken utstyrt med en kombinert likeretter/regulator beregnet på batterilading.

 

Delnr. 6J8-81960-00, kr 762+moms.

 

Dette bør løse saken for de fleste så lenge motoren har ladespole originalt. Om regulatoren ikke passer under motor-dekselet kan man evnt. montere den ved batteriet.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Snakket med Iver Strand NÅ i dag... og fikk klar beskjed om at Yamaha's egne regulatorer til eksempelvis min gamle Yamaha 40 D Electric fra 1981 var avhengig av et ganske stort batteri for å holde spenningen nede. Mitt moderate 26 Ah (tette/veltesikre) blybatteri (som er mer enn stort nok for å starte motoren med) var tydeligvis altfor lite så jeg måtte regne med opp i 16 V ladespenning :nonod: Jeg ble anbefalt 60 Ah bilbatteri..... som jeg altså selv helst ikke vil ha :confused:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...