Jump to content

Båttransport fra Rogaland sør- / østover.....


Walter_S

Recommended Posts

Ett skudd i mørke kanskje, men er det noen av baatplassen.no-medlemmer som har planlagt en båttransport på lastebil fra Østlandet (Oslo kanskje?) til Rogaland?

 

- Leter etter returtransport av en 25' tre-sjark som ligger i Hauge-i-Dalane / Sogndalsstrand / Sokndal - mellom Flekkefjord og Egersund! En eller annen gang neste uke.....

 

- Har et foreløpig tilbud om transport fra Sogndalsstrand til Mandal for kr. 3.500,-

 

- Er fornøyd, bare transporten går forbi Lista + Lindesnes, men helst så langt oppover Sørlandskysten som mulig.  Kristiansand, Lillesand, Grimstad, Arendal - derfra kan jeg seile båten hjem.

 

Riktignok sitter det bare en 10 hk Sabb diesel i den, så det kommer til å gå smått - men tid har jeg!  :wink:

 

P.S.: Kommer til å reise med bil til Sogndalsstrand i natt for besiktigelse. Har med mobil 400 912 55 hvis noen har informasjon ang. dette!!  :lol:

 

P.P.S.: Ja, det er en Kommedalsbåd...... :flag:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

....men det er vel ikke denne.....

:flag:

Båttrekket over Lista er visst åpnet igjen........Det kan jo komme fine høstdager enda!

Fortell litt om dette båttrekket over Lista....Ja, og så går jeg og venter på det fine høstværet...... :wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Fortell litt om dette båttrekket over Lista....Ja, og så går jeg og venter på det fine høstværet...... :wink:

Det var vel en bonde som i mange år hadde en traktor med spesialbygget henger til å frakte ganske store båter over eide innenfor Lista. Du kommer da ut i fjorden innenfor Farsund om jeg ikke tar helt feil.

 

Når jeg var i Farsund i sommer kom jeg over en plakat der det stod at trekket nå var gjenåpnet. Nå har jeg ikke kontaktinfo på han eller de som driver med dette, men kanskje noen andre på Baatplassen vet? Ellers kan du sikkert få rede på dette ved en telefon i turistkontoret i Farsund eller Flekkefjord. Sikkert noen i Sokndal som vet noe også.

 

Lykke til uansett! Blir spennende dette her!

Link to post
Share on other sites

Her står det endel om båttrekket, her finnes det også noen navn, så da må det vel gå an og finne ett telefonnr i katalogen?

 

Mvh. Hafrsfjord


Klippet er ifra Farsund Avis

 

Lurer Lista-kysten

Av Karl Emil Sødergren,  18.07.03 - kl. 00:01

 

Maskinentreprenør Eilef Liland vil i løpet av sommeren hjelpe båtfolket til å lure den lunefulle Lista-kysten og gjenåper båttrekket mellom Sigersvoll og Listeid.

 

Det er omtrent ti år siden det rundt én kilometer lange båttrekket mellom Sigersvoll og Listeid var i drift. Maskinentreprenør Eilef Liland på Lista har nå satt i stand båttralla som før ble brukt til å ta opp båtene fra den ene fjordarmen, frakte dem gjennom skaret og sette dem ut i fri sjø ved Sigersvoll, hvor Listafjorden glimter like utenfor.

– Vi har forsterket bærekonstruksjonen og fikset de hydrauliske armene som holder båtskroget fast på hengeren. I tillegg har vi lakkert vogna og vil skru fast et tredekke slik at folk kan gå ut av båten og stå nede på hengeren under transporten. Om en ukes tid tenker jeg vi kan trekke de første over. Det er del ting som må prøves ut i begynnelsen så vi ser på denne første sesongen som en testperiode, mener Eilef Liland.

 

Opptil 35 fot

Hengeren står foreløpig ved en garasje på Hassel, men så snart skilt og bordfjølene er på plass er han klar til å spare folk turen rundt lista.

– Vi har også tenkt å forlenge hengeren noe slik at vi kan ta båter opptil 35 fot. Båter som er større enn det vil kunne gå rundt Lista under de fleste værforhold. Dette er beregnet for motorbåter og ikke for seilbåter. Kjølen på en seilbåt blir for dyp for hengeren, påpeker Liland.

Til arbeidet med å frakte båtfolket over land har Eilef Liland klar en gigantisk traktor.

– Med denne doningen kan vi hale opp de fleste. Vi rygger tilhengeren ut i fjorden og så er det bare for båtføreren og svinge inn mellom støttearmene. Når båten er festet tar vi avgårde og slipper dem ut på den andre siden, smiler Liland.

 

– En attraksjon

Farsund Turistkontor har hatt mange henvendelser også i år om båttrekket er i drift. Den korte kilometeren med forbindelse over land gjør at båtturister kan gå mer eller mindre innaskjærs fra Flekkefjord til Farsund. Daglig leder for Farsund turistkontor ser for seg at det vil bli flere båtturister til regionen på grunn av båttrekket.

– Båttrekket er en attraksjon uten like. Jeg er veldig positiv til at Liland har vært så entusiastisk for å få dette i gang igjen. Hvis en markedsfører det på rett måte, kan det absolutt bli flere båtturister på våre trakter. Ikke minst med tanke på Spangereid-kanalen som er under planlegging. Hvis kanalen også kommer på plass blir det mulig å reise innaskjærs fra Flekkefjord, på innsiden av Listalandet og i tillegg gå på innsiden av Lindesnes fyr, kommenterer Ann Helene Gåsland.

Link to post
Share on other sites

Flytter den opp igjen, i håp om at en "Rogalending" har kjøpt båt på Østlandet og skal ha fraktet den hjem på lastebil - venter på å få sjarken min sør- / østover som returlast......? :headbang:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Så der ble ny båt på deg. Snakk om skipsreder. Gratulerer så mye Walter :headbang::confused:

Transport kan jeg desverre ikke hjelpe deg med, selv om jeg er sjåfør på kranbil, men kommer så å si alldrig på de kanter av landet, som du nevner.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Gratulerer Walter,

 

Så ble det altså trebåt igjen  -  til og med en Kommedalsbåt!

 

Gratulerer så meget herfra  :headbang:

 

Når det gjelder transport så har jeg dessverre ikke så meget å foreslå, men du kunne jo forsøke å få den med som dekkslast på et fraktefartøy som går den veien. Om den kommer på ene eller andre siden av Oslofjroden kan ikke bety så meget?

Hvis du logger deg inn på skipsforumet www.stp-norway.com så finner du mange med god kjennskap til kystfarten  -  og får kanskje et tips om et aktuelt fartøy...

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

.....Så ble det altså trebåt igjen  -  til og med en Kommedalsbåt!

 

..... Om den kommer på ene eller andre siden av Oslofjroden kan ikke bety så meget?...

Hei Poseidon! Takk. Skal "skumme" denne chat'en og se hva jeg kan finne ut...

 

Største problemet med denne sjarken er nok selve beliggenheten. Sogndalsstrand er liksom ikke akkurat noe maritimt skipsfarts-senter uten kommersiell havn!

 

Om bare sjarken kommer "et sted" til Sør- eller Østlandet så er jeg nokså selvhjulpent med å få den hjem, resten av veien. Problemet med selve båten er at det ikke finnes innvendig styreposisjon. Med tanken på at jeg opprinnelig planla å seile båten hjem selv, etappevis, så finnes det 2 utfordringer:

  • - Lista- og Lindesnes på denne tiden av året..... :headbang: - og med det været som er nå......
  • - Det faktum at jeg må stå ute, i vær og vind, og styre hele veien med rorkult er ikke særlig fristende, med sv-kuling og regn.....
  • - motoren er "litt sliten" - d.v.s. en (god?)del røykutvikling ved kald motor...
Bare båten kommer opp forbi Arendal, Kragerø, etc. så kan jeg ta "FLUKT" over fjorden og enten taue sjarken hjem, over Oslofjorden, eller bruke FLUKT som støttefartøy med svigersønn JIBB som hjelp!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

....Snakk om skipsreder. ......

 :eek: Joda, det bygger å "balle seg på" - som det heter. Har 2 "slitne billig-prosjekter" til, under oppseiling. Motorer, propellaksler, teak- og mahogni-emner og utstyr forøvrig pluss en del "småplukk" som kan ta's vare på fra disse...... :headbang:

 

Kona vet det ikke ennå, men jeg har tenkt å melde henne inn som deltager i "Årest tålmodigste og mest forståelsesfulle båtkone"-konkurranse, ..... :confused:

 

 

Forresten så synes jeg at de burde være noe som heter Aktiv gjenvinning av og for gamle trebåter. Det er mye gammelt håndtverk og historiske ting som blir borte hvert år!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

- Holder på litt sjøl også, med alt det innebærer :eek:

- Fikk du mail jeg sendte deg med tips om transport?

- Jo, det var nok din pågangsmot og iver som inspirerte meg også, bastard! ( :confused: ...så du har mye å svare for! :headbang: )  :lol:  :lol:

- Jo, takker for navn og t-nummer, skal undertsøke i løpet av dagen!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Forresten så synes jeg at de burde være noe som heter Aktiv gjenvinning av og for gamle trebåter. Det er mye gammelt håndtverk og historiske ting som blir borte hvert år!

Walter,

 

Jeg tar som en selvfølge at du er medlem av Forbundet Kysten?

 

www.kysten.no

 

Der drives "Vern gjennom aktivt bruk"  -  og det er jo akkurat hva du holder på med  -  midt i blinken for deg (og meg)!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

- Jo, det var nok din pågangsmot og iver som inspirerte meg også, bastard! ( :sleep: ...så du har mye å svare for! :wink: )  :lol:  :lol:

- Jo, takker for navn og t-nummer, skal undertsøke i løpet av dagen!,

Du vet sikkert at Kronos Titan henter råstoff i Jøssingfjord og frakter dette til Øra for foredling.  Mener å huske fra geografien i 4. klasse at Sokndal (med k ) er nabofjorden til Jøssingfjorden.

 

Prøv en prat med transportkontoret på Tittan, kanskje de har en løsning eller noen tips.

 

evenR4u

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte meg en 7 meter*2,5 meter i Haugesund for et par og et halvt år siden.  Fikk den transportert fra marinaen i Haugesund til Øra for 5.000 på en returtransport.  I tillegg betalte jeg en knapp 1.000 for lasting, og 300 for sjøsetting på Øra.

 

Mye penger, jepp.  Men veldig greit å bare møte opp på Øra (en dag i mars) og ta i mot lasta.

 

Sjekket også dekkslast med NorCargo.  Det ville komme på 9.000.

 

Mener å huske at bilen kjørte båter fra Nordkapp Boats på Solli.  Og tok min som retur.  Kanskje en tlf til Nordkapp?

 

evenR4u

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Sjekket også dekkslast med NorCargo.  Det ville komme på 9.000.

evenR4u

Ja, det kan nok stemme; NorCargo, som nå heter NorLine er kjent for å ha stive priser på denslags transport. Skal man få gunstig dekkslast så må det være med en av de "gammeldags" lastebåtene som fortsatt reker på kysten. Det at ankomststedet er så fleksibelt skulle tilsi at det kanskje ble lettere å finne en passende anledning.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...