Jump to content

Så var det min tur til å gå på grunn.


Goddis77

Recommended Posts

Var så fint vær her i Bergen idag at jeg tenkte at det kunne være fint med en tur. Tok derfor med far + bror på en liten tur i Nordåsvannet, der båten ligger.

Siden vi hadde kjørt her ganske ofte til tiders, fant vi ut at det kunne være fint med litt utforsking av litt "nye" steder og slikt.

Vi satte derfor turen mot et område som vi ikke hadde vært før. Dette var en øy, som det gikk an å kjøre rundt (trodde vi). Alt gikk fint... ekkoloddet viste 9m... vi myste omkring i 2-3 knop... og plutselig viste ekkoloddet 1m.  :eek:

Før jeg fikk tid til å reagere, gjorde båten et bykst i været og en dumpelyd tredde inn i mine ører.

Jeg hadde ingen anelse om hva vi hadde truffet, før vi lå inntil en sten/skjær midt i løpet.

Heldigvis var denne stenen helt rund og glatt.

Etter uttallige sjekker av kjølen + div (innvendig), kom vi frem til at alt var gått bra.

 

Tar nok 1uke før denne opplevelsen slipper taket. Kanskje like bra at båten skal opp om 3 uker.

 

Kommer ALDRI til å nærme meg slike områder igjen!!!

Link to post
Share on other sites

He, he - ikke alene om denne typen opplevelser. La oss kalle det bunnberøring - da høres det litt mindre dramatisk ut. Mange her inne som har opplevd det samme om jeg ikke husker feil i en tidligere poll.

 

Hadde samme opplevelse for 8 år siden med min første båt - en gammel plastsnekke. Hadde hele svigerfamilien med for å vise båt og sørlandsk skjørgård. SKulle også gå et sted jeg ikke hadde vært før. Midt i leia sa det plutselig dunk og hele båten reiste seg mot himmels! før den gled ned igjen. Heldigvis gikk det godt og ingen skader hverken på båt eller personer. Men du husker en slik opplevelse en stund.

Link to post
Share on other sites

Det er sånn som skjer. Det er et valg det å oppdage nye "perler" og risikere en liten landkjenning, mot det å ligge på ledestrekene i kartet.

 

Hulda har tatt konsekvensen av dette etter 9 år med plastseiler av typen som ville spjære ved grunnstøting. Hulda er tung som fy og bygget i jern. Nå skal Admiralen og jeg ut og utforske skjærgården i årene som kommer. Gleder meg hemningsløst. Det kommer garantert til å bli en del landkjenninger i årene som kommer.

Link to post
Share on other sites

Var oppe å så til båten igjen idag. Kunne ikke finne noe galt med den  :smiley:

 

Det som forundrer meg litt er at denne stenen ikke var merket på noen måte. Der er flere andre i samme området, og disse er merket med stake og alt...

 

Ja ja. Tok noen  :drink: igår for å døyve sjokket. GOD helg alle sammen  :cool:

Link to post
Share on other sites

Kjenner følelsen din etter en tilsvarende sak i fjor sommer. Heldigvis er det oftest selvtilliten som tar det meste av støyten. Plast tåler det utroligste med kun små skader som resultat.

 

Det tar noen uker eller måneder før selvtilliten får bygget seg opp igjen.... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Som jeg tidligere har sagt. Det finnes to typer båtfolk. De som har gått på grunn og de som skal gå på grunn  :wink: Velkommen i klubben.

 

Det høres ofte verre ut enn det er, selv om opplevelsen er dramatisk der og da, og selvtilliten gjerne får seg en alvorlig knekk. Men det går nok bra  :smiley:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Det høres ofte verre ut enn det er.........

JA, det kan jeg skrive under på. Blåste selv på en grunne i en trang vik mens jeg fortvilet forsøkte å snu og komme meg ut i åpent farvann. En skrekkelig lyd, og jeg var overbevist om at nå måtte båten på land. Da vi fikk lagt til et annet sted, var det ned for å sjekke, men kunne ikke se noe spesielt. Sjekket innvendig, men ikke noe var å se. Da båten kom på land utpå høsten, var det heller ikke noe spesielt å se  :eek:   Helt utrolig. Etter lyden å dømme ved landkjenningen, så burde det absolutt ha vært noen skader å reparere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...