Jump to content

Hvordan skifter jeg ut rustne klinkerplugger ?


oev

Recommended Posts

Hei alle kunnskapsrike trebåtentusiaster !!

 

Har nylig blitt "lykkelig" eier av en 22ft. klnkerbygget sørladssneke - ca. 1930 årgang. Enkelte nagler under vannlinjen er rustangrepet og jeg trenger derfor råd & tips på følende: Hvor får jeg tak i ny nagler ? Bør jeg bruke kobbernagler under vannlinjen ? Hvor får jeg tak i egnet verktøy ? Hvordan er fremgangsmåte for utskifting ?    :seeya:  

 

Ellers sitter de mest rustangrepne pluggene bak ved zinkanoden. Kan dette ha sammenheng / er det helt nødvendig å bruke zinkanode på en slik trebåt - eller kan den gi andre negative effekter ?    :seeya:

Link to post
Share on other sites

Hei oev,

 

Gratulerer som treskipsreder  :wink:

 

Det som du kaller nagler / plugger, regner jeg med er det som vi til vanlig kaller søm eller saum, litt avhengig av dialekten. Disse består av to deler; den ene er som en stor gjennomgående spiker, med stort flatt hode. Den andre kalles for "roe" og er omtrent som en skive, med en liten krumning.

 

Å skifte saum er ingen heksekunst, men det krever litt trening. Det finnes mange nettsteder og bøker som beskriver fremgangsmåten i detalj. Det er en fordel (nesten nødvendig) å være to når man holder på. En til å klinke og en til å holde imot. Det brukes litt spesielt verktøy, men det kan du også improvisere. Det viktigste er en god tverravbiter og et par passende klinkehammere.

 

Å skifte til kobbersaum undervanns er ingen god ide  -  hvis du da ikke skifter absolutt alle, og alle rekkspiker undervanns i samme slengen. For hvis noen blir kobber, som er et forholdsvis edelt materiale  -  da vil de gjenværende jernsaum "ofre" seg og forsvinne på et øyeblikk.

 

Det er også årsaken til at saumen akter er dårligst. Dette kommer nemlig ikke av zinken, den har bare gjort godt. Det kommer av at her har jernsaumen vært i nærheten av edlere metaller, nemlig propellen, akslingen, kjølevannsinntak, kanskje rorhengsler, osv.

 

Dette var kanskje ikke så veldig mye å ta fatt i, men forhåpentlig fikk du en peiling  -  og du finner som sagt ganske meget spesialstoff hvis du begynner å lete.

 

Lykke til med prosjektet  -  ta godt vare på båten!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt Søm/Klink/Roer hos:

 

Albert Bøe Industri

Lågaveien 7

 

3262  Larvik

 

Telefon: 33141100

Telefaks: 33141101

 

Det er ikke mye de har igjen av slikt, men noe er på få tak i. Hvis du er medlem i Forbundet Kysten, er det ofte annonser for leverandører av utstyr til tradisjonell båtbygging her. Se http://www.kysten.no. Annonser er ikke på internett, men i bladet som gis ut 5 ganger i året.

Link to post
Share on other sites

Hei Poseidion- og takk for svært nyttig tilbakemelding !

 

Jeg har kikket nærmere etter i båten og registrerer at det tydeligis er en viss mix av jern og kobber. Antakelig har det oppinnelig vært jern, ( også på fribord ) men det er nok foretatt noe utskifting over tid til kobber i fornidelse med utbedringer under vannlinjen og det er kanskje en medvirkene årsak til noe av det rustangrep som er på jern"søm" 'ene.

 

Bør jeg derfor gå til det skritt å skifte ut alt under vannlinjen til eks. kobber ?   :confused:

 

 

Takk også til Freeidvar & Bastard30000 for nyttige linker til materialer  :smiley:  !!

 

 

Mvh

Øyvind

 

 

PS ! Jeg beklager sen respons på dered innlegg, men har hatt kollaps på min ADSL-ruter.

Link to post
Share on other sites

Fremgangsmåte ved utskifting:

Bruk en liten vinkelsliper med kutteskive og kutt av stuken på klinken innvendig. Gi roen et rapp med en kulehammer og roen spretter at og spikeren går litt ut. Når du har tatt en del innvendig, gå utvendig og trekk ut spikrene med en spikerpumpe. Dette er den prosedyren jeg har benyttet på noen hundre klinker. Når den nye spikeren skal inn, er det bare å banke den på plass. Innvendig trenger du et roejern for å få roen inn på spikeren. Roejern, gjør så: Finn en gammel meisel eller et rundtjern på dia ca. 20 mm. Bor inn et aksielt hull i enden slike at spikeren entrer fritt inn i hele sin lengde. Etterbor med et stort bor slik at du lager en kon som passer omtrent med roen. Det du nå trenger er en person utvendig som motholder med en tung hammer. Innvendig er du med kulehammer, roejern og kraftavbiter. Spikeren blir slått inn, roen settes på tuppen av spikeren og med 2 slag slås roen kontant på plass. Kutt av spikeren med litt overmål med avbiteren og klink med kulehammeren til det legger seg en pen vulst av spikermateriale over roen. Det går med noen sekunder for hver spiker når man opparbeider litt rutine. Største problemet er å få ut det gamle. Hvis problemer, la det gamle sitte og sett inn en ny spiker ved siden av. Da må du bore gjennom bordgangene først. Boret skal være slik at spikeren går noe trangt igjennom. Prøv først på en plankebit.

 

Det går godt an å skifte ut til koppernagler. Forholdet er imidlertid at en del jernspikere har store hoder, hviket jeg ikke har sett på kopperspiker. Har bordgangene blitt litt vasne, er det er fordel med stort hode utvendig.

Link to post
Share on other sites

Fremgangsmåte ved utskifting:

Bruk en liten vinkelsliper med kutteskive og kutt av stuken på klinken innvendig. Gi roen et rapp med en kulehammer og roen spretter at og spikeren går litt ut. Når du har tatt en del innvendig, gå utvendig og trekk ut spikrene med en spikerpumpe. Dette er den prosedyren jeg har benyttet på noen hundre klinker. Når den nye spikeren skal inn, er det bare å banke den på plass. Innvendig trenger du et roejern for å få roen inn på spikeren. Roejern, gjør så: Finn en gammel meisel eller et rundtjern på dia ca. 20 mm. Bor inn et aksielt hull i enden slike at spikeren entrer fritt inn i hele sin lengde. Etterbor med et stort bor slik at du lager en kon som passer omtrent med roen. Det du nå trenger er en person utvendig som motholder med en tung hammer. Innvendig er du med kulehammer, roejern og kraftavbiter. Spikeren blir slått inn, roen settes på tuppen av spikeren og med 2 slag slås roen kontant på plass. Kutt av spikeren med litt overmål med avbiteren og klink med kulehammeren til det legger seg en pen vulst av spikermateriale over roen. Det går med noen sekunder for hver spiker når man opparbeider litt rutine. Største problemet er å få ut det gamle. Hvis problemer, la det gamle sitte og sett inn en ny spiker ved siden av. Da må du bore gjennom bordgangene først. Boret skal være slik at spikeren går noe trangt igjennom. Prøv først på en plankebit.

 

Det går godt an å skifte ut til koppernagler. Forholdet er imidlertid at en del jernspikere har store hoder, hviket jeg ikke har sett på kopperspiker. Har bordgangene blitt litt vasne, er det er fordel med stort hode utvendig.

 

Utrolig bra informasjon - hjertelig takk  :smiley: .... Jeg gjeder meg til å prøve og ( har heldigvis båten stående hjemme ). !  Til tross for at båten er svært gammel, er alt trevirke svært bra og derfor bør det ikke være problemer med størrelse på hodet !

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...