Jump to content

Automatisk brannslukker i motorrommet - enkelt?


Bitteliten

Recommended Posts

Jeg har trodd at det å ha en automatisk brannslukker i motorrommet var en komplisert sak med mye monteringsjobb som må gjøres av proffesjonelle.

 

I dag satt jeg og kikket på Finn, og så oppdaget jeg dette bildet i en annonse av en Princess 40

Bilde

 

Her ser det ut til at det er automatiske brannslukkere som sitter på undersiden av motorluka.

 

Jeg søkte da på Maritim, og fant ut at de hardisse

 

bildet er fra Maritim

Bilde

 

Jeg vet ikke hvor stort motorrommet på båten min er - regner med at jeg må måle h/d/b for å finne kubikken i rommet for å ha stort nok apparat?

Er et noen som har erfaring med montering og bruk av automatiske brannslukkere generelt. NB! Ikke bare de som Martim selger - det var bare ment som en illustrasjon på en mulig løsning.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg snakket med Maritim - og de sa at det var godkjent gass på disse. Dvs. at det ikke er hallongass - for det er forbudt.

 

Seatronic hadde noen apparater med pulver - men som de sa. Går motoren og et begynner å brenne - så blir nok luftfilteret ditt fort tett :eek: Det kan jeg godt forstå

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg snakket med Maritim - og de sa at det var godkjent gass på disse. Dvs. at det ikke er hallongass - for det er forbudt.

 

Seatronic hadde noen apparater med pulver - men som de sa. Går motoren og et begynner å brenne - så blir nok luftfilteret ditt fort tett :eek:  Det kan jeg godt forstå

<{POST_SNAPBACK}>

jeg tok et søk på Spek i fra Maritim Resultatet ser du her

var den overskriften der jeg fikk HALON fra :confused:

Redigert av LALUNA (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Ser interessant ut. Hva koster et slikt sysmtem ferdig montert?

<{POST_SNAPBACK}>

Har ikke kjøpt panelet, men bare selve beholderen, samt bryter og kabel. Har da ikke overvåking som man får med panel, men ren manuell utløsing fra førerplass. Dette kommer da på ca 2500,-

(Husker ikke den nøyaktige prisen) Skal man ha full pakke antar jeg at prisen stiger til det doble.

Link to post
Share on other sites

Windy leverer automatisk slukkeutstyr som standard i sine båter nå (ikke på Hannah II - 2000-mod., men er slik på Hannah III - 2004-mod), også dieselinstallasjoner.

 

Jeg har ikke tilgang på merket her og nå. Systemet er helautomatisk. Det kan ikke utløses manuelt (er vel en ulempe) men har et lite varselpanel montert ved førerplassen som viser status for systemet (grønt for ok). Se det lille runde panelet rett nedenfor trimflapsene/gasshåndtakene.

 

Dette kan sikkert benyttes i andre båter. Tviler på at det er veldig dyrt - da hadde det neppe vært standard.

 

Står på reisefot og får ikke sjekket detaljer før om et par dager.

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

En ting som bør inn i ligningen ved bruk av automatiske slukkeanlegg, er at motoren også vil ventilere maskinrommet dersom den ikke er stoppet.

Jeg er redd eieren av båten som det er vist til i første innlegg ville få seg en overraskelse dersom det skulle bryte ut brann under gange på full fart. Disse digre motorene ville trekke så mye av slukkegassen gjennom at det aldri ville bli nok til å oppnå riktig fyllingsprosent i maskinrommet.

Automatiske slukkeanlegg bør kombineres med automatisk stopp av maskinen. Klarer man å få til automatiske brannspjeld i tillegg er det bra.

Jeg ville absolutt, og det har jeg forresten også gjort, rådført meg med et brannvernfima for installasjon av slike ting.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

En ting som bør inn i ligningen ved bruk av automatiske slukkeanlegg, er at motoren også vil ventilere maskinrommet dersom den ikke er stoppet.

Jeg er redd eieren av båten som det er vist til i første innlegg ville få seg en overraskelse dersom det skulle bryte ut brann under gange på full fart. Disse digre motorene ville trekke så mye av slukkegassen gjennom at det aldri ville bli nok til å oppnå riktig fyllingsprosent i maskinrommet

 

 

 

Bensinmotorer vil "kveles"av gassen ,men en dieselmotor vil suge ut gassen uten nevneverdige problemer.

Automatisk slukking i motorrom dieselmotorer må være utstyrt med autostopp eller stoppes før man utløser gassen.

Link to post
Share on other sites

Har kjøpt et slikt anlegg som Maritim selger.

Anlegget er komplett med mulighet for manuell utløser og automatisk motorstopp ved utløsning. Motorstopp er nødvendig, både fordi motoren suger ut gass, men kanskje vel så mye for å stenge av tilførsel av brennbar væske (diesel) som gjerne i utgangspunktet er årsaken til brannen.

Strever litt med å finne optimal plassering av gassflasken (bildet fra Princessen var et godt tips), så anlegget er ikke ferdig montert. Kjører med gassflasken liggende løs i motorrommet for øyeblikket.

Prisen for mitt anlegg (gassflasken varierer veldig i pris mellom ulike størrelser) kom vel på ca. kr. 9 - 9500,-.

Link to post
Share on other sites

Jeg mener å huske at regelen om halonforbud ikke har tilbakevirkende kraft, i fritidsbåter kan man beholde eksisterende anlegg.

 

Om det ikke skulle være lov,så ikke finn på å bytte for det er ingen av de nye som kommer opp mot halon når det gjelder slokke-evne!

 

Problemet kommer tidsnok når anlegget må etterfylles,men frem til da bør du bruke det med god samvitighet.

Link to post
Share on other sites

Kan du forklare dette nærmere .

 

Kriterier for nye slokkemidler

Arbeidet med å erstatte halon er for lengst satt i gang og har gitt resultater. Men det har vist seg vanskelig å finne et slokkemiddel med så gode slokkeegenskaper, uten påvirkning på den menneskelige organismen, og uten negativ påvirkning på miljøet som halon.

For å si det litt spøkefullt og sleivete (jeg ønsker ikke bli sitert på dette!) blir et nytt slokkemiddel nå vurdert i følgende prioriterte rekkefølge: virkning på miljøet, virkning på den menneskelige organismen, pris og så evnen til å slokke brann, mens før var det omvendt.

 

 

To faktorer som i dag tillegges stor vekt er:

· ODP, Ozone Depleting Potensial, (ozonødeleggende potensial)

· GWP, Global Warming Potensial, (global oppvarmingspotensial)

 

De nye slokkemidlene baserer seg i vesentlig mindre grad på inhibitorisk (antikatalytisk) slokkevirkning enn halon gjorde. De nye baserer seg på oksygenfortrengning (kveling), en kombinasjon av oksygenfortrengning (kveling) og inhibitoriske (antikatalytisk) slokkevirkning eller kjølende.

De slokkemidlene som baserer seg på oksygenfortrengning kan deles i tre kategorier:

1. Effekten av oksygenfortrengning (eks. nitrogen)

2. Effekten av oksygenfortrengning og en sterk fysiologisk effekt ( eks. karbondioksid)

3. Effekten av oksygenfortrengning og en

balansert fysiologisk effekt (eks. Inergen)

 

 

http://www.brannmannen.no/arkiv/2002/4-02/...-02/inergen.htm

disse utdragene er hentet fra denne siden her finner du også mer om emnet.

Link to post
Share on other sites

Jeg mener å huske at regelen om halonforbud ikke har tilbakevirkende kraft, i fritidsbåter kan man beholde eksisterende anlegg.

 

Om det ikke skulle være lov,så ikke finn på å bytte for det er ingen av de nye som kommer opp mot halon når det gjelder slokke-evne!

 

Problemet kommer tidsnok når anlegget må etterfylles,men frem til da bør du bruke det med god samvitighet.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Ble litt opptatt av om anlegget med halon fortsatt kunne være innstallert, men forstår det slik at det ikke har tilbakevirkende kraft.

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg husker (det begynner jo å bli noen år siden Halondebattene gikk som verst....) er Halon helt uskadelig for miljøet når den blir brukt riktig, dvs. mot brann. Miljøproblemet til Halon er når det blir utløst ved feiltagelse og lekkasjer i anlegget. Tidligere ble også Halonanlegg rutinemessig testet ved å utløse anlegget som om der var brann........

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Halon har en meget god slokkeeffekt. Brannen opphører allerede ved ca. 8 prosent slokkegass i rommet. Sammenliknet med CO, og Inergen, krever disse ca. 40 prosent og 50 prosent romfylling.

Sier jo litt,men dette er vel ikke så intressant da halon som slukke middel er "ute"

 

 

Halon er jo på vei ut men det er vel endel som har anlegg i båten i dag. Beholde dette eller ikke får vel bli opp til den enkelte.

 

 

Husk bare muligheten for reantenning!

 

Mitt valg i båten er co2 og skum(håndapparat)og selvfølgelig vann.(helst fra tank) reine og greie slokkemidler.

Redigert av Jakob (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg husker (det begynner jo å bli noen år siden Halondebattene gikk som verst....) er Halon helt uskadelig for miljøet når den blir brukt riktig, dvs. mot brann. Miljøproblemet til Halon er når det blir utløst ved feiltagelse og lekkasjer i anlegget. Tidligere ble også Halonanlegg rutinemessig testet ved å utløse anlegget som om der var brann........

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hei.

 

Når det gjelder Halon som slokkingsmiddel har Sjøfartsdirektoratet endet Info/rundskriv som ligg på nettet, og bør leses av alle som vuderer å montere slike annlegg.

 

http://www.sjofartsdir.no/upload_attachmen...gg_fases_ut.pdf

 

Det finnes mer info ved å søke på Halon.

 

 

 

 

 

Eg ville undersøkt om dette regelverket også gjelder fritidsbåter vist eg vuderte å montere et slikt annlegg

 

"Tidligere ble også Halonanlegg rutinemessig testet ved å utløse anlegget som om der var brann".

 

Nå har eg et heilt arbeidsliv vert i et miljø der halon har vert et av flere brannslokkningsmidler.

 

Vanlig rutinemessige kontroller der var att et godkjent firma ein gang pr. år tok en kontroll av anlegga.

Nokon utløsning av annlegga ble ikkje gjort.

Mellom disse årlige kontrollane vart det utført kontroller etter en sjekkliste engang i månden av bedriftens personell.

 

Steinar

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...