Lars H. Svart 7.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2013 Der jeg har båten liggende Sonskilen og der har prisen gått opp også i år, som den har gjort hvert år. Her prisen pr. breddemeter de siste årene med strøm og vann på bryggene innkludert: 2010: 2700,- 2011: 2835,- 2012: 2900,- 2013: 2950,- Lars H. ps. Det skal være ledige plasser i Sonskilen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Pettern1972 Svart 7.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2013 Det var en smule mere enn vi betaler her nede: 610,- Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2013 ps. Det skal være ledige plasser i Sonskilen. Og setter de prisene enda mer opp så blir det enda flere ledige ;-) Ledige plasser gjennom sesongen koster noen kroner... også utover de rene pengene til selve båtplassen. Aktivitetsnivået på andre betalte tjenester synker. Høres litt rart ut å sette opp prisene ytterligere i et marked på vei ned, men kanskje Son har et lokalt press som overgår regionen sin prisutvikling? Mange hytter osv som sokner til Son. Eller rett og slett et styre som ikke følger med eller bryr seg. Om inntjeningen er god nok så tåler de å stå med tomme plasser gjennom sesongen. Litt trist for de som har betalt å se tomme plasser og vite hvor en del av pengene gikk men.... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2013 (redigert) Sonskilen Båthavn er ikke drevet av en båtforening eller noe slikt. Det er en ren kommersiell havn med fast ansatte folk hele året og stor maskinpark. I år er det lagt ut to helt nye brygger med moderne opplegg for strøm og vann beregnet for de litt større båtene. Og til disse plassene har det nå strømmet til båter som tidligere har hatt plass i den noe rimeligere kommunale delen av havnen hvor en må ha bosted i Vestby kommune for å få plass. Og obs, det er ikke noe innskudd på plassene. Når det gjelder ledige plasser, tror jeg de fint kan telles på en hånd. Jeg ellers nevne at det er et eget plastverksted i havnen, pluss LaSa butikk og verksted. Redigert 7.Mai.2013 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Magne A. Svart 7.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2013 Lars: Hvor lang tid bruker du på kjøring fra bosted til havna og hva koster vinteropplag ? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2013 (redigert) Hei. Jeg har 6,8 mil å kjøre fra Skjetten til Son, men mesteparten er på motorvei med lange stykker med fartsgrense 100km/t slik at jeg kun bruker 45 min hver vei. Men obs, jeg holder meg unna rushtidene! Prisene for vinteropplag sist vinter var 175 kroner momsfritt pr. m2 (største lengde x største bredde på båten). For min båt på 8,15 × 2,75m ble det da kr.3921,75 Utleier holder forresten opplagmateriell for motorbåter. For opptak og utsetting tilsammen 76 kroner pr. m2 pluss moms, med momsen ble det da for min båt kr. 2128,95 sist vinter. Høytrykksspyling ved opptak er inkludert. Dermed ble det kr.6051,- for vinteropplaget. Strøm til håndverktøy pluss vann er inkludert. Skulle jeg ønsket å koble på frostvakt i båten, hadde det blitt etter dagens strømpriser og med egen måler utlevert av utleier. I og med at havnen er bemannet, bestemmer en selv opptak (med et par dagers varsel). Ved opptak sier en så fra når en vil ha båten ut, slik at båten blir plassert fritt til utsetting den datoen. Lars H. Redigert 7.Mai.2013 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Artekno Svart 7.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2013 (redigert) Jeg fikk tilbud om plass i Sonskilen nå - fikk jo hakeslepp, etter som jeg alltid har sett det er rift om plassene der. Men I Wish... Jeg har 5 års kontrakt i Leangbukta, så der sitter jeg nok godt. Rimelig da. Men litt bomstasjoner når kjøringen går øst-vest-øst. Byttet bedre halvdel fra Holmenkollen til Nordstrand i vinter, så plass i Soon hadde passet bedre. Særlig når mine to minste barn flytter til Soon til neste år! -Noen som vil overta rimelig 3,5 meter plass i Leangbukta? He he!! Redigert 7.Mai.2013 av H-35 (see edit history) Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Polarn Svart 7.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2013 Håper det fortsatt er ledig i son neste år, i år tar jeg fri lar båten stå på land og banner i kjærka og benytter meg av bobil. Adkomsten til båten i Oslo tok til slutt drepen for meg. Ble mye styr bare for en liten tur ut med båten. Son kan man vel praktisk kjøre til brygga? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Lars H. Svart 7.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2013 Ja, jeg parkerer bilen med fronten 3 meter fra baugen på båten! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
forskern Svart 7.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2013 Ja, definitivt ulovlig. Enig, men selv båtplasser til selvkost i båtforeninger er ikke akkurat gratis. Innskudd på 137.000 for fire meter og et årlig medlemskap og fellesutgifter på 4500 samt obligatorisk båtvakt en natt hvert år i "min" havn i Asker. Men fortsatt ulovlig. Mouche: Jeg har gjennomgående stor respekt for dine innlegg som jeg opplever som faglig velfunderte og avbalanserte, så jeg vet jeg tar en sjanse når jeg prøver å imøtegå dine standpunkter. Likevel: Hovedregelen i norsk lovgiving er at det som ikke er forbudt faktisk er lovlig. Hvor er det skrevet at to parter ikke kan avtale at en kompensasjon for en tjeneste (leie av båtplass) dels skal skje ved betaling - dels ved en definert tjenesteyting (dugnad)? Faller det inn under urimelige kontraktsvilkår eller har det med at utleier skal svare skatt eller arbeidsgiverforpliktelser hvis en slik avtale inngås? Jeg synes umiddelbart at det virker urimelig at lovgiver har forbudt noen å inngå slike kontrakter - jeg synes ikke det framstår som urimelig misbruk av markedsmakt eller dominans. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 8.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2013 Hvor er det skrevet at to parter ikke kan avtale at en kompensasjon for en tjeneste (leie av båtplass) dels skal skje ved betaling - dels ved en definert tjenesteyting (dugnad)? Ingen steder det jeg vet, men her har jeg forstått det slik at det er et sameie hvor sameierne er pålagt å delta på dugnad og blir ilagt en bot hvis de ikke deltar. Det er ikke lov i følge de steder jeg har sett, lest og hørt i den senere tid. Gjorde en del undersøkelser i sakens anledning nylig da jeg/vi er sameiere i et bygg. Eksempelvis finner man på HLs hjemmesider følgende: Verken i boligaksjeselskaper, borettslag eller i sameier kan det vedtas noen plikt til å utføre arbeid på dugnad, sier advokat Line Parelius i Huseiernes Landsforbund. Men selv om ingen kan pålegges arbeidsplikt, kan det besluttes at arbeid skal utføres. Dersom arbeidet settes bort, vil utgiftene måtte dekkes av fellesskapet. I stedet for å sette arbeidet bort, kan det vedtas at de som ønsker å være med å utføre arbeidet kan slippe å betale sin del av kostnadene. Se også NBBL: http://www.nbbl.no/Nyheter/articleType/ArticleView/articleId/5713/Ingen-dugnadsplikt-i-borettslag-og-sameier. Er selv medlem i et sameie, og vi ønsker å få kostnadene ned ved å gjøre en egeninnsats, men det bor mange eldre i bygget som ikke kan delta. Vi synes ikke at det skal tvinge oss andre til å se på at dyr innleid arbeidskraft skal gjøre jobber vi selv enkelt kan gjøre og søker å finne en ordning hvor man enten kan jobbe eller betale for arbeidet, men det blir en annen (og lovlig) vinkling/løsning på problemet. Dette må da være enkelt arbeid som ikke krever spesiell fagkompetanse. Så det er en vei rundt problemet, men litt mer tungvint og byråkratisk. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
oslofjord Svart 8.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2013 (redigert) Sitat fra trådstart-artikkel: "Leangbukten Båtforening er den største båtforeningen i Indre Oslofjord. I fjor økte kapasiteten med 500 plasser til 1250. 150 plasser ble stående tomme." " Nærmere 2000 står fremdeles på venteliste i Leangbukten båtforening, selv etter utvidelsen i fjor." Hvis Leangbukta båtforening har 2000 på venteliste og 150 tomme plasse........så kunne man vel spørre om noen av de 2000 på ventelisten vil ha fast plass...??? At det er ledige kommersielle plasser er bare en gladnyhet for det gir det kapitalstiske markedet mulighet til å finne et likevektspunkt mellom tilbud og etterspørsel, samt priskonkurranse. Uansett vil etter mitt syn de kommersielle havnene bare være nødvendige onder som suplement til de ideelle havnene og de selveiende havnene. Fint å kunne skaffe seg midelrtidig båtplass på dagen i utleiehavn, men for langsiktig båtbruk og for et godt miljø i havna er det nå best å eie inskuddplass i ideel havn eller kjøpe plass i selveiende havn. Å være prisgitt en "nessekonge" som kanskje selger marinaen til et nytt as neste år ...med nye utleiepriser er en dårlig langsiktig løsning uansett. Det er nok ikke mangel på båter....men heller mangel på folk som vil betale skjorta for å leie. Blir det billig nok å leie båtplass vil jo f.eks,. studenter spleise på gamle båter for å komme seg på fjorden og de som nå har båt på henger i hagen vil ta seg råd til ha den på vannet hele sommeren. Med overskudd av plasser vil man som i boligmarkedet se hva som er atraktiv beliggenhet. Leangbukta har vel knapt noe kollektivtilbud annet enn en sjelden buss....og hvis man skal på fjorden etter jobben må man vel regne en time med bil fra Oslo mens man i stillestående bilkø kan kikke på båtlivet i Bestumkilen........så bortsett fra de 2000 askerfolkene som alerede sitter i medlemskø er vel ikke Leangbukta og andre utleieplasser i Asker og sydover så atraktive at folk vil bla opp mange tusen. Redigert 8.Mai.2013 av oslofjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 8.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2013 Er det venteliste på 2000 for å kjøpe andel i Leangbukta? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
At-le Svart 9.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2013 Vi liker godt i Idyll Son, båttur kort vei til hvaler eller Tjøme eller til Oslo (sjelden). Har båt i son kilenhavn. Bare 1/2 time fra Oslo til Son. At-le Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.