Jump to content

Vårpuss - hva bør/må gjøres


andrefem

Recommended Posts

Jeg er helt ny i båtverdenen og har akkurat arvet en '76 Polar 22 HT av min farfar. Det er de siste 7 årene brukt som fiskebåt av min farfar som nok ikke har gjort stort annet enn å smøre på bunnstoff hver vår. Har en jobb å gjøre med interiøret der etter hvert :yesnod:

Hva bør jeg gjøre før jeg får den på vannet. Jeg har kjøpt båtvask (noe såpegreier) samt bunnstoff og båtpolish på Biltema, Er det noe annet som bør gjøres sånn rent eksteriørmessig før den sjøsettes? :confused: Kan jeg polere i regn så lenge den står under presenning?

Motoren har jeg kontroll på (tror jeg....). Det ble kjøpt en nyoverhalt motor (Volvo Penta 22hk) i fjor som skal være i orden. Forberedelsene nå i vår har jeg en som skal ta seg av og også lære meg.

 

Ser frem i mot til å prøve oss på sjøen i sommer :wink:

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg er også rimelig fersk som båteier, men har prøvd å oppsummere mine erfaringer på http://www.baatwiki.no/wiki/V%C3%A5rpuss

 

Guiden over tar kun for seg arbeid på skroget og arbeid som må gjøres mens båten er på land. Den tar ikke for seg vårklargjøring av motor, vask, polering, etc. Jeg er noe usikker selv, men tenker som så at vask og polering av skroget over vannlinjen er noe man kan utsette til neste gang båten skal på land (eller gjøre mens båten er på vannet), og at rengjøring av interiør, dekk og cockpit er noe man like godt kan gjøre mens båten er på vannet.

Link to post
Share on other sites

Apropos den wiki'n der du beskriver "vårpuss", er det en alvorlig feil når du sier: "Dersom man har innendørsmotor bør man smøre godt med propellakselfett der propellakselen kommer ut fra skroget". På langt de fleste båter er det et vannsmurt cuttleslager der akslingen kommer ut av hylserøret. Der skal det IKKE være noe som helst fett. Men kanskje dette ikke stemmer når en har en innenDØRSmotor, he he.... :giggle:

Jeg skrev: "de fleste båter", for det finnes unntak der det i stedet for et cuttleslager er et fettsmurt lager med talgpakning.

 

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Noe av det viktigste vedlikehold du kan gjøre med en plastbåt er å sørge for skikkelig rengjøring av skroget over vannlinjen. Til dette bør du bruke en eller annen form for båtrens av poleringstypen etter at du har vasket den på vanlig måte. Til spesielle vanskelig flekker kan du benytte midler som er egnet for formålet. Slurver man med plastrengjøringen vil båten raskt forfalle.Det har heller ingen hensikt å vokse eller polere en møkkete båt.

Link to post
Share on other sites

Apropos den wiki'n der du beskriver "vårpuss", er det en alvorlig feil når du sier: "Dersom man har innendørsmotor bør man smøre godt med propellakselfett der propellakselen kommer ut fra skroget". På langt de fleste båter er det et vannsmurt cuttleslager der akslingen kommer ut av hylserøret. Der skal det IKKE være noe som helst fett.

 

Hm ... kanskje de fettsmurte lagrene var mer vanlig i 1978? Jeg fikk tips av en av de "fastboende" på forrige marina om å smøre godt med fett på min gamle båt.

 

Endrer foreløbig teksten til et åpent spørsmål - "trenger båten propellakslingsfett?"

Link to post
Share on other sites

Det er vel stort sett gamle fiskeskøyter som har fettsmurt lager i gjennomføringen(med så stor slark at man kan fette opp en vaskeklut og banke den inn der).

Cuttlesslager var helt vanlig på 70-tallet. Det må skilles på cutlesslager hvis oppgave er å holde akslingen i senter og pakkboksen som er montert på hylserøret for å hindre vanninntrengning.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det er vel stort sett gamle fiskeskøyter som har fettsmurt lager i gjennomføringen(med så stor slark at man kan fette opp en vaskeklut og banke den inn der).

 

Aha :-) Den fastboende bodde i en gammel stor skute, det kan jo forklare litt.

 

Livet nytes best i sakte fart, bortsett fra ut Drammensfjorden !

 

... og det var i indre Drammensfjord fwiw. Siden jeg ikke er i stand til å få mer enn sakte fart på min båt, har jeg nå relokalisert :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...